Звук [ж], позначення його літерою Жж. Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, речень і тексту. Доповнення речень за поданим початком.
Продовження практичного ознайомлення з таким лексичним явищем, як багатозначність слова, слова-омоніми «морж», «йорж».
Робота з дитячою книжкою. Казка «Лисичка та журавель» За І. Франко.
Мета: вивчити новий звук [ ж ], [ ж’] та букву, якою він позначається на письмі, розвивати фонематичний слух, відпрацювання дзвінкої вимови звука [ж], формувати навички правильного вимовлення та читання складів, слів з новою буквою, збагачувати словниковий запас, розвивати креативне та нестандартне мислення, зв’язне мовлення, увагу, пам’ять, спостережливість, виховувати любов до мови, природи.
Обладнання: предметні малюнки, 6 цеглинок Лего, демонстраційна об’ємна буква Ж з піни, робочі картки для звукового аналізу слів, складова таблиця.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись.
Вліво – вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку?
Ой, які ви молодці!
То ж тихесенько сідайте
Працювати почали.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мовна розминка.
Повторити раніше вивчені чистомовки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
-
Робота над скоромовкою.
Жовте жито жук жував
І з Женею жартував.
Жартом жартом — і у Жені
Жвавий жук живе у жмені. (Ю. Кругляк)
( Діти повторюють за вчителем декілька разів ).
-
Мої любі, я знаю, що ви у мене дуже спостережливі. Що цікавого ви помітили, почули, коли повторювали за мною слова скоромовки?
-
Так! До нас сьогодні в гості завітав звук [ ж ], який на письмі ми позначаємо буквою Ж. ( Вчитель демонструє об’ємну букву Ж ).
-
Давайте її детально розглянемо і спробуємо покреативити.
-
Гра «Асоціації».
-
На що схожа наша літера Ж ? Спробуємо уявити її в різних предметах.
( Жук, жабка, метелик, жоржина, гілочки зібрані у жменю, павучок, стрічки, металева основа парасольки вид знизу, пушинка кульбабки вид зверху і т.д.)
-
Гра «Упіймай звук». Робота в команді.
-
Звук [ ж ] ми можемо зустріти як на початку слова, так і всередині та в кінці. Давайте перевіримо наскільки ви уважні та пограємо в гру «Спіймай звук».
Правила: Розділимося на 3 команди за рядами. Перший ряд плескає в долоні, коли чує звук [ ж ] на початку слова, другий – коли всередині, третій – коли в кінці. Якщо в слові зустрічається 2 звуки [ ж ], то має плеснути декілька рядів!
-
Але спочатку давайте зробимо зарядку для вушок, щоб пожвавити наш слух. Візьміться кінчиками пальчиків за краєчки ваших вушок та, злегка натискуючи, почніть рухатися від мочки вверх та в зворотньому напрямку. І так декілька разів.
Морж, жаба, абажур, жук, вуж, кажан, пожежа, кішка , діжка, жменя, авжеж, корж, жага, жужелиця.
-
Давайте проаналізуємо, яка команда була активніша, влучно плескала?
-
Чи були слова, які ви почули вперше?
Словникова робота ( по можливості вивести фото на екран ) :
-
Абажур – дашок різної форми і з різного матеріалу на лампу (свічку і т. ін.) для захисту очей від світла або для зосередження світла в певному напрямі.
-
Діжка – велика дерев'яна або металева циліндрична посудина з плоским дном.
-
Авжеж – уживається для ствердження якої-небудь думки (найчастіше при відповідях); аякже, так, звичайно.
-
Жужелиця – хижий жучок, що живиться комахами, молюсками, черв'яками та рослинами.
ІV. Робота з букварем ( с. 42-43 )
-
Читання складів.
Вчитель читає склади, діти повторюють.
-Давайте з вами проаналізуємо звук [ ж ] у щойно прочитаних складах. Який він? ( Приголосний, в жа, жо, жу, же, жи - твердий [ ж ] ( позначаємо - ). І лише перед голосним [ і ] в складі жі він стає пом’якшеним [ ж’ ] (позначаємо = ). Вимовляємо завжди дзвінко.
-
Аналітико-синтетичні вправи.
-
Прочитай склади за кольоровими стрілочками, утворивши слово. Придумай речення з цим словом.
-
Доповни речення за схемами.
-
Звуко-буквений аналіз слів «пожежа», «чижі» за допомогою 6 цеглинок Lego.
-
Виклади в рядочок таку кількість цеглинок, скільки складів в слові. Перемалюй утворену фігуру на робочу картку.
-
Аналізуємо кожен звук, записуємо графічно.
-
У викладеному з лего рядочку наголошений склад замінити червоною цеглинкою, проставити на схемі.
-
Фізкультхвилинка.
-
Багатозначність слів.
Вчитель на екрані демонструє 2 картинки: морж-тварина і людину в ополонці.
-
Діти, що може бути спільним між цими двома предметами? ( Купання в крижаній воді).
-
Яку назву має ця тварина?
-
Як ми називаємо людей, що полюбляють купатися в ополонці, в холодній воді?
-
Як ми з вами бачимо, слово «морж» має два значення: 1 - назва тварини, 2 - людини, що заґартовується.
-
Отже, прослухайте речення і зметикуйте про кого йде мова.
-
У моржів дуже товста, до 10 см шкіра, а під нею 15-сантиметровий шар жиру. ( Мова про моржа тварину ).
-
Взимку на березі річки Дніпро можна побачити чимало моржів, що занурюються в крижану воду. ( Мова про людей).
Наступні 2 картинки: йорж-риба та йорж-предмет.
-
Що спільного між цим предметами? ( Гострі колючки).
-
Це риба, яка має назву йорж. І саме через те, що щіточки ось цього предмета для чищення схожі на гострі плавники цієї риби, люди почали називати його так само «йорж».
-
Будьте знову уважними! Про кого або про що мова в реченнях.
-
Найсмачнішу рибальську юшку готують саме з йоржа. ( Мова про рибу ).
-
Мама вимила тонку скляну пляшку за допомогою йоржа.
( Мова про предмет для чищення).
-
Давайте зробимо висновок. В українській мові є слова, які звучать і пишуться однаково, але мають декілька значень. Такі слова називаються багатозначними.
-
Робота над текстом. Казка «Лисичка та Журавель» І.Франко
-
Передбачення за малюнком.
-
Читання тексту вчителем.
-
Читання тексту учнями «ланцюжком».
-
Політ фантазій над кінцівкою казки.
-
Визначення найцікавішої та оригінальної кінцівки.
V. Підсумок уроку.
-
Який звук вивчили на уроці?
-
Якою буквою на письмі він позначається?
-
Охарактеризуйте цей звук. Який він?
-
Пригадайте якомога більше слів зі звуком [ж], які чули сьогодні на уроці.
-
Пригадати скоромовку, вивчені на початку уроку. Спробувати заспівати її як пісню на мажорний лад, потім в стилі реп ( при цьому ритмічно рухатися).