Урок "Зернові продукти: хлібні вироби, макарони, крупи"

Про матеріал
Надати учням знання про значення зернових продуктів як головнішого джерела енергії.
Перегляд файлу

Урок 2

 

Тема.    Зернові  продукти:  хлібні  вироби,  макарони,  крупи.

Мета:  надати  учням  знання  про  значення  зернових        продуктів як головнішого  джерела енергії.

 

Хід уроку.

 

І    Організаційний момент

 

Ось дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Абетку харчування вивчати починаймо.

 

Вчитель: У вас на партах лежать аркуші. На них напишіть те, що ви очікуєте від нашого уроку. А наприкінці ми з’ясуємо, чи здійснилися ваші сподівання.

 

ІІ Актуалізація знань і умінь.

 

Перевірка знань, здобутих на попередньому уроці.

 

Робота в групах.

 

1 гр.    Презентація проекту 1 групи. Тема “Різні групи продуктів  харчування та їх роль у режимі харчування та зміцнення здоров’я”

2 гр.  Презентація проекту 2 групи “Молоко – джерело сили та здоров»я. Корисні властивості молока”

3 гр.   Презентація проекту 3 групи “Продукти, що виробляються з молока. Потреба організму в молочних продуктах. Поняття про порцію”

 

ІІІ Формування нових понять.

1. Повідомлення теми і мети уроку.

 

 -  Щоб більше дізнатися про те, як здоров’я людини залежить від харчування, ми з’ясуємо корисність для організму зернових продуктів, а саме: хлібних виробів, макаронів, круп.

 

 

На уроці ми дізнаємося:

 

- про поживні речовини, які містяться в хлібі;

- розширимо уявлення про асортимент хлібобулочних виробів;

- здобудемо інформацію про різні крупи та їхню харчову цінність;

- ознайомимося з поняттям та засобами підтримання нормальної ваги.

 

2. Вивчення нового матеріалу.

 

- Я пропоную вам відгадати загадку:

 

Не кущ, а з листочками.

Не сорочка, а зшита,

Не людина, а всіх навчає.

Що це, діти?

                               (книга)

 

Хто до 100 років

Хоче жити,

Той харчуватись повинен

Правильно вміти.

 

Розкриваємо нашу книгу Здоров’я і прочитаємо назву першої сторінки.

Крупи та вироби з круп.

Розповідь вчителя.

Вироби з круп широко застосовуються у харчуванні дітей. За рахунок цих продуктів покривається понад 50% енергії, яку отримує доросла людина з їжею. У дітей цей показник нижче і залежить від віку.

Крупи є важливим джерелом вуглеводів і рослинних білків. В них багато мінеральних речовин і вітамінів групи В. виробляють крупи з різних зернових культур. Харчова цінність круп залежить від хімічного складу зерна і технології його обробки. Чим же корисні різні  види круп? Користь круп досліджували наші експерти, учні І групи.

 

Вчитель.

Першу сторінку нашої книги Здоров’я презентують учні І групи.

Вони розкриють нам харчові цінності круп.

 

1 учень.

Найбільшу харчову цінність має гречана крупа, яка багата на легко засвоюванні рослинні білки, жири, крохмаль, містить багато калію, фосфору, магнію та особливо заліза, вітамінів групи В.

 

2й учень.

На другому місці щодо харчової цінності стоять крупи, які виробляють з вівса. Вівсяна крупа багата на рослинний білок, який містить незамінні амінокислоти, жири, мінеральні речовини, такі як калій, фосфор, магній, кальцій, залізо, мідь, марганець, цинк, вітаміни групи В і вітаміну Е. Вівсяні пластівці і толокно, спеціально оброблені в процесі виготовлення, засвоюються значно краще, ніж вівсяна крупа.

 

3 учень.

Рис порівняно з іншими крупами найбільш багатий на крохмаль, але містить менше білка, жирів, мінеральних речовин і вітамінів.  Він легко перетравлюється  і засвоюється організмом через низький вміст клітковини, що дає змогу використовувати цей продукт при захворюваннях кишечника.

 

4 учень.

З пшениці виробляють манну крупу, яка теж належить до легко засвоюваних та висококалорійних продуктів. Вона містить багато крохмалю при низькому вмісті клітковини. До її складу входять вітаміни групи В, ряд мінеральних речовин – калій, фосфор, залізо, кобальт, марганець, цинк, фтор. Ці крупи як більш грубі рекомендуються для харчування дітей дошкільного і шкільного віку.

 

5 учень.

Кукурудзяні крупи багаті на крохмаль, мінеральні речовини, вітамін Е. Вони потребують довгої варки, однак легко засвоюються організмом. З кукурудзи виробляють кукурудзяні пластівці – висококалорійний, легкозасвоюваний  продукт високої біологічної цінності; вони не потребують додаткової обробки.

 

6 учень.

Перлову і ячневу крупи виробляють із зерен ячменю. Вони відрізняються високим вмістом крохмалю, а також фосфору, калію  і заліза. Ці крупи належать до важко засвоюваних.

 

7 учень.

Бобові (квасоля, горох, боби, чечевиця) містять особливо багато рослинного білка (до 25%), а також мінеральних речовин (калію, заліза). Бобові багаті на вітаміни групи В.

 

Вчитель.

Крупи є повсякденним продуктом дитячого харчування. З них готують супи, каші, запіканки, гарніри. Враховуючи те, що всі вони містять багато фосфору і недостатньо кальцію, вкрай необхідно для організму, який росте, кулінарні вироби з круп рекомендується поєднувати з молоком і молочними продуктами, вміст кальцію в яких достатньо високий. Завдяки цьому не лише компенсується недостача кальцію в крупах, а й підвищується повноцінність білків у раціоні.

Чим же корисні хлібобулочні вироби? Це питання досліджували експерти ІІ групи.

 

Вчитель

Другу сторінку нашої книги Здоров’я презентують учні ІІ групи.

Вони проінформують нас про харчові цінності хлібобулочних виробів.

 

1 учень.

З пшеничного борошна вищого і першого сорту виробляють макаронні вироби. Порівняно з крупами ці продукти мають меншу харчову цінність, містять багато крохмалю і мало клітковини.

Борошно різних сортів відрізняється харчовою цінністю і вмістом біологічно цінних речовин. При цьому більшою біологічною цінністю відрізняються менш очищені сорти борошна, бо в них міститься більше білка, жирів, мінеральних речовин і вітамінів, які частково виводяться при очищені оболонок зерна.

Більшу харчову цінність має житнє борошно. Борошно в дитячому харчуванні використовують для приготування різних страв (млинців, налисників, вареників, пельменів, випічки), а також для соусів, підлив, заправок.

 

2 учень.

Хліб широко використовується в харчуванні різних вікових груп населення. Це висококалорійний продукт, який містить більшість необхідних людині поживних речовин.

Хліб містить рослинний білок. Він складає більшу половину всіх рослинних білків,  які споживає людина. Кількість білка  в різних сортах хліба коливається від 4,7-5,6% у житньому до 7,6-9,1% у пшеничному. Білки житнього хліба більш цінні, тому що містять цінну амінокислоту – лізин. Головною складовою хліба є вуглеводи (в основному крохмаль), кількість яких досягає 35-50%.

Хліб – цінне джерело вітамінів групи В, яких особливо багато міститься в хлібі з борошна грубого помолу. У хлібі представлено багато мінеральних речовин – калію, фосфору, магнію, кальцію, заліза, цинку. Однак хліб відносно бідний на кальцій, тому в дитячому віці його корисно поєднувати з молоком, кефіром та іншими молочними продуктами.

 

3 учень.

Хлібобулочні вироби в основному випускають з борошна вищих сортів. До складу входять молоко, яйця, цукор, масло, іноді інші добавки – родзинки, горіхи, ванілін, тому вони відрізняються високою калорійністю. Враховуючи підвищену кількість жиру та вуглеводів у багатьох здобних виробах, не слід занадто захоплюватись ними, тому що надмірне вживання такої їжі може призвести до розвитку ожиріння.

До хлібобулочних виробів належать також бублики, сушки, сухарі, які виробляються з борошна різних сортів з додаванням молочної виворотки, яєчного порошку, цукру. Ці продукти в дитячому харчуванні також слід використовувати в обмеженій кількості (на полуденок, з молоком, з кефіром)

 

4 учень.

Кондитерські вироби з борошна (печиво, торти, тістечка) містять багато вуглеводів і жирів, бідні на вітаміни та мінеральні речовини. У дитячому харчуванні переважно використовуються нежирні сорти печива, галети, крекери, фруктові вафлі, пряники, хоча їхня кількість не повинна бути надмірною.

У дітей молодшого шкільного віку вживання тістечок і тортів, особливо з жирними кремами, бажано обмежувати, щоб уникнути розвитку ожиріння.

 

5 учень.

У багатьох країнах світу хліб є основним продуктом харчування. Чому він отримав таке розповсюдження і так високо оцінюється людьми? Справа в тому, що хліб має високу калорійність, відмінні харчові і смакові якості, не набридає, добре засвоюється. Його можна їсти майже з будь-якою стравою, хліб робить їжу смачнішою. Його також можна їсти в будь-якому віці, в будь-який час.

Хліб просто готується, добре зберігається.

 

6 учень.

Деякі люди люблять їсти каші, макарони, круп’яні вироби і вироби з борошна з хлібом. Цього не слід робити. Цього не слід робити, тому що це може викликати надмірну вагу тіла. Для здорових дітей корисний хліб, випечений з житнього борошна грубого помолу (з висівками). Його рекомендують їсти під час сніданку й обіду, одночасно вживаючи і деяку кількість пшеничного хлібу. На противагу білому хлібу житній хліб не тільки забезпечує організм поживними речовинами, а й допоможе уберегтися від головного болю, утоми очей, поганого самопочуття. Чорний хліб містить багато харчових волокон, що допомагає регулярній діяльності кишечника.

 

Вчитель.

Третю сторінку нашої книги Здоров’я презентують учні ІІІ групи. Вони розкажуть про те, як українці шанують і прославляють хліб у прислів’ях, приказках, віршах і піснях.

 

1 учень

Казка про хліб.

 

“Якось   Змія, побачивши Хліб на столі, позаздрила йому й запитала, як він досяг такого високого становища і такої шани. Хліб розповів про свій шлях до столу: його загортали в землю, жали серпом, молотили ціпом, мололи жорнами, місили кулаками, пекли на вогні, -  і тільки тоді поклали на стіл. Дізнавшись про це, Змія вирішила, що краще повзати по землі, ніж прийняти подібні муки”

(Потебня А. О мифическом значении некоторых   обрядов и поверий. – М.1865)

 

2 учень.

Хліб в Україні споконвіку шанувався як божий дар, хоча добували його важкою працею. Хліб належить до особливо шанованих символів українського народу. Недаремно в народі складено про хліб чимало прислів’їв та приказок:

 

“Хліб – усьому голова”

“Хліб житній – батько рідний, гречана каша – мати наша”

“Без хліба немає обіда”

“Аби хліб, а зуби знайдуться”

“Хліб-сіль вам”

“Хочеш їсти калачі не сиди на печі”

“Їж хліб із сіллю і водою, живи правдою святою”

 

3 учень.

Що ж означає  слово “хліб”?

Хліб – це зерно, яке перемелюють на борошно.

Хліб – це випечений виріб із борошна, продукт харчування.

Хліб – це рослини в полі (ярові, озимі).

Хліб – це поле.

Хліб – це заробіток, як засіб існування (відібрали останній хліб, або жити на чужий хліб, тобто на утриманні у когось).

Хліб насущний – щоденні, звичайні харчі.

От що значить хліб для людини.

 

4 учень.

Українські поети прославляли хліб у своїх віршах.

 

 

 

 

 

Іскорки з дитинства

Коли мати хліб пекла

У хаті

Сонячно ставало і врочисто

Рушники, мов голуби крилаті,

З висоти зліталися на тісто.

Коли мати хліб пекла

Співала

Всі пісні, які вона любила

Може, в пісню йшла від хліба сила.

Коли мати хліб пекла,

Ми, діти,

Поумивані сиділи і тихенькі…

Починали, мабуть, розуміти

Нероздільність хліба, пісні й неньки.

М.Нагнибіда

 

Вчитель

  Український народ склав багато пісень, у яких прославляє хліб.

Пісня про хліб

“Паляниця”

 

Слова В.Дерія   Музика В.Присухіної

 

IV    Закріплення і повторення вивченого матеріалу.

 

1. Гра “Знавці” на закріплення навчального матеріалу, розвиток кмітливості, мислення.

 

- Учні діляться на групи. Кожна група отримує малюнки колосків та малюнки круп. За видом колоска необхідно визначити назву певної рослини (гречка, овес, пшениця) та знайти на малюнках відповідну крупу і назвати її. Перемагає та група, яка швидко та правильно  виконає завдання.

 

2. Гра “Відгадай казку” на розвиток кмітливості, ерудиції.

 

- Учитель читає учням фрагменти казок (наприклад “Горщик каші” братів Грімм, українська народна казка “Лисиця та Журавель”). Перемагає той, хто правильно назве казку.

 

3.  Робота в зошитах.

 

а)  Гра “Визнач злакові рослини”. Яку крупу з них виготовляють?

б)  Хлібні задачки.

в)  Питання для роздумів.

 

V   Підсумок уроку

 

Інтерактивна гра “Мікрофон”

 

- Над якою групою продуктів працювали?

- Чим вони корисні?

- Який з цих продуктів тобі подобається найбільше?

- Що на уроці було найцікавішим для тебе?

- Який хліб найкорисніший?

 

VI   Домашнє завдання

 

Завдання діти виконують з батьками.

Готуємося до конкурсу “Чия каша найсмачніша”.

Приготувати кашу за власним рецептом. Принести її на наступний урок.

 

1

doc
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
1129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку