Урок "Звук [ а], позначення його буквою " а". Виділення звука [ а] в складах і словах."

Про матеріал
формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з буквами А, а і звуком [а]; вчити знаходити і чути звук [а] в мовленні, виділяти і знаходити букву в звукових моделях слів, моделювати букву; продовжити роботу над формуванням умінь визначати наголос, називати послідовно звуки у слові, будувати його звукову модель; ознайомити з розділовим знаком у кінці речення — знаком оклику; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів; виховувати співчутливість, турботливість, бажання правильно харчуватися.
Перегляд файлу

Урок 1

Тема. Звук [ а], позначення його буквою " а". Виділення звука [ а] в складах і

словах.

Мета: формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука;

ознайомити дітей з буквами А, а і звуком [а]; вчити знаходити і чути звук [а] в мовленні, виділяти і знаходити букву в звукових моделях слів, моделювати букву; продовжити роботу над формуванням умінь визначати наголос, називати послідовно звуки у слові, будувати його звукову модель; ознайомити з розділовим знаком у кінці речення — знаком оклику; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів; виховувати співчутливість, турботливість, бажання правильно харчуватися.

Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, магнітофон, аудіозапис

«Пісня Червоної Шапочки», набори малюнків, набори лічильних паличок, товста нитка, індивідуальні картки, олівці (фломастери), Буквар.

Типу уроку: урок засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

 

II. Актуалізація опорних знань

Гра «Знайдіть спільний звук»

— Роздивіться малюнки, промовте слова, визначте спільний звук, що зустрічається в кожному слові. (Звук [а])

Характеристика звука [а]

— Який це звук: голосний чи приголосний? Доведіть. (Голосний. Він співається, вимовляється легко. Повітря не зустрічає на шляху перешкод.)

Гра «Полювання»

Учитель читає вірш, а діти уважно слухають. Коли чують слово зі звуком [а], плескають у долоні.

Автобус їде по алеї,

Акація цвіте в садку,

А ми, зібравшися під нею,

Абетку вивчили легку.    Н. Забіла

— Назвіть слова, у яких зустрівся звук [а].

Звуковий аналіз слова айстра

— Подивіться, діти, у мене на столі стоїть букет з айстр. Назвіть одну квітку. (Айстра)

Додаткова інформація

Айстра — у перекладі із грецького означає «зірка». Її пелюстки схожі на проміннячка зірки. За стародавньою легендою, айстра виросла з порошини, що впала із зірки. За народним повір’ям, якщо вночі причаїтися у квітнику біля айстр і прислухатися, то можна почути ледь уловиме перешіптування — це айстри розмовляють зі своїми сестрами-зірками.

— Давайте зробимо складо-звуковий аналіз цього слова, правильно поставимо наголос.

Складо-звуковий аналіз слова айстра

• Визначимо кількість складів у цьому слові.

• Визначимо наголошений склад.

• Визначимо кількість голосних у слові айстра.

• Визначимо кількість приголосних у цьому слові.

• Вимовимо це слово вголос.

• Яким звуком розпочинається слово, а яким звуком закінчується? Це голосний звук [а]. Скажіть цей звук ще раз. Особливість його вимовляння — рот широко відкритий.

— Повторіть, скільки голосних у цьому слові? Вимовте їх.

— А скільки складів? Який висновок можемо зробити?

Висновок. Голосний звук може утворювати склад.

Фізкультхвилинка

МЕТЕЛИКИ

Ми метелики чудові, (Нахилити голову вліво, вправо.)

Маєм крильця кольорові, (Розвести руки в сторони.)

Над квітками літаємо, (Біг на місці, рухи руками вгору-вниз.)

Втоми ми не знаємо, (Руки покласти на голову.)

Картинки по запросу презентація вивчення букви аПташки ми злякалися, (Присісти.)

Під квітку заховалися.

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні, діти, ці чудові квіти не просто так з’явилися в нашому класі. Нас запросили на день народження. Хто ж це? Здогадайтесь. Іменинниця в нас сьогодні — буква, що позначає звук [а]. Це буква А. А на іменини ходять з квітами та подарунками, правда ж? Отже, квіти в нас є, а подарунками будуть ваші міцні знання та розумні відповіді.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Ознайомлення з буквою А. Розглядання її в Букварику або на демонстраційних зразках

— Голосний звук [а] на письмі позначається буквами Аа. Роздивіться їх.

— Але чому їх дві? (Одна — велика, друга маленька — рядкова.)

— Коли ми користуватимемося великою? (На початку речення, у назвах імен.)

Картинки по запросу на що схожа буква а— Коли ми користуватимемося рядковою? (Коли пишемо слова в реченні.)

Гра «На що схожа буква »?»

А яка ж та буква А?

Що нагадує вона?

Досить схожих є прикмет:

Мов шпаківня, мов намет,

Мов курінь, що на баштані,

Буква А здалася Тані.  В. Гринько

• Розгляд малюнків

• Фантазування. Варіанти образів букви А, що пропонуються дітьми.

383Фізкультхвилинка

А — В. п.: широка стійка нарізно, руки перед грудьми. 1 — руки в сторони. 2 — в. п. З — руки вперед. 4 — в. п.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота за підручником. Аналіз звукових моделей слів

— Букві А дуже сподобалися її нові образи, тому вона запрошує вас в уявну навколосвітню подорож. Яким же транспортом скористаємося? Здогадалися? Назвіть види транспорту на букву а: автомобіль, автобус, аероплан (літак). Заплющте очі, за хвилину ми опинемося на чудовому континенті Африка, де живуть птахи, що чудово вміють розмовляти. Хто ж це? (Папуги)

Складо-звуковий аналіз слова папуга.

— Продовжуємо свою мандрівку. Летимо до Америки. На її берегах, що омиваються водами океанів, мешкають довгожителі нашої планети — черепахи.

Поділ слова черепаха на склади, визначення складу зі звуком [а].

— Подивіться, хто ж це ще заглядає до нас? Це жирафа, вона живе в далекій Австралії. Що вірізняє жирафа від інших тварин? (Довга шия)

Самостійний звуковий аналіз слова жираф.

Гра «Пошуковець»

— Визначте місце букви а у слові — назві тварини. (Малюнки названих тварин — на дошці.)

384

Молодці! Ось і добігла кінця наша подорож. А зараз іменинниця запрошує вас до святкового столу. А на ньому — погляньте тільки — овочі та фрукти, в яких є звук [а].

Гра «Святковий стіл»

Учні називають овочі, фрукти та ягоди, в яких є звук [а]. Визначають його місце у слові.

Абрикос, ананас, апельсин, картопля, капуста, морква, слива, виноград, яблуко, баклажан, кавун.

— Чи корисно вживати овочі, ягоди та фрукти? Чому? (Вони містять у собі багато вітамінів, що сприяють зміцненню здоров’я людини.)

Довідкова інформація

Морква у своєму складі має дуже корисний вітамін росту — каротин, або ще його називають вітамін А. Багато цього вітаміну і в абрикосах.

Визначення місця звука [а] та букви А в звукових схемах (абрикос, кавун)
Узагальнення: голосний звук утворює склад.

Вправа «Захований предмет»

385Розрізнення слів української та російської мови. (Кавун — арбуз)
— Візьміть зелений олівець та зафарбуйте ті частини малюнка, що містять букви А, а. Що вийшло? (Кавун)

Розвиток мовлення. Складання речень за малюнками
— Буква А просить нас скласти та прочитати речення за малюнками.

Орієнтовний план обговорення кожного малюнка

— Хто зображений на малюнку?

— Що там відбувається?

— Які почуття передають обличчя героїв малюнка?

— Які звуки, на вашу думку, вимовляють вони? (А-а-а!, але з різними почуттями: турботи (колисання дитини), радості (пісня), болю (болить зуб)).

Декілька дітей намагаються прочитати речення, передаючі різні емоції; можна запропонувати розіграти сценку.

Добре, якщо вчитель на дошці порівняє два записи: «А! А-а-а-а!» — звук короткий і звук довгий, безперервний, емоційно забарвлений.

Один учень ставить будь-яке запитання. Другий вимовляє: «А-а-а!»

— Які засоби усної мови використовували? (Жести, інтонацію)

Музична хвилинка

Слухання пісні Червоної Шапочки з музичного фільму «Пригоди Червоної Шапочки».

А-а-а! — крокодили, бегемоти,

А-а-а! — мавпочки та кашалоти,

А-а-а! — і зелена папужка.

Робота в парах. Складання речень за схемами підручника. Розрізнення питальних та розповідних речень

Творча робота. Слово а в реченні

— Перед вами піктограма — речення з малюнками. Прочитайте перше речення.

386

(Малина солодка, а лимон кислий. Малина подобається, а лимон ні.)

— Що вам допомогло визначити друге і останнє слова? (Вираз обличчя — міміка)

— Скільки слів в реченні? (П’ять)

— Яке слово третє? (Слово а)

Читання речень.

Перо легке, а гиря важка.

Перо біле, а гиря чорна.

Кит великий, а рибка маленька.

Кіт — тварина, а окунь — риба.

Проблемна ситуація. Питання-«капкани». Чи можна так говорити?

Заєць білий, а вовк злий.

Жук маленький, а метелик гарний.

Орієнтовні відповіді учнів

— Ні. Маленький — це ознака за розміром, а гарний — це якісна характеристика зовнішнього вигляду. Треба було сказати так: «Жук маленький, а метелик великий» або «Жук страшний, а метелик красивий».

 

VI. Підсумок уроку

— Гостювання наше добігає кінця. Скажіть, що цікавого ви дізналися про букву А? (Відповіді учнів.)

— Букві А дуже сподобалися гості, такі розумні, уважні. Тому вона вирішила вам розкрити секрет: в алфавіті вона стоїть найпершою.

Картинки по запросу на що схожа буква аА також запрошує вас заспівати прощальну пісеньку (за наявності часу можна вивчити напам’ять):

В алфавіті А — найперша!

В алфавіті А — найлегша!

Ширше ротик розкривай,

Букву А ти проспівай:

— А-а-а-а!

1

 

doc
Додано
13 липня
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку