Урок «Застосування табличного процесора Excel, при обробці статистичних даних при вивченні теми «Населення світу»».

Про матеріал
Сформувати в учнів систему знань про кількість, густоту і склад населення планети; дати уявлення про відтворення населення, його типи, демографічні процеси в сучасному світі та демографічну політику;
Перегляд файлу

План уроку

Тема уроку:  «Застосування табличного процесора Excel, при обробці статистичних даних при вивченні теми «Населення світу»».

Мета уроку:

  • розвивальна: розвивати логічне

мислення;

  •  сприяти розвитку толерантного

 світогляду, виховувати культуру праці.

  • навчальна:  сформувати в учнів

 систему знань про кількість, густоту і

 склад населення планети;

  •  дати уявлення про відтворення

 населення, його типи, демографічні

процеси в сучасному світі та демографічну

 політику;

  • навчити учнів працювати з графічними об’єктами, а саме створювати діаграми, їх редагувати та форматувати;
  •  засвоїти комплексний підхід під час обробки масивів статистичних даних в програмі Excel.
  • виховна: досконалити навички роботи учнів з додатковими джерелами географічних знань; виховувати інформаційно – освічену людину, свідоме ставлення до формування інформаційної та комунікативної компетенції.

 

 

                                                                  Методи  навчання: словесні  

                                                             ілюстровані, дослідницько-пошукові.

                                                                  Тип уроку: узагальнюючий урок 

                                                             по темам «Excel» та «Населення».

                                                                   Вид уроку: урок – практична 

                                                             робота.

                                                                   Обладнання: інтерактивна дошка, 

                                                             комп’ютери, атласи, контурні карти, 

                                                             роздатковий матеріал.

Програмне забезпечення: MS Excel, MS Word.

Хід уроку:

І. Організаційний момент:

1. Повідомлення теми і мети  уроку.

2. Учнів ставлять до відома, що урок буде бінарним – поєднання інформатики з географією.

ІІ. Основна частина.

Зараз ми з вами проведемо практичний урок в якому поєднаємо теми з інформатики та географії по темам Microsoft Office Excel та Населення світу. Так як ви займаєтесь по 2 чоловіки за 1-м комп’ютером, буде доречно поділити вас на дві групи «Інформатики» та «Географи». (Ви будете працювати в парі).

У вас на столі лежить роздатковий матеріал практичних завдань, які ви будете робити на комп’ютері.

Людина є головним багатством будь – якої країни. У тім і в планетарному масштабі основною і дієвою особою є саме людина. Адже все, що відбувається, виробляється і здійснюється на Землі, з рештою оцінюється через придатність або не придатність, корисність чи некорисність, безпеку або небезпеку як для кожної окремої людини, так і для всього населення світу.

Насамперед населення визначає можливості і масштаби діяльності кожної окремої держави у багатьох сферах виробництва, науки і культури. Ось чому така велика увага приділяється цій темі.

 

На уроках інформатики ви засвоїли методику побудови діаграм, графіків та схем, використовуючи абстрактні, непов’язані між собою факти та дані. За допомогою програми Microsoft Offiсе Excel ми розглянемо як змінювалося населення Землі, найбільші «згустки» населення, і які зміни в географії населення відбулися.

А зараз ми розглянемо і обговоримо завдання, які поставлені перед нами.

 

 

 

                       Практична робота.

Завдання №1.

Група 1

Скласти кругову діаграму. Розподіл

населення за регіонами Землі за допомогою

таблиці 1.

Таблиця 1

Розподіл населення за регіонами Землі.

Азія

60%

Африка

12%

Західна Європа

10%

Латинська Америка

8%

Північна Америка

5%

Австралія, Океанія

0,5%

Країни СНД та Балтії

6%

В програмі Excel  на першому аркуші, занести запропоновані дані до таблиці та побудувати кругову діаграму:

1. Обрати тип діаграми – «кругова».

2. Вказати діапазон даних.

3. Встановити параметри діаграми.

4. Обрати розташування діаграми – «окремий аркуш».

Обговорення:

  1.                    Яка відмінність між І і ІІ типом відтворення населення?
  2.                    Що називають діапазоном комірок?

Завдання №1.

Група 2

Скласти діаграму. Країни з найбільшою кількістю населення, млн. осіб за допомогою таблиці 1.

Таблиця 1

Країни з найбільшою кількістю населення, млн. осіб

Китай

1276

Індія

1020

США

287

Індонезія

224

Бразилія

175

Пакистан

156

Росія

146

Бангладеш

129

Японія

126

Мексика

120

В програмі Excel  на першому аркуші, занести запропоновані дані до таблиці та побудувати лінійчату діаграму:

1. Обрати тип діаграми – «лінійчата».

2. Вказати діапазон даних.

3. Встановити параметри діаграми.

4. Обрати розташування діаграми –

 «окремий аркуш».

Обговорення:

  1.                    Яку демографічну політику

 проводять держави І і ІІ типу відтворення?

2.Що називається книгою в Excel?

 

Завдання №2.

Група1

Користуючись даними таблиці 2, скласти графік зміни кількості населення світу.

Таблиця 2

Рік

Кількість населення, млн. чол.

1

250

101

250

201

250

301

250

401

250

501

250

601

250

701

250

801

250

901

250

1001

250

1101

300

1201

350

1301

400

1401

450

1501

500

1601

550

1701

600

1801

650

1901

1500

1927

2000

1960

3000

1974

4000

1987

5000

2000

6000

2011

7000

В програмі Excel перейти на

 другий аркуш, занести запропоновані

 дані до таблиці та побудувати графік:

1. Обрати тип діаграми – «графік».

2. Вказати діапазон даних.

3. Встановити параметри графіка.

4. Обрати розташування графіка –

 «окремий аркуш».

 

 

Обговорення:

  1.                    Як називаються демографічні процеси, зображені на графіку?
  2.                    Які основні елементи має електронна таблиця?

Завдання №2.

Група 2

Користуючись даними таблиці 2, скласти графік зміни кількості населення України.

Таблиця 2.

Рік

Кількість населення, млн. чол.

1980

49,9

1985

51,2

1990

51,9

1995

51,7

2000

50,1

2005

47,5

Прогноз 2020

40,0

Прогноз 2050

25,0

В програмі Excel перейти на другий аркуш, занести запропоновані дані до таблиці та побудувати графік:

1. Обрати тип діаграми – «графік».

2. Вказати діапазон даних.

3. Встановити параметри графіка.

4. Обрати розташування графіка – «окремий аркуш».

Обговорення:

1.Які зміни в географії населення України відбулися за роки незалежності?

2. Які типи даних можуть міститися у клітинках електронних таблиць?

Завдання №3.

Група1

 Побудувати  стовбчасті діаграми розміщення населення по материках Землі за допомогою даних таблиці 3.

Таблиця 3

Материк

Кількість населення млн чол.

Африка

800

Австралія

20

Південна Америка

400

Північна Америка

500

Євразія

4000

В програмі Excel перейти на

 інший  аркуш, занести запропоно -

вані дані до таблиці та побудувати

 гістограму:

1. Обрати тип діаграми –

«гістограма».

2. Вказати діапазон даних.

3. Встановити параметри гістограми.

4. Обрати розташування гістограми –

 «окремий аркуш».

Обговорення:

  1.                    За картами атласу визначте найбільші «згустки» населення світу?
  2.                    Як можна встановити формат числових даних?

Завдання №3.

Група 2

Побудувати стовбчасті діаграми розміщення населення по субрегіонах Євразії за допомогою таблиці 3.

Таблиця 3.

Субрегіон

Кількість населення, млн. чол.

Східно – Азійський

1400

Південно – Азійський

1300

Південно – Східний

400

Європейський

730

В програмі Excel перейти на інший  аркуш, занести запропоновані дані до таблиці та побудувати гістограму:

1. Обрати тип діаграми – «гістограма».

2. Вказати діапазон даних.

3. Встановити параметри гістограми.

4. Обрати розташування гістограми – «окремий аркуш».

Обговорення:

  1.                    Вказати причини нерівномірного заселення окремих регіонів країн.
  2.                    Як можна форматувати інформацію в клітинках електронної таблиці?

Завдання №4

Група 1

Побудувати кругові діаграми зайнятості населення в деяких країнах світу. Визначити, для яких запропонованих країн характерна така структура зайнятості населення в різних сферах діяльності.

Таблиця №4

Країна

Промисловість і будівництво, %

Сільське і лісове господарство,%

Сфера послуг,%

Угорщина

35,00

20,00

45,00

Україна

28,00

6,00

65,00

Франція

26,00

23,00

51,00

В програмі Excel  на першому

аркуші, занести запропоновані дані

до таблиці та побудувати кругову діагра –

му:

1. Обрати тип діаграми – «кругова».

2. Вказати діапазон даних.

3. Встановити параметри діаграми.

4. Обрати розташування діаграми –

 «окремий аркуш».

Обговорення:

  1. Чи можна за структурою

 зайнятості населення говорити про

 рівень їх економічного розвитку.

Завдання №4

Група 2

Побудувати кругові діаграми зайнятості населення в деяких країнах світу. Визначити, для яких запропонованих країн характерна така структура зайнятості населення в різних сферах діяльності.

Таблиця №4

Країна

Промисловість і будівництво, %

Сільське і лісове господарство,%

Сфера послуг,%

Розвинені країни (Франція, США, Японія)

28,00

4,00

68,00

Країни, що розвиваються(Мексика, Бразилія, Корея, Саудівська Аравія)

20,00

61,00

19,00

Країни колишнього Російського Союзу

49,00

20,00

31,00

В програмі Excel  на першому

аркуші, занести запропоновані дані

 до таблиці та побудувати кругову

діаграму:

1. Обрати тип діаграми – «кругова».

2. Вказати діапазон даних.

3. Встановити параметри діаграми.

4. Обрати розташування діаграми –

 «окремий аркуш».

Обговорення:

  1.                    Що називають легендою

діаграми?

 

Висновки:

На Землі нині живе понад 7 млрд. населення. Розміщені вони по ній дуже нерівномірно. Середня густота населення світу перевищує 40 чоловік на 1 км2.

Відбувається постійне збільшення населення Землі – приблизно 86 млн. осіб на рік.

  • за одну добу населення планети збільшується на 250 тис. осіб.
  • За одну хвилину народжується 253 дитини.

Виходячи з цих показників можна стверджувати, що демографічну проблему нині можна віднести до глобальних проблем людства.  В цілому демографічна проблема полягає в стрімкому загостренні населення в країнах, що розвиваються і в загрозі депопуляції, тобто перевищення кількості померлих над кількістю народжених в економічно розвинених країнах. Обидва процеси є негативними для людства. Стрімке зростання населення – одна з причин існування великої армії безробітних і бездомних. Понад 1 млрд. людей у світі постійно недоїдають. Щоб попередити можливості демографічної катастрофи, уряди 100 країн підписали угоду про планування сім’ї. населення планети перестане зростати лише за умови, що в кожній родині буде не більше трьох дітей.

За допомогою програми Microsoft  Office Excel  можна

  • структурувати статистичні дані,
  • побачити, як саме змінювалось населення за певну кількість років,
  • порівняти відсоток народжуваності населення.

Тай взагалі на теперішній час в любій галузі наукової сфери використовують графіки, різні види діаграм для кращого уточнення і розуміння певного інформаційного матеріалу. Тому з теоретичними та практичними навичками по темі Excel, які учні здобули на уроках інформатики можна швидше і зрозуміліше пояснити та зробити висновки.

 

 

                                                                           ІІІ. Підведення підсумків.

                                                                              Оцінювання практичної 

                                                                           роботи учнів викладачами та 

                                                                           аналіз активності учнів.

                                                                           ІV. Домашнє завдання.

                                                                              Дати відповіді на питання і 

                                                                           законспектувати в зошит.

  1. В українців здавна існував 

культ сонця, як джерела усякого добробуту. Як називають нині такі релігійні вірування.

2.Розкрийте особливості поширення світових релігій на планеті.

3.Які види розміщення діаграм ви знаєте?

4.Як називаються діаграми, з якими ви  працювали на уроці?

5.З яких етапів складається побудова діаграм?

1

 

doc
До підручника
Соціально-економічна географія світу. (рівень стандарту, академічний рівень ) 10 клас (за редакцією Яценка Б. П.)
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
1650
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку