Навчити писати рядкову букву “зе” , склади та слова з нею; вдосконалювати уміння складати речення за поданими схемами; активізувати та розширювати словниковий запас учнів, сформувати початкове уявлення про опис, як цілісний зв'язний текст, вчити добирати найхарактерніші ознаки для опису тварин, удосконалювати граматичний лад мовлення; сприяти розвитку творчої уяви, спостережливості; виховувати любов до прекрасного.
Автор. Тимощук Олена Євгеніївна, вчитель-методист
Дубенського НВК «ЗНЗ-ДНЗ»
Навчання грамоти. Письмо.
Урок краси
Тема: Письмо рядкової букви “ зе” , складів, слів з нею.
Розвиток зв’язного мовлення. Опис зайчика.
Мета: Навчити писати рядкову букву “зе” , склади та слова з нею; вдосконалювати уміння складати речення за поданими схемами; активізувати та розширювати словниковий запас учнів, сформувати початкове уявлення про опис, як цілісний зв’язний текст, вчити добирати найхарактерніші ознаки для опису тварин, удосконалювати граматичний лад мовлення; сприяти розвитку творчої уяви, спостережливості; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
І. Організація класу
- Любі, діти, подивіться мені в очі. Поглянемо одне на одного, всміхнемось.
Девізом нашого уроку будуть такі слова:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати !
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Знайдіть її у касі букв і пригадайте вірш, який допомагає нам відрізнити її з - поміж інших.
Зверху, знизу і згори
Схожа “зе” на цифру 3.
Три зуби має буква “зе”,
Ними все вона гризе.
Наведіть приклади слів з цим звуком.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Робота над темою уроку
А)Навчання грамоти
1.Знайомство з новою літерою:
– У букві ȝ
Прочитати склади. Для яких слів вони нам знадобляться:
зз
Дядько Семен накосив цілий віз трави.)
Іванко на санях віз ялинку. (Що робив? )
Висновок: У першому реченні слово віз - це вид транспорту, а в другому - дія,
яку виконував хлопчик.
Таких слів в українській мові дуже багато і за ними ми спостерігати-
мемо на наступних уроках.
-Скільки слів у цьому реченні?(3)
- Назвіть перше слово, друге, третє?
-Як написані слова в реченні?
-Де початок, кінець речення?
-Як змінилось слово віз ( і на о )
Б) Розвиток мовлення
1.Актуалізація знань учнів
Ми на уроці сьогодні відкриєм.
Навчимось його красу не руйнувати,
А примножувати, любити,оберігати.
-Розгляньте малюнок в зошиті. Про кого ми ще зовсім нічого не сказали?(Про зайчика) Що вам відомо про нього?
2. Розширення знань учнів
Зайчик - це дуже гарна і цікава тварина. Живе він у лісі. Має багато ворогів. Проте вміє перехитрити, навіть, мудру і підступну лисицю: перш ніж стрибнути у своє кубло, він довго пострибає в різні сторони, покружляє навколо інших дерев і кущів, а лише тоді великими стрибками добирається до свого житла. Таким чином, хижаки заплутуються у слідах зайця і втрачають його. А ще, зайці цікаві тим, що вони дуже миролюбиві і дружні. Так, наприклад, чужа зайчиха тільки-но побачить маленьких зайченят без мами, обов’язково погодує їх своїм молоком.
Заєць - це улюбленець українського народу, символ. Саме тому так часто він є героєм казок.
- Назвіть, яких саме?
- Про нього складено багато віршів і пісень.
Пам’ятаєте:
-Зайчику - зайчику, де ти бував?
-На зеленому горбочку,
У вишневому садочку
Квіточки зривав.
3. Мотивація навчальної діяльності
На сьогоднішньому уроці ми з вами маємо навчитись складати опис зайчика. Погляньте, художник, щоб передати красу зайчика, використав фарби і олівці і т. д. А ми з вами маємо словами “ намалювати” зайчика, по-іншому можна сказати описати.
4. Робота над темою
Діти будуть загадувати вам ці загадки, а оскільки відгадки вам добре знайомі, тому вашим завданням буде: виділити із цих загадок слова та вислови, які служать вам підказкою що це саме зайчик.
( Підготовлені діти розповідають загадки про зайчика, а учні класу виділяють слова та вислови, які характеризують зайчика)
В мене сірий кожушок.
Куций хвостик, довгі вуха,
Я усіх, усіх боюся.
Попелястий, волохатий,
Я стрибаю, я втікаю,
Дуже куций хвостик маю.
Взимку - білого кожуха,
Має з тріщиною губу,
Косі очі й довгі вуха.
Довгі вуха, довгі ноги.
Дім його завжди на волі,
Під кущем, у лісі, в полі.
Навіть, пень його страхає,
Хто лякливого не знає?
- А тепер пригадаємо всі ознаки зайчика: сіренький, взимку біленький, вухатий, довгі вуха, довгі ноги, вухастий, попелястий, куций хвостик, косі очі, з тріщиною губа, лякливий.
- Щоб у нас утворився опис, треба ввести ці вислови в речення. А допоможуть вам у цьому малюнки і схеми речень.
(Заєць - це дика тварина.)
(Шубка влітку сіренька, а взимку біленька.)
3. Які він має вушка?
(Він має довгі вуха.)
(Лапи у нього довгі.)
(Косі очі, з тріщиною губа.)
(Хвостик у тваринки куций і пухнастий.)
-А як би ви сказали?
-Зараз я об’єднаю складені вами речення в певній послідовності в один текст, і ви почуєте опис зайчика вцілому.
Заєць - це дика тварина.
Шубка в нього сіренька. Зайчик має довгі вуха. Очі розкосі, а губка з тріщиною.
У звірка довгі лапки. Хвостик у тваринки куций і пухнастий.
Ох і красень наш зайчик!
-А зараз спробуйте і ви скласти опис зайчика, спираючись на наші схеми- малюнки та вислови із загадок.
Щоб текст-опис у вас вийшов гарним, не називайте у кожному реченні слово «зайчик». Називайте його звірок, він, тваринка, красень.
(Учні за поданими малюнками та схемами речень складають тексти-описи зайчика)
Підсумок уроку. Рефлексія.
-Діти, вам сподобався наш урок?
-Що вам сьогодні на уроці видалось найважчим ?
-Що сподобалось найбільше?
-А що ви сьогодні навчились робити такого, чого не вміли раніше? (Складати описи)
-Чи хотіли б ви ще описати якусь тваринку?
-На сьогоднішньому уроці ви дуже гарно працювали, були уважними та старанними. Саме тому у вас вийшли такі гарні описи зайчика. А ще тому,що ви знаєте багато загадок, які допомогли вам дібрати влучні вислови для опису. Окрім того, ви вже вмієте будувати гарні речення, що теж дуже важливо для описів.
На наступних уроках ми продовжимо вивчати нові букви, а ще працюватимемо над складанням текстів-описів. Навчимося описувати і домашніх улюбленців, і рослин, і людей, і все навколо.
На цьому наш урок закінчено.
апп