урок: "Значення риб у житті людини. Рибне господарство"

Про матеріал
Тема:Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб Мета. Навчальна: сформувати поняття про значення риб у екосистемах та житті людини; дати поняття “рибне господарство”; особливу увагу звернути на охорону риб; розширити знання про різноманітність кісткових риб;
Перегляд файлу

1

 

Херсонський Таврійський ліцей мистецтв

Урок№______ Дата_____ Клас______

Тема:Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб

Мета.

Навчальна: сформувати поняття про  значення риб у екосистемах та житті людини;  дати поняття “рибне господарство”;  особливу увагу звернути на охорону риб;  розширити знання про різноманітність кісткових риб;

Розвиваюча: удосконалювати розумові здібності, здатність до самостійного мислення, ровивати уяву, фантазію, уміння визначати користь та шкоду організмів; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення та уміння робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до організмів, які оточують людину та організмів, що використовуються у господарстві; сприяти природоохоронній діяльності та екологічному вихованню.

Головна проблема уроку:  збереження і раціональне використання рибних багатств України.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Основні навчальні об`єкти:  риби, що охороняються, рибні господарства.

Устаткування й матеріали до уроку: таблиці «Кісткові риби», «Охорона риб», малюнки.

Тип уроку.Інтегрований урок біології та геогрфії.

Форма уроку. Урок узагальнення і систематизації знань.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і прийоми:

1.Когнітивні: метод емпатії, метод смислового бачення

2.Креативні: метод «Як би…»

3.Оргдіяльнісні: методи нормотворчості

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. (3хв.)

 Дати відповідь на жартівливі запитання.

1. Чому важко утримати у руках живу рибу?

2. В акваріум до сліпої щуки впустили нехижих риб, не бачачи їх щука без промаху переловила усіх. Як вона їх виявила?

3. Видатний океанолог Жак-Ів Кусто назвав роман про риб “У світі безмовності”. Чи вірно це?

4. У романі О.Бєляєва юнаку пересадили зябра молодої акули і створили Іхтіандра. Чи дійсно це може бути?

5. Чому риби, які піклуються про потомство, відкладають малу кількість ікри?

1)Назвіть систематичну категорію,яку ми  зараз  вчимо

2)Які ряди риб належать до класу Кісткові  риби?

3) До  якого  типу належить надклас Риби?

4)Які  ряди риб належать до класу Хрящові  риби?

5)Які надряди риб належать до класу Кісткові  риби?

6)Які  класи риб належать до надкласу  Риби?

7)Як називається  наука,що вивчає риб?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.(5хв.)

 А чи знаете ви те, що багато відомих художників увіковічили різноманітних представників риб на своїх картинах. Давайте разом подивимось на ці витвори мистецтва.(розгляд фотовиставки)

 Сформулюйте, будь-ласка, тему, мету уроку та завдання ,які  необхідно виконати для рішення проблеми.

Передбачувані результати:

Тема уроку:  Значення риб. Охорона риб.

Мета: навчитися називати види риб, які потребують охорони ,види промислових риб; пояснювати значення риб у природі і житті людини; застосовувати знання про риб для обґрунтування методів їхньої охорони, розведення в водоймах; дотримуватись правил охорони водойм ,збереження рідкісних видів риб.

Вчитель:  слова Бернарда Шоу:

«Тепер, коли  ми  навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під  водою, як риби, нам не вистачає тільки  одного: навчитися  жити  на Землі,як  люди»

 

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.(5 хв.)

Уявіть, що ви риба, у вас є зябра, замість рук і ніг – плавці. Які відчуття і думки у вас виникли? (метод емпатії)

Які  причини існування риб в природі? Чому вони саме такі? Чому життя людини без риб було б неповноцінним? (метод смислового бачення)

Передбачувані відповіді: ¾  нашої планети вкриті водою, тому є живі організми, які пристосувалися до водного середовища життя. Риби найважливіші ланки харчових ланцюгів.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.(8хв.)

Створення опорної схеми «Позитивне значення риб»

 

Господарське  значення  риб.

Понад 18 % населення  Землі задовольняє свої потреби у  тваринних білках за рахунок риби. Щорічний світовий  видобуток риби становить близько 70 млн.т. Для  людини  риба – це  насамперед цінний  продукт харчування(м'ясо й  ікра), а  також джерело  вітамінів А І D,що  містяться в  печінці й  ікрі  риби. За  хімічним  складом риба  багата на  білки, жири, мінеральні  речовини, вітаміни. З  риби  виготовляють медичний і  технічний жири( з печінки тріски,акул, скатів). Вживання  риб’ячого жиру запобігає виникненню  у  дітей важкої хвороби – рахіту.

Риб’ячий  клей добувають з плавальних міхурів, луски, кісток і  хрящів риб. Його  використовують у  текстильному  виробництві,кондитерській  промисловості, зокрема, для  виготовлення желе,мармеладу, а  також в  медицині для  виготовлення  пластирів. З риб’ячої  шкіри виготовляють галантерейні вироби.  Шкірою риб оздоблюють  взуття. З відходів риб виготовляють риб’яче  борошно, що  йде  на  корм  тваринам. З непридатної для  людини і тварин риби виготовляють  добрива, що  сприяють підвищенню врожайності сільськогосподарських  культур.

А ще  з  риби виготовляють:

а) консерви

б)пресерви

в)ікру

г) печінку і велику  кількість дуже смачних і  поживних страв.

Шеф-кухар  ресторану «Прибій».

Риба -цінний  продукт харчування.

Риби –дуже  цінний  продукт харчування, один  із основних  джерел харчового  білка.  Люди  з  задоволенням  споживають  м'ясо  риб. Цінність риби залежить  від  смакових якостей  м’яса,його  кольору. Наприклад,м'ясо  судака менш калорійне,ніж  хамси, але  судак ціниться в  кілька  разів дорожче. Рибу їдять свіжою, мороженою, солоною, копченою, в’яленою, сушеною та  консервованою. Дуже цінним продуктом харчування  є чорна  ікра з  осетрових та  червона ікра  з лососеподібних риб. Як  шеф-кухар ресторану «Прибій» я  дуже  полюбляю готувати  страви з  риби і  хочу  поділитися  простими  рецептами приготування  страв. (Називає назви  цих страв і  роздає віддруковані рецепти страв  з  риби  всім  учням)

Негативне  значення  риб.

Риби можуть завдавати і шкоду  для  здоров’я  людини, поширюючи  небезпечні  захворювання. Так  споживаючи напівсиру рибу можна  заразитися  стьожаком  широким, або  котячим  сисуном.

Статевозріла форма стьожака  широкого паразитує  в  кишечнику  людини. Котячий  сисун  небезпечний  тим, що  оселяється  в   печінці  людини, внаслідок чого  розвивається жовтяниця і  порушується  робота  шлунка. Тому дуже  рекомендую: добре  проварювати і  просмажувати рибу  перед  споживанням.

Отруйні  і  хижі  риби.

Є риби  які  можуть  завдавати  і  деякої  шкоди. Хижі  риби: щука, баракуда,  акула  знищують  велику  кількість  цінної  риби.  Акули  й  баракуди  можуть навіть  нападати  на  людей, що  купаються. 

Серед  риб  трапляються   активно і  пасивно  отруйні  риби. Так  бородавчатка, що  водиться  біля  берегів Австралії має 12 товстих  спинних  плавців, що  містять  залози з найсильнішою в  світі  отрутою. В Чорному  морі водяться отруйний  морський  дракончик, морський  кіт, морська  корівка,морський  йорж, або скорпена.

До  пасивно отруйних належать кузовки, деякі  тропічні  оселедці в  певний  період розмноження, деякі  скумбрієві.  В цей  час в  них  отруйне  все: м'ясо, ікра, внутрішні  органи.

Рибне  господарство.

Запаси морських і  річкових риб  досить великі, але  не безмежні.  Тому  риб  розводять  штучно. Рибне  господарство, яке  займається розведенням й  вирощуванням деяких цінних  видів  риб,дає  можливість за  короткий строк  збільшити обсяг  рибної  продукції.  З 1га площі  води можна  отримати від 10 до  72 ц. товарної  риби.

Річкове рибне господарство мало в Україні до початку 19 ст. найбільше значення. Серед річок України основне рибогосподарство значення мають Дніпро (з його приток — головне Прип'ять і Десна), нижній Дунай, менше Дністер, Південний Буг і Сіверський Донець. У сточищі Дніпра налічується 66 видів риб (у пригирловій частині); основними промисловими видами є: лящ, судак, короп, лин, щука, сом, окунь. Багатий на рибу нижній Дунай — 71 вид, серед них велике промислове значення мають: білуга, осетер, севрюга, стерлядь, сом, лин, короп, щука і оселедець, що заходять з моря.

В Україні  добре  розвинене  ставкове рибне  господарство. Розрізняють два  типи рибних  господарств: тепловодні та холодноводні.

Утепловодних розводять теплолюбних  риб: коропа, товстолобиків,  амурів, линя,  сріблястого і  золотистого  карасів, судака  тощо.У холодноводних – форель, сигів, ряпушку, пелядь.

В  одних  господарствах  рибу розводять і  вирощують від  ікринки до  товарного стану і  утримують  плідників,  а  в  інших  - від  ікринок  до  віку, коли  можна  випускати  у  водойми.(стор.підручника) За  останні  десятиріччя широко впроваджуються індустріальні  методи розведення і  вирощування різних  видів  риб у  водоймах – охолоджувачах теплових  і  атомних  електростанцій, де в  підігрітій воді  риба  швидко  росте.

Назвіть негативне значення риб , спираючись на ваші знання з біології. Як уникнути проблем?

Передбачувані відповіді: отруйні риби, хижі ,проміжні хазяї паразитичних червів, електричні скати та інші. Необхідно дотримуватись правил безпеки життєдіяльності та правил гігієни.

Прослухати повідомлення та розповіді учнів про значення риб із власного досвіду.

А якщо в світі зникне вся риба? Які будуть наслідки? Як уникнути цього? (метод «Якщо б…»)(випереджаюче Д.З. міні твір-роздум)

Передбачувані відповіді:  зникнення інших видів, посилення світової продовольчої кризи,наслідки необоротні! Необхідне раціональне природокористування та заходи, спрямовані на збереження природи.

Небезпеки, які загрожують життю риб:

- масштабний промисловий відлов риби;

- аварії танкерів;

- промислові відходи, які скидаються в водойми;

- небезпечні методи та знаряддя лову;

- вилов під час нересту;

- замори;

- вилов рідкісних риб.

У нас в ліцеї функціонує екологічний гурток «Грин пленет» під час занять ми проводимо агітаційну роботу серед учнів ліцею.

Основні заходи щодо охорони й відтворення риб  здійснюються саме в цих напрямках.(виступ агітбригади)

1.Один з них – це промислове штучне  розведення риб. Особливо успішно в Україні розвивається ставкове рибництво. Основні види, які  розводять таким чином, це короп,строкатий і білий товстолобики, форель, лин, сом.

          ЛинC:\Documents and Settings\Наталья\Рабочий стол\05B0026i.bmp                              C:\Documents and Settings\Наталья\Рабочий стол\05B0041i.bmpФорель 

 

2.Акліматизація – пристосування організмів до нових біоценозів: білий амур, гамбузія.

3.Заборона вилову риб, занесених до Червоної книги: білуга чорноморська, лосось чорноморський, марена кримська, судак морський, йорж смугастий, стерлядь.

C:\Documents and Settings\Наталья\Рабочий стол\pens.jpgC:\Documents and Settings\Наталья\Рабочий стол\huso_huso.jpgC:\Documents and Settings\Наталья\Рабочий стол\alabalk.jpg

                 Стерлядь                                Білуга чорноморська                    Лосось чорноморський

V. Узагальнення та систематизація знань.(10 хв.)

Конкурс   «Цікава іхтіологія».

(Відповідають  учасники  обох  команд)

1.Морська  риба, яка за  формою  нагадує шахову  фігуру?(морський коник)

2.Які  міста  носять  назви  риб? (Судак,Калуга)

3.Риба з ряду Акули та інструмент коваля для  кування  металу мають  однакову  назву.(Молот)

4.Риба, назва  якої складається з 4 літер і є однаковою з назвою комахоїдної  тварини.(їжак)

5.Назва  цієї  риби однакова з назвою  органа рослин, що  здійснює  фотосинтез(лист)

6.Яка  риба з ряду  акули має  назву старовинної  холодної  зброї?(риба-меч)

7.Порода золотої  рибки і оптичного  приладу для  спостереження за  небесними тілами.(телескоп)

8.Назвіть  рибу, яка має назву таку ж , що й  небесне  світило.(Місяць-риба)

 

Складіть свою програму збереження риб. (Робота в групах) (метод нормотворчості).

Передбачувані результати:

1.Розвиток: рибних господарств

2.Заборона:вилову рідкісних видів, застосування деяких методів і знарядь лову

3.Обмеження: місць і термінів вилову, руху транспорту та інше

4.Виховання екологічної культури та культури поведінки під час відпочинку.

VІ. Підведення підсумків уроку.(10хв.)

Захист  програм. Оцінювання результатів.

Рефлексія. Проаналізуйте урок, пригадайте проблему. Чи знайшли ми рішення проблеми?

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.(4 хв.)

Опрацювати параграф

Відповісти на питання в кінці

 Скласти  кросворд на 7 -10 запитань.

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
2862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку