Урок "Застосування та роль кисню"

Про матеріал
Розробка уроку містить основні та найважливіші приклади використання кисню у різних сферах життя людини. Також у розробці використані приклади компетентнісних задач та варіант використання QR-кодів
Перегляд файлу

7 клас

Тема. Застосування та біологічна роль кисню.

Мета уроку:

  • сприяти формуванню в учнів розуміння ролі кисню у житті людини, навчити школярів самостійно розбиратись в особливостях та закономірностях різноманітних явищ та процесів, де використовується кисень;
  • розвивати спостережливість та вміння аналізувати, логічне й критичне мислення, розвивати світогляд;
  • виховувати любов до предмету, активну життєву позицію, прагнення до самовдосконалення та саморозвитку.

Формування компетентностей: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, математична, компетентності у природничих науках.

Реалізація наскрізних змістовних ліній: екологічна безпека і сталий розвиток, здоров’я і безпека.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: розповідь учителя, перегляд навчального відео.

Обладнання: гаджети зі сканерами QR-кодів, проектор.

Базові поняття і терміни: Оксиген, кисень, дихання, використання кисню.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

Вітальня учителя з класом, перевірка відсутніх, оголошення теми уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми чимало дізналися про Оксиген, та таку просту речовину цього елемента, як кисень і очевидним є колосальна роль кисню у житті людини, адже ми та інші аеробні організми просто не могли б існувати. Але давайте більш детально познайомимося зі сферами застосування цього «газу життя» і спробуємо зрозуміти, що його використання не обмежується лише диханням. 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка письмового домашнього завдання.
  2. Учням пропонується розв’язати компетентнісну задачу.

Тетрахлорметан ССl4 починаючи з 30-их років ХХ ст. знайшов широке застосування як наповнювач у ручних та стаціонарних вогнегасниках («тетрахлорний вогнегасник») в авіаційній, воєнній та іншій техніці, особливо до того, як набули популярності вуглекислотні, фреонові та порошкові системи. Пари і продукти розкладу тетрахлорметану не підтримують горіння. Але у звязку із токсичністю цих продуктів розкладу для потреб цивільного населення не використовувався. При потраплянні ССl4  на палаючі поверхні відбувалася хімічна реакція – часткове заміщення хлору в молекулі атмосферним киснем. При цьому утворювався фосген COCl2 – сильнодіюча отруйна сполука із задушливою дією. Визначте масову частку Оксигену в молекулі фосгену (з точністю до сотих).

(відповідь: W(О) = 16,16 %)

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Металургія

 

Кисень використовується при конверторному виробництві сталі, шляхом продування технічного О2 через рідкий чавун, де відбувається окиснення присутніх там домішок (кремній, вуглець, фосфор, тощо). Також використання кисню у металургії пов’язане з переробкою штейну – проміжного або побічного продукту в кольоровій металургії, що є сплавом сульфідів заліза і кольорових металів змінного хімічного складу.

 

  1. Зварювання та різка металів

 

Кисень застосовується для різки та зварювання металів, використання якого грунтується на отриманні високої температурі. При цьому використовується кисень у балоні, який прийнято фарбувати у блакитний колір:

Балони з киснем

  1. Як компонент ракетного пального

 

У якості окисника для ракетного пального використовують рідкий кисень, нітратна кислота, перекис водню, та інші багаті на Оксиген сполуки. Суміш рідкого кисню та озону є однією з найбільш сильних окисників ракетного пального.

 

  1. У медицині

 

Медичний кисень використовується для збагачення дихальних газових сумішей при порушеннях дихання, для зупинки приступів бронхіальної астми, для усунення гіпоксії, а також для лікування різноманітних патологій шлунково-кишкового тракту у вигляді кисневих коктейлів. Інколи використовують введення кисню до організму через кишечник (для боротьби з гельмінтозами) та підшкірно (при порушенні діяльності нервової системи).

 

  1. У харчовій промисловості

 

У харчовій промисловості зареєстрований, як харчова добавка Е-948. Зокрема, знайшов застосування для підтримання клітинного дихання рослинної продукції: цибулі, зелені, яблук. Найбільшу кількість кисню вносять в упаковку полуниці (до 10 %) для запобігання передчасному псуванню. Е-948 також використовується для збереження червоного пігменту у яловичині, адже при відсутності кисню м’ясо набуває синюватого відтінку, що відлякує потенційних покупців.

 

  1. У хімічній промисловості

 

У хімічній промисловості кисень використовується як реактив-окисник у численних синтезах, наприклад, - окиснення вуглеводнів у оксигеновмісні сполуки (спирти, альдегіди, кислоти), сульфур (IV) оксиду в сульфур (VІ) оксид, амоніаку в оксиди Нітрогену в процесі виробництва нітратної кислоти.

 

  1. У сільському господарстві

 

Використовується у тепличному господарстві, для виробництва кисневих коктейлів, для приросту у вазі в тварин, для збагачення киснем водного середовища у рибництві.

 

Токсичність кисню

 

 Тривале вдихання чистого кисню може мати вкрай небезпечні наслідки для організму. Безпечно тривалий час дихати сумішами, що містять до 60 % кисню (при нормальному тиску). Дихання 90 %-им киснем протягом 3-ох діб призводить до блювоти, тахікардії, пневмонії, судом. При підвищенні тиску токсична дія кисню прискорюється та посилюється. Молоді люди більш сприятливі до токсичності кисню, ніж старші.

 

Учням пропонується просканувати QR-код та переглянути освітній ролик на тему "Подорож кисню по вашому організму":

 

V. Узагальнення і систематизація

 

а) Яким чином використовують кисень в харчовій промисловості?

б) Починаючи з 1990-го року в США набули популярності так звані «кисневі бари», де відвідувачам пропонується знаходитись у середовищі з підвищеною концентрацією кисню в повітрі. Яким чином це впливає на здоров’я людини?

в) Існує досить екзотична реакція під час якої гексафторид платини (VI) взаємодіє з молекулярним киснем, утворюючи сполуку складу O2PtF6. Розрахуйте масову частку Оксигену в молекулі цієї сполуки.

 

VI. Рефлексія

 

Учням пропонується скласти сенкан до слова «кисень».

 

(Сенкан – вірш у п’ять рядків. 1. Перший рядок – тема, що є іменником («кисень»). 2. Другий рядок – опис теми з двох прикметників. 3. Третій рядок – дія, пов’язазана з темою, складається з трьох дієслів. 4. Четвертий рядок – фраза, яка висловлює ставлення до теми. 5. Останній рядок – один синонім до теми)

 

 

VII. Домашнє завдання

 

Опрацювати § 24 (ст. 140).

Дати відповіді на контрольні запитання 179, 180  (ст. 146)

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
31 липня 2019
Переглядів
109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку