Урок. Звук [ж], позначення його літерою Жж. Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, речень, тексту.

Про матеріал
Звук [ж], позначення його літерою Жж. Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, речень і тексту. Доповнення речень за поданим початком. Продовження практичного ознайомлення з таким лексичним явищем, як багатозначність слова, слова-омоніми «морж», «йорж». Робота з дитячою книжкою. Казка «Лисичка та журавель» За І. Франко.
Перегляд файлу

Звук [ж], позначення його літерою Жж. Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, речень і тексту. Доповнення речень за поданим початком.

Продовження практичного ознайомлення з таким лексичним явищем, як багатозначність слова, слова-омоніми  «морж», «йорж».

Робота з дитячою книжкою. Казка «Лисичка та журавель» За І. Франко.

 

Мета: вивчити новий звук  [ ж ], [ ж’] та букву, якою він позначається на письмі, розвивати фонематичний слух, відпрацювання дзвінкої вимови звука [ж], формувати навички правильного вимовлення та читання складів, слів з новою буквою, збагачувати словниковий запас, розвивати креативне та нестандартне мислення, зв’язне мовлення, увагу, пам’ять, спостережливість, виховувати любов до мови, природи.

 

Обладнання: предметні малюнки, 6 цеглинок Лего, демонстраційна об’ємна буква Ж з піни, робочі картки для звукового аналізу слів, складова таблиця.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

 

У цей ранковий, добрий час

Я рада, діти, бачить вас.

Треба всім нам привітатись.

Вліво – вправо поверніться,

Один одному всміхніться.

Чи готові до уроку?

Ой, які ви молодці!

То ж тихесенько сідайте

Працювати почали.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мовна розминка.

 

Повторити раніше вивчені чистомовки.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Робота над скоромовкою.

 

Жовте жито жук жував
І з Женею жартував.
Жартом жартом — і у Жені
Жвавий жук живе у жмені. (Ю. Кругляк)

 

( Діти повторюють за вчителем декілька разів ).

  • Мої любі, я знаю, що ви у мене дуже спостережливі. Що цікавого ви помітили, почули, коли повторювали за мною слова скоромовки?
  • Так! До нас сьогодні в гості завітав звук [ ж ], який на письмі ми позначаємо буквою Ж. ( Вчитель демонструє об’ємну букву Ж ).
  • Давайте її детально розглянемо і спробуємо покреативити.

 

 

  1. Гра «Асоціації».
  • На що схожа наша літера Ж ? Спробуємо уявити її в різних предметах.

 

( Жук, жабка, метелик, жоржина, гілочки зібрані у жменю, павучок, стрічки, металева основа парасольки вид знизу, пушинка кульбабки вид зверху і т.д.)

 

  1. Гра «Упіймай звук». Робота в команді.
  • Звук [ ж ] ми можемо зустріти як на початку слова, так і всередині та в кінці. Давайте перевіримо наскільки ви уважні та пограємо в гру «Спіймай звук».

Правила: Розділимося на 3 команди за рядами. Перший ряд плескає в долоні, коли чує звук [ ж ] на початку слова, другий – коли всередині, третій – коли в кінці. Якщо в слові зустрічається 2 звуки [ ж ], то має плеснути декілька рядів!

  • Але спочатку давайте зробимо зарядку для вушок, щоб пожвавити наш слух. Візьміться кінчиками пальчиків за краєчки ваших вушок та, злегка натискуючи, почніть рухатися від мочки вверх та в зворотньому напрямку. І так декілька разів.

 

Морж, жаба, абажур, жук, вуж, кажан, пожежа, кішка , діжка, жменя, авжеж, корж, жага, жужелиця.

 

  • Давайте проаналізуємо, яка команда була активніша, влучно плескала?

 

  • Чи були слова, які ви почули вперше?

Словникова робота ( по можливості вивести фото на екран ) :

  1. Абажур – дашок різної форми і з різного матеріалу на лампу (свічку і т. ін.) для захисту очей від світла або для зосередження світла в певному напрямі. 
  2. Діжка –  велика дерев'яна або металева циліндрична посудина з плоским дном.
  3. Авжеж – уживається для ствердження якої-небудь думки (найчастіше при відповідях); аякже, так, звичайно.
  4.  Жужелиця – хижий жучок, що живиться комахами, молюсками, черв'яками та рослинами.

 

ІV. Робота з букварем ( с. 42-43 )

 

  1. Читання складів.

Вчитель читає склади, діти повторюють.

-Давайте з вами проаналізуємо звук [ ж ] у щойно прочитаних складах. Який він? ( Приголосний, в жа, жо, жу, же, жи  - твердий [ ж ] ( позначаємо - ). І лише перед голосним [ і ] в складі жі він стає пом’якшеним [ ж’ ] (позначаємо = ). Вимовляємо завжди дзвінко.

 

  1. Аналітико-синтетичні вправи.
  1. Прочитай склади за кольоровими стрілочками, утворивши слово. Придумай речення з цим словом.
  2. Доповни речення за схемами.

 

  1. Звуко-буквений аналіз слів «пожежа», «чижі» за допомогою 6 цеглинок Lego.
  1. Виклади в рядочок таку кількість цеглинок, скільки складів в слові. Перемалюй утворену фігуру на робочу картку.
  2. Аналізуємо кожен звук, записуємо графічно.
  3. У викладеному з лего рядочку наголошений склад замінити червоною цеглинкою, проставити на схемі.

 

  1. Фізкультхвилинка.

 

  1. Багатозначність слів.

 

Вчитель на екрані демонструє 2 картинки: морж-тварина і людину в ополонці.

  • Діти, що може бути спільним між цими двома предметами? ( Купання в крижаній воді).
  • Яку назву має ця тварина?
  • Як ми називаємо людей, що полюбляють купатися в ополонці, в холодній воді?
  • Як ми з вами бачимо, слово «морж» має два значення: 1 - назва тварини, 2 - людини, що заґартовується.
  • Отже, прослухайте речення і зметикуйте про кого йде мова.
  1. У моржів дуже товста, до 10 см шкіра, а під нею 15-сантиметровий шар жиру. ( Мова про моржа тварину ).
  2. Взимку на березі річки Дніпро можна побачити чимало моржів, що занурюються в крижану воду. ( Мова про людей).

 

Наступні 2 картинки: йорж-риба та йорж-предмет.

  • Що спільного між цим предметами? ( Гострі колючки).
  • Це риба, яка має назву йорж. І саме через те, що щіточки ось цього предмета для чищення схожі на гострі плавники цієї риби, люди почали називати його так само «йорж».
  • Будьте знову уважними! Про кого або про що мова в реченнях.
  1. Найсмачнішу рибальську юшку готують саме з йоржа. ( Мова про рибу ).
  2. Мама вимила тонку скляну пляшку за допомогою йоржа.

( Мова про предмет для чищення).

  • Давайте зробимо висновок. В українській мові є слова, які звучать і пишуться однаково, але мають декілька значень. Такі слова називаються багатозначними.

 

  1. Робота над текстом. Казка «Лисичка та Журавель» І.Франко
  1. Передбачення за малюнком.
  2. Читання тексту вчителем.
  3. Читання тексту учнями «ланцюжком».
  4. Політ фантазій над кінцівкою казки.
  5. Визначення найцікавішої та оригінальної кінцівки.

 

V. Підсумок уроку.

 

  1. Який звук вивчили на уроці?
  2. Якою буквою на письмі він позначається?
  3. Охарактеризуйте цей звук. Який він?
  4. Пригадайте якомога більше слів зі звуком [ж], які чули сьогодні на уроці.
  5. Пригадати скоромовку, вивчені на початку уроку. Спробувати заспівати її як пісню на мажорний лад, потім в стилі реп ( при цьому ритмічно рухатися).

 

docx
Додано
27 серпня 2022
Переглядів
541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку