26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Позакласний інтегрований західз хімії та біології «Вода – дивна і проста речовина»

Про матеріал
Мета: підвищити рівень сформованості пізнавальних дій учнів з біології та хімії; урізноманітнити знання про найпоширеніший оксид на нашій планеті; про властивості води, її значення для живих організмів; розвивати еколого-гігієнічні знання; виховувати бережливе ставлення до збереження водних ресурсів. Обладнання: пробірки з водою, квітуча і зав’яла рослина, луг, аркуш паперу, фенолфталеїн, періодична система хімічних елементів, відеофільм. Клас: 8
Перегляд файлу

Купянська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 12

Куп’янської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

Позакласний захід

з

                               хімії та біології на тему:

«Вода – дивна і проста речовина»

 

 

 

 

Вчитель біології та хімії: Волошина Р. А.

                           спеціаліст І категорії

 

 

 

 

 

2016


Мета: підвищити рівень сформованості пізнавальних дій учнів з біології та хімії; урізноманітнити знання про найпоширеніший оксид на нашій планеті; про властивості води, її значення для живих організмів; розвивати еколого-гігієнічні знання; виховувати бережливе ставлення до збереження водних ресурсів.

Обладнання: пробірки з водою, квітуча і зав’яла рослина, луг, аркуш паперу, фенолфталеїн, періодична система хімічних елементів, відеофільм.

Клас: 8

 

Ведуча: Відгадайте, про яку речовину сьогодні піде мова:

Вона – знайома й загадкова,

Таємнича, мертва і жива,

Вона – це дощ, і град, і сніг,

Туман і ожеледиця,

Провісник благ і творець лих,

Ніщо без неї не обходиться.

 

Дійсно, сьогодні ми ознайомимося з властивостями, значенням найважливішої речовини на Землі.

1-й учень: Учені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету Вода, оскільки її поверхня на 2/3 вкрита водою. Вода виліпила обличчя нашої планети. Все земне життя народжене водою і не може без неї існувати. Ми – діти води!

2-й учень: Недарма в казках жива вода оживляє навіть мертвих. Спробуємо уявити собі, як би виглядала наша Земля, якщо б з неї зникла вода. Страхітливі морські та океанічні впадини. Вони вкриті товстим шаром солей, які раніше були розчинені у воді. Русла рік, які висохли, джерельця, які затихли навіки. Гірські породи зруйнувались би, бо вони містять велику кількість води. Ні куща, ні квіточки, жодного живого організму на мертвій землі, і безхмарне небо незвичайного кольору.

(Проводиться демонстраційний дослід «Таємне послання»: на чистому аркуші паперу зроблений напис лугом, він збризкується фенолфталеїном – зявляється напис «Н2О»).

 Ведуча: Що ж таке вода?

    3-й учень: Перш за все це чудесна хімічна сполука. Сестра найстрашнішої вибухівки – гримучої газу. Вода складається з Гідрогену й Оксигену. Але  перший лише проста суміш цих елементів. А у воді Гідроген і Оксиген об’єднані в молекули. Майже 200 років тому Гей-Люссак і Гумбольд довели, що два атоми Гідрогену і атом Оксигену, об’єднуючись у молекули, народжують воду.

Ведуча: Чому воду називають природним оксидом?

4-й учень: Французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері писав: «Вода, в тебе нема ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи що ти таке».

Ми не можемо прожити без води й кілька днів. Вода існувала ще до появи людини, адже є всі підстави думати, що життя виникло у водному середовищі. Мільярді років тому в холодній газопиловій хмарі, що згодом згустилася, ущільнитися та перетворитися на Земля, вже містилася вода.

За всю історію Землі на поверхню виділилось 3,4 ·109 км3 води. Третина в пароподібному стані залишила планету, під впливом Сонця перетворилася на водень і кисень. Решта води поступово склала гідросферу. На поверхні Землі утворилися найважливіші сполуки, що є основою життя.

5-й учень: Водамінерал, і мінерал надзвичайно дивовижний. ЇЇ, як і інші мінерали, народила Земля на зорі свого життя, коли була розжареною, як вогонь. Родичаючись із розплавленими породами, вода застигала пізніше в гранітах і бальзатах. І тому з розжареного граніту із шипінням вириваються пари води.

Ведуча: Леонардо да Вінчі сказав: «Вода – джерело життя».

 

(Перегляд фрагменту фільму «Вода»)

 


6-й учень: Вода – така звичайна, така повсякденна, домашня. Ми звикли до неї і не помічаємо її дивних, незвичайних особливих властивостей – аномалій.

7-й учень: Аномалія перша. Вода, згідно з властивостями класу речовин, до якого вона належить, має кипіти за t=80º С, а плавиться за  t=100º С.

Ведуча: В якому би стані перебувала вода на Землі, якби стала вести себе нормально?

8-й учень: Існувала б у вигляді пари.

  Аномалія друга. Висока теплоємність. Вода нагрівається вп’ятеро повільніше за пісок. Щоб нагріти 1 л води на 1ºС, потрібно в 3 300 разів більше тепла, ніж для нагрівання такої ж кількості повітря.

Ведуча: Яке це має значення для живих організмів, що населяють воду?

1-й учень: Температура води внаслідок нагрівання змінюється незначною мірою, і організмам не загрожує охолодження і перегрів.

  Аномалія третя і четверта. У води дуже висока прихована теплота випаровування і плавлення. Щоб випаровувати воду з чайника, потрібно у пять разів більше тепла, ніж для її кип’ятіння.

2-й учень: Якби не ця властивість води – повільно випаровуватись, то багато озер і річок влітку пересихали б. замерзаючи вода віддає багато тепла. Один літр води, що перетворюється на лід, може підігріти на 1ºС 250 тис. літрів повітря. Ось чому холодними ночами взимку в теплиці ставлять бочку з водою: вода віддає тепло і нагріває повітря.

3-й учень: Аномалія п’ята. Всі ми знаємо, що внаслідок замерзання речовини стискаються в об’ємі, а вода розширюється. Тому лід завжди легший за воду і плаває на поверхні. Під такою «шубою» навіть в Арктиці  морським звірам не холодно. Правда, таке розширення може стати фатальним для водопроводу, живих клітин. Але все-таки від цього більше користі, ніж шкоди. Закутуючи  взимку воду в льодяну шубу, природа зберігає її.

4-й учень: Аномалія шоста, найдавніша. Виявляється, що вода від холоду все-таки стискається, але лише до +4 ºС. тому взимку на дні водойм вода має тільки таку температуру, рятуючи життя всім прісноводним.

5-й учень: Аномалія сьома. У води з усіх рідин найбільший поверхневий натяг. Поверхня води завжди затягнута тонкою плівкою з молекул. По ній як по підлозі бігають комахи – водоміри та навіть тропічні ящірки-василиски. Сили поверхневого натягу підіймають воду з ґрунту для живлення рослин.

6-й учень: Аномалія восьма. Вода – найпоширеніша речовина, і все таки можна сказати, що на Землі не має чистої води, тому що все що ми  нею називаємо, це лише розчини речовин у воді. Вода наймогутніший розчинник. Дякуючи цій якості – розчиняти, вода стала носієм життя. Воді було дано чудову властивість стати соком життя на Землі.

 Ведуча: Причина аномалій води – будова її молекули, наявність водневого зв’язку, утворення асоціатів. Кристалічну основу льоду складають тетраедри, що складаються з чотирьох атомів Гідрогену, які оточують один атом Оксигену. Кристали льоду через водневі зв’язки схожі за структурою на алмаз. Каркас водневих зв’язків утримує молекулу води у структурі льоду на трохи більшій відстані одна від одної, ніж у рідкій воді; тому при зниженні температури густина льоду при 4 ºС становить 0,92 г/см3, у той час як густина води при цій же температурі дорівнює 1,0 г/см3.

(Перегляд фрагменту фільму «Вода»)

Ведуча: Відкриття памяті води зробили швейцарські вчені. На березі Женевського озера вони розчинили у воді кілька молекул солі. На іншому березі зафіксували пам'ять про сіль спеціальними приладами.. вода біля берегів зберегла цю пам'ять у всьому об’ємі. І тепер, через стільки років вода пам’ятає.

Біологи довели, що вода не лише живить організм, а ще й розносить інформацію. Через неї органи тіла отримують сигнали про стан кожного з них.

Медики відзначають, що намагнічена вода позитивно впливає на людину, знижуючи вміст холестерину у крові й печінці, сприяє розчиненню каміння в нирках. А обробка терапевтичним звуком сприяє появі частотно-активованої води. Така вода корегує гормональні, вегетативні та алергічні хвороби, допомагає при астмі, інфекціях, депресіях, хворобах печінки і жовчного міхура, захворюваннях серця і кровообігу. Лазерне опромінення води посилює її антибактеріальну дію і впливає на ріст організмів.


«Коло ідей»

(Учні працюють у групах і називають основну роль води в природі).

 

Ведуча: А чи знаєте ви про живий світ у краплині води?

7-й учень: 200 років тому голландець Левенгук зазирнув у цей світ через збільшуване скло. І він вразив його це був світ організмів, які незримо кожного століття вступали в боротьбу з людством, забираючи мільйони життів. Чума, холера, тиф – усі ці захворювання передавались через воду.

8-й учень: Але й сама людина робить так, що її втручання у природу завдає шкоди. Важко перелічити ті біди, яких уже зазнав Світовий океан від забруднення «нафтовою гумою».

 1-й учень: Отрутохімікати виявлено навіть у тканинах пінгвінів і білих ведмедів – далеко від тих областей, де цими отрутохімікатами знищують шкідливих комах. А жир китів, виловлених з дослідницькою метою біля берегів Східної Гренландії, містив сліди шести отрутохімікатів.

 Ведуча: Вода може бути другом і ворогом, але, як писав Гете, природа не визнає жартів, вона може бути тільки завжди правдивою, завжди серйозною, завжди суворою, вона завжди справедлива, помилки ж ідуть від людей. Людський організм на 65% складається з води. Втрата 10-20% може викликати смерть. Давайте ж замислимося, що для нас значить вода!!!

А зараз -  Хімічна вікторина, хто правильно відповість на запитання – отримає призи.

«Хімічна вікторина»

  1.               Хто з учених першим науково обґрунтував склад води? (Антуан Лоран Лавуазьє)
  2.               Хто визначив об’єм і співвідношення Оксигену й Гідрогену у воді? (Лавуазьє)
  3. Який колір має чиста вода? (безбарвна)
  4. Чи корисно пити дистильовану воду? (ні)
  5.              Коли тепліше на березі річки: коли утворюється лід чи коли він тане? (коли утворюється)
  6. Що таке кристалізаційна вода?
  7. Яка вода називається твердою та якої шкоди вона завдає?
  8. Які гази розчинені в природній воді? (СО2, О2, N2)
  9.              Як можна з вогню одержати воду? (над полум’ям розмістити холодний предмет на якому сконденсується вода)
  10.  Яке озеро в СНД містить найбільше прісної води?  (Байкал)

 

Ведуча: Давайте уявимо собі, що ви директор заводу, мер міста, санітарний лікар, учитель, учень, водій тощо. Які методи роботи ви будете впроваджувати з метою покращення екологічної ситуації в місті? Назвіть три основні положення.

Ведуча: Крім основних властивостей води, її значення, ми повинні зберігати її ресурси. За сучасними даними, 70% населення країни користуються водою з поверхневих джерел, які дуже забруднені, тому актуальним стало вживання підземних вод. Їх ресурси становлять 306 літрів на добу, тоді як витрачають 350-370 літрів води, тому бережімо кожну краплину води.

Человек!

Ты, цар природы.

Но вечно помни:

Владей богатством сим,

Чтоб ты и дети твои,

И дети детей твоих

Всегда были сыты и здоровы.

Человек –

Он ведь тоже природа,

Так давайте природу беречь!

 


Протокол

 обговорення інтегрованого позакласного заходу з біології та хімії, проведеного студенткою 4 курсу 41 групи природничого факуль на тему: "Вода – дивна і проста речовина"

 

Були присутні:

Вчитель біології:                                                               Кочеткова Н.К.

Методист з біології:                                                         Резнiкова Л.Ч.

Вчитель хімії:                                                                   Бакум Г.П.

Методист з хімії:                                                              Субботіна Н.І.

Студенти-практиканти:                                                   Петрушина В.В.

                                                                                            Петраш І.П.

Слухали студентку-практикантку: Тарасову І.М.

 

Порядок денний:

1.Обговорення заходу студентки.

2.Виставлення оцінки.

 

Мета мого позакласного заходу: підвищити рівень сформованості пізнавальних дій учнів з біології та хімії; урізноманітнити знання про найпоширеніший оксид на нашій планеті; про властивості води, її значення для живих організмів; розвивати еколого-гігієнічні знання; виховувати бережливе ставлення до збереження водних ресурсів.

Самоаналіз: Я вважаю, що мета мого заходу була досягнута, все що планувалось – реалізовано.

 

 

doc
Додано
4 серпня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку