Біологія людини, 8 клас
За підручником Н.Ю.Матяш, Л.І.Остапченко та ін.
Урок - 19
Тема: Значення травлення. Система органів травлення.
Мета:
-
навчальна - дати учням поняття про значення травлення, загальну будову травної системи, функції травної системи, медичні методи дослідження стану травної системи людини
-
виховна - виховувати бережливе ставлення до власного здоров´я, розуміння впливу травної системи на загальний стан організму, усвідомлення важливості дотримання гігієни харчування; профілактики захворювань зубів та інших органів травної системи
-
розвивальна - розвивати логіку, критичне мислення, вміння аналізувати, синтезувати знання, робити висновки
Предметні компетентності, якими оволодіють учні: здоров´язбережувальна, екологічна, соціальна, уміння вчитися.
Обладнання і матеріали: таблиця будови травної системи людини, муляжі ротової порожнини, шлунку, кишечника, відеофрагменти, підручник.
Ключові поняття і терміни: шлунково-кишковий тракт (ШКТ), порожнинне травлення, пристінкове травлення, травний канал, травний тракт, травні залози.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Структура і хід уроку:
І Актуалізація опорних знань
Питання для актуалізації опорних знань:
-
пригадайте, яка будова травної системи ссавців?
-
які особливості будови зубів ссавців і як це пов´язано із типом їх харчування?
-
які методи використовують для вивчення будови людського організму?
ІІ Мотивація навчальної діяльності
ШКТ в цифрах
-
Довжина травного тракту людини - майже 10 метрів.
-
Загальна площа поверхні тонкого кишечника складає близько 250 м2.
-
Кишечник заселений мікроорганізмами, загальна вага яких становить близько 2,5кг.
-
Місткість (об´єм) шлунка дорослої людини близько 1л.
-
До 10% щоденних енерговитрат йде на перетравлення їжі. Найбільше калорій потрібно для перетравлення білків і алкоголю.
-
Щодня в товсту кишку потрапляє близько 7-8 літрів рідини. Це вода, основні солі, ферменти, слиз, жовч. Виходить же з товстої кишки всього до 100 гр.
-
В організмі дорослої людини щодня виробляється близько 1,7 л слини.
-
Нейбільша залоза в організмі - печінка - виконує близько 500 різних функцій, вона не тільки фільтрує все, що потрапляє в організм, але також виробляє жовч, зберігає поживні речовини і багато іншого.
ІІІ Повідомлення теми і мети уроку
ІV Вивчення нового матеріалу (пояснення супроводжується демонстрацією будови травної системи на плакатах та навчальних муляжах)
План викладення нового матеріалу:
-
Що таке травлення.
-
Загальна будова травної системи.
-
Функції травної системи.
-
Способи дослідження функцій травної системи людини.
V Первинне закріплення знань
1. Індивідуальна робота з картками. Учні самостійно за допомогою підручника підписують схему будови травної системи. Після того, як всі учні підписали малюнок, проводиться спільна перевірка.
2. Біологічний диктант. Учитель зачитує визначення, а учні в робочий зошит записують функцію травної системи:
-
ця функція здійснюється завдяки бар'єрній функції шлунково-кишкового тракту (бактеріоцидна, дезінтоксикаційна) та рефлекторним механізмам (захисна функція)
-
ця функція забезпечує захоплення їжі, її подрібнення, перемішування з травними соками, просування травним трактом та виведення неперетравлених решток (рухова функція)
-
ця функція забезпечує розщеплення складних хімічних сполук на простіші - полімерів на мономери (функція розщеплення)
-
ця функція полягає у виведенні з організму продуктів травлення, які можуть бути отруйними для організму або не потрібні йому (функція виділення)
-
ця функція забезпечує вироблення травних соків, ферментів, слизу, гормонів, що регулюють травні процеси (секреторна функція)
-
ця функція забезпечує перехід води, мінералів, вітамінів, мономерів із просвіту кишечника в кров´яне русло або лімфу (функція всмоктування)
Після завершення біологічного диктанту учні обмінюються зошитами і перевіряють відповіді разом із вчителем, виставляють оцінки - за кожну правильну відповідь по 2 бали.
VІ Рефлексія і підбиття підсумків уроку
Технологія "Уявімо, що..."
Цей прийом розвиває в учнів гіпотетичне мислення, вміння робити припущення, аналізувати. Наприкінці уроку вчитель каже дітям: «Уявімо, що людство не знало б будови і функцій травної систем. Яким би було наше сьогодення без цих знань?». Діти озвучують свої версії відповідей.
VІІ Домашнє завдання
Вивчити §8 підручника. Письмово в робочих зошитах виконати тести на сторінці 43.