Інтегрований урок в 1 класі
Читання і Я досліджую світ
Учителя початкових класів
Криворізької гімназії № 110
Перець Оксани Володимирівни
Тема: Звук [г]. Мала буква г. Читання слів, речень і тексту з вивченими літерами.
Мета: ознайомити учнів з друкованою малою буквою г, навчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів; формувати навичку читання, уміння добирати заголовок до тексту; розвивати вміння складати речення й розповіді за малюнками; ознайомити з поняттям «явища природи»; формувати вміння наводити приклади явищ природи; описувати, розповідати про явища природи які доводилось спостерігати; виховувати спостережливість, інтерес до вивчення явищ природи.
Очікувані результати: учні формують поняття про букву «ге» та звуки, які вона позначає, навичку правильного визначення звуку; сприймають усну інформацію, аналізують почуту інформацію та оцінюють її, навчаються працювати з підручником та медіапродукцією; навчаються працювати в малих групах.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: приймати мету, яку ставить вчитель; створити умови, що сприяють появі інтересу до навчальної книги — букваря, бажання вчитися; контролювати й оцінювати свої результати; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аналізувати; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку; самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати завдання за зразком, співпрацювати в групі, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативної: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко, повільно, виразно, витримувати паузи);
соціальної: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в групі; виховувати толерантність, повагу до однокласників та членів родини;
здоров’язберігаючої: формувати основи культури здоров’я під час читання;
інформаційної: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника.
Обладнання: мультимедійний комплект, картки з явищами природи для роботи в групах, картки – літери для поділу на групи, картки для позначення голосних, твердих і м’яких приголосних звуків., цеглинки LEGO.
Тип уроку: урок - дослідження
Освітні галузі: мовно-літературна, природознавча
Форми роботи: робота в групах ( чотири групи для кожної пори року), фронтальна, індивідуальна.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організація класу.
(Слайд 1-2. Організація класу.)
Холодно в полі, в саду, на городі,
Зима мандрує по нашій господі.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго дня, я вітаю всіх вас.
2. Психологічне налаштування на урок.
(Слайд 3. Складіть девізу уроку із «розсипаних» слів.)
3. Повідомлення теми уроку. Очікування.
(Слайди 4-6. Повідомлення теми уроку. Очікування.)
- Сьогодні на уроці читання ми познайомимось з малою друкованою буквою «ге», навчимося її друкувати, удосконалимо вміння робити звуковий аналіз слів, читати та будувати речення.
- А ще ознайомимося з поняттям «явища природи». Ми з вами будемо справжніми детективами. Читаючи, шукатимемо слова, які означають явище природи. А щоб ці слова не розгубилися, нам погодилася допомагати королева Ельза.
- А ви знаєте який дар вона має? Чарувати зі снігом та кригою, заморожувати. Вона буде наші слова збирати, зачаровуючи їх у кригу, а потім в кінці уроку допоможе нам їх поділити за порами року.
(Слайди 7-8. Читання чистомовки).
Га- га- га- скресла крига.
Гу- гу- гу- сміявсь на бігу.
Го- го- го- немає нікого.
Ги- ги- ги- зимові видлиги.
Ег- ег- ег- крутий берег.
Уг- уг- уг- вірний друг.
Ог- ог- ог- англійський дог. Иг- иг- иг- піратський бриг.
Іг- іг- іг- святковий пиріг.
- В чистомовці вам зустрічались слова «Явища природи»?
(Крига, відлига)
(Слайди 9-10. Робота над скоромовкою.)
Грізно грима грім горою –
Гонить гомін градобою.
Гнеться груш гнучке гілля.
Гонить гуси Гнат: Гиля
- В скоромовці вам зустрічались слова «Явища природи»?
(Грім)
3) Гра «Буква загубилася»
(Слайди 11- 12. Гра «Буква загубилася».)
- Доповни слова пропущеними буквами, спираючись на малюнки. (глобус, груша, гриб, райдуга)
- Який звук зустрічається найчастіше?(Г)
- Вам зустрічались слова «Явища природи»?
(Райдуга)
(Слайди 13-14. Правильно вимовляємо звуки.
- Повторіть слова, правильно вимовляючи звуки. (газета, гроза, гриби, голки, гольничка, голова, губи).
- Який звук зустрічається найчастіше?
- Вам зустрічались слова «Явища природи»?
(Гроза)
4. Оформлення стіни слів: гілка голка гірка виноград газета генерал злива блискавка.
(Слайди 15-16. Стіна слів. Словникова робота.)
- Вам зустрічались слова «Явища природи»?
(Злива, блискавка)
ІІ Основна частина.
(Слайд 17. Бесіда за малюнком)
- Розгляньте малюнок на с. 6.
- Що показують букви одна одній?
- Яку голку тримає велика буква, а яку – мала?
- Скільки значень має слово голка.
- Які ще голки бувають? (наприклад, у їжака).
-
(Слайд 18. Вправа «Квест-дослідження». )
- Давайте зробимо звуковий аналіз слова голка.
- Виділіть перший звук у слові.
- Під час вимовляння звука [г] видихуване повітря натрапляє на перешкоди, отже, цей звук приголосний.
(Слайд 19. Методика написання малої друкованої букви «ге». Написання букви «ге» у повітрі.)
- На письмі звук [г] позначається буквою «ге».
- Погляньте на друковану літеру і рукописну. Чим вони схожі! Чим відрізняються?
- Алфавітна назва цієї букви «ге».
- З яких елементів складається літера «ге»?
(Слайди 20-22)
- Що робить буква «ге» на малюнках? (Буква «ге» спускається з гірки.)
- Виконайте звуковий аналіз слова гірка. Виділіть у ньому перший звук [г′].
- Що робить буква «ге»? (Буква «ге» тримає виноград).
- Виконайте звуковий аналіз слова виноград, визначте місце звука [г] в цьому слові.
- Що робить буква «ге»? (Буква «ге» несе пиріг). Виконайте звуковий аналіз слова пиріг, визначте місце звука [г´] в цьому слові
(Слайд 23. Прочитайте завдання Читалочки.)
- Спочатку читаємо виділені синім кольором склади.
- Визначте, твердий чи м’який звук позначає буква «ге».
- Зробимо висновок, що перед літерою і буква «ге» позначає м’який звук [г′], перед іншими літерами – твердий звук [г].
- Прочитаємо слова з цими складами.
(Слайди 24-25. Читання буквосполучень.)
— А тепер швидко так, як летить ракета.
— Прочитайте повільно, як повзе равлик.
- Вам зустрічались слова «Явища природи»?
(Град, грім)
(Слайд 26.)
Фізкультхвилинка.
— Зараз трохи відпочинемо. Погляньте на екран та повторюйте за персонажем.
— Діти, а який у вас настрій?
(Слайд 27. Спускайся з гірки, читаючи речення.)
- Читаємо, спускаючись з гірки. Спочатку повільно, ланцюжком. (потім індивідуально та хором, прискорюючи темп.)
- Як ви розумієте слова блискавка, грім, град, злива, гроза?
(Слайд 28. Вправа «Входження в малюнок».)
- Блискавка – це іскровий розряд всередині хмар або між хмарами і землею. Він виникає в результаті поділу позитивних і негативних зарядів всередині хмари. Це відбувається, коли краплі води стикаються із кристалами льоду.
- Грім – це природне явище, якому характерний гучний звук. Цей звук залежить від відстані удару блискавки, бо грім часто супроводжує блискавку під час грози.
- Град - це вид опадів із не прозорого льоду овальної чи не правильної форми.
- Зли́ва - сильний дощ.
- Гроза – явище під час якого виникають блискавки, які супроводжуються громом. Гроза небезпечне явище яке може викликати повені, пожежі.
- Чи бачили ви ці явища природи?
- У яку пору року?
- Які почуття вам доводилось переживати при цьому?
(Слайд 29. Прочитай текст. Придумай свій заголовок.)
а) Читання тексту вчителем. (діти водять пальцем по рядках і пошепки читають).
б) Опрацювання змісту прочитаного тексту.
Вправа «Відкритий мікрофон».
(Слайд 30. Вправа «Відкритий мікрофон».)
- Про що розповідається в тексті?
- Як ви уявляєте грозу? Чи зрозумілі вам такі вислови: прорізала блискавка, стрибали білі грудки граду, гроза довго не вгавала, небо просвітліло, заграла різними барвами райдуга?
в) Читання тексту ланцюжком.
(Слайд 31. Підготуйся читати самостійно.)
(Слайд 32. Читання тексту «ланцюжком».)
- Вам зустрічались слова «Явища природи»?
(Хмара, вітер, блискавка, грім, дощ, злива, град, гроза, райдуга)
ІІІ Заключна частина. Рефлексія.
(Слайди 33-35. Робота з віршем)
В усі часи усі народи
Вивчали явища природи.
Природа-матінка дивує:
То дощ паде, то вітер дує,
Мороз тріщить, туман лягає,
На небесах веселка сяє.
Отож і ми часу не гаймо:
Природні явища вивчаймо.
- Про які явища природи йде мова у вірші?
(Дощ, вітер, мороз, туман, веселка)
- Отже, давайте зробимо висновок. Що таке «Явища природи»? Все, що нас оточує і не створено людськими руками є природою . Всі зміни, що відбуваються в природі називаються природними явищами.
(Слайди 36-42. Робота в групах)
- Кожне природне явище існує у відповідну пору року. За допомогою букв «Ге» поділимося на 4 групи по порах року.
- Ваше завдання вибрати зображення явищ природи і приклеїти їх до тієї пори року, у яку вони відбуваються.
- Перша група - природні явища характерні для зими.
- Друга група - природні явища характерні для осені.
- Третя - природні явища характерні для весни.
- Четверта - природні явища
характерні для літа
3. Рефлексія. Вправа «Мікрофон».
(Слайд 43. Вправа «Мікрофон».)
- Я впевнена, що кожному цей урок запам’ятається по-своєму. У кожного з вас свої враження, захоплення. А цікаво, чи справдились ваші очікування від уроку. Хотілося б, щоб ви поділилися своїми враженнями. А для цього проведемо інтерактивну вправу «Мікрофон». Уявимо собі, що при виході з класу вас чекає кореспондент, мета якого знати ваші враження від уроку. Уявним кореспондентом буду я. Я починаю, а ви продовжуєте речення.
- Яку букву вивчали на уроці?
- Які звуки вона позначає ([г] і [г′])?
- Що ми знаємо про ці звуки (вони приголосні, перший твердий, а другий м’який).
- Перед якою буквою літера «ге» позначає м’який звук (перед буквою і).
- Доберіть слова з буквою «ге», вимовте звук, який вона позначає, визначте – твердий він чи м’який.
- Отож, на уроці я:
- дізналася про…(кожна пора року має свої природні явища);
- я навчилася… (працювати в групах);
- зрозуміла що… (все, що нас оточує чудове);
- найбільший мій успіх … відображення задуму на картині);
- цей урок мене збагатив… (знанням всього, що мене оточує довкола).
4. Рефлексія. Оберіть відповідну цеглинку LEGO.
(Слайд 44.)
Рефлексія. Оберіть відповідну цеглинку LEGO. Створимо пірамідку нашого настрою.