Українська тема в поемі
Д. Байрона «Мазепа»
9 –Б клас
Учитель зарубіжної літератури
КЗО «Межiвська ЗШ I-III ст. №1» МСР»
Микитюк Ольга Анатолiївна
2019
ТЕМА Українська тема в поемі Д. Г. Байрона «Мазепа». Специфіка зображення
образу гетьмана у творі
МЕТА: показати зразок втілення української тематики у творчості Байрона,
допомогти учням зрозуміти текст поеми Байрона «Мазепа», з’ясувати ознаки
історизму та романтизму у творі, розкрити риси романтичного героя в образі
Мазепи; розвивати навички переказу, роботи з текстом, виразного читання,
логічного і критичного мислення, дослідницької роботи, роботи в групі, вміння складати ментальну карту за прочитаним;
виховувати зацікавленість до історичного минулого своєї країни, рідного
краю, спонукати до правильного потрактування дій Мазепи в історії
ТИП: комбінований, з використанням інноваційних форм роботи
ВИДИ РОБОТИ НА УРОЦІ: робота з портретом, звіти груп: «Історики», «Літератори»,
«Краєзнавці», бесіда, переказ, творчий переказ, робота в групах, складання мен-
тальної карти, вправа «Сонечко», дослідницька робота, творчі завдання, психо-
логічне спостереження над образом Мазепи, заочна мандрівка місцями Полтав-
ської битви; «Закінчи думку»; «Займи позицію», «Навігатор», рольова гра
«Монолог Байрона», робота в парах
ОБЛАДНАННЯ: портрет Байрона, портрет Мазепи, фото місць, пам’ятних з часів
Полтавської битви, тексти твору Байрона «Мазепа», репродукції картин,
що зображають гетьмана, мультимедійні засоби, презентація до уроку
ХІД УРОКУ
Сьогодні… Завтра це вже буде історія – нині чомусь ми дедалі частіше і настирливіше звертаємось до нашої історії, знуртовуючи її тихі плеса. На цьому уроці нам теж не обійтись без історії, бо поведемо розмову про саме того Івана Мазепу – найзагадковішу постать в українській історії.
Але спробуємо зробити не історичне, а літературне дослідження, до якого нас спонукає сам герой, який ще у 1823 р. під пером Байрона висловлював слабку надію і сподівання на те, що (зачитуємо епіграф):
Коли б могли моє сьогодні
З моїм учора порівнять…
Ми досліджуватимемо історичну основу твору Дж.Байрона «Мазепа» та романтичний міф, що вже десятиліття хвилює людей усього світу, які читають цю прекрасну поему.
(Учні записують тему та епіграф у зошити).
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. Наша мандрівка літературною Англією продовжується. На минулих уроках ми побували на гостині у відомого англійського письменника-романтика Джорджа Гордона Ноела Байрона, ознайомились з особистістю, дізналися про його життя та творчість. Давайте коротко відтворимо події з життя поета.
1788 – рік народження;
10 – у 10 років успадкував титул лорда і родовий маєток Ньюстед
1801 – вступив до школи в Гарроу
1805 – вступив до Кембріджського університету
1809 – 1811 – роки подорожей
1812 – перший виступ у Палаті лордів на захист ірландського народу
1813 – третій і останній виступ у Палаті лордів (припинив парламентську
діяльність)
1815 – одружився з Аннабелою Мілбенк (з аристократичної родини), жили 1 рік
1816 – від’їжджає до Швейцарії (на півроку)
1816 – 1823 – перебування в Італії
1823 – перебування в Греції
1824 – помер у Греції
Ньюстед, карбонарії, Шотландія, спортсмен (будучи кульгавим, став добрим плавцем, боксером, яхтсменом, вершник.), «байронічний герой» (незадоволений принадами світу, середовищем, самотній, але бунтар), серце і легені
(розповідає підготовлений учень)
«Сучасники говорили, що мої очі – розкрита брама сонця, а голос мій – дивовижний. Але коли я вчився в університеті, був зовсім негарним. Мій зріст був 1 метр 73 см, вага моя величезна, уявіть, кульгавий здоровань, у якого обличчя геть запливло жиром. І я зайнявся спортом, виснажував себе дієтами. І коли повернувся з канікул, друзі не впізнали мене».
Учитель. Це ще один вияв великої сили волі і вміння досягати поставленої мети.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку, запис у зошити, робота над темою
Отож, ім’я Івана Мазепи вам відоме. Ваші асоціації?
Учні утворюють асоціативний ряд: гетьман, зрадник, герой, 10 гривень, історія, меценат, Богдан Ступка, Федір Стригун…
2. Учитель. Український гетьман Іван Степанович Мазепа належить до найзагадковіших постатей в українській історії. Надзвичайна зацікавленість ним з боку істориків, письменників пояснюється неординарністю, складністю і величчю його як особистості. Хто ж він такий – Іван Мазепа?
Особистість українського гетьмана Івана Мазепи протягом давнього часу викликала неоднозначне ставлення. Він був однією з найзначніших і найзагадковіших постатей в українській історії. Народився Мазепа 20 березня 1644 року, помер 1709 року. Був гетьманом України з 1687 по 1708 рік – 21 рік. Брав участь у Полтавській битві 1709 року, де на полі бою зійшлися полки Петра І (Росія) і Карла ХІІ (Швеція) і шведи були розбиті.
Іван Степанович Мазепа – навчався в Київській академії і за кордоном, гетьман і меценат: опікувався Києво-Могилянською академією, допомагав бібліотекам, будував церкви, школи, шпиталі; любив літературу і мистецтво, сам писав вірші, йому приписується авторство пісні «Горе тій чайці…», був поліглотом.
Починаючи з моменту переходу гетьмана на бік шведського короля, в Україні його вважали зрадником. Мазепу відкрито ненавиділи, на раді старшин під керівництвом Петра І його позбавили звання гетьмана, читали, за наказом Петра І анафему (прокляття) в церквах, вважали «егоїстом» і «пройдисвітом», розпускали плітки. Дезінформований народ не підтримує його, окрім Війська Запорозького.
Сьогодні Мазепа сприймається як ключова фігура в історії України, гетьман і творець української державності, який все життя був вірним ідеї свободи, бо разом з Карлом ХІІ хотів звільнити Україну від російського гніту. У 2016 році у Полтаві йому відкрито пам’ятник, його портрет розміщено на 10-гривневій купюрі (слайди: 1) відкриття пам’ятника Мазепі у Полтаві; 2) 10-гривнева банкнота)
Мабуть саме загадковість постаті Мазепи привернула до нього увагу багатьох європейських письменників: Вольтера, Байрона, Гюго, Пушкіна, Рилєєва, Булгаріна, Руданського, Сосюру та багатьох інших.
Поему «Мазепа» Байрон написав під час перебування в Італії 1818 року. На початку поеми він подав довідку, яка свідчила, що в її основу був покладений один епізод з «Історіі Карла ХІІ» французького письменника Вольтера про те, як Мазепа в юності (в 20 років) за зв’язки з жінкою польського вельможі був покараний – прив’язаний до дикого коня, якого потім відпустили на волю. Тоді Мазепа ледве не вмер від страждань і голоду. Ця подія і становить основний зміст поеми. Про неї розповідає Мазепа шведському королю Карлу ХІІ, коли після розгрому Петром І під Полтавою в 1709 році вони тікали до Туреччини.
У світовій історії є постаті, які привертають увагу письменників різних країн світу.
1.Вправа «Знайди відповідність» (Слайд 1)
Завдання: з’єднати історичну постать і твір.
Билини про Іллю Муромця Річард І Левине Серце
П. Куліш «Чорна рада» Гонта
В. Скотт «Айвен П.Тетеря Французький героїчний епос
«Пісня про Роланда» князь Володимир Великий
Т. Шевченко «Гайдамаки» Карл Великий
Висновок. У літературі різних країн поширеним є відображення історичних постатей.
Розповідь учителя (див. слайд презентації):
(викладена в мемуарах польського літератора Я. Пассека)
(5-й розділ – про події російсько-шведської війни, він доповнив, що кінь був дикий, а не кінь самого Мазепи)
у польського короля Яна Казимира 6 років і Мазепі було тоді 20. Відтоді минуло 50 літ)
(на екран проектується слайд «Портрет Яна Казимира»)
(Мазепа – веселий, стрункий, 20-літній красень-юнак, паж польського короля
Яна Казимира
Тереза – з чорними очима («Мов ніжний блиск молодика, глибокі й вогкі, як ріка…, в них море туги і вогню – мов очі мучениці-жертви…», «Погідне і ясне чоло, мов літнє озеро було», «А щічки й рот… та шкода й мови!..»)
Мазепа – главка 5
Тереза – главка 5
Опис пристрасті Мазепи – главка 7 («не мав влади над собою», «любив і був любимим», «днів не бачив і ночей»)
(на екран проектується слайд «Покарання Мазепи»)
(на екран проектується слайд «Мазепа, переслідуваний вовками»)
(на екран проектується слайд «Мазепа, переправа через Дніпро»)
(на екран проектується слайд «Мазепа, оточений дикими кіньми»)
(на екран проектується слайд «Дівчина-козачка та Мазепа»)
Автор пише, що Україна – це «дика країна», у якій «дикі степи», «дикий праліс», «дика площина». У поемі створюється романтичний образ України, що є вільною, але ще неосвоєною землею.
Відома українська дослідниця С. Павличко писала: «Образ України в поемі складається з деталей портрета й натури старого гетьмана, з романтичних картин природи і навіть образу дикого, необ’їждженого коня, який, принісши Мазепу на Україну, діставшись своєї землі, почувши іржання диких табунів, падає мертвий»
Дослідниця О. М. Ніколенко вважає, що образ коня – це і
Складання схеми
Похмурий
Самотній
Мазепа
Волелюбний
Мова твору образна, римована, , динамічна, легко сприймається, схожа на стиль Пушкіна. Автор використовує велику кількість художніх засобів:
(гл. 11), «стояла смерть в очах» (гл. 18) та ін.
Символіка твору:
|
Після Байрона до образу українського гетьмана звертались у своїх творах
Гюго «Мазепа» (Франція),
Пушкін «Войнаровський» і «Полтава» (Росія)
Словацький «Мазепа» (Польща)
Шаміссо «Засланці» (Німеччина)
С. Руданський «Мазепа», Лепкий «Мазепа», Сосюра «»Мазепа» (Україна)
В більшості цих творів Мазепа зображений з симпатією, а Пушкін в поемі «Полтава» трактує образ гетьмана негативно – як ницого зрадника і лиходія, якого прокляла церква
У живописі, як ми вже бачили, широко представлено образ Мазепи, також з 1837 по 1925 створено більше 20-ти музичних творів про Мазепу
Перекладали твір українською мовою М. Старицький (неповний переклад), Дмитро Загул, Олександр Веретенченко
Симфонічні твори із однойменною назвою «Мазепа» написані геніальними композиторами – угорцем Ференцем Лістом і росіянином Петром Чайковським.
Ференц Ліст – геніальний угорський композитор і піаніст, благородний художник і діяч, один із тих, про кого людство зберігає світлу пам’ять.
У кінці 1846 – на початку 1847 року Ліст виступав в Україні. Дав два концерти в залі Київського університету св. Володимира і один в залі Контрактового дому в Києві.
Його подорож в Україну не обмежилась Києвом, він відвідав Львів, Чернівці, Одесу, Кіровоград, Миколаїв. Саме в Україні він почав писати один із своїх великих творів «Данте-симфонію».
Ліст прекрасно знав легенду про юного Мазепу. «Мазепу» написав у Веймарі – у найщасливіший період свого життя (1841-1861), там же, на сцені придворного театру, твір прозвучав. «Мазепа» - це етюд під № 4 з циклу 12 етюдів, що отримали назву «програмні». Безперечно, що образ Мазепи захопив композитора, бо ж він сам порівняв себе з ним.
Висновок. Митці передали динаміку, пристрасть, екстремальну ситуацію, в яку потрапив Мазепа, а також його неймовірні муки і страждання
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу:
«Закінчи думку»
Поема Байрона показує трагізм гетьмана, суть якого полягає в тому, що вчорашній володар булави, людина, котра стояла на вершині соціальної піраміди, волею долі та обставин стає вигнанцем на своїй землі та змушена тікати.
Суперечлива особистість Івана Мазепи стала не лише, так би мовити, найромантичнішою, а й справді культовою в європейській культурі та мистецтві. І закінчити нашу бесіду хотілося б цитатою з праці французького історіографа М. де Вогює: «Історія не дала йому корони, як він того бажав. Проте поезія обдарувала його, без його відома, королівством, набагато кращим, аніж ті, які має політика… Його супротивники ненавиділи його, проте жінки його любили, церква прокляла його, але поети його оспівали».
ІV. Домашнє завдання: Дослідити використання символів в поемі «Мазепа».
Виписати цитати з поеми, що ілюструють риси характеру
І.Мазепи.