Здоров'я і харчування. Їжа, корисна для здоров'я. Народні традиції харчування. Практична робота: вибір корисної для здоров'я їжі пояснити учням необхідність вибору корисних для здоров'я продуктів і шкідливість переїдання; познайомити із традиційними національними стравами; навчити вибирати корисну для здоров'я їжу; виховувати естетичні смаки.
1
ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я
4 клас
РОЗДІЛ . Фізична складова здоров’я
Автор: Онищенко Галина Іванівна,
вчитель початкових класів
спеціаліст
Розаліївського НВО «ЗОШ І-ІІІ
ступенів – дитячий садок»
Білоцерківського району,
«Старший вчитель»
ТЕМА: Здоров’я і харчування. Їжа, корисна для здоров’я. Народні традиції харчування. Практична робота: вибір корисної для здоров’я їжі
Мета: пояснити учням необхідність вибору корисних для здоров'я продуктів і шкідливість переїдання; познайомити із традиційними національними стравами; навчити вибирати корисну для здоров'я їжу; виховувати естетичні смаки.
Обладнання: демонстраційні матеріали видавництва «Ранок», зокрема плакати «Фрукти і ягоди», «Овочі», «Продукти харчування», мультимедійна презентація «Їжа корисна і шкідлива» підручник Н.М.Бібік, Т.Є.Бойченко «Основи здоров’я», 3 клас, Київ «Навчальна книга», 2003 р., зошит з друкованою основою Н.О.Будна, З.Л.Головко «Основи здоровя» 3 кл., Т.Навчальна книга – Богдан 2012 р.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
- Будь ласка, позбудьтеся поганого настрою на час уроків, звісно. Якщо у когось така проблема є (час – до 10 с). А в цьому нам допоможе «Скринька поганого настрою». Перед вами коробочка, прикріплена до стіни, з написом «Скринька поганого настрою»
ІІ. Вправа «Мозкова атака»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя
- Вірно. Щоб ви нормально росли й розвивалися, організму потрібні різні продукти харчування. Продукти, які ви вживаєте, повинні бути різноманітними. З ними потрібно поводитися бережливо і перед їдою завжди мити руки.
2. Оголошення теми уроку.
- Сьогодні у нас дуже цікава тема уроку. Як ви вже здогадалися, ми будемо з вами говорити про їжу, продукти харчування, про народні традиції харчування. Зараз кожен з вас подумає і запише на «овочах» і «фруктах» свої очікування від сьогоднішнього уроку. (Діти записують очікування, а вчитель розвішує їх на намальоване деревце.)
3. Робота за підручником (с. 16)
Читання тексту.
— Для чого потрібно їсти?
— Чому не можна обійтися без їжі?
— Що вона дає для життя?
— Розгляньте малюнки на с. 16. Пригадайте чотири основні групи продуктів. Які з цих продуктів вам найбільше до смаку?
— Чому не потрібно їсти багато солоних і копчених продуктів?
— Які продукти корисні для здоров'я?
— Чим корисні яблука?
— Чому солодощі слід намагатися вживати якнайменше? (Надлишок цукру призводить до ожиріння, від солодкого руйнуються зуби, з'являються висипання на шкірі.)
4. Перегляд презентації «Їжа корисна і шкідлива»
5. Практична робота: Вибір корисної для здоров'я їжі
Робота з предметними малюнками.
— Порівняйте поняття: корисна їжа і смачна їжа; корисна їжа і здорова їжа.
6. Робота в зошиті (с.14 № 1)
Гра «Завжди, іноді, ніколи»
Розгляньте малюнки. Назвіть зображені на них предмети. Обведіть ті предмети, які ніколи не можна вживати у їжу чорним кольором; ті, які можна вживати завжди, — зеленим; а ті, які дозволяється вживати іноді, — червоним.
IV. Фізкультхвилинка
СОНЕЧКО
Прилетіло сонечко (Поставити руки на парту долонями від себе.
Загинати пальчики по черзі.)
На мою долонечку — (Показати долоні, потягнути.)
Крильця червоненькі, (Повторити перші рухи.)
Цяточки чорненькі. (Натиснути кожним пальчиком на парту)
По всіх пальчиках ходило, («Походити» пальчиками по парті.)
З мізинчика полетіло. (Показати мізинчики і зробити рух вгорі,
7. Poбoтa за підручником (c. 17)
— Виберіть корисні для здоров'я страви на сніданок, обід полуденок та вечерю.
Сніданок: яєчня, кусень хліба, сир із сметаною, чай.
Обід: борщ, кусень хліба, овочі, курка, компот.
Висновок:
2) Вивчення скоромовки на с. 17 підручника.
— Про що скоромовка?
— Що робив лелека?
— Розкажіть, які правила поведінки за столом вам відомі.
8. Робота у зошиті (с. 14—15)
1) № 2. Відгадайте загадки і з'єднайте їх із малюнками-відгадками.
Хвалить його кожен, Білий, як сніг, у пошані у всіх,
Любить його кожен, До рота попав, там і пропав
І дня ми без нього, (Цукор)
Прожити не можем. (Хліб)
Маленьке, кругленьке із горщика впало.
Нема таких ковалів, щоб його скували. (Яйце)
Химерний, маленький, бокатий, товстенький.
Чимось смачним напхавсь, в окропі скупавсь. (Вареник)
Рідке, а не вода; біле, а не сніг. (Молоко)
2) Народні традиції харчування (с.15)
Гра «Так чи ні»
Українські страви – це:
O борщ O салат
O бутерброд O плов
O пшоняна каша O паска
O пампушки O куліш
O шашлик O кутя
O галушки O торт
O вареники O узвар
O пельмені O піца
O гарбузова каша O пироги
— Назвіть повсякденні та святкові страви.
— Які страви вживають у ваших родинах?
V.Підсумок уроку
Робота в парах
- Для того, щоб підвести підсумок нашого уроку, складемо прислів’я. Якщо правильно це зробимо, ви дізнаєтесь: «Для чого людині потрібно харчуватися?»
(Треба їсти, щоб жити, але не жити, щоб їсти)
— Для чого ми вживаємо їжу?
— Яка їжа належить до здорової і корисної?
— Які правила повноцінного харчування ви запам'ятали?
— Чи дотримуєтесь ви правил повноцінного харчування?
— Що корисно споживати на сніданок?
— Що корисно споживати на обід?
— Що корисно споживати на вечерю?
— Що корисно споживати на підвечірок?
— Чим шкідливе переїдання?
— Назвіть щоденні українські страви.
— Назвіть святкові українські страви.
VIIІ. Домашнє завдання
Розповісти рідним про правила повноцінного харчування. У зошиті на с. 11 виконати разом із батьками практичну роботу. Перерахувати правила повноцінного харчування.
Інформація для вчителя
УКРАЇНСЬКА ТРАДИЦІЙНА КУХНЯ
Україна здавна славиться своєю багатою національною кухнею. Борщі і пампушки, паляниці і галушки, вареники і ковбаси, печеня і напої з фруктів і меду відомі усьому світу. Українська кухня нараховує сотні рецептів. Для більшості страв українців характерний складний набір компонентів (так, у борщі їх нараховується близько 20), а також комбінування декількох способів теплової обробки продуктів (смаження, варіння, тушкування, запікання). Така технологія обумовлює неповторні смакові якості, аромат, соковитість :трав. Найрізноманітніші овочі і фрукти, м'ясо, птицю, гриби, ягоди — усі дарунки землі використовує різноманітна і винахідлива українська кухня.
З м'ясних продуктів споживається в першу чергу свинина, потім — яловичина і птиця. Найчастіше м'ясо смажать чи тушкують. Популярними є такі страви, як печеня по-домашньому, українські битки, шпигована часником і салом буженина, тушкована з капустою салом свинина, крученики, завиванці, фарширована птиця. Особливо смачні страви з м'яса, що готуються в порційних горщиках.
Серед перших страв головне місце посідає борщ, рецептура якого нараховує понад 30 варіантів. Здавна неабияке значення у харчуванні українців мала риба. Улюбленими рибними стравами завжди були карась, запечений у сметані, щука тушкована з хроном, короп, тушкований з цибулею у сметані, судак, запечений із грибами і раками, короп, фарширований грибами і гречаною кашею.
Популярні в Україні різні каші: пшоняна, гречана, гарбузова та ін. Постійно присутні в українському меню найрізноманітніші борошняні страви: вареники, галушки, гречаники, сочники, шулики, потапці, присканці, млинці. Завдяки смаковим якостям і можливості приготування нашвидку широкої популярності здобули страви з яєць, насамперед яєшня із салом і ковбасою. Широко представлені в українській кухні солодкі страви, для готування яких використовуються сливи, яблука, груші, абрикоси, вишні, смородина, полуниця, малина, мед, мак, горіхи.
Список використаної літератури
1. Державний стандарт початкової загальної освіти. – К., 2005.
2. Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. – К.: Початкова школа, 2006. – 462 с.
3.Куріпка В. І. Навчальні ігри на уроках читання. 1–4 класи. – Х.: Вид. гр. "Основа", 2008. – 160 с.;
4. Липова Л., Ясинська А. Про експериментальні методи викладання. // Початкова школа. – 1997. – №5. – С. 58-62.
5. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К.: Генеза, 2002. – 496 с.
6. Савченко О.Я. Основні напрями реформування шкільної освіти. // Шлях освіти. – 1998. – №1. – С.2-6.
7.Байбара Т.М. Я і Україна: Підручник для 4 кл. / Т.М. Байбара, Н.М.Бібік – К.: Форум, 2003.-176 с.