Урок "Звук [л]. Позначення його буквами Лл."

Про матеріал

Конспект уроку з навчання грамоти в 1 класі з теми"Звук [л]. Позначення його буквами Лл." Цілі уроку :ознайомити учнів з буквою «л», її звуковим значенням, сформувати уміння впізнавати звук [л] у мовленому слові, вчити читати прямі склади з літерою «л»; систематизувати знання про твердість приголосних та пом'якшену їх вимову перед «і»; удосконалювати навички звукового аналізу слів.

Забезпечити розвиток фонематичного слуху, мислення, творчого уявлення та мовлення в учнів.

Сприяти вихованню почуття любові до матері і поваги до рідних людей.
Перегляд файлу

Сценарій уроку

 

Організаційна інформація

Тема уроку

Звук [л]. Позначення його буквами Лл.

Предмет

Українська мова. Навчання грамоти.

Клас

1 - А

Автор уроку (П. І. Б., посада)

Павліщук Ніна Костянтинівна, вчитель початкових класів.

Освітня установа

Енергодарський навчально – виховний комплекс №1

Коротка характеристика класу

      У  1 – А класі 26 учнів. Із них 13 дівчаток і 13 хлопчиків. Всі учні класу відвідували дошкільні навчальні заклади, а саме д/с № 3, 4, 5,8 ,10.

      Більшість дітей прийшли до школи підготовленими. Вони мають високий навчальний потенціал і хороші здібності до навчання. Половина учнів класу вміють читати, рахувати в межах десяти і тому навчаються з задоволенням. Є учні  і з середнім та з початковим рівнем.  навчальних досягнень. Тому ці учні  не ініціативні та не активні на уроках. Дисципліна на уроках задовільна.

 Колектив класу, живий, енергійний. Здебільшого діти рухливі, нестримані, що заважає їм зосередитись на уроках і плідно працювати.

 

Методична інформація

Тип уроку

Урок вивчення та первинного закріплення знань (за А.К.Данилевич)

Цілі уроку

     Ознайомити учнів з буквою «л», її звуковим значенням, сформувати уміння впізнавати звук [л] у мовленому слові, вчити читати прямі склади з літерою «л»; систематизувати знання про твердіст приголосних та помякшену їх вимову перед «і»; удосконалювати навички звукового аналізу слів.

    Забезпечити розвиток фонематичного слуху, мислення, творчого уявлення та мовлення в учнів.

    Сприяти вихованню почуття любові до матері і поваги до рідних людей.

Завдання уроку

        Вироблення в учнів мотивації навчання рідної мови, формування комунікативних умінь, гармонійний розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності, загальний розвиток особистості (інтелектуальний, моральний, вольовий).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, які актуалізують  /набудуть/ закріплять тощо учні в ході уроку.

Знання: ознайомлення з буквою, яка позначає, приголосний звук;

Уміння: розрізняти букви на позначення голосних і приголосних звуків, впізнавати виучуваний звук у мовленому слові,

Навички: читання прямого складу з орієнтацією на букву, що позначає голосний звук, звуковий аналіз слів,

Якості: акуратність, допитливість, активність, відповідальність, старанність.

Компетенції: навчально-пізнавальна, інформаційна, комунікативна.

Компетентності: полікультурна, комунікативна, інформаційна.

Необхідне обладнання і матеріали

Мультимедійна презентація, малюнковий план,  баян, таблиці,  набірне полотно, статуетка.

 

Методи та методичні прийоми: словесні ( розповідь з елементами бесіди, пояснення); наочні (таблиці, малюнковий план); практичні (вправи).

ФОПД: фронтальна, колективна.

Конспект уроку

І. Організаційний етап.

1) Створення емоційного настрою уроку.

Дзвоник всім нам дав наказ, ( 1 – й слайд на екрані)

До роботи , настав час.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

По сходинках зробимо ще один крок.

В країну чудову, в країну казкову,

Що так нас чарує й збагачує мову.

І мудра сова на урок завітала.

Ой, скільки книжок вона прочитала!

І принесла нам завдань чимало.

То ж сядьте рівненько,

Будьте уважні,

Щоб працювати було вам не важко.

- Діти, всі етапи нашого уроку відповідають малюнковим сходинкам, які ви бачите на дошці. Якщо  ми будемо працювати наполегливо, то дійдемо до верхньої сходинки, яку очолює Мудра сова.

ІІ. Контроль знань учнів.

- Діти,  погляньте на другу сходинку і пригадайте, які голосні звуки ми вивчили. (Діти відповідають з місця по черзі [а], [о], [у], [е], [и], [і]     (2 – й слайд на екран)

- А як вимовляються голосні звуки ? (без перешкод, їх можна проспівати).

- А якими буквами ми їх позначаємо? (а, я, о, у, ю, е, і, ї, и, є)

- Назвіть слова, які починаються із звуків [а], [о], [у], [е], [и], [і]    

 - Які приголосні звуки ми вивчили? [м], [р], [в]  

 - А як вимовляються приголосні звуки ? (з  перешкодами, їх не можна проспівати).

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

- А для чого ми вивчаємо звуки і букви?

- Діти, а чи досить нам цих знань, які ми здобули за короткий строк навчання в школі?  

1) Оголошення теми і мети уроку.

- Я погоджуюсь з вами, що ще не досить  у вас знань, щоб читати та писати.

- Будемо разом здобувати знання.

- Сьогодні в гості до нас прийшла гостя. Ім’я її починається на букву, з якою ми сьогодні ознайомимося. А якою, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. 
  - Я руда, низького зросту,

    Хитра я і довгохвоста.

    На курей я вельми ласа –

    В них таке смачненьке мясо…

    Вовку брату я сестричка…

А зовуть мене лисичка.
 

( 3 – й слайд на екрані)

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

- Який звук ви почули в відгадці до загадки,  який ми ще не вивчали? [л]

- Отже, ми з вами вивчимо звуки [л], [л'] і букву, яка їх позначає на письмі. Якщо ми це засвоїмо, то перегорнемо наступну сторінку букварика і знатимемо більше і краще. А Лисичка  і Мудра Сова будуть спостерігати і скажуть нам, хто був найактивнішим на уроці.

- Сьогодні будемо знайомитися із звуком [л] і буквами, які його позначають. (Показую наступну сходинку) ( 4 – слайд на екрані)

 - А де живе лисичка, а сова?

 - Які ще тварини і птахи мешкають у лісі, які починаються на букву л ( 5– слайд на екрані)

Лис ласкає лисеня

А лосиха – лосеня

Лев ласкаво лапою

Левенятко ляпає

 

- Діти, попрацюємо із словом «лис».

- Який перший звук у цьому слові? ( [л] )

1) Артикуляція звука [л].

- Вимовте цей звук ще раз. Кінчик язика зімкнувся з верхніми зубами

- Пригадайте, який це звук, якщо при його утворенні повітря натрапляє на перешкоду (приголосний, не співучий).

-2) Звуковий аналіз слів «лис», «ліс».– використовуємо Лего

-

·

-

 

використовуємо Лего

=

·

-

 

Щось втомились ми сидіти,

Треба трохи відпочити.

3) Музхвилинка. Пісня лисички.  (6 – й слайд на екрані)

- Переходимо до наступної сходинки.

4) Гра «Хто більше».

- Осінь уже добігає кінця. Незабаром зима. Тварини готуються до зими, а люди до зимового відпочинку.  Їдуть відпочивати в гори Карпати, в Буковель.Як ви гадаєте, чи буває вона веселою, дзвінкою, пустотливою? За яких умов? Коли?

- Що приносить зима дітям? Назвіть свої улюблені зимові розваги.

Під час бесіди можна влаштувати гру «Хто більше?». Виграє той, хто назве найбільше зимових розваг: катання на санках, лижах, ковзанах; ліплення сніговиків, спорудження снігового містечка, гра у сніжки тощо.

 - Як багато ви назвали  зимових розваг. 

- А де ви чуєте звук [л] в цьому слові (на початку).

- Як багато ви назвали слів із звуком [л].  Якою ж  літерою він позначається? - Відгадайте загадки.

По стежині, по дорозі

Бігти я на них не в змозі.

По снігу не йдуть, як слід,

До вподоби тільки лід.

(Ковзани)

Ці дві дощечки тоненькі,

Трохи загнуті, легенькі

Снігом мене повезуть.

Знаєш, як їх люди звуть?

(Лижі)

 

З гірки ми рушаєм в путь,

А на гірку нас везуть.

(Санки)

 

Що за диво-дошку маю

І з гори, мов птах, злітаю?

(Сноуборд)

 

 

5) Демонстрація спортивного знаряддя – ( 7 - й слайд на екрані)

6) В якому слові ви почули звук [л] (лижі)

 

5) Ознайомлення з літерою Лл (на картинці).

- Звук [л] позначається буквою «ел» Лл (показую)

- Нащо ж схожа буква Л? (Відповіді учнів)

 

1. Заучування вірша. Пошук схожості з навколишніми предметами. 
(Л.Андрієнко) 
(Буква «ел» ще схожа на лапки кішечки, на рушник, який висить на гвіздку, на гірку) 

2. Має Петик капелюха

Натягнув на самі вуха

Капелюх, як буква «ел»

Не забудь її тепер.

 (8 – й слайд на екрані).

 

V. Первинне закріплення знань учнів. ( 9 – й слайд на екрані)

1) Читання складів із літерою . (за складовою таблицею «Читайлик  – Складайлик». (Наступна сходинка).

- Сьогодні ми будемо вчитися  читати не окремі букви, а склади.

Розгляньте уважно таблицю. Тут  знаходиться  буква «Л» («ел) зі своїми подругами. Прочитайте їхні імена («а», «о», «у»). Якщо «Л» («емл) стане поруч із будь – якою з них, то утвориться склад. 9  - слайд на екрані

 

 

а

о

у

і

и

е

л

ла

ло

лу

лі

ли

ле

л

ал

ол

ул

іл

ил

ел

 

- Прочитаємо перший склад?

- Я починаю, а ви продовжуйте за мною по моїй указці.

 (Обидва звуки, приголосний і голосний, ми вимовили злито, за один раз,  тому ці два звуки називають злиттям).

2)Пальчикова гімнастика ( 10– й слайд на екрані)

Ми повчилися читати,

Час прийшов відпочивати.

VІ. Контроль і самоперевірка знань. (Наступна сходинка)

1)Робота по букварю с. 58.

а) Порівняння друкованої букви Мм з письмовою Мм (на ілюстрації та в букварі, в дитячих книжечках).

б) Читання складів по схемах («Буквар», с. 58) – для себе.

г) Читання слів у колонках («Буквар», с. 58) – з другом

д) Читання тексту с. 58   « У Буковелі»

2 Робота в група 

 - Скласти пазли по групах і зобразити пантомімою вид спорту                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

VІІ. Підведення підсумків уроку.

-  А тепер ми переходимо до передостанньої сходинки нашого уроку.

- Який новий звук ми вивчили? [л].

- Який він ( приголосний, голосний)

 - Якою буквою він позначається? (Лл «ел»)

 - Яким він може бути в словах? (твердим, мяким)

1) Визначення місця літери Л в алфавіті.

- Діти, ми добрались до Мудрої сови.

- Чи сподобався  вам урок?

- А Мудрій сові сподобалось, як ви працювали?   

- Ця Мудра сова хоче, щоб   ви стали такими ж мудрими як і вона. Вона поселиться в нашому 1 – А  класі і буде супроводжувати нас на всіх уроках. 

Хто трудився на уроці,

Той, звичайно, молодець.

Ну, а зараз, любі друзі,

Уроку нашому кінець!!! (11– слайд на екрані)                

 

Дадаткова інформація

Використані джерела і література

1. Навчання  і виховання учнів 1 класу: Методичний посібник для вчителів/ упор. Савченко О.Я.- К.: «Початкова школа», 2002;

2. Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. К.: «Початкова школа». -2006;

3. Практична педагогіка. 99 схем і таблиць /автори-уклад. Н.П. Наволокова, В.М. Андрєєва. –Х.: Вид. група «Основа», 2008;

1. Будна Н. О., Походжай Н. Я., Шост Н. Б.

Уроки навчання грамоти. 1 клас. Частина перша : Посібник для вчителя.– Тернопіль:  Навчальна книга – Богдан, 2009.

2. Навчання грамоти (методичний посібник до Букваря авторів К. С. Прищепи, В. І. Колісниченко). – К.: Форум, 2002.

3.Максименко А. О. Уроки навчання грамоти. Читання. Букварний період навчання. Частина 1. – Х: Вид. група «Основа»,2010.

4. Цибульська С. А., Морська Я. Ф. Навчання грамоти, 1 клас. Добукварний період. Методичний посібник. – Тернопіль: Мальва – ОСО, 2006.

5. Яцента Л. Є. Ігрові форми навчання читання першокласників. – Тернопіль: Астон, 2002.

6. Кордуба Надія, Суховерська Світлана.

Навчати граючись. 1 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007.

7. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи /Упоряди. Стребна О. В., Сошенко А. О. – Х.: Вид. група «Основа», 2007.

8. О. Б. Стромчинська. Скарбничка педагогічної майстерності. Методичний посібник. – Тернопіль: Мальва – ОСО, 2009.

Поради щодо логічного переходу від цього уроку до наступних

- під час вивчення на наступних уроках букв, що позначають приголосні звуки необхідно використати попередні знання учнів про творення приголосних звуків через перешкоду в ротовій порожнині;

- поняття м’якості приголосних звуків ґрунтується на знаннях з попередніх уроків при формуванні пом’якшеного [м’] перед «і»;

- читання прямих і зворотних складів із приголосними звуками подавати на основі вже отриманих знань;

- букв, що позначають приголосні звуки по аналогії розташовуємо в синьому квадратику Букваря.

Інше

 

-

 

doc
Додано
11 січня 2019
Переглядів
1445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку