Урок зарубіжної літератури "Українська тема в поемі Д. Г. Байрона «Мазепа». Специфіка зображення образу гетьмана у творі

Про матеріал
МЕТА: показати зразок втілення української тематики у творчості Байрона, допомогти учням зрозуміти текст поеми Байрона «Мазепа», з’ясувати ознаки історизму та романтизму у творі, розкрити риси романтичного героя в образі Мазепи; розвивати навички переказу, роботи з текстом, виразного читання, логічного і критичного мислення, дослідницької роботи, роботи в групі, вміння складати ментальну карту за прочитаним; виховувати зацікавленість до історичного минулого своєї країни, рідного краю, спонукати до правильного потрактування дій Мазепи в історії
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

      Українська тема в поемі

          Д. Байрона «Мазепа»

 9 –Б клас

 

 

 

 

                                         Учитель зарубіжної літератури

                                        КЗО «Межiвська ЗШ I-III ст. №1» МСР»

                                                    Микитюк Ольга Анатолiївна

 

 

 

  2019

 

ТЕМА    Українська тема в поемі Д. Г. Байрона «Мазепа». Специфіка зображення         

               образу гетьмана у творі

 

МЕТА:  показати зразок втілення української тематики у творчості Байрона,                            

               допомогти учням зрозуміти текст поеми Байрона «Мазепа», з’ясувати ознаки 

               історизму та романтизму у творі, розкрити риси романтичного героя в образі 

               Мазепи; розвивати навички переказу, роботи з текстом, виразного читання,

               логічного і критичного мислення, дослідницької роботи, роботи в групі, вміння складати   ментальну карту за прочитаним;

               виховувати зацікавленість до історичного минулого своєї країни, рідного

               краю, спонукати до правильного потрактування дій Мазепи в історії

 

ТИП:  комбінований,  з використанням інноваційних форм роботи

ВИДИ РОБОТИ НА УРОЦІ: робота з портретом, звіти груп: «Історики», «Літератори»,                 

            «Краєзнавці», бесіда, переказ, творчий переказ, робота в групах, складання мен-

             тальної карти, вправа «Сонечко», дослідницька робота, творчі завдання, психо-

             логічне спостереження над образом Мазепи, заочна мандрівка місцями Полтав-

             ської битви; «Закінчи думку»; «Займи позицію», «Навігатор», рольова гра

             «Монолог Байрона», робота в парах

ОБЛАДНАННЯ: портрет Байрона, портрет Мазепи, фото місць, пам’ятних з часів

              Полтавської  битви, тексти твору Байрона «Мазепа», репродукції картин,

              що зображають гетьмана, мультимедійні засоби, презентація до уроку

 

                                                     ХІД УРОКУ

 

Сьогодні… Завтра це вже буде історія – нині чомусь ми дедалі частіше і настирливіше звертаємось до нашої історії, знуртовуючи її тихі плеса. На цьому уроці нам теж не обійтись без історії, бо поведемо розмову про саме того Івана Мазепу – найзагадковішу постать в українській історії.

Але спробуємо зробити не історичне, а літературне дослідження, до якого нас спонукає сам герой, який ще у 1823 р. під пером Байрона висловлював слабку надію і сподівання на те, що (зачитуємо епіграф):

Коли б могли моє сьогодні

З моїм учора порівнять…

Ми досліджуватимемо історичну основу твору Дж.Байрона «Мазепа» та романтичний міф, що вже десятиліття хвилює людей усього світу, які читають цю прекрасну поему.

(Учні записують тему та епіграф у зошити).

 

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

     Слово вчителя. Наша мандрівка літературною Англією продовжується. На минулих уроках ми побували на гостині у відомого англійського письменника-романтика Джорджа Гордона Ноела Байрона, ознайомились з особистістю, дізналися про його життя та творчість. Давайте коротко відтворимо події з життя поета.

  1. «Числова доріжка»

1788 – рік народження;

10     – у 10 років успадкував титул лорда і родовий маєток Ньюстед

1801 – вступив до школи в Гарроу

1805 – вступив до Кембріджського університету

1809 – 1811 – роки подорожей

1812 – перший виступ у Палаті лордів на захист ірландського народу

1813 – третій і останній виступ у Палаті лордів (припинив парламентську                    

            діяльність)

1815 – одружився з Аннабелою Мілбенк (з аристократичної родини), жили 1 рік

1816 – від’їжджає до Швейцарії (на півроку)

1816 – 1823 – перебування в Італії

1823 – перебування в Греції

1824 – помер у Греції

 

  1. «Імена» (вказати, як пов’язані ці люди з Байроном)
  • Аннабела (Анна Ізабелла) Мілбенк (дружина);
  •  Ада (донька, а пізніше – математик, перший в світі програміст);
  • Шеллі (поет-вигнанець, з яким познайомився у Швейцарії);
  • Тереза Гвічіоллі (графиня, останнє кохання Байрона – в Італії)

 

  1. «Ключові слова» (відтворити події за ключовими словами, поданими на слайді)

Ньюстед, карбонарії, Шотландія, спортсмен (будучи кульгавим, став добрим плавцем, боксером, яхтсменом, вершник.), «байронічний герой» (незадоволений принадами світу, середовищем, самотній, але бунтар), серце і легені

 

  1. Рольова гра «Монолог Байрона» (на екрані – фото поета)

                                (розповідає підготовлений учень)

     «Сучасники говорили, що мої очі – розкрита брама сонця, а голос мій – дивовижний. Але коли я вчився в університеті, був зовсім негарним. Мій зріст був 1 метр 73 см, вага моя величезна, уявіть, кульгавий здоровань, у якого обличчя геть запливло жиром. І я зайнявся спортом, виснажував себе дієтами. І коли повернувся з канікул, друзі не впізнали мене».

          Учитель. Це ще один вияв великої сили волі і вміння досягати поставленої мети.

 

  1. Спадщина (учні називають твори Байрона): «Паломництво Чайльд-Гарольда», «Гяур», «Абідоська наречена», «Корсар», «Облога Коринфа», «Прометей», «Мій дух як ніч» та ін.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку, запис у зошити, робота над темою

 

  1. Слово вчителя. Тема України та її історії завжди приваблювала письменників різних країн. Її торкалися в своїй творчості Рільке (Австрія), якого цікавило героїчне козацтво, Гюго і Вольтер (Франція), Рилєєв (Росія) та Байрон, який написав чудовий твір про українського гетьмана Мазепу

 

Отож, ім’я Івана Мазепи вам відоме. Ваші асоціації?

 Учні утворюють асоціативний ряд: гетьман, зрадник, герой, 10 гривень, історія, меценат, Богдан Ступка, Федір Стригун…

2. Учитель. Український гетьман Іван Степанович Мазепа належить до найзагадковіших постатей в українській історії. Надзвичайна зацікавленість ним з боку істориків, письменників пояснюється неординарністю, складністю і величчю його як особистості. Хто ж він такий – Іван Мазепа?

 

  1. Робота з портретом Мазепи (демонстрація на екран) і слово вчителя.

   Особистість українського гетьмана Івана Мазепи протягом давнього часу викликала неоднозначне ставлення. Він був однією з найзначніших і найзагадковіших постатей в українській історії. Народився Мазепа 20 березня 1644 року, помер 1709 року. Був гетьманом України з 1687 по 1708 рік – 21 рік. Брав участь у Полтавській битві 1709 року, де на полі бою зійшлися полки Петра І (Росія) і Карла ХІІ (Швеція) і шведи були розбиті.

 

  1. Повідомлення групи «Краєзнавці» - заочна мандрівка (за допомогою мультимедійних засобів) місцями Полтавської битви: демонстрація фото місць, де відбувалася Полтавська битва і де споруджено пам’ятні знаки. (Див. додаток 1 -  6 фото або презентацію). Розповідь.
  2. Повідомлення групи «Історики»

   Іван Степанович Мазепа – навчався в Київській академії і за кордоном, гетьман і меценат: опікувався Києво-Могилянською академією, допомагав бібліотекам, будував церкви, школи, шпиталі; любив літературу і мистецтво, сам писав вірші, йому приписується авторство пісні «Горе тій чайці…», був поліглотом.

   Починаючи з моменту переходу гетьмана на бік шведського короля, в Україні його вважали зрадником. Мазепу відкрито ненавиділи, на раді старшин під керівництвом Петра І його позбавили звання гетьмана, читали, за наказом Петра І анафему (прокляття) в церквах, вважали «егоїстом» і «пройдисвітом», розпускали плітки. Дезінформований народ не підтримує його, окрім Війська Запорозького.

   Сьогодні Мазепа сприймається як ключова фігура в історії України, гетьман і творець української державності, який все життя був вірним ідеї свободи, бо разом з Карлом ХІІ хотів звільнити Україну від російського гніту.  У 2016 році у Полтаві йому відкрито пам’ятник, його портрет розміщено на 10-гривневій купюрі       (слайди: 1) відкриття  пам’ятника Мазепі у Полтаві; 2) 10-гривнева банкнота)

   Мабуть саме загадковість постаті Мазепи привернула до нього увагу багатьох європейських письменників: Вольтера, Байрона, Гюго, Пушкіна, Рилєєва, Булгаріна, Руданського, Сосюру та багатьох інших.

  1. Повідомлення групи «Літератори»

 Поему «Мазепа» Байрон написав під час перебування в Італії  1818 року. На початку поеми він подав довідку, яка свідчила, що в її основу був покладений один епізод з «Історіі Карла ХІІ» французького письменника Вольтера про те, як Мазепа в юності (в 20 років) за зв’язки з жінкою польського вельможі був покараний – прив’язаний до дикого коня, якого потім відпустили на волю. Тоді Мазепа ледве не вмер від страждань і голоду. Ця подія і становить основний зміст поеми. Про неї розповідає Мазепа шведському королю Карлу ХІІ, коли після розгрому Петром І під Полтавою в 1709 році вони тікали до Туреччини.

  1.  Робота з ЛСК – логічною схемою-конспектом «Історія сюжету».

 

У світовій історії є постаті, які привертають увагу письменників різних країн світу.

 1.Вправа «Знайди відповідність» (Слайд 1)

Завдання: з’єднати історичну постать і твір.

Билини про Іллю Муромця                           Річард І Левине Серце

П. Куліш «Чорна рада»                                  Гонта

В. Скотт «Айвен                                         П.Тетеря                                                  Французький героїчний епос

«Пісня про Роланда»                                      князь Володимир Великий

Т. Шевченко «Гайдамаки»                            Карл Великий

 

Висновок. У літературі різних країн поширеним є відображення історичних постатей.

 

Розповідь учителя (див. слайд презентації):

  1. Легенда про Мазепу, що зародилася в Польщі

(викладена в мемуарах польського літератора Я. Пассека)

96444

  1. Вольтер «Історія Карла ХІІ» (1731 р.)

(5-й розділ – про події російсько-шведської війни, він доповнив, що кінь був дикий, а не кінь самого Мазепи)

41

 

  1. Байрон «Мазепа» (1818р.)

 

 

  •  Що ж спонукало Байрона звернутись до образу Мазепи?
  • По-перше, Мазепа підходив на роль романтичного героя байронічного типу – самотнього, нескореного, волелюбного бунтаря зі страдницькою душею;
  • По-друге,  аналогії з власним життєвим досвідом: в Італії Байрон закохався в юну дружину 60- річного графа Гвічіоллі, яку, як і коханку Мазепи, звали Тереза

 

  1. Бесіда з учнями:
  • Яка композиція поеми? (вона складається з 20 невеликих главок)
  • У чому полягає особливість поеми? (це монолог-сповідь Мазепи. Автора цікавить плин почуттів, рух думок)
  • З якою метою автор використовує цю жанрову форму? (Автор досягає  достовірності у викладі матеріалу, адже це відверта розповідь самого героя)
  •  Як би ви означили тему поеми? (нещасливе кохання і жорстока кара)
  • Як починається поема? (події твору відбуваються після перемоги Петра І під Полтавою. Карл ХІІ тікає до Туреччини. Разом з ним тікає і Мазепа)
  • Яким зображено шведського короля? (Поранений, змучений болем і далекою дорогою – зачитування цитат: «Гарячка ран, непевна путь йому заснути не дають – затерпло тіло, рани сині…» і т. д.)
  • Яким зображено гетьмана на початку твору? (Йому 70 років. «Гетьман – похмурий і старий і сам, як дуб той віковий»)

 

  1. Робота з репродукціями портретів Мазепи (на екрані)
  • Чи допомагають уявити події початку твору ці зображення Мазепи і Карла ХІІ?
  • Яким ви бачите гетьмана на представлених репродукціях? (старий, владний)
  • Як зображення Мазепи на офорті Норблена перегукується з текстом поеми Байрона? Знайдіть спільні риси.

 

  1. Продовження бесіди за змістом твору:
  • Як Мазепа піклується про свого коня і чому? (розсідлав, гриву розчесав, вичистив, підстелив листя; за козацькою традицією, кінь був бойовим побратимом козака і тому потребував великої уваги)
  • Які ще справи зробив Мазепа перед відпочинком? (Почистив свою рушницю, перевірив, чи є порох, чи міцно ножни закріплені на поясі. Поділився з усіма своєю їжею. Це вразило короля)
  • Якої думки шведський король про гетьмана? Зачитайте. («У всіх із нашого гуртка відважний дух, тверда рука, та хто в цей час маршів, боїв балакав менше й більш зробив, ніж ти, Мазепо? На землі від Олександрових часів такої пари не знайти, як твій Буцефалос і ти…»)
  • Чому почав розповідь Мазепа? (Коли Карл похвалив коня і його, він сказав, що хай буде проклята школа, де він вчився їздити (а це ж їзда привязаного)
  • Яку історію розповів Мазепа королю? ( історію свого кохання до красуні Терези – дружини польського шляхтича, за часів, коли Мазепа  служив пажем

у польського короля Яна Казимира 6 років і Мазепі було тоді 20.  Відтоді минуло 50 літ)

                (на екран проектується слайд «Портрет Яна Казимира»)

 

  1.  Творчий переказ тексту (від імені персонажа)
  • Перекажіть близько до тексту історію кохання Мазепи і Терези. Під час розповіді використовуйте авторські описи портретів героїв: як про себе говорить, як про Терезу (гл. 5), як зізнався в коханні (гл. 6, під час гри)

              (Мазепа – веселий, стрункий, 20-літній красень-юнак, паж польського короля    

               Яна Казимира

Тереза – з чорними очима («Мов ніжний блиск молодика, глибокі й вогкі, як  ріка…, в них море туги і вогню – мов очі мучениці-жертви…», «Погідне і ясне чоло, мов літнє озеро було», «А щічки й рот… та шкода й мови!..»)

 

  1. «Навігатор» і робота в парах (за вказаною учителем главою чи сторінкою знайти і зачитати портрети Терези і Мазепи):

Мазепа –  главка 5

Тереза –   главка 5

Опис пристрасті Мазепи – главка 7 («не мав влади над собою», «любив і був любимим», «днів не бачив і ночей»)

 

  1.  Психологічне спостереження за образом Мазепи
  • Знайдіть у тексті рядки, що свідчать про палке кохання гетьмана. («Повік не зможу я забуть. Я всю віддав би Україну, щоб пережить таку хвилину і знову тільки пажем буть», «Не знаю – я б життя віддав, щоб перед небом і землею я міг назвать її моєю… Я так тужив і сумував, що тільки потай змогу мав десь нишком бачитися з нею»)
  • Як автор передає душевний стан героя? (Зображує сильну пристрасть Мазепи, що відчувається навіть через багато років після описаних подій)

 

  1.  «Займи позицію» (діти висловлюють свою позицію щодо фрази «Я всю віддав би Україну…» і, засуджуючи чи виправдовуючи ці слова пристрастю, займають місце в ряду з написом: «Засуджую», «Схвалюю» чи «Не визначився» (вислови –коментарі учнів)

 

  1.  Бесіда з учнями
  • Як польський шляхтич, граф, чоловік Терези дізнався про їх зв’язок?
  • Чи розуміє його гнів Мазепа? (главка 8) (Так, він боявся, щоб їх зв'язок не вплинув на потомство, щоб не був заплямований герб родовий: «З пажем! Якби король, - куди б не йшло! А паж! Шмаркач! (сопляк-в російському  перекладі)»
  •  Яку кару вигадав граф для пажа? (Прив’язав нагого до дикого коня і пустив у чисте поле)

                   (на екран проектується слайд «Покарання Мазепи»)

  • Тут же ми дізнаємось і про помсту Мазепи графу через певний час. Якою вона була? (Він прибув з 10-тисячним військом на скакунах, спалив замок, мости, рови знищив; нема ознак, що все це там колись було)
  • Як автор описує незвичну « подорож» Мазепи? (главка 11 – вітер стогне, піт ллє, кінь боявся його стогону і ще швидше летів, кров текла з ран від порізів паском, спрага велика була; главка 12 – в лісі, вовки)

               (на екран проектується слайд «Мазепа, переслідуваний вовками»)

  • Як, побачивши вовків, Мазепа говорить про свої бажання на початку шляху і тепер? (тоді благав, щоб кінь упав, а тепер – ні, бо зїдять вовки)
  • Як описує свої муки в 13 главці? (втратив свідомість)
  • Що його привело до тями? (Холодна вода, бо кінь плив до чужого берега, Дніпром, до України)                  

                (на екран проектується слайд «Мазепа, переправа через Дніпро»)

  • Про що йде мова в 15 – 16 главках? (мокрі, втомлені, не міг відв’язатися, навкруг – ні душі)
  • Як він опинився в Україні? (Кінь був з України, тому приніс туди юнака)
  • Кого зустрів в сосновому лісі? (1000 диких коней)

                        (на екран проектується слайд «Мазепа, оточений дикими  кіньми»)

  • Що сталося з його конем і чому? (сконав від втоми і від радощів, що зустрів своїх)
  •  Розкажіть про  подальшу долю гетьмана Мазепи («На мертвому – напівмертвий лежав», прилетів крук, готувався «розпочати обід», зігнав, втратив свідомість, опритомнів у рятівників)

           (на екран проектується слайд «Дівчина-козачка та Мазепа»)

  • Чим закінчується твір? (Мазепа лягає спати на листя, а Карл вже годину спить, не дослухав сповіді гетьмана)

 

  1.  Робота з репродукціями картин, які відтворюють незвичну « подорож» Мазепи та текстом: (Учні вказують, які моменти художник зобразив на картині, та  добирають для своєї розповіді слова з поеми Байрона)
  • «Покарання Мазепи»;
  • О. Верне «Мазепа, переслідуваний вовками» (1826)
  • О. Верне «Мазепа. Переправа через Дніпро» (1824 – 1825?)
  • Й. Наль «Мазепа, оточений дикими кіньми» (1830)
  • Т. Шассеріо «Дівчина-козачка та Мазепа» (1851)

 

  1.  Коментар учителя

 Автор пише, що Україна – це  «дика країна», у якій «дикі степи», «дикий праліс», «дика площина». У поемі створюється романтичний образ України, що є вільною, але ще неосвоєною землею.

 Відома українська дослідниця С. Павличко писала: «Образ України в поемі складається з деталей портрета й натури старого гетьмана, з романтичних картин природи і навіть образу дикого, необ’їждженого коня, який, принісши Мазепу на Україну, діставшись своєї землі, почувши іржання диких табунів, падає мертвий»

 Дослідниця О. М. Ніколенко вважає, що образ коня – це і

  • символ нестримної пристрасті гетьмана, і
  • символ фатальної долі, і
  • втілення смерті, що очікувала Мазепу, і
  • кари небесної за його вчинок, і
  • символ несхитної волі.
  • А як вважаєте ви? Виберіть з перерахованих символів той, потрактування якого, на вашу думку, є найбільш правильним, обгрунтуйте
  • Чи помітили ви, скільки порівнянь використовує автор, зображаючи галоп коня і цим підсилюючи муки Мазепи (галоп коня порівнює з гірським потоком, блискавкою, метеором, розбурханим морем)
  • А з чим порівнює Мазепу? (з дубом віковим)

 

  1.  Творче завдання. Вправа «Сонечко». Визначення в образі Мазепи рис романтичного героя.

                                           Складання схеми

                                                                                                                                                                            

                      Похмурий                          

 

                      Самотній

   Мазепа

                      Волелюбний

 

  1.  «Діаграма Вена» - порівняння образів Мазепи і Прометея (обоє мають незламну  волю і бунтарський дух непокори) –    див. слайд презентації

 

  1.  Дослідницька робота (робота з текстом твору)
  • Якою зображена природа у творі? (гл. 11, 12, 15, 16) (див. далі)
  • Яка роль пейзажу у поемі? (він доповнює страждання Мазепи)

 

  1.  Повідомлення групи «Мовознавці»

Мова твору образна, римована, , динамічна, легко сприймається, схожа на стиль Пушкіна. Автор використовує велику кількість художніх засобів:

  • Епітети – «дика рівнина» (гл. 11), «дикий кінь» (гл. 12), «дикі коні» (гл. 17), «дикий скок» (гл. 16), «дикий табун» (гл. 17), «дикий ліс» (гл. 12), «дикий підлісок» (гл. 12), «дикі води» (гл. 14) – всього слово «дикий» вжито 8 разів; «незрівняний сон» (гл. 7), «льодяне дихання ночі» (гл. 7), ін.
  • Порівняння – «чоло ясне, як літнє джерело» (гл. 5), «Мазепа, як дуб» (гл. 3), «спрага палала, як багаття» (гл. 11), «піт лився, як ливень» (гл. 11), «мчали, як вихор» (гл. 12), «неприборканий, як гірське джерело» (гл. 13), «кров, що вогонь» (гл. 13), «ліс гнеться, як п’яний» (гл. 13), «зір мутний, як через скло» (гл. 14)
  • Метафори «вітер стогне» (гл. 11), «на крилах вітру» (гл. 11), «спрага палала» (гл. 11), «рій слуг» (гл. 8), «небо попливло», «мозок палає»

 (гл. 11), «стояла смерть в очах» (гл. 18) та ін.

  • Риторичні запитання, оклики, перенос (гл. 8, початок; гл. 13, початок)
  1.  Коментар учителя і робота в зошитах
  1. В поемі яскраво зображено картини «дикої природи». Зображення природи теж символічне.

Символіка твору:

  • бурхливі потоки, потужні хвилі, сильні вітри – уособлення пристрастей героя;
  • вороння – символ смерті;
  • степ – вільнолюбивий дух Мазепи;
  • чагарник і ліс – перепони, що траплялись на життєвому шляху;
  • вечірній холод, туман, морок, тьма, похмуре небо – страждання Мазепи;
  • ранок, схід сонця – символ надії;
  • кінь – символ фатальної долі, пристрастей, небесної кари, несхитної волі
  1. Специфіка зображення гетьмана Мазепи у творі:
  • монолог героя;
  • романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу;
  • динаміка образу;
  • помітна ідеалізація

 

  1.  Робота в групах: складання ментальної карти за змістом твору (або доповнення запропонованої учителем) (див. додаток 2 або презентацію)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Учитель

 Після Байрона до образу українського гетьмана звертались у своїх творах

Гюго «Мазепа» (Франція),

Пушкін «Войнаровський» і «Полтава» (Росія)

Словацький «Мазепа» (Польща)

Шаміссо «Засланці» (Німеччина)

С. Руданський «Мазепа», Лепкий «Мазепа», Сосюра «»Мазепа» (Україна)

В більшості цих творів Мазепа зображений з симпатією, а Пушкін в поемі «Полтава» трактує образ гетьмана негативно – як ницого зрадника і лиходія, якого прокляла церква

           У живописі, як ми вже бачили, широко представлено образ Мазепи, також з 1837 по 1925 створено більше 20-ти музичних творів про Мазепу

           Перекладали твір  українською мовою М. Старицький (неповний переклад), Дмитро Загул, Олександр Веретенченко

 

 

Симфонічні твори із однойменною назвою «Мазепа» написані геніальними композиторами – угорцем Ференцем Лістом і росіянином Петром Чайковським.

Ференц Ліст – геніальний угорський композитор і піаніст, благородний художник і діяч, один із тих, про кого людство зберігає світлу пам’ять.

У кінці 1846 – на початку 1847 року Ліст виступав в Україні. Дав два концерти в залі Київського університету св. Володимира і один в залі Контрактового дому в Києві.

Його подорож в Україну не обмежилась Києвом, він відвідав Львів, Чернівці, Одесу, Кіровоград, Миколаїв. Саме в Україні він почав писати один із своїх великих творів «Данте-симфонію».

Ліст прекрасно знав легенду про юного Мазепу. «Мазепу» написав у Веймарі – у найщасливіший період свого життя (1841-1861), там же, на сцені придворного театру, твір прозвучав. «Мазепа» - це етюд під № 4 з циклу 12 етюдів, що отримали назву «програмні». Безперечно, що образ Мазепи захопив композитора, бо ж він сам порівняв себе з ним.

Висновок. Митці передали динаміку, пристрасть, екстремальну ситуацію, в яку потрапив Мазепа, а також його неймовірні муки і страждання

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу:

 «Закінчи думку»

  • Мої враження від поеми…
  • Байрон торкається теми (якої країни?)…
  • Кількома реченнями про сюжет можна сказати… (кохання і кара)
  • Для мене найцікавішим епізодом був…
  • Найнапруженіший епізод у творі…(вовки, втрата свідомості Мазепою)
  • Найзворушливіша сцена у творі…(доглядає коня, ділиться з Карлом їжею, пристрасть)
  • На уроці я дізнався нове про свій Полтавський край…
  • Мазепа у творі постав переді мною у новому світлі…(як патріот України)
  • Найбільше сподобалась на уроці така форма роботи …

Поема Байрона показує трагізм гетьмана, суть якого полягає в тому, що вчорашній володар булави, людина, котра стояла на вершині соціальної піраміди, волею долі та обставин стає вигнанцем на своїй землі та змушена тікати.

Суперечлива особистість Івана Мазепи стала не лише, так би мовити, найромантичнішою, а й справді культовою в європейській культурі та мистецтві. І закінчити нашу бесіду хотілося б цитатою з праці французького історіографа М. де Вогює: «Історія не дала йому корони, як він того бажав. Проте поезія обдарувала його, без його відома, королівством, набагато кращим, аніж ті, які має політика… Його супротивники ненавиділи його, проте жінки його любили, церква прокляла його, але поети його оспівали».

 

ІV. Домашнє завдання: Дослідити використання символів в поемі «Мазепа».

                                       Виписати цитати з поеми, що ілюструють риси характеру

                                       І.Мазепи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня 2020
Переглядів
10082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку