Урок "Жири як представники естерів, їх класифікація, властивості. Значення жирів для збереження здоров'я людини"

Про матеріал
Освітня мета : поширити загальні знання учнів про склад, будову жирів, їх властивості; на основі міжпредметних зв’язків з біологією, основами здоров’я, обґрунтувати їх роль для живих організмів та здоров’я і людини; Розвивальна мета: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення хімічних процесів, навички дослідницької діяльності, комп’ютерної грамотності, інформаційної культури. Виховна мета: формувати вміння учнів застосовувати теоретичні знання на практиці, розуміти важливість знань для збереження життя та здоров’я людини, а також для практичного життя. Методи та форми роботи: словесний, експериментальний, ілюстративний, застосування ІКТ, робота в групах, використання інтерактивної вправи «про що говорять формули, рівняння», «вислови думку, зроби висновок», підготуй рекомендації Тип уроку: вивчення нового матеріалу, розвиток умінь і навичок. Обладнання: зразки жирів, обладнання та реактиви для дослідження розчинності, відеофрагмент, презинтація, творчі доробки учнів Програмне забезпечення: коп’ютер, проектор, екран, програмові засоби Mikrosoft Office: Word, Paver Point , Publisher. Підготовка до уроку: учні опрацьовують матеріал про карбонові кислоти, повторюють тему «Спирти»; з біології, основ здоров’я «Склад та обмін жирів в організмі людини», «Харчування та здоров’я людини»; з інтернет ресурсів матеріал за індивідуальними завданнями: Як одержують маргарин? Що собою являють спреди, транс-жири, фаст-фуди? Готують рекомендації «Що потрібно знати, щоб здоров’я мати» Структура уроку: 1.Організація та мотивація навчальної діяльності (2 хв) 2. Актуалізація опорних знань(5 хв) 3. Вивчення нового матеріалу(25хв) 4.Закріплення та висновки (10) 5. Підсумок уроку (3хв) Хід уроку: І. Організація та мотивація навчання Вчитель: тема нашого уроку є «Жири як представники естерів, їх класифікація, властивості. Значення жирів для збереження здоров’я людини». Ми продовжуємо знайомство з оксигеновмісними речовинами, їх значенням для практичного життя та здоров’я людини. Всі ви маєте певний досвід та запас знань, а сьогодні у вас є можливість поповнити їх із різних джерел: підручників, інтернету, роздаткового матеріалу і поділитися власними надбаннями. Відкриття нового має безпосередній зв’язок з попередньо засвоєним, то ж зробимо спробу заглянути у скриньку наших знань і вияснити про що говорять формули і рівняння реакцій? (слайд 2). ІІ Актуалізація опорних знань Учні коментують - на слайді зображені формули спиртів та карбонових кислот, про що свідчить наявність функціональних гідроксо- та карбоксильних груп. Зображені спирти є насичені одноатомні (метанол, етанол) і трьохатомний - гліцеролу (пропантріолу). Серед карбонових кислот є нижчі насичені (метанова, етанова , пропанова,) і вищі (стеаринова ,пальмітинова) та ненасичені кислоти (олеїнова або гексадеценова). Рівняння реакцій відображають процеси: естерифікації, що характерно для властивостей спиртів та карбонових кислот, а також властивість естерів – вступати в реакцію лужного та кислотного гідролізу. Вчитель «Серед усіх людських цінностей важливе місце займають знання і особливо знання про здоров’я людини». На сьогоднішньому уроці ми маємо: (Слайд 3). 1. Вияснити: склад, будову, номенклатуру жирів; класифікацію та фізичні властивості; основні хімічні властивості жирів. 2. З’ясувати : цінність жирів як харчових продуктів, розглядаючи їх з точки зору хімії, біології, технології їх приготування та використання; взаємозв’язок властивостей жирів та здоров’я людини. 3. Розробити рекомендації щодо вживання та використання жирових продуктів з метою збереження здоров’я людини. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Вчитель: маючи певний багаж знань і, взявши в дорогу рецепт мудрих людей (слайд 4): 1 кг впевненості 5л доброзичливості 1 склянка підтримки гумор за смаком, можна вирушати у подорож для розкриття скарбів знань про жири. До складу нашої експедиції входять дослідники: хіміки, технологи, біології, дієтологи та лікар. За власним вибором, об’єднайтеся у групи. На наших столах є: етикетки з назвами , завдання для досліджень, листи оцінювання ваших знань, підручники, блок – схеми «Жири», обладнання та реактиви для експерименту. Ознайомтеся із завданнями, обговоріть їх суть, розподіліть хто і що буде презентувати, підпишіть листи оцінювання. На підготовку у вас є 3 хв. Вчитель: жири - подібні за складом та будовою до вивчених нами речовин – естерів. Вивченням жирів займалися вчені: К. Шееле, М. Шеврель та П. Бертло,( Слайд 5), ними було встановлено склад жирів і доведено можливість утворення органічних речовин поза організмом. Жири утворюються в процесі реакції естерифікації і як естери можуть гідролізуватися. Вони є широковживаними речовинами побуту, промисловою сировина для косметичної, харчової промисловості, кулінарії, медицини, допомагають вирішити енергетичні питання. Що ж це за речовини з хімічної точки зору? Завдання дослідникам: хімікам теоретикам та експериментаторам 1.Зобразити і прокоментувати схему класифікації жирів за вмістом, походженням, способом синтезу. 2. Як дається назва жиру? 3. Довести експериментально теоретичні основи фізичних властивостей жирів. 4.Зобразити рівнянням і прокоментувати хімічні властивості жирів. 5.Зробити висновок - яке практичне значення має кожна реакція? Учні, використовуючи свою схему класифікації та використавши зображення на слайді 7, коментують поділ жирів на групи за фізичним станом, походженням та вмістом кислотних залишків кислот, з яких вони утворені. Формулюють правило номенклатури. Відзначають, що оскільки жири – речовини молекулярної будови, то у них мають бути і є із практичного досвіду, низькі температури плавлення і кипіння. На основі експерименту відзначають, що вони легші за воду, не розчинні в ній. Розчиняються лише в органічних розчинниках Одночасно, на дошці 3 учні дописують рівняння реакцій, коментують процеси гідролізу (лужного та кислотного), приєднання водню (гідрування), брому (якісна реакція на ненасичені жири), відзначають їх практичне значення в обмінних процесах живих організмів, добуванні штучних жирів. Додатково демонстрація слайду 8. Знайомство з функціями жирів, їх роллю в організмі людини та використанням коротко знайомлять фахівці природничих наук: біолог та технолог, використавши (слайди 9,10), вказавши значення знань для здоров’я людини. ІV.Узагальнення знань Вчитель: наш урок має дещо практичне спрямування. Ми маємо зрозуміти, як маючи певні знання, отримати практичні навички збереження здоров’я. З цією метою працювала група наших спеціалістів учнів з різних галузей природничих наук, які розробили нам ряд порад Хімік: Щоб здоров’я мати: (слайд 11) склад, будову й властивості жиру- треба знати! Біолог : 1. Відомо й дитині, що в кожній клітині (слайд 12) На молекулярному рівні йдуть бої нерівні. 2. Жир в клітині –будівник (слайд 13) І найкращий захисник, Прямо мікротермінатор Й тут же терморегулятор але щоб здоров’я мати – (слайд 14) Все про обмін треба знати. Технологи: І здоров’я у нас буде, (слайд 15-16) Якщо поцікавитися, Що собою являють: Масло, спреди, маргарин, Транс-жири й фаст-фуди. Дієтолог: Треба знати, що наш жир (слайд 17) Є не ворог й не кумир. Але міру треба мати, Раціон збалансувати. Правильно все поєднати, Знати принципи й суть істин: «Жити- не що небудь їсти» (слайд 18) « Здоров’я – це що п’ємо, (слайд 19) Обираємо й їмо! Лікар : Я лише хочу додати: (слайд 20) Якщо все це врахувати І вести спосіб рухливий, будеш молодий й щасливий. А я буду без зарплати- Що ж –нікого лікувати! На завершення пропоную виконати тестову роботу, підвести підсумок знань, оцінити працю один одного та самого себе. v. Домашнє завдання: опрацювати матеріал за планом, повторити §14-20, опрацювати §22, вправи с135.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Жири як представники естерів,  їх класифікація, властивості.

Цілі:

формування ключових компетентностей

уміння спілкуватися державною мовою;

уміння вчитися;

розвивати екологічну грамотність;

формувати здоровий спосіб життя,

використовувати різні інформаційні джерела, в т. ч. міжпредметного змісту;

формування предметних компетентностей

розширити загальні знання учнів про склад, будову жирів, їх номенклатуру, утворення та властивості ;

уміння відрізняти їх за складом, будовою, фізичними та хімічними властивостями;

описувати поширення у природі, доводити їх біологічну роль  для людини;

відображати структурну та загальну формулу;

виражати рівняннями реакцій хімічні властивості;

розвивати  хімічну мову, екологічне мислення,

уміння застосовувати знання хімії для розуміння, пояснення та вирішення ситуацій практичного змісту, збереження життя та  здоров’я людини.

Обладнання: мультимедійна презентація, фрагмент відео – інфоурок, блок-схема до теми жири, обладнання та реактиви для демонстраційних  дослідів № 8,9, картки із ситуаційними завданнями.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

І. Організаційний момент 2хв

 учень-адвокат подає письмово інформацію про виконання домашнього завдання та проблеми, які виникли при його виконанні.

ІІ. Мотивація навчання, актуалізація опорних знань 10хв

Консультація щодо методики виконання утруднених завдань у групі чи парами  шляхом спілкування «учень-учитель», «учень-учень».  Завдання, у яких виникає потреба більш детального розгляду з окремими учнями виносяться на позаурочний час.

                  Вступне слово вчителя: тема нашого уроку є продовженням вивчення оксигеновмісних

 речовин.

Давайте разом поміркуємо «Про що говорять формули та рівняння» на слайді 1.

Учні відмічають, що там зображені формули оксигеновмісних речовин: спиртів одно- і багатоатомних, вищих карбонових кислот (насичених і ненасичених). Їх молекулярні, структурні та електронні формули. Називають ці речовини за міжнародною та тривіальною номенклатурою. За рівняннями характеризують реакції характерні для  добування естерів – естерифікації та хімічних властивостей: лужного та кислотного гідролізу. Коментують механізм їх протікання.

               Вчитель відмічає, що жири – речовини, з якими ми практично постійно маємо справу та які відіграють важливу роль у нашому житті. Певні знання про них учні отримали з курсу хімії 9 класу, біології, основ здоровя та практичного життя.

              Здавна відомо що практика без наукових знань сліпа і лише у знаннях-наша сила і безпека  життя. Я надіюся, що сьогоднішня зустріч дасть певний запас знань, які допоможуть нам вирішити ряд запитань, що часто зустрічаються у практичних ситуаціях нашого життя.

Розглянемо ці ситуації.

(учням пропонується дістати  із «темної скриньки» (слайд 2) картки із ситуаційними завданнями,  та висловити свою думку) коментар-3б

  1. Жирні плями чистять бензином, а не водою? Чому ?
  2. Чому  краплі жиру на вологій пательні можуть стати небезпекою?
  3. Чи можна жир, що горить, погасити водою? Чому?
  4. Як зняти жир з теплого розчину для холодцю? Яку властивість жиру тут необхідно врахувати?
  5.  Чому  олію та інші жири необхідно зберігати  в темному, прохолодному місці.
  6.  Чи можна із нафти добути маргарин?
  7. У чому полягає шкідливість жареної їжі ?  Чи згодні ви з таким тлумаченням?
  8.  Чи можна виключити жир із харчового раціону? Чому?

 (відповіді учнів у більшості мають побутовий, але не науковий характер)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.15хв

Вчитель:  Щоби наше життя було безпечним і не вигляділо « сліпою практикою», розглянемо з погляду хімії що собою являють жири і в кінці нашої зустрічі ви внесете поправки, доповнення до розглянутих ситуацій, зробите відповідні висновки наскільки були потрібні знання, в даному випадку про жири.

                    Свої знання ви поповните за заданим планом шляхом перегляду відео уроку, матеріалу підручника. Набудете певних навичок, виконуючи ряд вправ і, накінець, самі оціните результати своєї праці  3хв

1.Учні записують у зошит: тему уроку, на слайді 3  та висвітлюється план вивчення нового матеріалу на слайді 4;

2. Пропонується перегляд відеоматеріалу -7хв. У паузах  акцентується увага на засвоєнні основних понять і процесів. Учні створюють схематичний блок- конспект за планом уроку.

 ( оцінення: коментар, формула-2б, рівняння-6балів)

3.Групою учнів, які готували  демонстраційний матеріал по розчинності та виявленню ненасиченості  жирів, коментується результат дослідів  з висновком.  5хв, коментар+ виконання-2+2б

ІV.Усвідомлення і закріплення знань 13хв

  1. За матеріалом слайду 6 учні виконують тренувальну вправу «Неперерви ланцюжок»,

заповнюючи індивідуально на листочках пропущені слова, а потім перевіряють за наступним слайдом7  їх достовірність, та коментується  почергово учнями в усній формі

  • оксигеновмісні речовини-це спирти, феноли, альдегіди, карбонові кислоти, естери, жири.
  • Кожна із груп речовин має свою функціональну групу, яка обумовлює її властивості.
  • Вони можуть взаємно перетворюватися.
  • Жири як естери, утворюються в результаті реакції естерифікації
  • Характерними властивостями для жирів є реакції: а) гідролізу (кислотного та лужного);

б) гі дрування; в) окиснення (повного і неповного)

  • Із фізичних властивостей характерними є: а) низькі температури плавлення та кипіння; б) нерозчинність у воді, але розчиняються в органічних розчинниках; в) висока теплотворна здатність та теплоємність.
  • Мають широкий вжиток у зв язку із вказаними властивостми.

Задання 2. Що ви можете змінити чи доповнити у своїх коментарях щодо розглянутих ситуацій на початку уроку? 5 хв

Завдання 3. Прокоментуйте матеріал проекту на тему: «Біодизельне пальне» 3хв

V. Рефлексія, підсумок уроку  2 хв

VІІ. Домашнє завдання: опрацювати §         Виконати вправи с.           розробити рекомендації щодо вживання жирів як харчових продуктів.3 хв

docx
Додав(-ла)
Нина Богданова
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
15 березня 2020
Переглядів
1980
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку