Підготувала
учитель початкових класів
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Бикова І.А.
Дата:
Тема. Звук [ґ], позначення його буквами Ґґ. Засвоєння українських слів з цим звуком та буквою. Робота з фразеологізмами.
(Буквар М.С.Вашуленко.)
Мета: навчити розрізняти в мовленнєвому ряді звук [ґ] та читати слова з новою буквою;вправляти в читанні складів та слів;збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовленнєві і пізнавальні уміння, проводити спостереження над мовними явищами; виховувати інтерес до рідної мови.
Обладнання: презентація «Звуки [ґ], буква «ґе»»; музичний супровід до фізхвилинок та до презентації.
Додатково: відеосупровід за посиланням https://youtu.be/ogRSdXinmtw
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент
(за вибором учителя)
ІІ Повідомлення теми і завдань уроку
Вчитель: Діти, хто ж сьогодні завітав до нас на урок? Чи впізнаєте ви його?
Слайд №2
Дідус: Доброго дня, дітки. Ви, мабуть, здивовані, що я прийшов до Вас? Ви знаєте, що звуть мене Дідусом і я зазвичай навчаю фіксіків. Але сьогодні вам ніяк не обійтись без мого комп’ютера, у якому дуже багато інформації. Тому я тут і готовий допомогти Вам вивчити нові слова з новим звуком і буквою. Тож сідайте зручніше, слухайте уважно та запам’ятовуйте все, про що розповість мій комп’ютер.
Слайд №3
Дідус: Сьогодні ми з Вами познайомимося з новим звуком та буквою, будемо перекладати слова на українську мову, досліджувати значення слів, звичайно читати, а ще ми спробуємо розв’язати ребуси. А на при кінці уроку я перевірю, хто з вас запам’ятав найбільше нових слів. Тож вперед.
ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
3.1.Вичленовування приголосного звука [ґ], його артикуляція
Слайд №4
Дідус: Діти, чи не нагадаєте мені, як звуть цього птаха? (ворона). Так, це ворона. Але цей птах має і іншу назву – ґава. Давайте вимовимо це слово.
З допомогою вчителя діти вимовляють слово «ґава», вичленовують початковий звук, з’ясовують, що він є приголосним твердим.
Вчитель: голосний чи приголосний? (Приголосний) То чому звук [ґ] приголосний? (Звук [ґ] приголосний, бо вимовляється з перешкодою, утворюваною глоткою.) У парі промовте новий звук та перевірте правильність вимови один одного. (Учні вимовляють звук у парах для взаємоперевірки.)
Дідус: Отже, звук [ґ] – є приголосним твердим, оскільки він вимовляється з перешкодою, утворюваною глоткою. Давайте спробуємо перекласти слова на українську мову і ми побачимо, де цей звук зустрічається.
Слайди №№5-8
Під керівництвом учителя діти називають слова за малюнками та повторюють їх вимову на українській мові.
3.2.Ознайомлення з буквою «ґе»
Слайд № 9.
Дідус: Запам’ятай, звук [ґ] позначається буквами «ґе». Яку букву вони тобі нагадують?
Раз зустрілась Г із Ґ,
Здивувалась: - Що таке?
Зовсім ми з тобою схожі,
Наче сестри, стрункі, гожі!-
Та махнула Ґ рукою:
Капелюшок підняла,
запишалась і пішла.
3.3.Читання складів, слів з буквою «ґе»
Слайди №№ 10-14.
Дідус: А тепер спробуємо почитати.
Під керівництвом учителя діти читають склади з «доповненням».(ґа-аґа, ґу-уґу, ґо-оґо і т.д.)
Слайд № 15-18.
Дідус: А тепер давайте познайомимося зі словами, в яких є буква «ґе». Мій комп’ютер вам у цьому допоможе.
Діти читають слова, а вчитель коментує їх.
Ґедзь – велика муха, що живиться кров’ю тварин та соком рослин.
Ґанок – прибудова з майданчиком зі східцями для входу в будинок.
Ґрунт – верхній шар землі, на якому ростуть рослини і живуть різні організми.
Ґроно – скупчення плодів або квітів на одній гілці, китиця.
ІV. Фізкультхвилинка
Слайд №19.
3.4.Робота над словом «ґалаґан», яке має кілька значень
Слайд №20-22
Дідус: Діти, чи є серед вас дослідники? Давайте спробуємо з’ясувати, що означає слово «ґалаґан»?
Під керівництвом учителя діти з’ясовують значення слова «ґалаґан»
Ґалаґан1 – півень з великою головою та голою шиєю.
Ґалаґан2 – великий мідний горщик.
Ґалаґан3 – поплавець, який прикріплюють до ліски, щоб сигналізувати про клювання риби.
3.5.Робота над ребусами
Слайд № 23-25.
Під керівництвом учителя діти впізнають та замінюють букви, пояснюють значення слів.
Кава (напій) – ґава (птах);
Грати (на музичних інструментах, в ігри) – ґрати (огорожа з переплетених металевих кованих прутів для вікон, дверей тощо);
Клей (рідина для склеювання різних матеріалів) – ґлей (загуслий сік, що виступає на стовбурах фруктових дерев)
3.6.Читання і тлумачення слів, фразеологізму
Слайд № 26.
Під керівництвом учителя діти читають вірш, шукають та називають слова з буквою «ґе», пояснюють їх значення.
Що за ґвалт зчинився на подвір′ї зранку?
Загубила ґудзик ґава біля ґанку.
З дерева за нею ґедзь спостерігав
і порадив ґаві не ловити ґав.
Ґвалт – галас, сильний крик, кричати, що є сили.
Під керівництвом учителя діти з’ясовують значення і розуміння фразеологізму (без уживання терміна) «ловити ґав», висловлюють свої припущення. Тлумачення з’являється після обговорення.
Слайд № 27
Ловити ґав – нічого не робити, байдикувати.
V. Фізкультхвилинка (за вибором учителя)
3.7.Робота за Букварем
Слайд № 28.
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель:
Слайди №№ 29-31
5.2 Гра «Що ж це таке?»
Під керівництвом учителя діти «підписують» малюнок. Вправу можна виконати за допомогою сигнальник карток із цифрами 1,2,3.
Слайд № 32.
Дідус : З «ґе» слова запам’ятайте,
їх, прошу не забувайте.
А мені вже час. Бувайте!
1