Урок навчання грамоти. "Написання рядкової букви "зе". Урок розвитку зв'язного мовлення. Опис зайчика"

Про матеріал

Навчити писати рядкову букву “зе” , склади та слова з нею; вдосконалювати уміння складати речення за поданими схемами; активізувати та розширювати словниковий запас учнів, сформувати початкове уявлення про опис, як цілісний зв'язний текст, вчити добирати найхарактерніші ознаки для опису тварин, удосконалювати граматичний лад мовлення; сприяти розвитку творчої уяви, спостережливості; виховувати любов до прекрасного.

Перегляд файлу

 

Автор. Тимощук Олена Євгеніївна, вчитель-методист

Дубенського НВК «ЗНЗ-ДНЗ»

 

                           Навчання грамоти. Письмо.

                                      Урок краси

Тема:               Письмо рядкової букви “ зе” , складів, слів з нею.

                         Розвиток зв’язного   мовлення. Опис зайчика.

Мета:              Навчити писати рядкову букву “зе” , склади та слова з нею;       вдосконалювати уміння складати речення за поданими схемами; активізувати та розширювати словниковий запас учнів, сформувати початкове уявлення про опис, як цілісний зв’язний текст, вчити добирати найхарактерніші  ознаки для опису тварин,     удосконалювати граматичний лад мовлення; сприяти розвитку творчої  уяви, спостережливості; виховувати любов до прекрасного. 

Хід уроку

 

   І.  Організація класу

        - Любі, діти, подивіться мені в очі. Поглянемо одне на одного, всміхнемось.

Девізом нашого уроку будуть такі слова:

                        Не просто слухати, а чути.

                        Не просто дивитись, а бачити.

                        Не просто відповідати, а міркувати.

                        Дружно й плідно працювати !

  ІІ.    Актуалізація опорних знань учнів

  •  Яку букву ми вивчили на уроці читання? (“зе” ).

 Знайдіть її у касі букв і пригадайте вірш, який допомагає нам відрізнити її з - поміж інших.

 Зверху, знизу і згори

 Схожа “зе” на цифру 3.

     Три зуби має буква “зе”,

      Ними все вона гризе.

  •                                                                                                                                        Які звуки позначає ця буква?  з) 

 Наведіть приклади слів з цим звуком.

   ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми навчимось писати рядкову букву “зе”, слова та склади з нею, навчимось складати опис тварини.

             Робота над темою уроку

               А)Навчання грамоти

        1.Знайомство з новою літерою:

  • Розгляд  рукописної букви, порівняння її з друкованою.
  • Аналіз елементів букви.

 – У букві ȝ

  • Пояснення вчителем написання літери.
  • Письмо рядкової рукописної букви «з» в повітрі.

 

  • Письмо літери «з» в зошиті з друкованою основою - 1 рядок.
  1. Робота над складами:

Прочитати склади. Для яких слів вони нам знадобляться:

  • За(зараз,коза,завтра,захо-тіти,заховались,замовили,
  • намазали,наказали)
  • зу – (зозуля, зустріч, зуби, козу, назустріч, зупинився)
  • зе –( зебра, везе)
  • зи(кози, зима, зимно, морози, морозиво)
  • Письмо цих складів,буквосполучення

зз

  1.  Робота над словами:
  • Загадка: Не дід, а з бородою, не корова, а доїться. (Коза)
  • звуко-буквений аналіз слова коза ( використовують фішки і букви з розрізної азбуки)
  • запишіть це слово в зошит поруч із поданим зразком
  •  яке ще слово записане в цьому рядку, прочитайте (віз ). Як можна ще його назвати ( підвода, хура ).
  • розгляньте його на малюнку і складіть з ним речення.( Посеред двору стоїть віз. Дідусь запріг коні у віз.

 

Дядько Семен накосив цілий віз трави.)

  • поставте запитання до слова віз у першому реченні (Що? )
  • а тепер поставте запитання до слова віз у цьому реченні:

Іванко на санях віз ялинку. (Що робив? )

Висновок:   У першому реченні слово віз - це вид транспорту, а в другому - дія,
яку виконував хлопчик.

                          Таких слів в українській мові дуже багато і за ними ми спостерігати-
        мемо на наступних уроках.

  • колективний звуковий аналіз слова віз, запис його у зошитах.
  1.               Робота над реченням
  • в останньому рядку у ваших зошитах  записано ще одне речення із словом віз, прочитайте його
    На возі сіно,

-Скільки слів у цьому реченні?(3)

- Назвіть перше слово, друге, третє?

-Як написані слова в реченні?

-Де початок, кінець речення?

              -Як змінилось слово віз ( і на о )

  • запишіть це речення

           Б) Розвиток мовлення

 

         1.Актуалізація знань учнів

 

  • Живої природи світ таємничий

Ми на уроці сьогодні відкриєм.

Навчимось його красу не руйнувати,

А примножувати, любити,оберігати.

 

                -Розгляньте малюнок в зошиті. Про кого ми ще зовсім нічого не сказали?(Про зайчика) Що вам відомо про нього?

   2. Розширення знань учнів

                Зайчик - це дуже гарна і цікава тварина. Живе він у лісі. Має багато ворогів. Проте вміє перехитрити, навіть, мудру і підступну лисицю: перш ніж стрибнути у своє кубло, він довго пострибає в різні сторони, покружляє навколо інших дерев і кущів, а лише тоді великими стрибками добирається до свого житла. Таким чином, хижаки заплутуються у слідах зайця і втрачають його. А ще, зайці цікаві тим, що вони дуже миролюбиві і дружні. Так, наприклад, чужа зайчиха тільки-но побачить маленьких зайченят без мами, обов’язково погодує їх своїм молоком.

     Заєць - це улюбленець українського народу, символ. Саме тому так часто він є героєм казок.

- Назвіть, яких саме?

- Про нього складено багато віршів і пісень.

 Пам’ятаєте:

    -Зайчику - зайчику, де ти бував?

     -На зеленому горбочку,

      У вишневому садочку

      Квіточки зривав.

   3. Мотивація навчальної діяльності

      На сьогоднішньому уроці ми з вами маємо навчитись складати опис зайчика. Погляньте, художник, щоб передати красу зайчика, використав фарби і олівці і т. д. А ми з вами маємо словами “ намалювати” зайчика, по-іншому можна сказати описати.

        4.  Робота над темою

  • Для цього нам допоможуть загадки про зайчика, яких ви знаєте чимало.

      Діти будуть загадувати вам ці загадки, а оскільки відгадки вам добре знайомі, тому вашим завданням буде: виділити із цих загадок слова та вислови, які служать вам підказкою що це саме зайчик.

         ( Підготовлені діти розповідають загадки про зайчика, а учні класу виділяють слова та вислови, які характеризують зайчика)

  1.   Влітку сіренький, взимку біленький.

 

  1.  Я вухатий ваш дружок,

     В мене сірий кожушок.

     Куций хвостик, довгі вуха,

      Я усіх, усіх боюся.

 

 

  1.   Я маленький, я вухатий,

      Попелястий, волохатий,

       Я стрибаю, я втікаю,

     Дуже куций хвостик маю.

 

  1.    Влітку носить сіру шубу,

      Взимку - білого кожуха,

      Має з тріщиною губу,

      Косі очі й довгі вуха.

 

  1.    Сам вухатий і у         нього

  Довгі вуха, довгі  ноги.

   Дім його завжди на волі,

   Під кущем, у лісі, в полі.

   Навіть, пень його страхає,

   Хто лякливого не знає?

 

  1.               Систематизація знань учнів

                -  А тепер пригадаємо всі ознаки зайчика: сіренький, взимку біленький, вухатий, довгі вуха, довгі ноги, вухастий, попелястий, куций хвостик, косі очі, з тріщиною губа, лякливий.

                - Щоб у нас утворився опис, треба ввести ці вислови в речення. А допоможуть вам у цьому малюнки і схеми речень.

 

  • Робота за малюнковим планом (На кожному малюнку зображено зайчика і зафарбовані лише ті частини його тіла, які потрібно описати)
  1. Спочатку треба вказати, заєць - це свійська чи дика тварина?

                 (Заєць - це дика тварина.)

  1.    Яка у нього шубка?

                  (Шубка влітку сіренька, а взимку біленька.)

  3.  Які він має вушка?

             (Він має довгі вуха.)

  1. Які у нього лапи?

                   (Лапи у нього довгі.)

  1.                                       Які очі, губа?

                   (Косі очі, з тріщиною губа.)

  1.  Який хвостик у тваринки?

              (Хвостик у тваринки куций і пухнастий.)

  1. - А в кінці опису треба висловити своє ставлення до зайчика. Наприклад: Ох і красень наш зайчик!

-А як би ви сказали?

 

  • Зразок складання тексту-опису вчителем

 

    -Зараз я об’єднаю складені вами речення в певній послідовності в один текст, і ви   почуєте опис зайчика вцілому.

             Заєць - це дика тварина.

 

 

 

            Шубка в нього сіренька. Зайчик має довгі вуха. Очі розкосі, а губка з тріщиною.

 

   У  звірка довгі лапки. Хвостик у тваринки куций і пухнастий.

            Ох і красень наш зайчик!

 

  • Самостійне складання опису зайчика учнями.

    -А зараз спробуйте і ви скласти опис зайчика, спираючись на наші схеми- малюнки та вислови із загадок.

     Щоб текст-опис у вас вийшов гарним, не називайте у кожному реченні слово «зайчик». Називайте його звірок, він, тваринка, красень.

(Учні за поданими малюнками та схемами речень складають тексти-описи зайчика)

 

Підсумок уроку. Рефлексія.

 

       -Діти, вам сподобався наш урок?

                 -Що вам сьогодні на уроці видалось найважчим ?

                 -Що сподобалось найбільше?

                 -А що ви сьогодні навчились робити такого, чого не вміли раніше? (Складати описи)

                -Чи хотіли б ви ще описати якусь тваринку?

 

 

                                -На сьогоднішньому уроці ви дуже гарно працювали, були уважними та старанними. Саме тому у вас вийшли такі гарні описи зайчика. А ще тому,що ви знаєте багато загадок, які допомогли вам дібрати влучні вислови для опису. Окрім того, ви вже вмієте будувати гарні речення, що теж дуже важливо для описів.

                               На наступних уроках ми продовжимо вивчати нові букви, а ще працюватимемо над складанням текстів-описів. Навчимося описувати і домашніх улюбленців, і рослин, і людей, і все навколо.

                              На цьому наш урок закінчено.


 


 


апп


 

doc
Додав(-ла)
Тимощук Олена
Додано
26 жовтня 2018
Переглядів
1992
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку