7 клас
Тема. Застосування та біологічна роль кисню.
Мета уроку:
Формування компетентностей: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, математична, компетентності у природничих науках.
Реалізація наскрізних змістовних ліній: екологічна безпека і сталий розвиток, здоров’я і безпека.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь учителя, перегляд навчального відео.
Обладнання: гаджети зі сканерами QR-кодів, проектор.
Базові поняття і терміни: Оксиген, кисень, дихання, використання кисню.
Хід уроку
І. Організація класу
Вітальня учителя з класом, перевірка відсутніх, оголошення теми уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ми чимало дізналися про Оксиген, та таку просту речовину цього елемента, як кисень і очевидним є колосальна роль кисню у житті людини, адже ми та інші аеробні організми просто не могли б існувати. Але давайте більш детально познайомимося зі сферами застосування цього «газу життя» і спробуємо зрозуміти, що його використання не обмежується лише диханням.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Тетрахлорметан ССl4 починаючи з 30-их років ХХ ст. знайшов широке застосування як наповнювач у ручних та стаціонарних вогнегасниках («тетрахлорний вогнегасник») в авіаційній, воєнній та іншій техніці, особливо до того, як набули популярності вуглекислотні, фреонові та порошкові системи. Пари і продукти розкладу тетрахлорметану не підтримують горіння. Але у зв’язку із токсичністю цих продуктів розкладу для потреб цивільного населення не використовувався. При потраплянні ССl4 на палаючі поверхні відбувалася хімічна реакція – часткове заміщення хлору в молекулі атмосферним киснем. При цьому утворювався фосген COCl2 – сильнодіюча отруйна сполука із задушливою дією. Визначте масову частку Оксигену в молекулі фосгену (з точністю до сотих).
(відповідь: W(О) = 16,16 %)
IV. Вивчення нового матеріалу
Кисень використовується при конверторному виробництві сталі, шляхом продування технічного О2 через рідкий чавун, де відбувається окиснення присутніх там домішок (кремній, вуглець, фосфор, тощо). Також використання кисню у металургії пов’язане з переробкою штейну – проміжного або побічного продукту в кольоровій металургії, що є сплавом сульфідів заліза і кольорових металів змінного хімічного складу.
Кисень застосовується для різки та зварювання металів, використання якого грунтується на отриманні високої температурі. При цьому використовується кисень у балоні, який прийнято фарбувати у блакитний колір:
Балони з киснем
У якості окисника для ракетного пального використовують рідкий кисень, нітратна кислота, перекис водню, та інші багаті на Оксиген сполуки. Суміш рідкого кисню та озону є однією з найбільш сильних окисників ракетного пального.
Медичний кисень використовується для збагачення дихальних газових сумішей при порушеннях дихання, для зупинки приступів бронхіальної астми, для усунення гіпоксії, а також для лікування різноманітних патологій шлунково-кишкового тракту у вигляді кисневих коктейлів. Інколи використовують введення кисню до організму через кишечник (для боротьби з гельмінтозами) та підшкірно (при порушенні діяльності нервової системи).
У харчовій промисловості зареєстрований, як харчова добавка Е-948. Зокрема, знайшов застосування для підтримання клітинного дихання рослинної продукції: цибулі, зелені, яблук. Найбільшу кількість кисню вносять в упаковку полуниці (до 10 %) для запобігання передчасному псуванню. Е-948 також використовується для збереження червоного пігменту у яловичині, адже при відсутності кисню м’ясо набуває синюватого відтінку, що відлякує потенційних покупців.
У хімічній промисловості кисень використовується як реактив-окисник у численних синтезах, наприклад, - окиснення вуглеводнів у оксигеновмісні сполуки (спирти, альдегіди, кислоти), сульфур (IV) оксиду в сульфур (VІ) оксид, амоніаку в оксиди Нітрогену в процесі виробництва нітратної кислоти.
Використовується у тепличному господарстві, для виробництва кисневих коктейлів, для приросту у вазі в тварин, для збагачення киснем водного середовища у рибництві.
Токсичність кисню
Тривале вдихання чистого кисню може мати вкрай небезпечні наслідки для організму. Безпечно тривалий час дихати сумішами, що містять до 60 % кисню (при нормальному тиску). Дихання 90 %-им киснем протягом 3-ох діб призводить до блювоти, тахікардії, пневмонії, судом. При підвищенні тиску токсична дія кисню прискорюється та посилюється. Молоді люди більш сприятливі до токсичності кисню, ніж старші.
Учням пропонується просканувати QR-код та переглянути освітній ролик на тему "Подорож кисню по вашому організму":
V. Узагальнення і систематизація
а) Яким чином використовують кисень в харчовій промисловості?
б) Починаючи з 1990-го року в США набули популярності так звані «кисневі бари», де відвідувачам пропонується знаходитись у середовищі з підвищеною концентрацією кисню в повітрі. Яким чином це впливає на здоров’я людини?
в) Існує досить екзотична реакція під час якої гексафторид платини (VI) взаємодіє з молекулярним киснем, утворюючи сполуку складу O2PtF6. Розрахуйте масову частку Оксигену в молекулі цієї сполуки.
VI. Рефлексія
Учням пропонується скласти сенкан до слова «кисень».
(Сенкан – вірш у п’ять рядків. 1. Перший рядок – тема, що є іменником («кисень»). 2. Другий рядок – опис теми з двох прикметників. 3. Третій рядок – дія, пов’язазана з темою, складається з трьох дієслів. 4. Четвертий рядок – фраза, яка висловлює ставлення до теми. 5. Останній рядок – один синонім до теми)
VII. Домашнє завдання
Опрацювати § 24 (ст. 140).
Дати відповіді на контрольні запитання 179, 180 (ст. 146)