Розробка уроку до модельної навчальної програми «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти
Автор: Максименко Марія Володимирівна
Тема: «Поняття про конфлікт. Оптимальні способи вирішення конфліктів»
Мета: Формувати учнівські навички уникання конфліктів та компетентність у подоланні їх, сприяти розвитку самоконтролю, підтримувати бажання висуватися з конфліктних ситуацій належним чином, виокремити важливість позитивних міжособистісних стосунків та переваги, які вони мають перед конфліктами, сприяти розвитку навичок самообладнання, сприяти вихованню високої культури спілкування.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку :
І. Організаційний момент.
1. Вірш – привітання.
Зазвучав дзвінок,
Починається наш урок.
Домовляємось бути тихими,
Із руками вгору гарно піднятими,
На уроці не дрімати,
Із завзяттям працювати.
2. Гра «Поділись гарним настроєм» (Діти ланцюжком говорять приємні слова одне одному, 2-3 слова компліменти).
ІІ. Повідомлення теми уроки та визначення цілей.
На дошці розсипались букви, їх треба об’єднати, щоб вийшло слово. (Конфлікт)
Сьогодні на уроці ви отримаєте більше інформації про сутність конфлікту, способи уникнення конфліктів та методи їх подолання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Давайте дамо по одному слову-визначенню до поняття «конфлікт».
А тепер визначимо як це поняття тлумачиться у словнику:
Конфлікт - це зіткнення протилежних інтересів, точок зору та загострення суперечностей, що виникають через різні непорозуміння між особами.
Учасники вправи були розподілені у пари для створення спільного малюнка. Кожна пара отримала аркуш паперу та олівець. Протягом усієї вправи було заборонено розмовляти. Завдання полягало в тому, щоб удвох намалювати один малюнок.
Після завершення вправи було запитано, чому кожна пара вчиняла по-різному. Підбиваючи підсумок, було встановлено, що деякі пари одна з них ініціювала малювання, ігноруючи партнера; інші намагалися вгадати намір іншого; деякі чергувалися при малюванні, а інші взагалі втратили інтерес і не брали участі. З цим підсумком було з'ясовано поняття різних стилів реагування в конфліктних ситуаціях.
Кожна людина унікальна, має свої погляди, характер і інтереси. Важливо вміти ефективно спілкуватися з іншими, щоб уникнути конфліктів у житті.
Отже, давайте з’ясуємо: чому виникає конфлікт та як його уникнути?
Ваші думки, чому, на вашу думку, виникає конфлікт? (Це виникає з-за непорозуміння та небажання слухати один одного).
За яких обставин може спалахнути конфлікт? (Коли є учасники. Вчитель відображає це на табличці "Учасники").
Ще однією важливою складовою конфлікту є спільний предмет. Ваша думка, чим він був для наших персонажів? (Можливо, це був міст. Вчитель показує табличку "Спільний предмет").
Якого елемента не вистачає в нашій схемі, щоб визначити конфлікт? (Дії персонажів, спрямовані не на вирішення, а на заглиблення конфлікту. Вчитель додає табличку "Дії").
Якими компонентами підкріплюються дії персонажів, що засилюють сам конфлікт? (Цілком можливо, це конфліктогени. Вчитель показує табличку "Конфліктогени").
Які конфліктогени можна виділити в історії? (Наприклад, образи, порушення правил етикету, бійка).
Тепер, придивіться до схеми та пригадайте визначення конфлікту. (Учні відповідають).
Яким чином можна допомогти нашим персонажам вирішити конфлікт конструктивно? Використати підходи "Світлофора" та "6 кроків".
Дозвольте мені привітати вас, оскільки ми тільки що розкрили формулу конструктивної поведінки під час конфлікту.
Підбиваючи підсумок вправи "Формула конфлікту", дозвольте мені нагадати вам цитату американського письменника та педагога Дейла Карнегі: "У конфлікті неможливо перемогти. Якщо ви виграли — ви програли, а якщо перемогли — також програли".
Як можна розв'язати конфлікт?
Конфлікти між особами виникають з різноманітних причин:
Уникнення розпалу конфлікту може бути важливим завданням для підтримання гармонійних відносин. Давайте разом визначимо, як це можна зробити:
Пам'ятайте, що уникнення розпалу конфлікту базується на толерантності, розумінні та відкритості для спілкування.
Сьогодні ми обговорювали той факт, що конфлікти є неодмінною частиною життя людини. Важливо розуміти, що в ситуаціях конфлікту важливо не лише розуміти причини суперечок, але й розробити стратегію дій, яка допоможе вирішити конфлікт зі збереженням відносин.
Пропоную вам взяти участь у грі "Сценарій конфліктних ситуацій". Кожна група отримає специфічну конфліктну ситуацію, але зупинену на певному етапі розвитку. Мета для кожної групи полягатиме у вирішенні конфлікту на цьому етапі та визначенні, на якій саме стадії конфлікту вони зупинились.
№1. Учень на уроці грається мобільним телефоном. Вчитель наближається... (Початкова фаза конфлікту).
Давайте здійснимо спільні зусилля для підвищення співпраці, використавши вправу "Техніки позитивної взаємодії", яку підготували актори. Якщо ви згодні, давайте запросимо акторів на сцену, і глядачі зможуть підтримувати учнів-акторів за допомогою жестів та позитивних виразів обличчя.
№2. Учень на уроці грається мобільним телефоном. Вчитель забирає щоденник та телефон. Учень починає ображатися... (Етап розпізнавання конфлікту).
№3. Учень на уроці грається мобільним телефоном. Вчитель забирає щоденник та телефон. Учень починає ображатися. Вчитель загрожує викликати батьків... (Етап відкритого протистояння).
№4. Учень на уроці грається мобільним телефоном. Вчитель забирає щоденник та телефон. Учень починає ображатися. Вчитель загрожує викликати батьків. Учень спокійно збирає речі... (Етап ескалації конфлікту).
Цільовий підхід може допомогти зрозуміти і розглянути різні етапи конфлікту, а також розвивати навички вирішення конфліктів та співпраці.
Які висновки ми можемо зробити з гри "Стоп-кадр"?
ІV. Підсумок уроку
1. Сузір’я вічливості.
2. Аналіз ситуацій.
Ситуація 1: На перерві ти розмовляєш з друзями, і раптом хтось боляче наступає тобі на ногу. Ти розсерджуєшся і готовий відреагувати агресивно, але тоді чуєш вибачення: "Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів тобі завдати болю". Злість миттєво спадає, і ти відповідаєш: "Та нічого, буває". Ввічливі слова запобігли конфлікту і згасили його.
Ситуація 2: Твоя мама дала тобі цукерки, щоб ти почастував своїх друзів. Але серед них є і Сергійко, який часто тобі завдає кривди, грубо обзиває. Ти замислився, як вчинити: чи варто пригощати Сергійка чи ні?
3. «Як боротися з гнівом?»
Отримайте практичні поради від нашого шкільного психолога щодо того, як керувати гнівом:
Ці поради допоможуть вам краще керувати гнівом та забезпечити більш гармонійні стосунки з іншими людьми.
V. Рефлексія
Чи була цікавою тема уроку?
Яке завдання вам найбільше сподобалось?
Яке – найменше?
Що б ви змінили в сьогоднішньому уроці?
VІ. Домашнє завдання:
Знайти прислів’я та приказки про конфлікти. Знайти та вивчити мирилку.
1