Урок "Зимові пригоди"

Про матеріал
Конспект уроку для 2 класу. А. Вівальді «Зима» (з циклу «Пори року»), І. Шевчук «Миколай, Миколай, ти до нас завітай!», колядки
Перегляд файлу

Тема: Зимові пригоди.

Мета:  познайомити дітей із зимовими календарно-обрядовими піснями, розкрити поняття «колядка»;

розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності;

розвивати вокально-хорові навички, чуття ритму, музичну пам’ять та слух, творчі здібності учнів;

виховувати музичну культуру та моральні якості молодших школярів, любов до рідного краю та народних традицій.

Музичний матеріал: А. Вівальді «Зима» (з циклу «Пори року»), І. Шевчук «Миколай, Миколай, ти до нас завітай!», колядки.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: ноутбук, проєктор, мультимедійна презентація, аудіо матеріал, ілюстрації до музичних творів, портрет композитора.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

1.Вхід до класу під звучання пісні

https://www.youtube.com/watch?v=YVsRVDj1Tdc

2. Музичне вітання (відео)

https://www.youtube.com/watch?v=ZfjKbpAioiw

2. Повідомлення теми та завдань уроку.

Сьогоднішній урок музичного мистецтва проведу у вас я, звати мене Юлія Володимирівна. Тема нашого уроку: Зимові пригоди.

Ви послухаєте твір А.Вівальді «Зима» з циклу концертів «Пори року», та розучимо пісню І. Шевчука «Миколай, Миколай, ти до нас завітай!».

ІІ. Актуалізація опорних знань

Яка пора року надворі?

  •                 А для кого зима – це найулюбленіша пора року?
  •                 За що ви любите зиму?
  •                 Які зимові свята ви знаєте?
  •                 Які свята ваші найулюбленіші?

Я теж дуже люблю зимові свята, вони найчарівніші. Під час зимових свят відбувається багато цікавого та чарівного.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

Давайте трішки пограємо.

Коли на екрані з'являються новорічні кулі - треба плескати в долоні. Якщо куля менша звук повинен бути коротким, якщо більша - довгим.

https://www.youtube.com/watch?v=u2Q_FGqEb6M

 

IV. Основна частина

1. Сприймання музики. А.Вівальді «Зима» («Пори року»)

Антоніо Лучо Вівальді – італійський композитор, скрипаль, педагог, диригент, католицький священик. Одним з найвідоміших творів композитора є цикл із чотирьох концертів «Пори року» написаний понад 300 років тому. Кожен концерт присвячений одній із пір року і складається із трьох частин.

     - Пропоную вам   прослухати фрагмент твору «Зима» з циклу концертів «Пори року» та подумати:

- Які інструменти  використав композитор для створення цього твору?

-Якою змальовує зиму в концерті Вівальді?

-Який настрій твору?

 (Слухання музики: https://www.youtube.com/watch?v=3tj_1i2Wk4I  )

Отже, діти, чи сподобався  вам  концерт?

- Які інструменти  використав композитор для створення цього твору? (Вівальді використав  струнні інструменти).

-Які  струнно-смичкові інструменти  ви знаєте? (скрипка, віолончель, альт,  контрабас)

-Якою змальовує зиму в концерті Вівальді? (Суворою, морозною,  з віхолою)

-Який настрій твору?(Піднесений, бадьорий)


2. Вивчення музичної грамоти. Поняття «Колядка»

Надворі зима. Наближається багато свят: різдвяні, новорічні і, звичайно, - свято Миколая, на яке чекають усі діти.

Про яке свято наступна загадка?

На столі багато страв,

Закінчили безліч справ,

Бо в кутку стоїть дідух,

Відчуваєм свята дух.

Гостей зустрічаємо,

Колядками вітаємо. (Різдво)

Наші пращури – сміливі, працьовиті люди, але явища природи були для них незрозумілими, таємничими. Тому, хвилюючись за врожай і власну долю, наші пращури намагалися задобрити сили природи за допомогою різноманітних обрядів із піснями, танцями та дійствами. Хату прикрашав святковий сніп – дідух (СЛАЙД) – символ добробуту родини. Вулицями ходили гурти дітей, парубків, дівчат і колядували. Біля кожної хати вони виконували вітальні пісні – колядки, у яких величали господарів, бажали доброго врожаю, за що отриму­вали винагороду. Коли колядники входили до хати, вони вітали господарів зі святом:

Добрий вечір, господарю, у вашій оселі!

Приміть наші побажання на свята веселі!

На столі у господарів була святкова вечеря, у якій нараховувалося дванадцять пісних страв, як подяка на щедрий врожай.

На Різдво, на Рік Новий, на веселі святки,

Скарб несемо золотий – давнії – … (колядки)

Колядка – величальна українська зимова обрядова пісня

Обряд колядування досить давній. В цей день першим до оселі господаря має заходити лише хлопець, який згідно із звичаєм, несе в домівку мир та спокій. В колядках прославляють народження Христа, бажають добробуту родині.

     Перегляньте відео фрагмент з  к/ф «Ніч напередодні» та скажіть чи в наш час обряд колядування відбувається так само,чи ,можливо,є відмінності?

( https://www.youtube.com/watch?v=zCdnb0JF1wY )

 

3.Фізкультхвилинка

https://www.youtube.com/watch?v=mRrfHjc9suc

4. Вокально-хорова робота. Розучування розспівки «Киця зажурилася».

Щоби правильно співати,

Треба сісти або стати.

Спинки рівні, як тростинка,

руки вниз чи на колінка.

- Зараз ми вивчимо нову розспівку, яка називається «Киця зажурилася».

     Послухайте її, будь ласка.

https://www.youtube.com/watch?v=wY-mPaTEHa4&t=92s

Слова розспівки такі: «Киця зажурилася, звечора не вмилася, ой-ой-ой.»

Прослухайте першу фразу, я вам її заспіваю. Слова її такі: «киця зажурилася»

- Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз першу фразу, проплескайте ритм першої фрази

розспівки. Не голосно.

- Давайте тепер разом її проспіваємо. Дивіться на екран.

Настройка. Спів.

- Прослухайте другу фразу. Слова її такі: «звечора не вмилася ой , ой , ой»

- Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз другу фразу, рух мелодії покажіть руками.

- Давайте тепер разом її проспіваємо. Дивіться на екран.

Настройка. Спів.

- Тепер заспіваємо всю розспівку, з’єднаємо першу і другу фразу.

Молодці!

5. Вокально-хорова робота. Розучування пісні І. Шевчука «Миколай, Миколай, ти до нас завітай!».

-Діти, ви знаєте хто такий Святий Миколай?

За легендою, цей чоловік й справді існував. Жив у заможній і набожній родині, виховувався християнином. У ранньому віці втратив батьків, тож завжди добре ставився до сиріт, а особливо тих, кому пощастило менше. Адже батьки Миколая залишили йому великий спадок, тоді як інші сироти зазвичай жили дуже бідно. Так і вирішив Миколай допомагати сиротам та ділитись із ними всім, що має. Чоловік все життя провів – допомагаючи іншим, у наслідок чого став не просто святим, а справжньою легендою.

-А чи знаєте коли відзначається свято Миколая?

День святого Миколая відзначається 19 грудня. Цей день є чарівним часом дарувати подарунки і загадувати бажання. В цей день не тільки діти можуть знаходити подарунки під подушкою, але і дорослі можуть загадувати бажання.

- Прослухаємо пісню І. Шевчука «Миколай, Миколай, ти до нас завітай!».

(Слухання https://www.youtube.com/watch?v=YVsRVDj1Tdc )

- Сьогодні на уроці ми розучимо перший куплет.

Прослухайте першу фразу першого куплету, я вам її заспіваю.

- Слова її такі: Вже надходить ніч чарівна,

 - Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз.

- Давайте тепер разом  проспіваємо.

Спів.

- Прослухайте другу фразу. Слова її такі: Спить увесь рідненький край.

 - Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз.

- Давайте тепер разом  проспіваємо.

Спів.

- Тепер з’єднаємо першу і другу фразу :

Вже надходить ніч чарівна,

Спить увесь рідненький край.

Прослухайте третю фразу. Слова її такі: Ось, ось в наші всі оселі

 - Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз третю фразу.

- Давайте тепер разом її проспіваємо.

Спів.

 

Прослухайте четверту фразу. Слова її такі:  Завітає Миколай.

- Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз четверту фразу.

- Давайте тепер разом її проспіваємо.

Спів.

 

- Тепер з’єднаємо третю і четверту фрази:

Ось, ось в наші всі оселі

Завітає Миколай.

Спів.

 

- Тепер давайте проспіваємо увесь куплет  :

Вже надходить ніч чарівна,

Спить увесь рідненький край.

Ось, ось в наші всі оселі

Завітає Миколай.

 

Прослухайте першу фразу приспіву

- Слова його такі: Миколай, Миколай,

 - Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз.

- Давайте тепер разом  проспіваємо.

Спів.

 

Прослухайте другу фразу приспіву

- Слова її такі: Ти до нас завітай.

 - Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз.

- Давайте тепер разом  проспіваємо.

Спів.

 

- Тепер з’єднаємо першу і другу фразу :

Миколай, Миколай,

Ти до нас завітай.

 

Прослухайте третю фразу приспіву

- Слова такі: Всім малятам усміхнись.

 - Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз.

- Давайте тепер разом  проспіваємо.

Спів.

Прослухайте четверту фразу приспіву

- Слова такі: Щирим серцем пригорнись.

 - Слідкуйте за рухом мелодії.

- Послухайте ще раз.

- Давайте тепер разом  проспіваємо.

Спів.

- Тепер з’єднаємо третю і четверту фрази:

Всім малятам усміхнись

Щирим серцем пригорнись.

 

Заспіваємо приспів повністю:

Миколай, Миколай,

Ти до нас завітай.

Всім малятам усміхнись

Щирим серцем пригорнись.

 

Заспіваємо перший куплет та приспів разом.

 

Вже надходить ніч чарівна,

Спить увесь рідненький край.

Ось, ось в наші всі оселі

Завітає Миколай.

Приспів:

Миколай, Миколай,

Ти до нас завітай.

Всім малятам усміхнись

Щирим серцем пригорнись.

 

  • Молодці! (Роблю зауваження по співу)

 

V. Узагальнення знань

  1.               Який твір А. Вівальді ми сьогодні прослухали?
  2.               Коли виконують колядки?
  3.               Чому Святий Миколай почав допомагати сиротам?
  4.               Якого числа відзначають свято Миклая?

 

VI. Підсумок уроку

- Наш урок підходить до кінця.

https://www.youtube.com/watch?v=pnSVmK7RWg8   

 

 

docx
Додано
12 квітня 2022
Переглядів
1257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку