12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок .Зміцнення Київської держави в середині Х століття.

Про матеріал
Тема. Зміцнення Київської держави в середині Х століття. Мета: продовжувати знайомити учнів із процесом розвитку давньоруської держави в період правління княгині Ольги і князя Святослава; при вивченні діяльності княгині Ольги основну увагу слід звернути на її реформаторську діяльність, прийняття християнства, а при вивченні діяльності князя Святослава – на його завойовницькі походи; вчити учнів працювати з історичною картою як із джерелом історичних знань; вчити давати характеристику історичним діячам, робити короткі повідомлення про них; продовжити виробляти вміння записувати отриманні знання у таблицю; виховувати гордість за бойове минуле наших предків. Тип уроку: узагальнення й систематизація знань і вмінь. Обладнання: Карта „Київська Русь ІХ – ХІ ст.”, портрети, речі того часу: кольчуга, шлем. Основні поняття: держава, економіка, соціальний стан, політика, реформа, феодальний устрій, погости, дипломатія, статути. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. 1. Індивідуальне завдання. Написати на дошці схему утворення класів і держави у східних слов’ян і прокоментувати її. Перевірка домашнього завдання методом „Мозкового штурму”. . Які зміни у соціально-економічному розвитку і суспільному устрої східних слов’ян відбулися у VІІ – ІХ ст.? . Які класи утворилися? . Хто утворював клас земельної аристократії? . Чому Київ став політичним центром давньоруської держави? . Які ви знаєте теорії про походження Київської держави? . Які походи здійснив князь Олег? . Коли і чому загинув князь Ігор? ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу. 1. Слово вчителя. Історія – це той предмет, який дозволяє потрапити у минуле і на основі нього будувати теперішнє і майбутнє. І, як завжди, нам в цьому допомагають наші вірні товариші – книги. Я знайшла чудовий вислів Реріха з минулого і хочу його вам зачитати. „Древність видає нам свої таємниці, і майбутнє простягає свою могутню руку сходження. Минуле – лише вікно у майбутнє. Любіть минуле, але живіть майбутнім... Із стародавніх чудесних каменів складіть східці прийдешнього”. (М.Реріх) Сьогодні я пропоную вам скласти східці від прийдешнього до давніх часів Київської Русі, часів князювання Ольги та її сина Святослава. Проблемна ситуація. Тому проблемне запитання звучить так: чи може жінка бути державотворцем? Учитель. Для того, щоб дати відповіді на це запитання, ми будемо працювати в такому режимі: княгиня Ольга, Святослав Великий, походи Святослава, наслідки походів, війни з болгарським царством, Рада науковців, прихильники, опозиція, сучасники. Почнемо із засідання Ради науковців. На зборах присутні: група опозиції, група прихильників, сучасники. У роботі Рада керуватимиться такими науковими термінами: дружина – асоціація кольчуга – наочність регент – словник реформи – словник опозиція – словник ( Зробити запис у зошиті. До розгляду справ береться княгиня Ольга (на дошці з’являється її портрет)учень зачитує легенду про княгиню Ольгу з „Повісті минулих літ”). Учитель. Про княгиню Ольгу існує багато різних думок. Тому прошу вас висловити свою точку зору. Почнемо з опозиції – прихильники – сучасники. Відповіді учнів. Автори „Повісті минулих літ” були, без сумніву, прихильники Ольги – дружини князя Ігоря й регента у пору неповноліття їхнього сина Святослава. Вони часто описують її як вродливу, енергійну, хитру, і, передусім, мудру правительку. Учитель. У Х столітті відбувається зміцнення Київської Русі: розвивається економіка, підсилюється міжнародний авторитет держави та її єдності, зміцнюється центральна влада. Велика заслуга в цьому належала княгині Ользі, яка запровадила перші реформи. Учні працюють з підручником і виписуютьреформи княгині Ольги. Запитання до учнів. . Які риси характеру проявляла княгиня Ольга? . Як ви вважаєте, чому в історії вона отримала прізвисько Ольги Мудрої? . Як ви ставитесь до княгині? Учитель. Прослухайте вірш-загадку про одного з князів. Учень читає вірш. Був це сміливий князь-вояка, Все в таборі проживав. І ціле життя відвожу З ворогами воював. Як на кого йшов війною, То казав:”Іду на вас!” Не надійно на ворога Не напав він ані раз. Завоював він печенігів. І над Волгою хазар, І Болгарію побити Кличе його грецький цар. Ти сидиш в Переяславі, А тим часом печеніг Рідний Київ облягає, Все валить собі до ніг. Хоч побив ти печенігів, Знов вертається в чуже; Грек згодився з болгарином – Ждуть зі зрадою тебе. Хоч помстив ти зраду грека Й ворогів чимало вбив – Мусів ти від переваги Відступити з тих країв. А стрінувши печениігів, В лютім бою ти упав. Ворог з черепа твого Мед-вино собі спивав. Учитель. Ви прослухали вірш-загадку. Скажіть, про кого написаний даний вірш? З яких ознак ви дізналися, що це вірш про Святослава? (Діти називають ознаки). Подивіться на військовий костюм, який склався на Русі. Це натільний обладунок, що використовувався як кольчуга. Голову захищав залізний шелем. Додатковим захистом обладунку був загострений знизу щит. Тому кольчугу та шелем носив і Святослав Ігорович (додаток). Та не тільки важка кольчуга лягала на плечі Святослава, він ніс на собі тягар державного правління. Святослав увійшов в історію під іменем Завойовника. Походи Святослава. Учні працюють з підручником та картою виписуючи в зошит рік та наслідок походу (позитивні, негативні) . Прес-клуб „Іду на ви!” Учні класу задають запитання Святославу (ученю, який отримав випереджене завдання). . Хто мав вплив на Вас в дитинстві та в юності? . Упродовж всього правління Ви воювали. Це був поклик душі чи бажання в такий спосіб зміцнити державу? . Ваша мати була християнкою, а Ви – князем-язичником. Прокоментуйте Ваш вибір віри. . Як Ви оцінюєте свою Балканську політику? Чи не була це фатальна помилка? . Що цінуєте Ви в людях? . Що Ви зробили для консолідації держави? VІ. Закріплення вивченого матеріалу. . Покажіть на карті, які площі охоплювала територія Київської Русі. . Дайте оцінку вжитим Ольгою заходам проти повсталих деревлян. . Чому політика Святослава сприяла перетворенню Русі в імперію? VІІ. Підсумок уроку. Без сумніву, Ольга належить до когорти тих діячів, що залишаються в історії народів помітний слід, що гідні людської пам’яті. В незалежній Україні запроваджена почесна державна нагорода – орден княгині Ольги. Князь Святосав , будучи не тільки князем, а й звичайною людиною, мав певні недоліки як політик. Але ці слабкості затьмарювали відвага, войовничість, хоробрість, простота, мудрість і любов до рідної землі. Вся його діяльніст була спрямована на зміцнення Київської Русі, на об’єднання всіх східнослов’янських земель. Його життя – героїчне, але не менш героїчною була його смерть. VІІІ. Домашнє завдання. Параграф підручника. Скласти художній портрет Святослава. Робота з атласом.
Перегляд файлу

Урок №2

Тема.       Зміцнення Київської держави в середині Х століття.

Мета:      продовжувати знайомити учнів із процесом розвитку давньоруської держави в період правління княгині Ольги і князя Святослава; при вивченні діяльності княгині Ольги основну увагу слід звернути на її реформаторську діяльність, прийняття християнства, а при вивченні діяльності князя Святослава – на його завойовницькі походи; вчити учнів працювати з історичною картою як із джерелом історичних знань; вчити давати характеристику історичним діячам, робити короткі повідомлення про них; продовжити виробляти вміння записувати отриманні знання у таблицю; виховувати гордість за бойове минуле наших предків.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань і вмінь.

Обладнання: Карта „Київська Русь ІХ – ХІ ст.”, портрети, речі того часу: кольчуга, шлем.

Основні поняття: держава, економіка, соціальний стан, політика, реформа, феодальний устрій, погости, дипломатія, статути.

 

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

  ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 1. Індивідуальне завдання.

 Написати на дошці схему утворення класів і держави у східних слов’ян і прокоментувати її.

 Перевірка домашнього завдання методом „Мозкового штурму”.

 . Які зміни у соціально-економічному розвитку і суспільному устрої східних слов’ян відбулися у VІІ – ІХ ст.?

 . Які класи утворилися?

 . Хто утворював клас земельної аристократії?

 . Чому Київ став політичним центром давньоруської держави?

 . Які ви знаєте теорії про походження Київської держави?

 . Які походи здійснив князь Олег?

 . Коли і чому загинув князь Ігор?

 ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

 1. Слово вчителя.

 Історія – це той предмет, який дозволяє потрапити у минуле і на основі нього будувати теперішнє і майбутнє. І, як завжди, нам в цьому допомагають наші вірні товариші – книги.

 Я знайшла чудовий вислів Реріха з минулого і хочу його вам зачитати.

 „Древність видає нам свої таємниці, і майбутнє простягає свою могутню руку сходження. Минуле – лише вікно у майбутнє. Любіть минуле, але живіть майбутнім...

      Із стародавніх чудесних каменів складіть східці прийдешнього”. (М.Реріх)

 Сьогодні я пропоную вам скласти східці від прийдешнього до давніх часів Київської Русі, часів князювання Ольги та її сина Святослава.

 Проблемна ситуація.

 Тому проблемне запитання звучить так: чи може жінка бути державотворцем?

 Учитель. Для того, щоб дати відповіді на це запитання, ми будемо працювати в такому режимі: княгиня Ольга, Святослав Великий, походи Святослава, наслідки походів, війни з болгарським царством, Рада науковців, прихильники, опозиція, сучасники.

 Почнемо із засідання Ради науковців. На зборах присутні: група опозиції, група прихильників, сучасники.

 У роботі Рада керуватимиться такими науковими термінами:

дружина – асоціація

кольчуга – наочність

регент – словник

реформи – словник

опозиція – словник

 ( Зробити запис у зошиті. До розгляду справ береться княгиня Ольга (на дошці з’являється її портрет)учень зачитує легенду про княгиню Ольгу з „Повісті минулих літ”).

 Учитель. Про княгиню Ольгу існує багато різних думок. Тому прошу вас висловити свою точку зору. Почнемо з опозиції – прихильники – сучасники.

 Відповіді учнів.

 Автори „Повісті минулих літ” були, без сумніву, прихильники Ольги – дружини князя Ігоря й регента у пору неповноліття їхнього сина Святослава. Вони часто описують її як вродливу, енергійну, хитру, і, передусім, мудру правительку.

 Учитель. У Х столітті відбувається зміцнення Київської Русі: розвивається економіка, підсилюється міжнародний авторитет держави та її єдності, зміцнюється центральна влада. Велика заслуга в цьому належала княгині Ользі, яка запровадила перші реформи.

 Учні працюють з підручником і виписуютьреформи княгині Ольги.

 Запитання до учнів.

 . Які риси характеру проявляла княгиня Ольга?

 . Як ви вважаєте, чому в історії вона отримала прізвисько Ольги Мудрої?

 . Як ви ставитесь до княгині?

 Учитель. Прослухайте вірш-загадку про одного з князів.

 Учень читає вірш.

 Був це сміливий князь-вояка,

 Все в таборі проживав.

 І ціле життя відвожу

 З ворогами воював.

  Як на кого йшов війною,

  То казав:”Іду на вас!”

  Не надійно на ворога

  Не напав він ані раз.

 Завоював він печенігів.

 І над Волгою хазар,

 І Болгарію побити

 Кличе його грецький цар.

  Ти сидиш в Переяславі,

  А тим часом печеніг

  Рідний Київ облягає,

  Все валить собі до ніг.

 Хоч побив ти печенігів,

 Знов вертається в чуже;

 Грек згодився з болгарином –

 Ждуть зі зрадою тебе.

  Хоч помстив ти зраду грека

  Й ворогів чимало вбив –

  Мусів ти від переваги

  Відступити з тих країв.

 А стрінувши печениігів,

 В лютім бою ти упав.

 Ворог з черепа твого

 Мед-вино собі спивав.

 Учитель. Ви прослухали вірш-загадку. Скажіть, про кого написаний даний вірш? З яких ознак ви дізналися, що це вірш про Святослава? (Діти називають ознаки).

 Подивіться на військовий костюм, який склався на Русі. Це натільний обладунок, що використовувався як кольчуга. Голову захищав залізний шелем. Додатковим захистом обладунку був загострений знизу щит. Тому кольчугу та шелем носив і Святослав Ігорович (додаток). Та не тільки важка кольчуга лягала на плечі Святослава, він ніс на собі тягар державного правління.

 Святослав увійшов в історію під іменем Завойовника.

 Походи Святослава.

 Учні працюють з підручником та картою виписуючи в зошит рік та наслідок походу (позитивні, негативні) .

 Прес-клуб „Іду на ви!”

 Учні класу задають запитання Святославу (ученю, який отримав випереджене завдання).

 . Хто мав вплив на Вас в дитинстві та в юності?

 . Упродовж всього правління Ви воювали. Це був поклик душі чи бажання в такий спосіб зміцнити державу?

 . Ваша мати була християнкою, а Ви – князем-язичником. Прокоментуйте Ваш вибір віри.

 . Як Ви оцінюєте свою Балканську політику? Чи не була це фатальна помилка?

 . Що цінуєте Ви в людях?

 . Що Ви зробили для консолідації держави?

 VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

 . Покажіть на карті, які площі охоплювала територія Київської Русі.

 . Дайте оцінку вжитим Ольгою заходам проти повсталих деревлян.

 . Чому політика Святослава сприяла перетворенню Русі в імперію?

 VІІ. Підсумок уроку.

 Без сумніву, Ольга належить до когорти тих діячів, що залишаються в історії народів помітний слід, що гідні людської пам’яті.

 В незалежній Україні запроваджена почесна державна нагорода – орден княгині Ольги.

 Князь Святосав , будучи не тільки князем, а й звичайною людиною, мав певні недоліки як політик. Але ці слабкості затьмарювали відвага, войовничість, хоробрість, простота, мудрість і любов до рідної землі. Вся його діяльніст була спрямована на зміцнення Київської Русі, на об’єднання всіх східнослов’янських земель.

 Його життя – героїчне, але не менш героїчною була його смерть.

 VІІІ. Домашнє завдання. Параграф підручника. Скласти художній портрет Святослава. Робота з атласом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бойко Людмила
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку