Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»

Про матеріал
Тема. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело» Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне; розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання; коригувати мовлення учнів; виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки, любов до рідної землі та повагу до дорослих. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Дата: 17.12.19

Клас: 4-А

Предмет: літературне читання

Вчитель: Ткаченко Марина Олегівна

Тема. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»

Мета: активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника; розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне; розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання; коригувати мовлення учнів; виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки, любов до рідної землі та повагу до дорослих.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: відео-презентація «В. Сухомлинський», конструктор «Лего», картки, кросворд А 3, малюнки, іграшковий літак, м’яч.

 

Хід уроку

I. Організація класу.

1.  Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

2. Вправа « Мікрофон»

Сьогодні у нас незвичайний урок  літературного читання. Це урок-подорож.  А подорожуватимемо ми на ось такому комфортабельному літаку. Я сподіваюся, що сьогоднішній урок буде уроком натхнення, творчості, продуктивності.

Яким би ви хотіли, щоб був у нас урок?

(Відповіді учнів: цікавим, навчальним, творчим, світлим.)

А якими для цього повинні бути ви?

(дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, кмітливими)

II. Постановка цілей і завдань уроку, створення ситуації успіху.

1.Вправа «Очікування»

-Що ви очікуєте від уроку? (дізнатися про щось нове, виразно читати, орієнтуватися в структурі твору).

 - А щоб наша праця була плідною слід дотримуватися таких правил:

1. Правило піднятої руки.

2. Дружна праця в групах.

3. Уважно слухати учителя та учнів.

4. Активно і творчо працювати.

2. Відгадування загадки

Вчитель:  А якою країною будемо подорожувати  дізнаємося, якщо відгадаємо загадку:

На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? …( Наша славна Україна!)

  Тож починаємо нашу подорож. 

- До зльоту готові?

5, 4, 3, 2, 1 – зліт! (Звучить зліт літака)

Наш лайнер стрімко піднімається ввись, мчить повітряними просторами Батьківщини. Вона маленька з погляду пташиного польоту!  А насправді вона велика й неозора. У ній багато міст і сіл. А що це за  блакитна павутинка яка  переплела нашу  країну? Так, це безліч малих і великих річок.

 З давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, криниць, джерел, бо добре знали, що вода — джерело життя на землі. 

ІІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 

      Поки наш літак набирає висоту, я пропоную попрацювати над нашою вимовою, щоб вона була чіткою, виразною і красивою.

1.  Чистомовка

 Ди-ди-ди - йшли качата до води,
Иця-иця-иця - а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити - та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь - вони з розбігу у воду - плюсь!    

Діти, так скажіть, будь ласка, куди йшли качата? ( Качата йшли до води).                                                                  

2.  Робота в парах. Складання «асоціативного куща» до слова «ВОДА»  (зачитування учнями слів).

Багато річок є на землі. У кожної своя назва, своя вдача. Навіть найменша річечка, яка щедро ділиться з нами своєю водою, варта уваги і прихильності.

ІV. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Тож давайте згадаємо назви річок, які зустрічаються у вірші  «Скільки рік в Україні?»,  але спочатку скажіть хто його написав?

1.Я пропоную вам вікторину.

Володимир Лучук «Скільки рік в Україні?»

1. Яка річка є символом України?   Дніпро.

2. Над якою річкою стоїть місто  Ужгород?  Уж.

3. Яка річка мчить крізь Донбас?   Донець.

4. Яка ріка тече під Карпатами? Дністер.

5. Яка назва належить двом рікам? Черемош.

6. Буйні води котить Тиса, рине Прут іЛаториця.

7. Блакитно – прозора

    Полтавська ріка,

    Найчистішою була,

    А звуть її…Ворскла.

 

V .  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

  1. Робота в парах.

Наша подорож триває. До нас звернувся штурман за допомогою. Зі слів потрібно скласти прислів’я :

Бо доведеться, Не плюй, з неї, ще, води,  у криницю, напитися.

(Не плюй у криницю, бо доведеться з неї ще води напитися).

Як ви розумієте це прислів’я? (Не сварися з людьми, бо з ними тобі жити, тобто перед нами застереження від необдуманого вчинку).

до джерела, хоче, Хто, води, нехай, іде, чистої.

(Хто хоче чистої води, нехай іде до джерела).                                                       

  • Що таке джерело?                                                   

(За визначенням, природний вихід підземних вод на поверхню – це джерело.)

Місце, звідки б’є джерело, облагороджують, і стежка до нього не заросте ні взимку, ні влітку.

2. Оголошення теми уроку. Сьогодні ми звернемося до майстра людської душі та добрих справ, який написав повчальне оповідання «Не забувай про джерело».

-Погляньте на екран (на екрані – портрет В.О.Сухомлинського)                                - Чи знаєте ви цього письменника ? Хто він?   

 VІ. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. ОПРАЦЮВАННЯ ОПОВІДАННЯ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО «НЕ ЗАБУВАЙ ПРО ДЖЕРЕЛО»                                      

1. Вправа «Знаю сам, поділюся з іншими».

- Діти, що вам відомо про Василя Сухомлинського? » (повідомлення про цікаві факти із життя і творчості В. Сухомлинського).

2. Перегляд  відео-презентації «Василь Сухомлинський

Василь Сухомлинський  з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. Пам’ять про педагога живе в наших серцях і донині. Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Отримав за свою працю багато  державних нагород. У 2003 році вийшла ювілейна монета України  «В. О. Сухомлинський» вартістю 2 гривні тиражем 30000 монет. В цьому році ми будемо відзначати пам’ятну дату – 100 років від дня народження.

- Який твір Василя Сухомлинського ми вже читали в цьому розділі?

( В. Сухомлинський «Восени пахне яблуками»).

VІІ. Фізкультхвилинка

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

Як вершини нам дістати?

Заглядаємо в озерця—

Не торкнутися нас денця!

Так ми довго-довго йшли,

І до класу ми зайшли.

- А сьогодні ми опрацюємо ще один твір  Василя Сухомлинського «Не забувай про джерело». Отже, відкриваємо свої підручники на сторінці 75.

 3. Робота з заголовком. Передбачення.

- Прочитайте заголовок. Яке речення за метою висловлювання? (Спонукальне).

- До чого закликає автор? ( Автор закликає не забувати про джерело).

4. Стратегія «Порушення послідовності». Робота в групах «Будиночок»

Завдання групам: відновити послідовність подій в плані за допомогою «Будиночку з лего» ( вершинка це початок, а низ – кінцівка).

План

1. Ставок став чистіший і глибший.

2. І ставок щез.

3. То старовинне козацьке село.

4. На березі росли верби.

5. Старий звичай забули.(4,3,1,5,2)

- Чи збулися ваші передбачення, ми перевіримо в кінці уроку. А зараз погляньте на дошку.                                                                              

5. Словникова робота

Гра « Знайди слово» 

Уточнення лексичного значення слів (робота біля дошки)

Оповідання про давнину: те, що було насправді - (бувальщина).

Недобудоване, запущене місце - (пустир).

Подрібнена земля, що відкладається на дні водойм -  (мул).

Місто у Дніпропетровській області -  (Жовті Води).

Приклад для наслідування - (призвід).

Відчужений від людей, не знаходячи собі місця -  (неприкаяний).

Молодці! Ви гарно попрацювали над словниковою роботою, а зараз я вам пропоную прослухати оповідання.

6. Первинне сприймання оповідання.

- Послухайте  оповідання . Я буду читати, а ви уважно слідкувати та допомагати мені. Готові? (читання оповідання учителем та дітьми, які гарно читають).

7.  Гра «Так чи ні»

-  Наша подорож триває. І пасажирам пропонують пограти в гру «Так чи ні» . Ви готові? Правила гри: якщо правильне твердження ви говорите так і двічі плескаєте в долоні, якщо не правильне твердження – ви мовчите ( за наявності вільного часу).

  • На місці цього пустиря, багато років тому був глибокий ставок. (Так)
  • Викопали тут ставок запорожці після битви під Жовтими Водами. (Так)
  • Зійшлися селяни на раду й ухвалили; кожен, хто скупався у ставку мусить набрати відро мулу і висипати в поле. (Так)
  • Та ось хтозна- звідки приїхала в село сім’я. Усіх їх прозвали Неприкаяними. (Так)
  • Поселилися вони на околиці села і до ставка ніколи не ходили. (Ні)
  • Багато підлітків, а потім і дорослих перестали купатися в ставку. (Ні)
  • Кожному думалось « На мій вік вистачить.» (Так)
  • І ставок щез. Тільки спогад про нього лишився. (Так)
  • Напившись води, не забувай про джерело, з якого вона витікає. (Так)

8. Давайте попрацюємо над змістом оповідання.

 Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

Правила гри: Спочатку даємо відповідь на запитання, а потім на підтвердження своїх слів зачитуєте фрагмент з оповідання).

-Хто розповів учням бувальщину?  ( Бувальщину учням розповів учитель).

-Що було на місці пустиря? ( На місці пустиря , багато років тому був  ставок).

-Прочитайте, яким був ставок і природа біля нього? (Ось тут…. У лісі водились білки.)

-Хто викопав цей ставок? ( Викопали цей ставок запорожці).

-Для чого козаки його викопали? (зачитування з тексту).

-Що ухвалили селяни на своїй раді? ( Селяни ухвалили на своїй раді: «кожен, хто  скупався  в ставку, мусить набрати відро мулу й винести аж туди, за балку, й висипати в поле»).

-Як люди дотримували ухвали? (Зачитування 5 абзацу: «Люди ……»).

-Хто першим перестав виносити мул? Чому? (Першими перестали  виносити мусор сім’я «Неприкаяних»).

-Прочитайте, як підлітки пояснювали свій вчинок. (« - Раз Неприкаяним  можна, то і нам не гріх…»).

-Чому багато селян стали купатися вночі? (Багато селян стали купатися вночі, щоб ніхто не бачив).

-Що стали помічати старі люди? (Старі люди стали помічати, що чимало підлітків так само роблять: купаються, а мулу не виносять).

-Як розумієте вислів «лихий призвід людям заохота»? (Люди часто слідують поганому прикладу).

-Що сталося внаслідок бездіяльності людей? ( внаслідок бездіяльності людей ставок щез).

Молодці! Ви справились з цим завданням, але на цьому наша подорож не завершується, тому ми з вами пограємо в гру «Кидок-засічка».

9. Удосконалення навички читання. Вправа «Кидок – засічка»  (за наявності вільного часу).

За командою вчителя учні мовчки читають. Після команди «засічка»-зупиняються, роблять помітку олівцем. Потім читають ще раз. Після читання пересвідчуються, що прочитали більше.

10. Вправа «Мозковий штурм»

-Які слова передають головну думку твору?

Головна думка: «напившись води, не забувайте про джерело, з якого вона витікає» (заклик бути дбайливим до природи).

-Яка група правильно склала план твору за допомогою «Будиночку із лего»? Чиє передбачення справдилося? Зачитайте, будь ласка, правильну послідовність подій:

1.На березі росли верби.

2. То старовинне козацьке село.

3.Ставок став чистіший і глибший.

4.Старий звичай забули.

5. І ставок щез.

Чудово подорожувати Україною, та час повертатись додому до рідного міста.  Подорожуючи рідною країною, ми впевнились, що народились і живемо на такій чудовій мальовничій землі!

VІІІ. Підсумок уроку.

  1. Вправа « Коло ідей»
  • Що автор схвалює, а що засуджує?

Вчитель: Дайте відповіді на такі запитання: «Що я знаю, умію, ціную?»

  1. Метод «Незакінчене речення» (гра з м’ячем).

Я знаю - ( В. О. Сухомлинський – вчений, письменник, вчитель. В 2019 році виповнюється 101 років від дня його народження. Джерела, річки та озера треба оберігати).

Я  умію - (Давати відповіді на запитання,   виконувати різні завдання,  робити  висновки, орієнтуватись в структурі твору, визначати головну думку).

Я ціную - (Власну думку і думку товаришів. Набуті знання та вміння.  Корисні поради).

Діти, ви сьогодні працювали всі старанно на уроці і за свої відповіді отримували літачки, у кого більше 2 літачків, підніміть, будь ласка, ручку? Пі дійдете з щоденниками, я вам виставлю оцінки, але після того як напишемо в щоденниках домашнє завдання.

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  Підручник. Автор О. Савченко                                                                                                                    с. 75–76, відповідати на запитання, скласти план.

 

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку