Тема. Живопис як вид образотворчого мистецтва. Матеріали та інструменти художника. Малюнок «Золота осінь»
Мета:
Образотворчий ряд: таблиці, репродукції картин П. Левченко «Золота осінь», І. Левітана «Осінь».
Літературний ряд: казка про осінь
Музичний ряд: П. Чайковського «Пори року. Жовтень»
Очікуваний результат: знати –матеріали та інструменти художника-живописця; вміти – передавати форму та колір листка дерева, працювати на вологому папері.
Хід уроку
Живої природи світ таємничий
Ми на уроці сьогодні відкриєм.
Навчимось його красу не руйнувати,
А примножувати, любити, оберігати.
О. Крижанівська
Невидимка ходить гаєш,
лист багряний аж горить.
Пташки в вирій вже зібрались,
килим з листя шелестить.
Казка про осінь
Живе на світі осінь чарівниця Осінь. Красива, роботяща. Усюди в неї лад: і в саду, і в городі, і у хаті. А сама чепуруха сяде на осонні і милується своєю роботою.
А ще три є помічники є в неї.
Вересень усіх до школи
закликати дуже рад.
Жовтень листям золотистим
вже засипав весь наш сад.
Листопад листок останній
відірвав і вдаль поніс.
Журавлі курличуть в небі.
Осінь плаче, і не жаль їй сліз.
Та найбільше любить мати середульшого сина. Статний, роботящий, він ще й талант має. Щоранку бере Жовтень палітру з фарбами і йде по лісу. А там його фантазія не знає меж: золотом розфарбовує листочки берези, червонить листя клена і дикого винограду, дубове листя обливає коричневою фарбою, на горобині та калині розвішує яскраві ягоди і сітки павутини, притрушує росою та туманами шапочки грибів.
А Жовтень лише сміється. І від того гарячого розмаїття фарб і теплої усмішки у всіх стає радісно на душі і спокійно.
Інструменти для художника-живописця
Ще потрібний мольберт — дерев’яна підставка для малюнка, пензлі круглі та пласкі, вода, мастихін — маленька лопатка для змішування та нанесення фарб.
Демонстрація матеріалів та інструментів, потрібних для живопису.
Живопис — вид образотворчого мистецтва, у якому зображення створюють за допомогою кольору.
Робота з підручником (с.24)
Матеріали для художника-живописця
Ознайомлення з художньою технікою монотипія
— Коли уважно придивитися до малюнків на с. 27 підручника, то можна побачити, що задній план – велика різноколірна пляма.
Отже, монотипія – це малюнок створений на основі відбитка.
- Ось ми і познайомилися з основними матеріалами та інструментами, які допомагають у роботі художникам-живописцям.
- Чи є у вас такі на парті? Сьогодні вони допоможуть нам у виконанні нашої роботи.
Фізкультхвилинка.
Наші руки просять праці!
Ми їх трохи розімнемо
І долоні розітремо.
Ми нагріли рученята-
тепер можна працювати!
Інструктаж.
- Зараз послухайте мене уважно. Зараз ми будемо малювати кленовий листочок.
- У кожного на парті є альбом для малювання. Відкрили всі альбоми.
- Перше наше завдання намітити положення листка на аркуші паперу тонкими лініями.
- Визначити, які саме кольори присутні на листку-моделі.
- Вам треба зволожити аркуш паперу водою, потім поставити ляпку фарбою. нахиліть аркуш паперу в різні боки й дмухніть на ляпку, щоб фарба розтеклася. Під час роботи з акварельними фарбами невеликі патьоки роблять малюнок живим.
- Коли фарба висохла, ви дивитеся й уявляєте, собі, що це листочок.
- Зайву воду видалити віджатим пензлем або серветкою.
- Вам треба домалювати деталі, яких, на вашу думку, не вистачає у зображенні.
- А зараз подивіться на дошку. На дошці в нас є малюнки, утворені з відбитків. Подивіться які вони всі різні і гарні. Яку красу можна утворити з відбитків.
- Отже, з чого починаємо роботу?
- Що поставимо фарбою на зволожений папір?
- Що робимо далі?
- Отже, приступаємо до роботи. Побачивши зразок малюнка, утвореного з ляпки у вашому альбомі та малюнки які є на дошці, кожен може спробувати пофантазувати і зі своїх відбитків утворити листочок.
Під час роби вчитель (за потреби) надає індивідуальну допомогу учням.
1. Обговорення учнівських робіт. Оцінювання.
2. Бесіда:
- Про який вид образотворчого мистецтва ми сьогодні говорили?
- Що таке живопис?
- Які матеріали та інструменти ми сьогодні вчили?
- Що вам найбільше сподобалось на сьогоднішньому уроці?
- Які емоції у вас викликав урок?
3. Прощання.
4. Прибирання робочих місць
1