6 клас. БІОЛОГІЯ Дата ______________________
Тема: Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи)
Мета:
Терміни і поняття : ручна лупа , штативна лупа , світловий мікроскоп , електронний мікроскоп .
Обладанання : лупа , мікроскоп , мікропрепарати , таблиці , портрети вчених.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання .
1. Ким і як була відкрита клітина ?
2. Чим прославився Антоні ван Левенгук ?
3. Які великі відкриття були зроблені у 19ст. ?
4. Назвати основні положення клітинної теорії .
ІІІ. Мотивація .
Слово "мікроскоп" походить від двох грецьких слів: "микрос" - маленький і "Скопос" - спостерігач. Тобто, мікроскоп - це прилад, який використовується для того, щоб побачити крихітні предмети, невидимі неозброєним оком.
Сьогодні ми будемо працювати з мікроскопом. Наше завдання – ознайомитися з його будовою та правилами роботи з ним. Він нам допоможе побачити рослинну клітину. Тож давайте негайно приступимо до роботи.
IV. Вивчення нового матеріалу
- Пригадайте методи біології ?
- Які збільшувальні прилади ви знаєте ?
- Де їх використовують ?
- Що є структурною одиницею усього живого?
Збільшувальні прилади
ЛУПА
ручна штативна
збільшує у 2-20 р. збільшує у 10-25р.
МІКРОСКОП
світловий електронний
збільшує до 3000р. збільшує до 10 000 000р.
Ручна лупа збільшує предмети у 2 – 20 разів. При роботі її беруть за рукоятку і наближують до об’єкту на таку відстань, при якій зображення предмету найбільш чітке. Штативна лупа збільшує предмети у 10 – 25 разів. В її оправу влаштовані два збільшуваних скла, закріплених на підставці – штативі. До штативу прикріплений предметний столик з отвором та дзеркало.
Мікроскоп складається з оправи і двох збільшуючих лінз. В тубус (зорову трубку) мікроскопа вбудовані збільшуючі лінзи. У верхньому кінці тубуса знаходиться окуляр, через який роздивляються різні об’єкти. На нижньому кінці тубуса поміщається об’єктив, що складається з оправи та декількох збільшуючих лінз. Тубус кріпиться до штативу. Також до штативу прикріплений предметний столик, у центрі якого є отвір і під ним дзеркало. Використовуючи мікроскоп, можна бачити зображення об’єкта, що освічується за допомогою цього дзеркала.
1 Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5 – 10 см від краю стола.
2 В отвір предметного скла спрямуйте дзеркалом світло.
3 Розташуйте приготовлений препарат на предметний столик і закріпіть предметне скло зажимами.
4 Користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об’єктива опинився на відстані 1 – 2 мм від препарату.
5 В окуляр дивіться одним оком, не закриваючи друге. Дивлячись в окуляр, за допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з’явиться чітке зображення предмету.
6 Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.
А чи згадуєте, що…
Оболонка клітин рослин тверда, оточує внутрішній вміст і підтримує усталену форму клітини. Ядро зазвичай має округлу або овальну форму і його добре видно в клітині. Цитоплазма безбарвна і прозора.
А які види пластид Вам відомі? Правильно! Молодці. Вони бувають за кольором: зелені (хлоропласти), жовті, оранжеві або червоні (хромопласти) і безбарвні (лейкопласти). Вакуоля зазвичай є одна, інколи їх може бути декілька, вони заповнені безбарвним або забарвленим клітинним соком. Крім органел, у клітинах рослин можна спостерігати так звані включення. Це утвори різної форми в цитоплазмі, які містять поживні речовини, що продукуються саме у цих клітинах. Наприклад, у клітинах насіння соняшника - краплі олії, у картоплі — кульки крохмалю тощо.
Для будови клітин рослини характерним є наявність пластид, вакуолей та зовнішньої твердої оболонки, що утворюється з целюлози, геміцелюлози, пектину або хітину і надає клітині й усій рослині міцності. Пластиди — органели, властиві тільки клітині рослини. їх поділяють на хлоропласти, хромопласти і лейкопласти. У хлоропластах (зелених частинках) відбувається фотосинтез, хромопласти надають органам рослини яскравого червоного, оранжевого або жовтого забарвлення, а в безбарвних лейкопластах найчастіше накопичується крохмаль.
V. Узагальнення знань
Розв'язати кросворд
|
1.д |
з |
е |
р |
к |
а |
л |
о |
|
||
|
2. о |
к |
у |
л |
я |
р |
|
||||
|
3. с |
в |
і |
т |
л |
о |
в |
и |
й |
||
|
4. т |
у |
б |
у |
с |
|
|
||||
5. о |
б |
є |
к |
т |
и |
в |
|
||||
|
|
6.г |
в |
и |
н |
т |
и |
|
|||
|
7.ш |
т |
а |
т |
и |
в |
|
||||
1.За його допомогою вловлюють світло .
2.Частина мікроскопа , що містить збільшувальні скельця в оправі.
3.Один із видів сучасних мікроскопів.
4. Спеціальна трубка , у яку вставляють окуляр .
5. Містить кілька збільшувальних скелець які обернені до об’єкта
6. Ними об’єкт дослідження наближають до об’єкта або віддаляють від нього
7. До нього прикріплюється предметний столик.
VI. Підведення підсумків .
1.Пояснити епіграф уроку : «От нас природа тайн своих не прячет,
но учит быть внимательнее к ней»..
(Н. Риленков)
2.Чому за допомогою світлового мікроскопа не можна вивчати непрозорі предмети ?
VII. Повідомлення домашнього завдання