Урок "Збільшувальні прилади"

Про матеріал
Розробка уроку дозволяє вивчати основні елементи світлового мікроскопа. Показує важливість оптичних приладів у вивченні біологічної картини світу.
Перегляд файлу

6 клас. БІОЛОГІЯ                                                              Дата ______________________

Тема: Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи)

Мета:

  • ознайомити учнів із збільшувальними приладами , їх будовою і технікою користування ;
  • відпрацьовувати вміння користуватися збільшувальними приладами; продовжити формувати у школярів уміння аналізувати одержані знання , користуватися довідковою літературою , застосовувати одержані знання на практиці ; розвивати навички самостійної дослідницької роботи;
  • иховувати у учнів любов до предмета біології , до всього живого .

Терміни і поняття : ручна лупа , штативна лупа , світловий мікроскоп , електронний мікроскоп .

Обладанання : лупа , мікроскоп , мікропрепарати , таблиці , портрети вчених.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання .

1.     Ким і як була відкрита клітина ?

2.     Чим прославився Антоні ван Левенгук ?

3.     Які великі відкриття були зроблені у 19ст. ?

4.     Назвати основні положення клітинної теорії .

ІІІ. Мотивація .

Слово "мікроскоп" походить від двох грецьких слів: "микрос" - маленький і "Скопос" - спостерігач. Тобто, мікроскоп - це прилад, який використовується для того, щоб побачити крихітні предмети, невидимі неозброєним оком.

Сьогодні ми будемо працювати з мікроскопом. Наше завдання – ознайомитися з його будовою та правилами роботи з ним. Він нам допоможе побачити рослинну клітину. Тож давайте негайно приступимо до роботи.

IV. Вивчення нового матеріалу

-         Пригадайте методи біології ?

-         Які збільшувальні прилади ви знаєте ?

-         Де їх використовують ?

-         Що є структурною одиницею усього живого?

Картинки по запросу мікроскоп картинкаЗбільшувальні прилади

                                          ЛУПА

 

                              ручна                        штативна

      збільшує у 2-20 р.                         збільшує у 10-25р.

 

МІКРОСКОП

               світловий                                     електронний

       збільшує до 3000р.                   збільшує до 10 000 000р.

 

Ручна лупа збільшує предмети у 2 – 20 разів. При роботі її беруть за рукоятку і наближують до об’єкту на таку відстань, при якій зображення предмету найбільш чітке. Штативна лупа збільшує предмети у 10 – 25 разів. В її оправу влаштовані два збільшуваних скла, закріплених на підставці – штативі. До штативу прикріплений предметний столик з отвором та дзеркало.

Мікроскоп складається з оправи і двох збільшуючих лінз. В тубус (зорову трубку) мікроскопа вбудовані збільшуючі лінзи. У верхньому кінці тубуса знаходиться окуляр, через який роздивляються різні об’єкти. На нижньому кінці тубуса поміщається об’єктив, що складається з оправи та декількох збільшуючих лінз. Тубус кріпиться до штативу. Також до штативу прикріплений предметний столик, у центрі якого є отвір і під ним дзеркало. Використовуючи мікроскоп, можна бачити зображення об’єкта, що освічується за допомогою цього дзеркала.

Правила роботи з мікроскопом

1 Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5 – 10 см від краю стола.

2 В отвір предметного скла спрямуйте дзеркалом світло.

3 Розташуйте приготовлений препарат на предметний столик і закріпіть предметне скло зажимами.

4 Користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об’єктива опинився на відстані 1 – 2 мм від препарату.

5 В окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге. Дивлячись в окуляр, за допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з’явиться чітке зображення предмету.

6 Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.

А чи згадуєте, що…

Оболонка клітин рослин тверда, оточує внутрішній вміст і підтримує усталену форму клітини. Ядро зазвичай має округлу або овальну форму і його добре видно в клітині. Цитоплазма безбарвна і прозора.

А які види пластид Вам відомі? Правильно! Молодці. Вони бувають за кольором: зелені (хлоропласти), жовті, оранжеві або червоні (хромопласти) і безбарвні (лейкопласти). Вакуоля зазвичай є одна, інколи їх може бути декілька, вони заповнені безбарвним або забарвленим клітинним соком. Крім органел, у клітинах рослин можна спостерігати так звані включення. Це утвори різної форми в цитоплазмі, які містять поживні речовини, що продукуються саме у цих клітинах. Наприклад, у клітинах насіння соняшника - краплі олії, у картоплі — кульки крохмалю тощо.

Для будови клітин рослини характерним є наявність пластид, вакуолей та зовнішньої твердої оболонки, що утворюється з целюлози, геміцелюлози, пектину або хітину і надає клітині й усій рослині міцності. Пластиди — органели, властиві тільки клітині рослини. їх поділяють на хлоропласти, хромопласти і лейкопласти. У хлоропластах (зелених частинках) відбувається фотосинтез, хромопласти надають органам рослини яскравого червоного, оранжевого або жовтого забарвлення, а в безбарвних лейкопластах найчастіше накопичується крохмаль.

V. Узагальнення знань

Розв'язати кросворд                          

     

1.д

з

е

р

   к

а

л

о

 

 

2. о

к

у

   л

я

р

 

 

3. с

в

   і

т

л

о

в

и

й

 

4. т

у

б

у

с

 

 

5. о

б

є

к

т

   и

в

 

 

 

6.г

в

и

   н

т

и

 

 

7.ш

т

   а

т

и

в

 

1.За його допомогою вловлюють світло .

2.Частина мікроскопа , що містить збільшувальні скельця в оправі.

3.Один із видів сучасних мікроскопів.

4. Спеціальна трубка , у яку вставляють окуляр .

5. Містить кілька збільшувальних скелець які обернені до об’єкта

6. Ними об’єкт дослідження наближають до об’єкта або віддаляють від нього

7. До нього прикріплюється предметний столик.    

VI. Підведення підсумків .

1.Пояснити епіграф уроку : «От нас природа тайн своих не прячет, 
                                                                           но учит  быть  внимательнее к ней»..                      
                                                                                                       (Н. Риленков)
2.Чому за допомогою світлового мікроскопа не можна вивчати непрозорі предмети ?

VII. Повідомлення домашнього завдання

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сімонова Яна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
12293
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку