Тема: Квітка. Статеве розмноження рослин. Лабораторне дослідження будови квітки
Цілі уроку: ознайомити учнів з будовою квітки як органа статевого розмноження
рослин; формувати уявлення про особливості будови складових частин квіток, їх
різноманітністю; з’ясувати значення складових квітки у природі та житті людини.
Розвивати пізнавальний інтерес, уважність, активність, спостережливість.
Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, до біології, як
науки
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Будова квітки», збірна модель квітки, живі квіти, квітучі рослини кабінету, фотографії квітів, яскраві пейзажі з квітучими квітами, гербарні зразки
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Учитель: Добрий день! Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день, ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте усміхнемося один одному й разом вирушимо до країни нових знань
ІІ. Активізація опорних знань
1. Робота з термінами й поняттями
- Розмноження;
- Статеве розмноження;
- Нестатеве розмноження;
- Статеві клітини;
- Вегетативне розмноження;
- Зигота;
- Живці;
- Прицепа;
- Підщепа;
- Щеплення
2. Бесіда за запитаннями:
- Скільки особин бере участь у розмноженні?
- Нащадки схожі на батьківські організми при вегетативному та нестатевому розмноженні чи ні?
3. Вправа «Далі, далі…»
(Діти виконують завдання парами)
Завдання: скласти схему послідовності появи організмів у рослині
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Серед різноманіття рослин найбільш примітні квіткові рослини ті, що хоч раз у житті утворюють квіти. Хі ба можна байдуже проходити повз яскраво квітуче диво? Тому, що рослини вміють те. Чого ніхто на Землі не вміє – квітнути: з грунту чорного кольору виростають то червоні, то блакитні, то рожеві, то сині, то сліпучо-білі, а то й темно-бордові й навіть золотаві квіти. Квітки – дійсно дивовижні створіння природи. Вони приваблюють і захоплюють нас своєю красою, формою, ароматом. Вони такі різні: великі й дрібні, яскраві й ледве помітні, поодинокі й зібрані в групи. Вона має надзвичайно велике значення у житті рослини. Дізнаємося ж всі її таємниці.
ІV. Оголошення теми та завдань уроку
Учитель: Отже,тема нашого уроку: «Квітка. Статеве розмноження»
Завдання уроку:
1) визначити, що таке квітка як орган рослини;
2) вивчити будову квітки;
3) визначити, які частини квітки є головними;
4) ознайомитися з різними типами квіток;
5) учитися працювати з текстом підручника, малюнками, гербарієм;
6( виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та рослин рідного краю.
V. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми з вами будемо говорити про чудові створіння природи – квіти. І я хотіла б дізнатися, яка ваша улюблена квітка й чому. Для цього скористаємося методом «Прес»
1. Позиція
Моя улюблена квітка…
2. Обгрунтування
Тому, що…
3. Приклад
Наприклад…
4. Висновки
Отже…
Починаючи з найдавніших часів і закінчуючи сьогоденням квіти дарували радість закоханим, ними прикрашали вівтарі, вони були символами, цілющими ліками. Саме квітам присвячено багато легенд, міфів. І ми сьогодні спробуємо ближче познайомитися з цими створіннями природи.
Повідомлення учнів
Легенди й міфи про квіти
Робота в парах
Завдання: скласти опорні схеми за текстом підручника (§33, с. 125 – 127)
Схема 1. Будова квітки
Проблемне запитання:
Чому у квітів не зустрічається зелене забарвлення пелюсток?
Схема 2. Квітка – орган статевого розмноження
Проблемне запитання:
Чому насінний зачаток міститься всередині зав’язі маточки?
Схема 3. Різноманітність оцвітини
Квіти без оцвітини називають голими (ясен)
Проблемне запитання:
Який тип оцвіти у квіток у яких чашечка й віночок забарвлені однаково?
Схема 4. Віночок – внутрішнє коло оцвітини
Віночок – внутрішнє коло оцвітини |
|
Вільнопелюстковий |
Зрослопелюстковий |
Шипшина Грицики |
Картопля Петунія |
Проблемне запитання:
Квіти яких рослин людина вживає в їжу?
Схема 5. Різноманітність квіток
Проблемне запитання:
Як утворюються плоди чи насіння у різних типах квіток?
Схема 5. Різноманітність рослин
РОСЛИНИ |
|
Однодомні |
Дводомні |
Огірок Кукурудза Дуб |
Верба Тополя Обліпиха |
Проблемне запитання:
У чому важливість квітки?
Твір-роздум «Яка роль квітки в природі?»
VІ. Лабораторна робота
Лабораторне дослідження будов квітки
Інструктаж з БЖД
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: живі квіти покритонасінних рослин, гербарні зразки, постійні препарати зрізів квіток, препарувальний набір, лупа, мікроскоп, муляжі, таблиці
ХІД РОБОТИ
1. Розгляньте будову квітки та знайдіть її основні частини.
2.Визначте кількість чашолистиків, пелюсток, тичинок, маточок.
3. Препарувальною голкою розгорніть квітку й розгляньте маточку. Знайдіть зав’язь, стовпчик та приймочку.
4. Зробіть поперечний зріз через зав’язь маточки. Покладіть її на предметне скло та розгляньте за допомогою лупи. Під мікроскопом роздивіться постійний препарат зрізу через зав’язь маточки. Знайдіть стінки зав’язі та насінний зачаток.
5. Розгляньте будову тичинки. Знайдіть тичинкову нитку та пиляк. Покладіть пиляк на предметне скло та дослідіть його за допомогою лупи. Роздивіться пилкові зерна. Яке функціональне призначення пилку, насінного зачатка, зав’язі?
Висновок. (учні самостійно роблять висновки)
VІІ. Завдання для узагальнення та систематизації знань
1. Укорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін. Який пристосований до статевого розмноження рослини називається…. (квіткою).
2. Головними частинами квітки є … (маточка й тичинка).
3. Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов… (оцвітина).
4. Оцвітина, яка утворена тільки віночком, називається… (простою).
5. оцвітина, яка утворена віночком й чашечкою називається… (подвійною)
6. Жіноча частина квітки називається … (маточкою).
7. Маточка складається з таких частин… … … (зав’язь, стовпчик, приймочка)
8. Чоловіча частина квітки називається… (тичинкою).
9. Тичинка складається з … … (тичинкової нитки й пилка)
10. За наявністю тичинок і маточок у квітці їх поділяють на … … … (одностатеві, двостатеві, нестатеві)
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
1. Оцінювання роботи учнів на уроці
2. Рефлексія
ІХ. Домашнє завдання: опрацювати §33, дати відповіді на запитання на с.128, * скласти сенкан на тему «Квітка»