Урок «Звуки слова. Поняття про звук як елемент «людської мови». Звуковий аналіз слів»

Про матеріал

Мета. Закріплювати знання учнів про звуки; про те, що слова складаються зі звуків. Формувати поняття про звук як елемент людської мови.

Розвивати увагу та спостережливість, навички звукового аналізу слів.

Виховувати інтерес до навчання; до природи

Перегляд файлу

Українська мова, 2 клас

Урок №1

Тема. Звуки слова. Поняття про звук як елемент «людської мови». Звуковий аналіз слів

Мета. Закріплювати знання учнів про звуки; про те, що слова складаються зі звуків. Формувати поняття про звук як елемент людської мови.

Розвивати увагу та спостережливість, навички звукового аналізу слів.

Виховувати інтерес до навчання; до природи

Обладнання. Ілюстрації із зображенням природи восени; любов та бережне ставлення до рідної землі; предметні малюнки (овочі)

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

(Перевірка наявності всього необхідного до уроку)

– Доброго дня вам, любі діти.

Я рада бачити вас на уроці української мови. Ану перевіримо, чи все ви приготували до уроку.

Перегляньте, перед вами

Речі в стопочці лежать:

Першим, унизу – щоденник,

Другим – зошит ви поклали,

Зверху – бачимо підручник.

Ще поклали ви на парту:

Ручку, олівець, стирачку і лінійку.

Все наявне?

А з собою захопили ви

Увагу і старанність?

Так, запам’ятайте діти,

Робоче місце ви готуйте

До кожного уроку мови.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Ознайомлення з підручником «Українська мова»

– Візьміть у руки підручник. Розгляньте його. Скажіть, як він називається? Хто його автор?

– Відкрийте. Знайдіть умовні позначення.

(Діти знайомляться з умовними позначеннями).

– Поверніться до форзацю. Прочитайте самостійно напівголосно вірш Григора Барадуліна.

– До кого звертається автор?

– Що він бажає вам?

– А зараз звернемося до першого розділу. Прочитайте назву першого розділу.

– Що ми будемо вивчати в цьому розділі?

– Про що ми в ньому дізнаємося?

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

– Сьогодні на уроці ми поговоримо, з чого утворилися слова; визначимо, що ж таке звук; пригадаємо як виконувати звуковий аналіз слів.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Вчимося записувати у зошитах дату та «класна робота»

2. Хвилинка каліграфії

ос сі ін нь

осінь

– Повторимо правопис буквосполучень, прописуємо їх  та рядок слова осінь.

– Чи любите ви осінь?

– Чим вам подобається ця пора року?

– Розгляньте ілюстрації з природою восени. Складіть речення про красу осені. Запишемо найкраще речення на дошці і у зошитах.

3. Робота за підручником (с. 4-5)

1) Поетична хвилинка

Вправа 1.

Учитель читає вірш Л. Костенко «Красива осінь вишиває клени»

– Якою автор називає осінь?

Що вона робить?

– Яким кольором вона розмальовує клени?

– Що просило листя в осені?

– Чи може, на вашу думку, осінь виконати це прохання? Чому?

– Назвіть звуки в слові осінь.

2) Робота над загадкою

Вправа 2.

– Прочитайте і відгадайте загадку.

– Які слова вам допомогли відгадати цю загадку?

– Чітко вимовте слово-відгадку. Назвіть усі звуки в цьому слові.

– Складіть звукову модель слова книга.

– Перевірте, чи правильно виконали це завдання. Для цього порівняйте зі схемою у підручнику.

– Що означають у схемі рисочки, кружечки?

– На які дві частини поділене слово?

– Так з чого складаються слова?

Висновок. Звуки ми чуємо і вимовляємо. З них утворюються слова.

3)Вправа 3.

– Уважно прочитайте вірш.

– До чого закликає вас поет?

Аналізуємо та списуємо перший рядок вірша.

Розглядаємо та аналізуємо звукові моделі.

– Знайдіть у першому реченні слова, які відповідають даним у підручнику звуковим моделям. Чітко вимовте кожен звук у цих словах.

4. Словникова робота

Визначимо значення слова звук.

Звук – елемент людської мови, утворений за допомогою органів мовлення.

Фізкультхвилинка

Раз, два – дерева встали

Три, чотири – вийшли звірі

П’ять, шість – пада лист

Сім, вісім – птахи в лісі

Дев’ять, десять – це сунички

Підняли червоні личка.

5. Гра «Шифрувальник»

Вправа 4.

– Складіть слова з поданих звуків.

(школа, урок, учень)

– Назвіть послідовно звуки в словах.

– Запишіть утворені слова самостійно.

6. Робота з прислів’ями

Вправа 5.

– Прочитайте прислів’я та поясніть, як ви розумієте їх зміст.

– Запишіть одне з прислів’їв (на вибір).

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

Гра «Хто більше?»

На набірному полотні предметні малюнки із зображенням овочів.

– Розгляньте малюнки із зображенням овочів, пригадайте їх назви.

– Запишіть назви овочів, які починаються зі звука [к].

– Складіть звукову модель одного із записаних слів.

– Складіть з одним зі слів речення.

– Найкраще речення записуємо.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ.

– Закінчіть речення:

«Звуки ми»… і «…».

«Із звуків утворюються…»

«Звук – елемент…».

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Виконати вправу 6 на с. 5.

(Записати три перші речення, скласти звукові моделі виділених слів).

doc
Додано
23 липня 2018
Переглядів
4017
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку