ТЕМА УРОКУ: Жири як представники естерів, їх класифікація, властивості.
Цілі:
формування ключових компетентностей
уміння спілкуватися державною мовою;
уміння вчитися;
розвивати екологічну грамотність;
формувати здоровий спосіб життя,
використовувати різні інформаційні джерела, в т. ч. міжпредметного змісту;
формування предметних компетентностей
розширити загальні знання учнів про склад, будову жирів, їх номенклатуру, утворення та властивості ;
уміння відрізняти їх за складом, будовою, фізичними та хімічними властивостями;
описувати поширення у природі, доводити їх біологічну роль для людини;
відображати структурну та загальну формулу;
виражати рівняннями реакцій хімічні властивості;
розвивати хімічну мову, екологічне мислення,
уміння застосовувати знання хімії для розуміння, пояснення та вирішення ситуацій практичного змісту, збереження життя та здоров’я людини.
Обладнання: мультимедійна презентація, фрагмент відео – інфоурок, блок-схема до теми жири, обладнання та реактиви для демонстраційних дослідів № 8,9, картки із ситуаційними завданнями.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
І. Організаційний момент 2хв
учень-адвокат подає письмово інформацію про виконання домашнього завдання та проблеми, які виникли при його виконанні.
ІІ. Мотивація навчання, актуалізація опорних знань 10хв
Консультація щодо методики виконання утруднених завдань у групі чи парами шляхом спілкування «учень-учитель», «учень-учень». Завдання, у яких виникає потреба більш детального розгляду з окремими учнями виносяться на позаурочний час.
Вступне слово вчителя: тема нашого уроку є продовженням вивчення оксигеновмісних
речовин.
Давайте разом поміркуємо «Про що говорять формули та рівняння» на слайді 1.
Учні відмічають, що там зображені формули оксигеновмісних речовин: спиртів одно- і багатоатомних, вищих карбонових кислот (насичених і ненасичених). Їх молекулярні, структурні та електронні формули. Називають ці речовини за міжнародною та тривіальною номенклатурою. За рівняннями характеризують реакції характерні для добування естерів – естерифікації та хімічних властивостей: лужного та кислотного гідролізу. Коментують механізм їх протікання.
Вчитель відмічає, що жири – речовини, з якими ми практично постійно маємо справу та які відіграють важливу роль у нашому житті. Певні знання про них учні отримали з курсу хімії 9 класу, біології, основ здоров’я та практичного життя.
Здавна відомо що практика без наукових знань сліпа і лише у знаннях-наша сила і безпека життя. Я надіюся, що сьогоднішня зустріч дасть певний запас знань, які допоможуть нам вирішити ряд запитань, що часто зустрічаються у практичних ситуаціях нашого життя.
Розглянемо ці ситуації.
(учням пропонується дістати із «темної скриньки» (слайд 2) картки із ситуаційними завданнями, та висловити свою думку) коментар-3б
(відповіді учнів у більшості мають побутовий, але не науковий характер)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.15хв
Вчитель: Щоби наше життя було безпечним і не вигляділо « сліпою практикою», розглянемо з погляду хімії що собою являють жири і в кінці нашої зустрічі ви внесете поправки, доповнення до розглянутих ситуацій, зробите відповідні висновки наскільки були потрібні знання, в даному випадку про жири.
Свої знання ви поповните за заданим планом шляхом перегляду відео уроку, матеріалу підручника. Набудете певних навичок, виконуючи ряд вправ і, накінець, самі оціните результати своєї праці 3хв
1.Учні записують у зошит: тему уроку, на слайді 3 та висвітлюється план вивчення нового матеріалу на слайді 4;
2. Пропонується перегляд відеоматеріалу -7хв. У паузах акцентується увага на засвоєнні основних понять і процесів. Учні створюють схематичний блок- конспект за планом уроку.
( оцінення: коментар, формула-2б, рівняння-6балів)
3.Групою учнів, які готували демонстраційний матеріал по розчинності та виявленню ненасиченості жирів, коментується результат дослідів з висновком. 5хв, коментар+ виконання-2+2б
ІV.Усвідомлення і закріплення знань 13хв
заповнюючи індивідуально на листочках пропущені слова, а потім перевіряють за наступним слайдом7 їх достовірність, та коментується почергово учнями в усній формі
б) гі дрування; в) окиснення (повного і неповного)
Задання 2. Що ви можете змінити чи доповнити у своїх коментарях щодо розглянутих ситуацій на початку уроку? 5 хв
Завдання 3. Прокоментуйте матеріал проекту на тему: «Біодизельне пальне» 3хв
V. Рефлексія, підсумок уроку 2 хв
VІІ. Домашнє завдання: опрацювати § Виконати вправи с. розробити рекомендації щодо вживання жирів як харчових продуктів.3 хв