Біологія, 8 клас.
Тема: Значення знань про опорно – рухову систему для збереження здоров `я.
Мета:
- закріпити та усвідомити раніше засвоєний матеріал (знань,умінь, навичок) і формувати нові навички і вміння про будову та основні функції опорно-рухової системи,
- навчитися розпізнавати ушкодженнях опорно-рухової системи та надавати долікарську допомогу при її ушкодженнях,
- з`ясувати умови гармонійного формування та розвитку опорно-рухової системи,
- формувати розуміння зв’язку між руховою активністю і здоров’ям,
- довести необхідність фізичного саморозвитку та роль рухової активності для збереження здоров’я,
- розвивати пізнавальні інтереси, уміння логічно мислити, порівнювати й узагальнювати,
- виховувати прагнення вести здоровий спосіб життя, займатися фізичною культурою та спортом.
Тип уроку: формування та вдосконалення умінь та навичок.
Обладнання: таблиці «Скелет людини», «Профілактика порушень постави», м/м, підручник, картки.
Структура уроку:
І. Організаційні питання.
ІІ. Актуалізація опорних знань та їх коригування. Повідомлення теми і мети.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вступні вправи (поєднання із поглибленням або вивченням нового матеріалу, ознайомлення з алгоритмами виконання певних дій).
V. Тренувальні вправи (використання вивченого в стандартних умовах).
VІ. Творчі вправи (використання вивченого в нестандартних умовах).
VІІ. Підсумки уроку.
VІІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів з теми :
Учень/учениця: називає:
- частини опорно-рухової системи;
- відділи скелета;
- види кісток;
- типи з’єднання кісток;
- особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
- основні групи скелетних м’язів;
розпізнає (на малюнках, муляжах, власному організмі):
- види кісток, частини скелета, типи з’єднання кісток, групи скелетних м’язів;
описує:
- будову: відділів скелета, кісток, скелетних м’язів;
характеризує:
- функції опорно-рухової системи;
- тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову;
- ріст та вікові зміни складу кісток;
- процес скорочення м’язів;
- механізми стомлення м’язів;
пояснює:
- значення фізичних вправ для правильного формування скелету ті м’язів;
застосовує знання для:
- попередження травм і захворювань опорно-рухової системи;
- надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційні питання. Для роботи на уроці клас об’єднується у 3 групи.
ІІ. Актуалізація опорних знань та їх коригування. Повідомлення теми і мети.
Слово вчителя: сьогоднішній урок ми починаємо словами Амо́сова Мико́ли Миха́йловича, Академіка Національної академії наук України, директора Інституту серцево-судинної хірургії : «Бігом від інфаркту». Прокоментуйте вислів (слайд 2).
(Аналіз відповідей учнів). Справді, рух – це здоров`я. (слайд 3).
Сподіваюсь кожен сьогодні з уроку візьме із собою торбинку знань та мішечок міцного здоров`я.
Здоров`я в усіх народів в усі часи було найціннішим скарбом людини.
Вправа «Народ скаже, як зав`яже. Продовжіть приказки. (слайд 4)
Проблемне питання: Що потрібно знати про будову опорно – рухової системи для збереження власного здоров`я.
Тема нашого уроку: Значення знань про опорно – рухову систему для збереження здоров `я. (слайд 5).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
«Якщо бажаєш бути сильним – бігай, якщо бажаєш біти красивим – бігай, якщо бажаєш бути розумним – бігай!». Арістотель додав би до цих слів: «Ніщо так сильно не
руйнує людину, як довготривала фізична бездіяльність».
Лікар Нестор Максимович ХVІІІ – ХІХ ст. висловив думку проте, що: «Тіло без руху подібне до стоячої води, яка пліснявіє, починає псуватися і гнити». Усім відомо: щоб бути здоровим, потрібно займатися фізичними вправами.
Як стверджує статистика, стан здоров`я людини на 50 % залежить від способу життя самої людини і лише на 10 % від медицини. Отже, (запропонувати учням самостійно зробити висновки).
«Найкраще лікування хвороб – це їх профілактика» (слайд 6).
ІV. Вступні вправи (поєднання із поглибленням або вивченням нового матеріалу, ознайомлення з алгоритмами виконання певних дій).
1. В скелеті дитини більше органічних речовин, ніж у дорослого.
2. Французький інженер А.Г. Ейфель за основу проекту будівництва Ейфелевої вежі взяв будову кістки.
3. Шийний відділ хребта має 7 хребців.
4. В товщину кістка росте завдяки окістю.
5. Кістка має багато нервових закінчень.
6. Передпліччя складається із двох кісток.
7. Ребра з хребтом з`єднані суглобом.
8. Кістки беруть участь у кровотворенні.
9. Об`єм суглобової рідини з віком зменшується.
2. Вправа «Асоціативне коло». (слайд 8).
- Назвіть функції опорно – рухової системи.
Питання: Визначте, про яку функцію опорно – рухової системи йдеться:
Питання: Як виконується мовленева функція опорно – рухової системи?
V. Тренувальні вправи (використання вивченого в стандартних умовах).
1. Вправа «Впізнай мене». Назвіть об’єкти на фото. (слайд 9).
VІ. Творчі вправи (використання вивченого в нестандартних умовах).
Теоретична інформація.
Порушення опорно – рухової системи посідають друге місце після серцево – судинних захворювань. Оскільки опорно – рухова система – це основа нашого тіла, то порушення її роботи провокує інші хвороби.
У процесі росту й розвитку відбуваються значні зміни опорно - рухової системи (скелета і м’язів). У дитячому та підлітковому віці ці зміни пов’язані із формуванням вигинів хребта, ростом кісток, окостенінням, зміною пропорцій тіла. Це спостерігали з давніх давен. А сьогодні ми все частіше зустрічаємося з відхиленнями від нормального розвитку опорно-рухової системи, з хворобами, про які наші прадіди не знали. Це хвороби цивілізації.
Перед нами постають проблеми – з`ясувати, що це за хвороби, які їх наслідки для організму, як запобігти їх виникненню?
За причинами виникнення порушень роботи опорно – рухової системи виділяють: (слайд 10)
Завдання для 1 групи: с. 160 «Розтяг: симптоми, домедична допомога». (слайд 12).
Завдання для 2 групи: с. 161 «Вивих: симптоми, домедична допомога». (слайд 13).
Завдання для 3 групи: с.161 «Перелом: симптоми, домедична допомога». (слайд 14).
А) порушення цілісності кісток.
Б) ушкодження кісткою покривів.
В) зміщення кінців кісток у складі суглобу.
А) вихід кістки із суглобової западини.
Б) зміщення кінців кісток одна відносно одної.
В) ушкодження кісткою покривів.
VІІ. Підсумки уроку. Вправа «мікрофон»: продовжіть речення (слайд 16).
Всім дякую.
VІІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Повторити § 30, опрацювати § 33. Скласти один тест на відповідність (приклад додається).