Інтелект-карти та їх використання на уроках у початковій школі

Про матеріал

Розроблені інтелект-карти та фрагменти уроків для роботи з ними можуть бути використані вчителями перших класів під час вивчення тем «Очі – орган зору» галузі «Людина» предмету «Я досліджую світ» і «Буква б та звуки [б] [б']» на уроках з предмету «Навчання грамоти».

Інтелект-карти систематизують та візуалізують сприйняту учнями інформацію, що сприятиме кращому засвоєнню та запам'ятовуванню навчальної інформації.

Перегляд файлу

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

ім. В. М. Остроградського

 

 

 

 

 

Авторська розробка

на тему «Інтелект-карти, фрагменти уроків навчання грамоти 

та я досліджую світ з їх використанням»

 

 

 

 

Виконала:

Чайдак Дар’я Олегівна, вчитель початкових класів

Кременчуцької загальноосвітньої  школи І-ІІІ ступенів № 28 

Кременчуцької міської ради

 

 

 

Полтава – 2018

 

ПЕРЕДМОВА

 

Інтелект-карта – це відображення інформації за допомогою асоціативних схем, що останнім часом набуває популярності в усіх сферах людської діяльності. Активно впроваджується цей вид роботи і для навчання школярів.

Інтелект-карти ще називають ментальними чи картами знань, розуму, пам’яті, але їхнє призначення залишається незмінним. Такий вид візуалізації інформації допомагає дитині легко встановлювати взаємозв’язки між елементами засвоєної інформації, полегшити процес її запам’ятовування та відтворення.

Слід зазначити, що створення інтелект-карт розвантажує освітній процес не тільки для учня, але й для вчителя. Схематично зображуючи ту інформацію, яку потрібно пояснити на уроці, вчителеві легше виокремити основне, прибрати зайве та оптимізувати й передбачити час, який буде необхідним для виконання того чи іншого кроку. 

Саме тому мета даної роботи: продемонструвати легкість та зручність використання інтелект-карт на різних етапах уроків «Я досліджую світ» та «Навчання грамоти».

У ході дослідження теми були поставлені такі завдання: створити інтелекткарти з двох навчальних дисциплін «Я досліджую світ» та «Навчання грамоти»; розробити фрагменти конспектів уроків з даних дисциплін; надати пояснення та поради стосовно їхнього використання.

 

 

 

 

ФРАГМЕНТ УРОКУ З ПРЕДМЕТА «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕЛЕКТ-КАРТИ

Тема: Очі – орган зору.

Очікувані результати:

Учень

      розуміє значення органів зору в житті людини;

      володіє гігієнічними навичками догляду за очима;

      знає, яку інформацію сприймають органи чуття;

      усвідомлює відмінності між органами зору людей, людей та тварин;

      описує можливі ризики для здоров’я органів зору вдома, на вулиці, у школі;

      знає шляхи запобігання захворюванням та збереженню здоров’я очей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник «Я досліджую світ (Гільберг, Тарнавська, Гнатюк, Павич) 1 клас», папір, кольорові фломастери.

Примітка: краще використати не електронний варіант, оскільки більшість онлайн-сервісів, як coggle.it, обмежують можливість безкоштовної зміни кольорів карт, додавання ілюстрацій.

І. Етап повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя.

 Сьогодні ми говоритимемо про важливий орган чуття людини. А про який саме? Це ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку: 

Два брати через гору живуть і ніколи один до одного в гості не ходять. (Очі) Примітка: Учитель завчасно готує на великому аркуші паперу або у онлайн-ресурсі центральну частину та основні елементи інтелект-карти. На початку уроку (мотивація) ознайомлює учнів з її складовими (рис.1):

 

Рис. 1. Інтелект-карта «Очі»

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про очі. Найуважніші та найактивніші з вас зможуть наприкінці уроку з легкістю допомогти мені заповнити цю інтелект-карту. Оскільки ми говоритимемо про те, яких кольорів бувають очі людини, для чого вони нам з вами, які можуть виникнути з ними проблеми та як зберегти очі здоровими. Кожна гілочка, яку заповнимо правильно, принесе нову цікавинку. 

Примітка: цікаві факти за темою, описаною у назві гілки, можна написати на квіточці та приклеїти у вигляді бутона, розкривши який, учитель прочитає дітям цікавинку. 

ІІ. Етап узагальнення вивченого матеріалу

Примітка: до роботи з інтелект-картою вчитель повертається після роботи з підручником, під час узагальнення вивченого. Заповнення карти проходить у вигляді бесіди. Відповіді, дані дітьми на запитання вчителя, записуються на карту.

1. Бесіда

- Яких кольорів бувають очі людей?

За правильні відповіді послухайте цікавинку: існує досить цікава теорія про те, що колись в усіх людей очі були однакового кольору, проте після льодовикового періоду та різкої зміни погоди з'явилися люди з зеленими, сірими, синіми і блакитними очима. Як це вплинуло на їх характер? (Табл. 1)

Таблиця 1

Як колір очей впливає на характер людини

Зелені очі

Володарі цього кольору очей  дуже ніжні та добрі люди, допоки ситуація не стосується життєво важливих обставин, тоді вони проявляють всю свою рішучість та твердість характеру. Крім того вони ідеальні керівники: справедливі, надійні, напористі, здатні знайти вихід навіть із найскладнішої ситуації. У них дуже багато друзів, вони легкі і ненав'язливі в спілкуванні, з ними завжди цікаво, вони вміють слухати і чути.

Карі очі

 

Кароокі люди володіють не найлегшими рисами характеру, вони дуже темпераментні й імпульсивні, можуть бути різкими і дратівливими. Крім того вони мають сильні лідерські якості, які себе ставлять вище за всіх оточуючих. Але до всього цього вони дуже розумні й мудрі, часто в складних ситуаціях приймають вірні рішення, не терплять монотонності і одноманітності. 

Світло-карі очі

 

Незважаючи на свою замкнутість і нерішучість, люди з таким кольором очей дуже працелюбні і старанні, вони дуже пунктуальні і обов'язкові, на них можна покластися. Ці люди дуже ранимі і вразливі, довго переживають образу, але не показують цього.

Блакитні очі

Володарі  цього кольору очей мають дуже спокійний та врівноважений характер. З вигляду вони дуже вразливі, проте насправді холоднокровні та розважливі. 

Сині очі

 

Люди з синіми очима дуже привабливі та романтичні, проте примхливі та образливі. Вони дуже люблять керувати людьми, проте роблять це не явно, а завуальовано, роздаючи вказівки.

Сірі очі

 

Логічний розум і цілеспрямованість дозволяють власникам сірих очей твердо стояти на ногах і домагатися бажаного. Не пасують перед труднощами, вирішують проблеми швидко і максимально вигідно для себе. 

Жовті очі

 

Це дуже яскраві неординарні особистості, вони дуже артистичні і талановиті. Не звикли нікому підкорятися або жити за правилами. Дуже розвинена інтуїція, тому чудово відчувають людей, бачать наіграність і фальш. 

 

Джерело:   https://znaj.ua/popcorn/harakter-lyudyny-mozhna-zchytaty-po-koloruochej-i-os-yak-ce-robytsya

- Яку роботу людині допомагають виконувати очі? Що не можна зробити, не використовуючи органи зору?

Наступний цікавий факт: чи можете ви уявити, що людина, яка втратила зір, може писати картини? А це вміє робити сліпий художник з Харкова (рис.2). Сліпота Дмитра Дідоренка не вроджена, а набута в результаті контузії. До  художником.

Рис. 2. Художник Дмитро Дидоренко

Ним було створено близько 700 акварелей, графічних робіт пером і тушшю, які розійшлися по приватних колекціях України, Росії, знаходяться в зібраннях 19 зарубіжних країн. Недуга не зупинила художника, і він продовжує творити. За роки, що минули після поранення, у Дмитра відбулося 16 персональних виставок (рис. 3). 

 

Рис. 3 Фрагмент однієї з виставок художника

Джерело: http://samorozvytok.info/content/tvorchist-slipih-hudozhnikiv

-         Яку інформацію людина сприймає за допомогою органів зору? 

(колір, розмір, форма, кількість)

Цікаво те, що на цій шаховій дошці (рис. 4) клітинки А і В однакового кольору, однак наш мозок сприймає їх інакше.

 

Рис. 4. Як людина сприймає інформацію за допомогою органів зору

 

-         Які ризики виникають, якщо ми не будемо берегти очі? Що може трапитися?

Людське око влаштоване так, що в нормальному ритмі життя зір постійно перемикається від ближніх предметів на далекі. Якщо ми занадто довго дивимося на екран телефона чи планшета, ми змушуємо наші очі постійно працювати в режимі ближнього бачення. У результаті цього виникає короткозорість.

-         Як же зберегти здоров’я очей?

Є продукти харчування, які можуть допомогти вам зберегти очі та покращити зір. 

Запам’ятайте їх: чорниця, гарбуз, чорний шоколад, кисломолочний сир, морква, грейпфрут, шпинат, риба, горіхи, капуста. 

Джерело: https://jisty.com.ua/yisti-shhob-bachiti-10-produktiv-dlya-gostrogo-zoru/

Наша інтелект карта (рис. 5) заповнена, а це означає, що усі ви добре попрацювали та запам’ятали багато цікавого.

Примітка: карта залишається на дошці до завершення уроку, учні звертаються до неї на етапі рефлексії, розповідаючи вчителю, що запам’ятали на уроці. Готова інтелект-карта подається нижче (рис. 5). Однак вона може відрізнятися в залежності від відповідей учнів.

Рис. 5 Інтелект-карта «Очі»

Посилання на карту: https://coggle.it/diagram/W_F0EYFGxCRVbLUG/t/%D0%BE%D1%87%D1%96 ФРАГМЕНТ УРОКУ З ПРЕДМЕТА «НАВЧАННЯ ГРАМОТИ»

З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕЛЕКТ-КАРТИ

Тема: Буква б та звуки [б] [б’].

Очікувані результати:

Учень

                    читає доступні речення та тексти;

                    висловлює власне ставлення до прочитаного;

                    підбирає узагальнююче слово до однорідних понять;

                    удосконалює діалогічні навички;

                    розрізняє наголошені та ненаголошені склади у слові; •          удосконалює навичку правильного наголошування слів;

                    переказує зміст прочитаного та почутого.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник Буквар “Я читаю” (частина 1) Автор: К. І. Пономарьова, папір, кольорові фломастери.

І. Етап вивчення нового матеріалу:

1. Визначення наголошеного складу у словах

Буква «б» дуже часто зустрічається у словах і може бути на початку слова, всередині або у кінці. Таких слів багато, ми у цьому спробуємо переконатися, також повторимо наголошені та ненаголошені склади.

-         Які склади називаються наголошеними?

-         Як визначити, скільки складів у слові?

Зараз ми заповнимо карту знань словами, які містять у собі букву «б». Їх треба розподілити відповідно того, на який склад падає наголос. Але, здається, я загубила ті слова, які нам треба розподілити… Як нам вирішити цю проблему?

Спробуймо придумати свої слова або, якщо буде складно, знайти їх у підручнику на с. 106-107! 

Примітка: діти називають слова з буквою «б», самі або за допомогою класу, визначаючи наголошений склад. Учитель записує слова у таблицю (рис. 6). У результаті маємо альтернативу стіні слів, що допомагає правильно вимовити слово та засвоїти його написання.

Рис. 6. Слова з буквою Б

Посилання на карту: https://coggle.it/diagram/W_G_fznK8gAPHANk/t/%D1%81%D0%BB%D0%BE%D

0%B2%D0%B0-%D0%B7-

%D0%B1%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%BE%D1%8E-%D0%B1

           

ВИСНОВКИ

 

Розроблені інтелект-карти та  фрагменти уроків для роботи з ними можуть бути використані вчителями перших класів під час вивчення тем «Очі – орган зору» галузі «Людина»  предмету «Я досліджую світ» і «Буква б та звуки [б] [б’]» на уроках з предмету «Навчання грамоти».

Інтелект-карти систематизують та візуалізують сприйняту учнями інформацію, що сприятиме кращому засвоєнню та запам’ятовуванню навчальної інформації. 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чайдак Людмила Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
17 липня 2019
Переглядів
7808
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку