Урок зарубіжної літератури "Мігель де Сервантес Сааведра « Дон Кіхот». Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм. Вічні образи. "Донкіхотство"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку для 8 класу із зарубіжної літератури на тему "Мігель де Сервантес Сааведра « Дон Кіхот». Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм. Вічні образи. "Донкіхотство"
Перегляд файлу

Стриж Людмила Михайлівна,                                                                                  учитель зарубіжної літератури

 Терешківської філії ОЗ

Садівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Сумської районної ради Сумської  області

Зарубіжна література. 8 клас

Тема уроку. Мігель де Сервантес Сааведра « Дон Кіхот». Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм. Вічні образи. «Донкіхотство»

 

Мета. З’ясувати специфіку головних персонажів роману як парних так і «вічних образів», розкрити загальнолюдський зміст образів Дон Кіхота та Санчо Панси. Зосередити увагу учнів на зіставленні романтизму Дон Кіхота й тверезій розсудливості Санчо Панси. Розвивати уявне, критичне та креативне мислення, вміння працювати з текстом, у команді, порівнювати та виділяти головне, робити висновки. Виховувати гуманізм, естетичний смак.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Портрет Мігеля де Сервантеса, репродукції картин із зображенням Дон Кіхота та Санчо Панси.

 

Від великого до смішного – один крок

Ж.-Ф.Мармонтель

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми поміркуємо, в який бік роблять кроки наші герої: від великого до смішного чи від смішного до великого.


ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перегляд репродукцій картин
  • Погляньте, будь ласка, на виставку картин та світлин. Кого ви бачите на цих репродукціях? (Дон Кіхота та Санчо Панса).
  • Хто ці люди? (Це герої твору Мігеля де Сервантеса Сааведри «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі»).
  • Як ви вважаєте, чому так багато полотен присвячено саме цій парі? (Бо ці герої заслуговують уваги своїми вчинками та поведінкою).
  • Для чого Дон Кіхот умовляє Санчо Пансу їхати з ним? (Думає про себе… Як справжньому лицареві йому бракує зброєносця).
  • Чи такий же по духу Санчо Панса, як і Дон Кіхот? Чому? (Ні. Зовсім інший. Можливо через те, що протилежності притягаються).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Мандрівний лицар Дон Кіхот з Ламанчі, який начитався романів і вирішив змінити світ, та його вірний зброєносець Санчо Панса… Насправді зовсім різні, як на зовнішній вигляд, так за внутрішнім світом. Саме на сьогоднішньому уроці ми визначимо спільне та відмінне між двома головними образами роману Дон Кіхота та Санчо Панси, дослідимо специфіку парних персонажів твору, розширимо свої знання про «вічні образи» та з’ясуємо поняття «донкіхотство».

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Складання характеристик героїв роману «Дон Кіхот»

І група. Дон Кіхот.

ІІ група. Санчо Панса.

ІІІ група. Вплив героїв один на одного.

2.Слухання відповідей представників груп.

3.Порівняльна характеристика Дон Кіхота та Санчо Панси. Визначення спільних та відмінних рис.

 Колективна робота по складанню таблиці.

Дон Кіхот

Санчо Панса

Походження

Походження

З благородної сім’ї, типовий ідальго, котрий отримав гучний титул, має привілеї дворянина, проте зовсім не має грошей

Бідний селянин. За життя збагатився дітьми, проте не має нічого більше. З родини хліборобів.

Зовнішність

Зовнішність

Високий, худорлявий. Обличчя має  різко окреслені риси. Фізично не підготовлений, дещо слабкий.

Низький, повний, з короткими ногами та чималим животом. Обличчя масне, гладке.

 Рід занять. Лицар.

Рід занять. Зброєносець.

Мета діяльності

Мета діяльності

Благородна. Мріє захистити нещасних та знедолених, знищити зло та несправедливість.

Корислива. Бажає здобути посаду губернатора.

Риси характеру

Риси характеру

Хоробрий, безстрашний, ідеаліст, романтик, розсудливий, освічений, добрий, співчутливий, мріє встановити чітку грань між добром і злом і стерти останнє з лиця  землі.

Боягуз, реаліст, людина слабкої волі. Корисливий, переслідує меркантильні інтереси, керується можливістю збагачення та наживи. Є прообразом «народної мудрості» без обов’язкової освіченості.

Символізм.

Є символом віри у правду, добро та справедливість

Символізм.

Є символом тверезої думки, адекватного світосприйняття

Висновок. Дон Кіхот та Санчо Панса – дивакуваті, добрі, людяні, здатні на шалені вчинки заради досягнення шляхетної мети.

 

4.Робота з літературознавчими термінами

Слово вчителя.

Образи Дон Кіхота та Санчо Панси прийнято називати «вічними образами», як, наприклад, образи Прометея, Гамлета, Фауста, Дон Жуана.

Що ж таке «вічний образ»?

Вічними називають такий образ, в якому з надзвичайною глибиною узагальнення відображено вічні риси людської природи, що визначають характерні почуття, думки, пошуки, конфлікти, що постійно повторюються в історії людства. Образи, що виникли на міфологічній основі чи створені на конкретному історичному й національному грунті, виходять за межі своєї епохи і стають засобом філософського осмислення буття. Кожен із них уособлює певний комплекс вічних людських властивостей. Зберігаючи своє історичне значення, вічні образи набувають рівня загальнолюдської категорії.

Завдання.

Довести, що образи Дон Кіхота та Санчо Панси належать до «вічних образів».

Слово вчителя.

Завдяки головному героєві роману Сервантеса в культурі з’явилося таке поняття, як «донкіхотство» - поведінка, спосіб життя шляхетного й доброго мрійника, що прагне бути корисним людям, хоч і в ім’я недосяжних ідеалів.

 

V. Узагальнення та систематизація вивченого

Вчитель. Дослідник творчості Сервантеса Б. Енгельгардт вважав, що «Санчо Панса – це двійник Дон Кіхота, Дон Кіхот навиворіт, Дон Кіхот здорового глузду». Дон Кіхот і Санчо Панса – це дві сторони однієї медалі, так звані – парні образи.

1.Сформулюйте свою думку щодо порівняння образів Дон Кіхота та Санчо Панси.

2. Скласти сенкан про Дон Кіхота та Санчо Пансу.

Дон Кіхот і Санчо Панса.

Сміливі, смішні.

Боряться,мандрують, захищають.

Перемагають зло.

«Вічні герої».

VI. Підсумок уроку.

  1. «Мікрофон».

Прочитати епіграф та відповісти на запитання: «Великі чи смішні Дон Кіхот та Санчо Панса?»

  1. Читання підготовленим учнем поезії Юлії Друніної.

Кто говорит, что умер Дон Кихот?

Вы этому, пожалуйста, не верьте;

Он не подвластен времени и смерти,

Он в новый собирается поход.

А ветряные мельницы скрипят,

У Санчо Пансы ранодушный взгляд,-

Ему-то совершенно не с руки

Большие, как медали, синяки,

И знает он, что испокон веков

На благородстве ловят чудаков,

Что прежде, чем кого-нибудь спасешь,

Разбойничий получишь в спину нож…

К тому ж спокойней дома, чем в седле.

Но рыцари остались на земле!

Кто говорит, что умер Дон Кихот?

Он в новый собирается поход!

Кто говорит, что умер Дон Кихот?..

VІI.Домашнє завдання

Написати лист Дон Кіхоту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Стриж Людмила
Додано
17 січня 2021
Переглядів
12757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку