Урок "Звуки [л], [л'], позначення їх буквою «ел». "

Про матеріал

Мета. Ознайомити дітей з буквою «Л», «л» («ел») та її звуковими значеннями, закріплювати уміння розрізняти функціональне значення звука і букви, злиття, складу; виробляти навички звуко-буквенного аналізу слів; виробляти вміння читати складами з орієнтацією на злиття; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати по­вагу до хліба, праці хліборобів.

Перегляд файлу

Тема. Звуки [л], [л'], позначення їх буквою «ел». Звуковий аналіз слів із твердими  й м’якими приголосними. Читання складів, слів і речень.

Мета. Ознайомити дітей з буквою «Л», «л» («ел») та її звуковими значеннями, закріплювати уміння розрізняти функціональне значення звука і букви, злиття, складу; виробляти навички звуко-буквенного аналізу слів; виробляти вміння читати складами з орієнтацією на злиття; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати по­вагу до хліба, праці хліборобів.

Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м'яких при­голосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Лл; предметні малюнки із зображенням лісу, лиса, орла, голуба, літака, ластівки, літа, вулика, кавуна , вовка, млина, лина; складові таблиці; ілюстрації до казки «Колосок».

Хід уроку

І. Організація класу

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

 

ІІ. Актуалізацій опорних знань учнів

  • Діти, я вже бачу, що вже всі готові до уроку, дякую.
  • І так, у нас урок читання.

 

1.Повторення вивчених букв.

- А зараз повторимо, що ми вивчали на минулих уроках.

- Подивіться на дошку. Тут зображені букви, тільки вони наполовину заховалися. Спро­буйте впізнати і назвати їх.

(сховані наполовину букви А,О,У,И,І,М,Н)

- Назвіть букви, що позначають голосні звуки. Яка з цих букв вказує, що попередній приголосний м’який?

- Назвіть букви на позначення приголосних звуків. Слідкуйте за пра­вильною алфавітною назвою. Скільки звуків позначає кожна з них.

- ІІрочитайте склади в таблиці. Яких складів не вистачає?

ма

ми

 

му

 

на

 

но

 

Ні

 

2. Відгадування загадок, поєднання відгадок зі звуко-складовими моделями


Де кінчається алейка,

Стала хатка під дашком,

І живе у ній сімейка

Що годує нас медком. (Вулик)

• Сірий, зубастий

По лісу блукає,

Їжу шукає. (Вовк)

• Не гіркий, і не солоний,

А солодкий і червоний

Як же зветься цей товстун?

Здогадались? Це... (кавун).


На дошці виставляю малюнки і картки зі звуко-складовими моделями слів-відгадок.

D:\Навчання грамоти 1 клас\02.jpg

Діти по одному виходять і з’єднують малюнки зі звуковою схемою.

  • Молодці, гарно справилися із завданням.
  • А зараз переходимо до вивчення нового матеріалу

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Виділення звуків [л], [л'] з вірша.

У літак сідає лис.

З міста він летить у ліс.

А лисиця й лисенята

Виглядати будуть тата.

- Який звук найчастіше зустрічається в словах? ([л][л’])

- Назвіть слова, в яких він зустрічається (літак, лис, летить, ліс, лисиця, лисенята)

- Який перший звук ви чуєте у слові літак ? ([л’])

- А у слові лис? ([л])

- Отже, ми почули звуки [л], [л']

 

2. Повідомлення теми і завдань уроку

Сьогодні на уроці ми

- познайомимося з новою буквою та дізнаємося, які звуки вона позначає:

- навчимося читати склади із новою буквою;

- будемо розвивати наше мовлення, збагачувати словниковий запас;

- виховувати повагу до людей, які вирощують хліб та вчитися бережно ставитися до хліба.

 

3. Спостереження  за вимовою звуків [л][л’]

А тепер ще раз пригадаємо слова, які зустрічалися у вірші. Давайте вимовимо слова ЛИС та ЛІС. Як ми вимовляємо перші звуки?

Промовили - [л][л’]. Як ми їх вимовляємо?

До яких звуків ми їх віднесемо – голосних чи приголосних? (приголосних). Так, ці зкуки приголосні і ми будемо їх позначати : звук  [л] – «-», звук [л’] – «=»

 

4. Розглядання предметних малюнків і визначення позиції звуків у словах

Називаємо, що або хто намальований на малюнку і визначаємо де стоїть звук – на початку слова. посередині чи в кінці.

Ластівка, орел, лелека, голуб, літак, літо.

 

5. Самостійний добір учнями слів

А тепер дітки в назвіть слова,  в яких зустрічаємо  звуки [л][л’].

 

6. Аналітико-синтетичні вправизі звуками [л][л’]


  • Утворення складів із звуком

[л].[а] – ла

[л’].[і] – лі

[л],[о] – ло

[л][у] – лу

  • Аналіз складів

ла - [л].[а]

лі - [л’].[і]

ло - [л],[о]

лу - [л][у]


7. Побудова звукових моделей слів

Слова ЛИС та ЛІС, діти по одному записують звукову модель слова на дошці

- Давайте перевіримо, чи правильно вони виконали завдання?

 

8. Фізкультхвилинка

Лі-лі-лі! Лі-лі-лі!

Діти ми малі.

Працювали, натомились,

Відпочити захотілось.

Ла-ла-ла! Ла-ла-ла!

Захитались дерева!

Ли-ли-ли! Лі-лі-лі!

Гнуться віти до землі.

До сонечка зростали,

Височенькі стали

Від тепла і від водиці,

А ми сідаєм знову вчиться.

3. Ознайомлення з буквою Л. Її алфавітною назвою.

- Сьогодні до нас у гості попросилася лісова мешканка, ми уже згадували її сьогодні – це лисичка.  І вона принесла із собою нову букву Л

- Розгляд та аналіз букви. Визначення її місця в касі. На що схожа буква Л (на капелюх, собачку, перевернуту квітку)

- З чого складається буква л?

- Подивіться уважно де вона стоїть

  1. Написання друкованих букв Лл у зошитах
    • Правила сидіння, тримання ручки під час письма
    • відкриваємо зошити на ст.. 
    • показ написання на дошці вчителем.
    • написання в повітрі
    • написання у зошиті

 

3) Гра «Утвори склад»

D:\Навчання грамоти 1 клас\03.jpg

- Подивіться на плакат. Що зображено? (сонечко.) Які букви надруковані на промінчиках? (Букви па позна­чення голосних: А, О, У, И, І.)

- Яку букву надруковано на сонечку? (Букву Л.) Зараз  будемо хором читати склади. (лу, ла, ло, лі, ли, ул, ал, ол, іл.,ил)

 

ІV. Робота за підручником

1. Розгляд малюнків. Звуко-складовий аналіз слів (с. 36 букваря).

- Розгорніть букварики. Що зображено справа від букви «Л».)

 ли-мон, давайте слово поділемо на склади. Який перший склад? (ли-) Другий? (мон)

  • прочитаємо склад ли-, мон.

 

Що далі зображено? (ма-ли-на.)

Скільки складів у слові?

Давайте прочитаємо склади?

Що ще зображено? (літак)

Скільки складів? Прочитайте їх.

 

2.Читання складової таблиці.

Зараз прочитаємо склади з новою буквою. Я читаю, а ви повторюєте

 

 

 

 

 

3.Утворення й читання слів із розрізнених складів (с. 36 букваря).

  • Прочитайте склади, подані в табличках. Які слова з них можна утво­рити? (Малина, лимони.) Назвіть спільний, однаковий склад цих слів.

- Що таке малина? Який у неї смак?

- А який смак у лимона?

- Складіть зі словами речення.

 

4. Читання слів із буквою Л (с 36 букваря).

Відгадайте загадку.

На тоненькій ніжці стоїть хатка,

а в ній - золоті зернятка.

(Колосок.)

- Хто намальований в букварі поряд із колоском? (Бабуся з колобком у руках.)

- До якого слова, КОЛОБОК чи КОЛОСОК, підходить схема, накрес­лена поряд? (До обох слів.)

- Пригадайте з казки, із чого і як спекла баба колобок.

(Для того щоб першокласники уявили, як випікають хліб,  про­поную пригадати казку «Колосок» за ілюстраціями до неї. Діти уточнюють, що спочатку колосок обмолотили (вибили зерно з колоска), потім із зерна борошна намололи, після цього замісили тісто, з якого спекли пироги).

- Із борошна можна спекти різні хлібні вироби. Подивіться на малюнки внизу сторінки і спробуйте прочитати слова, надруковані поряд. Ми ще не вивчили всіх букв, тому в словах є пропущені букви. Замість них у клітинках стоять крапки. (Колосок, хліб, калач, оладки, млинці, бублики, булочки.)

5.  Опрацювання тексту (с. 37 букваря).

- Роздивіться малюнок у букварі на с. 37. Хто на ньому зображений?

- Що побачили діти?

- Підготуємося до читання тексту, прочитаємо окремі слова з нього, надруковані у стовпчиках.

Я читаю, а ви повторюєте

Молодці давайте ще раз.

5.1 Словникова робота.

ЛАН - поле, нива;

ЛИН - прісноводна риба із товстим слизьким тілом;

МЛИН - споруда, обладнана спеціальними машинами для розмелю­вання зерна на борошно або крупи; буває вітряний або водяний млин.

Читаючи текст, учні додають слова в реченнях за малюнками і за змістом.

5.2 Фізкульхвилинка

У країні казочок,

Жив ведмедик, їжачок.

Що ж це роблять ці звірятка?

       В них почалася зарядка.

       Ручки вгору піднімають

       І голівками кружляють.

       Повернулись вправо, вліво,

       І по два рази присіли

       Потім тихо пострибали

       І за парти посідали.

 

5.3. Бесіда про повагу праці хлібороба.

Діти, щоб хліб потрапив до нас на стіл, потрібно прикласти дуже багато зусиль. Спершу сіють пшеницю, жито. Потім доглядають за сходами, підживлюють поживними речовинами. Коли зерно достигає – його молотять і воно потрапляє до млина. Там його перемелюють, відправляють до хлібозаводів, де вже пекарі випікають хліб та різноманітні тістечко,булочки. Тому давайте будемо з повагою відноситися до хліба, тістечок. Булочок і шанувати працю всіх людей, які прикладають до цього зусилля.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

- Яку букву ми вивчали на уроці?

- Які звуки вона позначає?

- Назвіть слова, у яких є звуки [л] або [л'].

- Сьогодні на уроці дякую ………., ви гарно відповідали, були активними на уроці.

 

 

 

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. семенова любов
    Спасибі! Діти на одному подисі відпрацюють цей чудовий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
22113
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку