Урок "Зародження дисидентського руху"

Про матеріал
Конспект уроку допоможе вчителеві розкрити процес зародження дисидентського руху; з’ясувати мету та основні цілі дисидентів; ознайомити учнів із провідними учасниками дисидентського руху; розвинути в учнів навички критичного мислення та аналізу шляхом вивчення і обговорення нового матеріалу по темі, формувати вміння синтезувати вивчений матеріал; критично оцінювати історичні події; виховувати в учнів почуття патріотизму, інтерес та повагу до історичного минулого своєї країни, до борців за незалежність України.
Перегляд файлу

 

Тема:   Зародження опозиційного руху.

Мета: - розкрити процес зародження дисидентського руху; з’ясувати мету та основні цілі дисидентів; ознайомити учнів із провідними учасниками дисидентського руху;

 - розвинути в учнів навички критичного мислення та аналізу шляхом вивчення і обговорення нового матеріалу по темі.

- формувати вміння синтезувати вивчений  матеріал; критично оцінювати історичні події;

 - виховувати в учнів почуття патріотизму, інтерес та повагу до історичного минулого своєї країни, до борців за незалежність України.

         Обладнання: план - схема “ Зародження дисидентського руху період з середини 50-х -60-х рр.. ХХ ст”,  портрети дисидентів

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети, алгоритму діяльності. Мотивація навчальної діяльності учнів:

  •                                      Можливість отримати нові знання;
  •                                      Можливість краще підготуватися до ЗНО;
  •                                      Можливість отримати гарні оцінки;
  •                                      Можливість познайомитися з людьми, які відстоювали своє право жити у вільній та демократичній країні;

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Проводиться у формі гри «Турнір хвальків». Вчитель пропонує учням назвати якомога більше фактів, подій та персоналій, які відносяться до періоду десталінізації. За кожен наведений та прокоментований факт, подію чи персоналію учень отримує 1 бал.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1.                                  Вступне слово вчителя.

Протягом сьогоднішнього уроку ми будемо створювати план-схему, яка дозволить вам узагальнити та систематизувати матеріал. Дещо буде подано у готовому вигляді, дещо доведеться заповнювати самостійно. Тож почнемо:

Дисидентський (опозиційний) рух виник в Україні в середині 1950-х років як форма протесту проти дій партійно-державного апарату та порушення ним радянських законів

 Слово “дисидент”означає незгодний і пояснюється як “людина протесна”, яка відкрито протиставляє свої погляди панівній ідеології та рішуче захищає свої переконання.

Синонім слова “дисидент” стало “правозахисник.” – людина, яка  виборює громадянські, релігійні та національні права.

Опозиція - протиставлення одних поглядів у політиці іншим.

Вчитель пропонує учням занести визначення до плану-схеми.

  1. Пояснення вчителя.

  Дисидентство охопило всі регіони України та найбільші міста, набуваючи національно-демократичного забарвлення.

   Основними причинами виникнення дисидентського руху були політичні: відсутність справжньої політичної самостійності республіки, однопартійна система, яка позбавляла суспільство демократичного вибору щляхів політичного розвитку, забороняла діяльність опозиції установила цензуру, відкидала будь-які закони можливості для зміни влади, призвела до небаченої бюрократизації системи управління

Не менш важливими були й національно-культурні причини. Серед них насамперед вирізнялися політика  зросійщення, позбавлення українського народу самобутніх рис, можливостей для вільного національно-культурного розвитку. Соціально-економічні причини полягали в низькому рівні життя, нав’язуванні Україні невідповідної її потребам і можливостям моделі економічного розвитку, суперечностях економічної політики. Дисидентський рух зумовлювали також релігійні причини, породжені державною антирелігійною політикою  й антидемократичними засобами, якими вона проводилася.

Виходячи з названих причин, вчитель пропонує визначити основні напрямки дисидентського руху (політичний, національно-культурницький, правозахисний, релігійний). Рефлексія.

   Українське дисидентство як форма національно-визвольного руху характеризувалася комплексом ознак. Передусім це була мирна, ненасильницька форма боротьби з владаю за вплив на свідомість суспільства. Цкй рух не мав чітко визначених організаційних форм, а складався з різноманітних гуртків, спілок, об’єднань, комітетів. Дисидентство охоплювало різні соціальні верстви. Насамперед це було молоде покоління інтелігенції, яке  готувалося взяти на себе відповідальність за долю свого народу.

Визначте основні особливості дисидентського руху, основні форми та методи боротьби та занесіть їх до плану-схеми. Рефлексія.

Наприкінці 1950-х років розпочався новий етап опозиційного руху. Він характеризувався іншою тактикою. В умовах лібералізації суспільних процесів, зростання рівня життя населення дисиденти не могли розраховувати на масовий опір владі. Тому нове покоління опозиціонерів намагалося поєднувати підпільні та легальні методи діяльності.

Користуючись матеріалом підручника (ст.. 144-145), заповніть таблицю «Основні опозиційні організації 50-60-х р.р.» Рефлексія.

Перегляд презентації «Видатні представники дисидентського руху в Україні»

Питання до учнів:

  • автор творів «Автопортрет з сином», «Біля річки», «Портрет В.Симоненка» тощо (А. Горська);
  • написав безпрецедентну працю «Інтернаціоналізм чи русифікація?» (1965) (І. Дзюба);
  • Перші книги «Проміння землі» (1957), «Вітрила» (1958), «Мандрівки серця» (1961) (Ліна Костенко);
  • автор Акту про незалежність України від 24 серпня 1991 р. (Левко Луќяненко);
  • есе «Собор у риштованні», «Іван Котляревський сміється», «Остання сльоза» (Євген Сверстюк);
  • автор збірки поезій «Серце для куль і для рим», лауреат літературної премії               ім. В. Стуса, Державної премії ім. Т. Шевченка (посмертно) (Іван Світличний).
  • «лицар українського відродження» (Василь Симоненко);
  1. Вправа-імітація «Розмова з дисидентом у кабінеті слідчого КДБ». Після вправи учням пропонується заповнити розділ «Що загрожувало дисиденту за його діяльність» у плані-схемі уроку.

Монолог у кабінеті слідчого КДБ:

  • Некоторые ваши товарищи сообщили нам, что вы занимаетесь антисоветской деятельностью, а конкретно, переписываэте и распостраняете произведение некоего Ивана Дзбы «Интернационализм или русификация». Это правда? Молчите? Можете не отвечать. Вы сейчас уважаемый человек, член партии, у вас впереди карьера успешного советского человека и вы все это готовы потерять?
  • Завтра же вы будете уволены со своїй работы, и не потому, что мы прикажем, а потому, что ваш начальник побоится кметь в штате человека с подобной репутацией, вас исключат из партии, вы не сможете найти приличной работы, разве что дворником или кочегаром. То же случится и с членами вашей семьи. Не успокоитесь и мы вас определим на принудительное лечение в психиатрическую больницу ведь только психически больной человек может думать, что СССР отпустит добровільно Украину из свого состава.
  • А не поможет и это – то ждет вас ИТК или того хуже расстрел по ст.. 56 ч.1 ККУССР.
  • Так что думайте- карьера и сытая жизнь или волчий билет и потеряные в лагерах годы!!!

V. Підсумки уроку. Співбесіда за складеним планом-схемою. Оцінювання, коментар.

VI. Підготовка до формування домашнього завдання. Домашнім завданням є за довільно обраними критеріями порівняти дисидентський рух 50-х – 60-х р.р. та опозиційний рух часів Революції гідності.

 

 

 

 

Додаток до уроку

План-схема уроку на тему: «Зародження дисидентського руху»

Дисидент-___________________________________________________________________________________________________________________________________

Правозахисник-____________________________________________________________________________________________________________________________________

Опозиція-____________________________________________________________________________________________________________________________________

Основні причини виникнення дисидентського руху:

  1. Політичні: відсутність справжньої політичної самостійності республіки, однопартійна система, яка позбавляла суспільство демократичного вибору щляхів політичного розвитку, забороняла діяльність опозиції установила цензуру, відкидала будь-які законні можливості для зміни влади, призвела до небаченої   бюрократизації системи управління
  2. Національно-культурні причини:   політика зросійщення, позбавлення українського народу самобутніх рис, можливостей для вільного національно-культурного розвитку.
  3. Соціально-економічні причини полягали в низькому рівні життя, нав’язуванні Україні невідповідної її потребам і можливостям моделі економічного розвитку, суперечностях економічної політики.
  4. Релігійні причини, породжені державною антирелігійною політикою й антидемократичними засобами, якими вона проводилася.

Основні напрямки дисидентського руху:

1.__________________________________

2.__________________________________

3.___________________________________

4.___________________________________

Основні особливості дисидентського руху, форм та методів боротьби:________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Таблиця «Основні опозиційні організації 50-60-х р.р.»

Назва організації

Роки існування

Учасники

Мета діяльності

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Форми переслідування дисидентів:

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

doc
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку