Мета уроку.Встановити взаємозв'язки між змінами в неживій природі,
житті рослин та в житті тварин. Продовжувати формувати вміння
порівнювати за істотними ознаками тварин, класифікувати їх тощо.
Виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам і звірам
взимку.
Тема уроку.
ЗИМУЮЧІ ПТАХИ ТА ЗВІРІ
Мета уроку. Встановити взаємозв’язки між змінами в неживій природі,
житті рослин та в житті тварин. Продовжувати формувати вміння
порівнювати за істотними ознаками тварин, класифікувати їх тощо.
Виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам і звірам
взимку.
Обладнання. Ялинка, картинки птахів, шапочки для інсценізації, відеофільм,
картки, презентації.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Доброго дня! Мовим за звичаєм.
Доброго дня! Всім ми зичимо.
Щастя й здоров’я Вам кожної днини.
Миру і злагоди вашій родині.
ІІ. Хвилинка календарика .
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Якого кольору небо?
- Чи були протягом тижня опади? Які саме?
- В яких межах коливалася температура?
- Про що це свідчить?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Загадка
Кружляє ніжно білий пух.
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички ,
Ведмідь в бар лозі вже дріма…
Яка пора, скажіть? (Зима)
Сторінка 1 «Прийшла зима»
1. Перегляд відеофільму про зиму.
- Погляньте навколо. Прийшла зима. Повіяв холодний вітер. Дерева вкрилися білою ковдрою. Лютий мороз безжалісно снує навколо. Проте природа не знає пустоти. Кожна її частина насичена життям. Хоча нежива природа дрімає, проте живі істоти зайняли всі куточки, придатні для існування: у воді, на землі. Іноді ми шукаємо незвичайні видовища у далеких мандрівках, серед чужих пейзажів та екзотичних тварин і не помічаємо, що поряд з нами живуть чи не найкращі в світі птахи і звірі.
ІV. Ознайомлення з темою і метою уроку.
Тема нашого уроку – зимівля птахів і звірів.
Результати які ми очікуємо від уроку.
Відповідь починаємо так: « Цей урок навчить мене…»
( Дізнатися про життя птахів і звірів взимку, розв’язати проблеми
пернатих, що зимують у нашій місцевості…)
Цей урок навчить мене
V. Вивчення нового матеріалу.-
1.
- Завдяки чому ми можемо зібрати інформацію з життя тварин ?
(Книгам, телебаченню, спілкуванню, подорожі, комп’ютеру, Інтернету)
Ми, готуючись до уроку, готували матеріал про життя тварин взимку .
Доповненням до основного завдання уроку буде ще й таке:
« Зібрати всю інформацію з уроку і виготовити цікаву книгу
«Книга природи. Зима.»
2. Поділ на групи.
- Для того щоб нам легше було готуватися до уроку, ми поділилися
на групи - помічники, рятівники, охоронці, друзі.
Сторінка 2 « Зимове пташине королівство ».
Отже, перша сторінка нашої книги «Зимове пташине
королівство».
( Звучить щебетання птахів)
(Снігурі, синиці, сороки, ворони, дятли, шишкарі, голуби)
( Ластівки, лелеки, чаплі, зозулі, дикі качки).
3. Бесіда.
- А чи знаєте ви, що одна з основних причин відльоту птахів пов’язана зі зменшенням світлового дня? Організму птаха не вистачає променів сонця, що є важливим для його життя. Наприклад, ластівка і білий лелека зимують в Південній Африці, долаючи 13000 км.
У мороз і заметіль птахи замовкають. Вони ховаються в затишні місця і настовбурчують пір’я. Від цього їм стає тепліше. Часто взимку птахи гинуть від голоду. Тому їх треба під-годовувати насінням соняшника, гарбуза, дині, кавуна, бур’янів. Насіння краще подрібнити. Не можна давати птахам підсмажене насіння та крихти чорного хліба.
4. Постановка проблеми.
Розповідь вчителя.
- Йдучи вулицею, я спостерігала за клопотами пернатих. В певну мить відчула чи то зрозуміла їх мову. Мені здалося, що птахи зверталися до нас так: « Люди, будь ласка, зверніть на нас увагу, розкажіть про нас усім, зрозумійте наші проблеми, допоможіть!»
( Учитель роздає кожній групі малюнки із зображенням птахів і ставить завдання: назвати птаха, описати зовнішність, розповісти все, що знаєте про нього, учні по черзі з кожної групи звітують).
Група «Помічники»
- Про яку пташку буде перша розповідь, дізнаєтесь, відгадавши загадку:
У червонім фартушку
птах стрибає по сніжку
і розпитує синичку синичку
про найближчу годівничку.
( Снігур )
Снігурі живляться бруньками й насінням дерев та кущів, ягодами горобини. Вони прилітають із північних країв до нас пізньої осені і оселяються недалеко від людського житла.
Прислів’я
Снігур на крилах приносить до нас зиму.
Вірш
Подивись – у дворі
В чорних шапках снігурі.
Ще й червоні фартушки
Одягли собі пташки.
Значить сніг і холоди
Наближаються сюди.
Снігурами через те
Їх тепер ви і звете.
- Зерноїдні лісові птахи , снігурі та омелюхи , взимку блукають у пошуках корму. Омелюхи взимку живляться виключно ягодами, які ковтають цілими. М’якуш ягід перетравлюється в шлунку, а кісточки птах викидає. Зовсім інакше їдять ягоди горобини снігурі. Вони викидають м’якуш , а споживають кісточки.
Група «Рятівники»
Р
( Шишкар )
Дятлова кузня
Хто це стільки соснових шишок накидав під старою грушею? Я розгорнув сніг і побачив, що їх тут ціла купа і всі розтріпані, наче їх били молотком.
Дідусь не сказав мені нічого, лише порадив подивитись. Я сховавсь за кущ і став чекати.
Прилетів старий дятел у червоній шапочці, клопітливо господарив, постукав по гілці і сказав своє«чек». Раптом згори впала шишка, і дятел полетів геть.
Я почав догадуватись. Незабаром дятел повернувся з шишкою в дзьобі. Він спритно затиснув її в щілині між стовбуром та гілкою і ну молотити дзьобом. Ось воно що! Це я знайшов « дятлову кузню», де, зручно примостивши на дереві зірвану неподалік шишку, дятел може досхочу поласувати смачним насінням.
Я вийшов із своєї схованки. Дятел тривожно крикнув, відлетів трохи далі і сховався за стовбуром дерева.
Дзьоб у цих птахів великий. Верхня частина його загнута вниз, а нижня – вгору. Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Завдяки закрученій формі дзьоба, вони дістають із шишок насінини для харчування. Самки червоного кольору, а самці – зеленого. Вони взимку будують гнізда, прикривають його і виводять пташенят.
- Так, Шишкарі взимку виводять пташенят. Така особливість пов’язана з тим, що у зимовий час вони не мають нестачі у кормі – насінні хвойних дерев. А навесні, коли вилітають молоді пташенята, насіння легко добувати з шишок, які розкриваються .
Група «Друзі»
Маленький хлопчик у сірій свитинці
по дворах стрибає, крихти збирає.
( Горобець)
Хто не знає зухвалих, сміливих і розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. Їх називають осілими. Вони – всеїдні, тому переселяються ближче до людини, де їм легше знайти поживу. Вони дуже дбайливі батьки :
Вірш
Чів-чів-чів!
Я нікуди не втікаю
І ніде не відлітаю.
Все живу біля оселі
Чи то в місті, чи в селі.
Завжди щось знайду собі.:
Крихту хліба чи зерняток,
Десь розсипане пшоно,
Недоїдений шматочок
Булки, сира-так воно.
Група « Охоронці »
А четверта пташка загадала про себе ось яку загадку :
Живе довго птаха ця,
Має дзьоб і два крильця.
Птаха горда, мов панич,
В неї чорний фрак, мов ніч.
З висоти гукає: “Кар!
Я вже вивчила буквар!”
( Ворона )
Ворони селяться серед полів, лук та в людних місцях. Ворона – птах дуже обережний і розумний. Вона всеїдна, але надає перевагу тваринній їжі. У нашій місцевості зимують 6 видів птахів із родини воронових: ворона сіра, сорока, галка, сойка, грак, крук ( в лісах ).
- Гніздяться птахи в дуплах дерев, під дахами. Охоче відвідують годівниці. Привабити їх неважко, а користь від них велика.
- Що я мала на увазі під словом «привабити» ?(Підгодувати)
5. Робота з підручником с.94 з.с.39.
6. Інтерактивна вправа « Мозковий штурм »
1) Постановка запитання класу.
2) Діти висловлюють свої ідеї, коментарі, наводять фрази, слова
пов’зані з цим питанням.
3) Обговорення запропонованих ідей.
- Потрібно допомагати пташкам взимку.
- Робити для них годівнички.
- Підгодовувати їх.
7. Декламування вірша з завданням.
- Давайте зачитаємо віршик, а читаючи, вставлятимемо деякі слова.( На мультимедійній дошці зображений текст, діти читають ).
8. Гра « Хто чим живиться ».
- А чи знаєте ви, плодами яких дерев харчуються пташки ?
( На мультимедійній дошці зображені дерева, діти відгадують які пташки харчуються плодами цих дерев ).
Сторінка 3 «В гостях у лісових мешканців».
9. Інтерактивна вправа « Навчаючись - учусь »
( « Броунівський рух » ).
Вчитель підготував картки різних кольорів з фактами, що
стосуються зимівлі звірів, по одній на кожного учня (картки
можуть повторюватися).
Зразки карток
Білка запасається на зиму жолудями, горіхами, грибами. Ховає їх в дуплах під осілим листям. У зимову сплячку білки не залягають, хоча в люту хуртовину і морози декілька днів спить, щільно затикаючи дупло зів’ялою травою. |
Їжак, закрившись в опале листя і загорнувшись у неміцний клубочок, впадає в справжню сплячку, аж до березня. У цей час у них дуже сповільнюється дихання ( до 6 разів на хвилину ), різко знижується температура тіла, серце здійснює декілька рідких ударів на хвилину. Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину зменшується маса тіла, бо вони в цей час живуть тільки завдяки власному жиру.
|
Лосі, олені – велетні з родини оленевих. Взимку підходять із глибини лісів ближче до людей. Ці дикі тварини остерігаються вовків, диких собак тощо. Але і вони потребують притулку і догляду. Живляться опалим листям, пагонами дерев. Але цього замало.
|
Лисиця взимку живиться полюючи на птахів, шукає в дуплах, норах гризунів, що сплять, підсліджує зайчат. Цікаво! У лисиці ззаду знаходиться залоза, яка виділяє запах фіалки. Особливо фіалкова залоза запашна взимку. Причина цього фахівцями не встановлена. Під час відпочинку лисиця згортається клубками.
|
роздаються учням.
ними знання, про що вони дізналися від інших. Узагальнення
знань.
Фізкультхвилинка
- Білки у великий мороз майже не залишають своїх гнізд, коли ж морози невеликі – вони активно рухаються , відшукують свої запаси – горіхи, жолуді, насіння хвойних.
- Лисиця, вбравшись взимку в пухнасте руде хутро, виходить ввечері на полювання, добуваючи найчастіше дрібних гризунів – мишей і полівок, але при нагоді не обминає птахів і зайців Своїми досконалими органами чуття лисиця добре відчуває під снігом мишу і , миттю зарившись у сніг, добуває собі поживу .
- Голодні вовчі зграї блукають полями, заходять у села , щоб поживитися худобою або свійською птицею.
- У листяних лісах взимку трапляються лосі , козулі, дикі кабани. Від морозів їх захищає густе хутро і запас жиру. Живляться вони здебільшого гілками дерев – осик, травою. Дикі кабани добувають з-під снігу бульби, кореневища, жолуді.
10. Робота з підручником с.95.
Сторінка 4
«Птахи і звірі – живі створіння природи».
Робота в групах
Група «Помічники»
Підготувати діалог «Зустріч синички з зайчиками».
Група «Рятівники»
«Розвішати на ялинці малюнки тільки тих птахів, які залишаються зимувати.»
Група «Друзі»
За малюнками відшукати сліди відповідного звіра, з’єднати маркером. ( Група працює біля дошки ).
Група «Охоронці»
Твір-міркування «Чи вдається зайчику заховатися взимку?»
11. Презентація груп Технологія «Мікрофон»
( Діти з кожної групки презентують виконані завдання ).
12. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
(ялини, берези, липи, сосни, дуба)
(шматочками сала, насінням шишок,)
(білого хліба, чорного хліба)
- Синичка полюбляє…
(насіння шишок, сало, насіння соняшника)
- Їдальня птахів…
( годівниця )
Сторінка 5. «Любителі загадок»
Складання загадки. «Мозковий штурм»
Білий полохливий має довгі вуха має теплу шубу |
а не |
сніг горобець кролик лисичка |
Підібрати слова, які найбільше характеризують зайчика.
13. Технологія «Займи позицію».
1. Постановка дискусійного питання.
Чи потрібно оберігати та допомагати птахам та звірям
взимку ?
2. Учні визначають власну позицію щодо цього питання
(«Так», «Ні»).
- Давайте розглянемо чим люди можуть допомагати пташкам та звірям взимку. ( На дошці плакат з різними видами годівничок для пташок та звірів ).
- Ой, а що це ? Це лист від пташок та звірів. Вони дякують вам за допомогу, за те що пам’ятаєте про них і допомагаєте їм !
- Моє прохання: ніколи в житті не забувати про тих живих істот, які живуть поряд з нами і не можуть говорити. Вони потребують
допомоги.
VІ. Підсумок уроку.
«Рефлексія»
Презентація книжки.
- Погляньте, яку красиву книжечку – « Книгу Природи » ми зробили !