Урок "Земля- наш спільний дім"

Про матеріал
Даний урок поглиблює уявлення учнів про взаємозв язок людини та навколишнього середовища,розкриває способи збереження природного середовища.Урок розвиває пізнавальну діяльність учнів,спонукає до здорового способу життя та дбайливого ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Земля-наш спільний дім     5 клас

Мета: розширити уявлення учнів про взаємозв язок людини та навколишнього середовища, розповісти про наслідки забруднення довкілля для життя і здоров я людини,про способи збереження природного середовища;розвивати  пізнавальну діяльність учнів,уміння спостерігати за природою,бачити в ній прекрасне;виховувати соціокультурну поведінку учнів, направлену на формування здорового способу життя,дбайливе ставлення до природи

Обладнання:підручники ,відеоролик «Земля- наш спільний дім»,презентація «Способи збереження навколишнього середовища»,аркуші паперу, глобус, вирізані з паперу листочки.

Тип уроку:засвоєння нових знань

Хід уроку

  1. Організація класу
    1.   Емоційне налаштування на урок.Вітання

Щоб усім нам посміхатись,

Треба з кожним  привітатись!

А щоб настрій добрий мати-

Компліментом обмінятись!

  • Подаруйте одне одному посмішку!
  • Пропоную розпочати урок з приємних компліментів

(Наприклад :«Вітаю тебе,Софійко,ти сьогодні чарівна!»)

  1. Епіграф уроку

Люби природу  не для себе,

Люби для неї!

                                             М.Рильський

2.Актуалізація опорних знань учнів

2.1 Вступна бесіда

Навколишній світ – прекрасний! Ліси і степи,озера і річки,гори і моря,рослинний і тваринний світ-окраса рідного краю! Людина- це частина природи. І саме природі ми зобов язані своїм існуванням,своєю досконалістю,своєю могутністю.

2.2 Вправа «Мозковий штурм»

- Пригадайте,що особисто ви робите для того,щоб зберегти природу?

2.3 Виставка саморобок з пластикових упаковок

3.Вивчення нового матеріалу

  1. Повідомлення теми та мети уроку
  • Сьогодні  ви дізнаєтеся про взаємозв язок людини та навколишнього середовища,про небезпеку для здоров я і  що потрібно робити, щоб планета була здоровою і приносила нам усім користь.
    1. Вправа «Завершення речення»

(Кожен учень записує на листочках свої очікування «Від сьогоднішнього уроку я очікую…» і розміщує на глобусі)

- Діти, на листочках, які є у вас, напишіть, чого ви очікуєте від уроку і причепіть  їх до глобуса. В кінці уроку  ми побачимо, чи справдилися ваші очікування

3.3 Пояснення вчителя

     Єдине відоме нам місце у Всесвіті, де існує життя, це наша планета — Земля. Можна скільки завгодно мріяти про міжзоряні подорожі, та поки що не знаємо планети, на яку людство могло б переселитися, вичерпавши багатства своєї. Земля — спільний дім усіх народів, які її населяють. Нам не байдуже, як ставляться до природи в інших країнах, адже забруднення не має кордонів. Воно поширюється з вітром, дощами, річками і морськими течіями. Земля — спільний дім не лише людей, а й рослин і тварин, усього живого. Через споживацьке ставлення до природи вже зникло багато їх видів. Деякі види занесено до Червоної книги. Це означає, що вони перебувають на межі вимирання. Перед загрозою знищення опинилися тропічні ліси — «легені планети». Щороку дедалі більше територій перетворюються на пустелю, зокрема через надмірне випасання худоби.

  1. Перегляд відеоролика «Земля- наш спільний дім»

-Чи завжди ви дотримуєтесь правил збереження природного середовища?

  1.          Вправа «Скринька народної мудрості»
  • А зараз ми обговоримо слова народної мудрості. Як ви їх розумієте?
  • «Природа одному мати,іншому- мачуха»
  • «Хто полю годить,тому жито родить»

3.5 Робота в групах

- Об’єднаємось у дві групи і наведемо докази на захист таких тверджень:

1. «Я люблю свою планету, тому що вона особлива».

2. «Я відповідальний за майбутнє своєї планети».

  1.     Міні-проект «Наслідки господарської діяльності людини».

  У прадавні часи, коли на Землі з’явилися перші люди, на ній неподільно панувала матінка-природа. Вона давала все необхідне для життя: повітря, воду, харчі, одяг. Та водночас була джерелом багатьох небезпек: холоду, голоду, стихійних лих. Від самого початку люди намагалися зробити своє довкілля безпечнішим і комфортнішим. Будь-які зміни в навколишньому середовищі можуть негативно вплинути на якість життя людини.Природні катастрофи та стихійні лиха завдають величезних збитків економіці,щороку забирають багато  людських життів. Однак найбільша небезпека для нашої планети криється у наслідках господарської діяльності самої людини

-Зараз кожна група презентує результати свого дослідження.

І група

Найпотужніші джерела забруднення повітря- це вихлопні гази автомобілів,промислові викиди заводів та фабрик,спалювання побутового сміття.  Величезною проблемою сьогодення є нестача чистої питної води. На сьогоднішній день величезні об єми промислових та каналізаційних стоків потрапляють у річки,озера та підводні води - основні джерела питної води. А внаслідок цього отруюється риба,розмножуються хвороботворні бактерії,а вода стає непридатною для пиття.   Через забруднену воду в організм людини можуть потрапити збудники тяжких інфекційних захворювань.

ІІ група

Промислові відходи,хімічні добрива та засоби боротьби зі шкідниками сільськогосподарських рослин забруднюють родючий грунт.Через нього забруднюються продукти харчування людини. Шумове забруднення довкілля- гуркіт і гул  промислових підприємств, автомобілів, літаків, залізничних потягів-не лише заважає людині,а й завдає великої шкоди її здоров ю. Потрапляючи в організм людини з повітрям ,водою, їжею, радіоактивні речовини порушують його захисні організми. Людина стає вразливою до багатьох хвороб.

Руханка

(  Діти стають в коло один за одним)

1. Сьогодні ясно світить сонечко (гладимо по плечах того,хто йде попереду).

2. Подув легенький вітерець (проводимо пальцями по спині зверху вниз, зліва направо).

3. Раптом хмаринки закрили сонце,почав накрапати дощик (стукаємо пальцями по спині).

4. Піднявся вітер (потремо спину).

5. Почалася злива (енергійно стукаємо пальцями по спині).

6. Град (стукаємо легенько по спині кулачками).

Але що це?    Буря стихає. (робимо все в зворотному напрямку).

Злива (енергійно стукаємо пальцями по спині) переходить у дрібний дощик (легко стукаємо пальцями по спині).

Вітер (потремо спину) перетворюється в легкий вітерець (проводимо пальцями по спині).У нас знову світить сонце (гладимо по плечах).

  • Розверніться і подякуйте тим, хто стояв позаду вас.

3.7 Крос-тест

   - На окремому аркуші паперу ви позначаєте маршрут, а потім перевіряємо свій результат і порівнюємо його з результатами друзів. Бажаємо успіху!

1. Відомо, що середня тривалість життя первісних людей не перевищувала 30 років. Як ти вважаєш, причиною цього найчастіше був голод (4) чи хвороби (5)?

2. У середні віки мало хто з людей доживав до похилого віку. На твою думку, причиною смерті в ті часи частіше був голод (6) чи епідемії (7)?

3. Сучасні люди живуть значно довше, ніж їхні пращури. Як ти гадаєш, що нині найбільше загрожує життю і здоров’ю людей: стихійні лиха (8) чи негативні наслідки технічного прогресу (9)?

4. Причиною передчасної смерті первісних людей найчастіше був голод. Велика здобич траплялася не щодня (2).

5. Неправильно. Вчені довели, що хоч первісні люди також хворіли, але головною причиною короткого життя було те, що хвора людина не могла добувати собі їжу й помирала від голоду (1).

6. З того часу, як люди навчилися сіяти хліб і вирощувати худобу, голод перестав бути головною причиною смерті. Адже маючи невелику ділянку землі та кількох свійських тварин, можна було прогодувати всю родину (2).

7. Правильно! Епідемії таких інфекційних хвороб, як чума, віспа, холера, раз у раз спустошували міста, країни, континенти. Мешканці середньовічних міст жили в умовах жахливої антисанітарії. Наприклад, вони навіть не здогадувалися, що причиною хвороб є нечистоти, які люди виливали у річки і просто на вулиці. Не дивно, що інфекції швидко поширювалися (3).

8. Неправильно. Хоч природні катаклізми трапляються і сьогодні, люди навчились у багатьох випадках передбачати їх (3).

9. XX століття назвали віком науково-технічної революції (НТР), яка принесла людству нечувані раніше вигоди: телефон, радіо, телебачення, автомобілі тощо. Однак технічний прогрес має і зворотний бік. Дорожньо-транспортні пригоди, пожежі, аварії на виробництвах, забруднення довкілля стали найбільшими небезпеками для здоров’я і життя людей (10).

10. Ти дістався(лася) фінішу. 

3.8 Презентація «Способи збереження природного середовища»

4.Узагальнення та систематизація знань учнів

4.1 Вправа «Сніжний ком»

  • Діти, які ви знаєте наслідки людської діяльності??

(Діти висловлюють свої думки, комкають папір і викидають його у смітник. Таким чином усвідомлюють,що так робити не можна).  

4.2 Метод «Обери власну позицію»

Зараз ми обговоримо способи збереження природного середовища.

-До яких наслідків може призвести невиконання цих способів?

- Чи завжди ви дотримуєтесь їх?

Знаком «+» ви позначаєте правила,які виконуєте завжди і знаком «- »,які не виконуєте або виконуєте не завжди.

1.Економія електроенергії

2.Економія води

3.Сортування сміття

4.Компостна яма

5.Відпочинок на природі

6.Лісові пожежі

7.Громадські організації

5.Підсумок уроку

5.1  Фронтальне опитування

- Чому господарська діяльність людини становить найбільшу небезпеку для нашої планети?

- Назвіть джерела забруднення  повітря,питної води,грунтів

- Назвіть способи збереження природного середовища

5.2 Зворотній зв'язок

  • Чи здійснились ваші очікування?  

5.3 Підсумкова бесіда

Хочеться вірити,що людські душі стануть добрішими,серця теплішими,і ми назавжди запам ятаємо,що  ми на своїй планеті - не тимчасові мешканці,а мудрі господарі.

Пам ятайте,що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи,а отже,і життя на Землі.Нехай ними будуть сповнені ваші серця.Творіть добро скрізь і завжди!                                                                              

5.4 Повідомлення домашнього завдання

 *  Намалювати  малюнок на тему «Збережемо чарівний світ природи»

          * Виготовити саморобку з пластикових упаковок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 квітня 2019
Переглядів
9147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку