УрокА.П. Чехов “Скрипка Ротшильда» - історія «хвороби», написана майстром

Про матеріал

Учитель має можливості заглибитись в текст, використати випереджуючі завдання, дати відповіді на проблемні питання сучасності. залучати учнів до написання фанфіків ( Дом. завдання)

Перегляд файлу

1

 

     Тема: А.П. Чехов “Скрипка Ротшильда» - історія «хвороби», написана майстром

     Мета: проаналізувати проблематику  твору, показати психологічно складні прагнення героїв до духовного самовиявлення, розвивати навички аналізу творів малої форми, створити умови для пошукової діяльності учнів;

   виховувати розуміння антилюдяності «футлярності», сприяти вихованню моральної свідомості –важливої складової духовного здоров`я сучасної молоді.

   Обладнання: портрет А. П. Чехова, тексти твору, роздатковий матеріал із завданнями.

І Активізація опорних знань

Учитель: Антон Павлович Чехов…Письменник із світовим ім`ям. У нього вчились відомі письменники світу: Джойс, Томас Манн, Хемінгуей, Голсуорсі та інші. Всім відомі його афоризми: «Краткость - сестра таланта», писати треба так, «чтобы словам было тесно, мыслям просторно». Ці поради він давав всім, хто брався за перо. А кожне його оповідання – це класичний приклад такого викладу думок, адже він сам напрацював художні принципи побудови твору малого жанру.

  • Які  оповідання Чехова ви читали? (Учні називають)Чи дотримується автор у них своїх принципів? Давайте пересвідчимось. У вас на картках перераховані ці принципи. Зачитуємо і відповідаємо («так» - «ні»):
  • жодних попередніх описів обстановки, екскурсів у минуле;
  • розмова героїв ніби зсередини, здається що герої вже давно розмовляють;
  • немає розгорнутих авторських роздумів;
  • в основі сюжету не біографія героя, а «дрібниця життя», одна подія;
  • прийом «символічної деталі» та підтексту;
  • відкритий фінал.

Отже, ми пересвідчились, що сам Чехов був послідовним у своїх принципах.

-А зараз проведемо невеличке діагностування ваших вражень від знайомства з оповіданням А.П. Чехова «Скрипка Ротшильда».

   Я зачитую варіанти відповідей, а ви  проголосуйте, підійміть руку на свій варіант відповіді:

а) я в захваті від твору;

б) оповідання цікаве, але не все в ньому зрозуміле;

в) Боже! До чого може дійти людина!

ІІ Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети, завдань уроку.

Учитель :Результати голосування свідчать, що є потреба заглибитись не тільки у текст, а й підтекст твору, тому тему уроку сформулюємо так:

А.П. Чехов “Скрипка Ротшильда» - історія «хвороби», написана майстром

Слово хвороба в лапках. Чому? Ваші версії.(Це хвороба не тіла, а душі)

Звідси завдання уроку:

  • знайти назву цієї «хвороби»;
  • причини її виникнення;
  • шляхи її зцілення;
  • профілактику захворювання.

                                Епіграф уроку: «Життя - видовище, трагедія людська»                          (Гюго)

Зверніть увагу – у нас на дошці записи тлумачення потрібних нам в процесі уроку слів.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

Проведемо психологічну розминку. Впізнайте героїв твору за поетичною характеристикою

  1. А я стою на роздоріжжі…

У мене в грудях дві душі живуть

Між себе вкрай несхожі і ворожі(Гете) –(Яків)

  1. Я кличу смерть – дивитися набридло

На жебри і приниження чеснот(Шекспір) – (Марфа)

  1. Митцю не треба нагород –

Його судьба нагородила(Л.Костенко) – (Ротшильд)

  1. У інструментів дикі звуки…

Вони сприймали все без муки(Учитель) – (скрипка)

Учитель: Хто з них головний герой твору? (Яків)

У нас працюють літературні критики і дослідники. Їм завдання: дослідити характер Якова Іванова.

Клас працює зі змістом твору. Бліц-опитування:

  • Як називали героя у містечку? (просто Яків)
  • Як жив Яків? (як мужик)
  • Чим займався герой? (робив труни)
  • Яка мірка була у нього? (залізний аршин)
  • Яке у нього було прізвисько? (Бронза)0
  • Чому? (бронза –сплав декількох металів – сильний, міцний)
  • Що давало йому ще прибуток? (гра на скрипці)
  • Кого ненавидів Яків? (жида Ротшильда)
  • Чому герой ніколи не бував у доброму настрої? (його мучили думки про збитки)
  • Коли він здивувався, дивлячись на Марфу? (тоді, коли вона помирала, обличчя було радісним
  • Як називає він дружину у фельдшера? (мій предмет)
  • Що незвичне для нашого розуміння зробив Яків вдома? (зняв мірку на труну з живої дружини)

Підсумок – ось він, Яків. Прагматичний, холодний, жадібний – «залізний аршин»

Робота з текстом. Простежимо, як змінюється світосприйняття Якова. ЩО спричинило такі зміни?

Учні-дослідники зачитують цитати і пояснюють їх. (4 цитати)

Висновок учителя

  1. Спогади про сім`ю, замилування річкою переростають у раціональні розрахунки.
  2. Ми свідки боротьби двох начал: духовного і матеріального.
  3. Монологічний діалог Якова сповнений запитаннями до сенсу свого життя
  4. Яків страждає
  5. Внутрішній конфлікт досягає кульмінації

Запитання до класу:

- Яку одну подію з життя героя розкриває автор? (переосмислення життя і духовне зцілення 70 років -3 дні)

- Чи психологічно виправдане це зцілення? Чи було щось у житті, що давало надію, що він прокинеться з цього сну бездуховності? (скрипка – вона розкриває загадку його душі)

- З якого епізоду почалась деградація героя? (смерть дитини)

- Я з якого – духовне зцілення? (смерть дружини)

- Чому добро перейшло у зло? (герой замкнув свою душу, забув все хороше, став егоїстом)

- Крім слів-символів що ще є своєрідним золотим ключиком до театру потаємних думок і почуттів Якова? Запишіть їх

(Деталі-лейтмотиви: 1. людина-річ, 2. розмови про прибутки і збитки. 3. скрипка.

Немає чіткого портрету: насилля, гроші не мають обличчя)

Ось символ-малюнок двуликого Якова.  Напишіть риси характеру Якова-трунаря і творця.

Згадаймо тему уроку.

- Чи можна назвати «хворобу» героя? (бездуховність, офутлярення)

- Які причини її виникнення? (згубна ощадливість, жорстокість і т д)

- Чому помирає Яків? (він порушив загальнолюдські норми, зіпсував життя іншій людині. Смерть Якова забирає з собою байдужість, черствість

- Як правило, твір називається іменем головного героя. А. П. Чехов назвав «Скрипка Ротшильда». Погляньте на словник поєднання протилежних за значенням слів – це ( оксюморон). Правильно було б «Мільйони Ротшильда»

- А Ротшильд у творі багач? Докажіть цитами.

- Що ми можемо сказати про його духовну сутність? Для доведення суті розуміння образу застосуємо метод припущень і доказів

Припущення:

  1. Ротшильд здатен глибоко мислити (Учні  доказують прикладами)
  2. Головне для нього – гра на скрипці.
  3. Ротшильд –Найбільш людяний у творі.

- Символ героя – часник. Як ви це зрозуміли? (Ротшильд, як той часник, відштовхує від себе запахом, зовнішністю, але в ньому закладені здорові начала).

- Чому найближче і найдорожче серцю – скрипку – Яків віддає Ротшильду? (Ротшильд – єдина людина в містечку, яка зможе гідно володіти його скрипкою. Це його духовний заповіт)

- Визначте ідею твору. Ідея твору – це невмирущість духовності: високе, прекрасне, одухотворене житиме вічно)

- Чи згідні ви з думкою«У творі духовне зцілення потрібне було тільки Якову Бронзі» (Ні. Ще мешканцям містечка)

- Яке слово насторожує нас, коли мова йде про мешканців містечка? (вони були старими, бездушними, обмеженими)

- Доведіть це (1. Яків робив всі труни на свій зріст – всі були такі, як Яків.

2.Слухали погану гру оркестру. 3. В кінці твору плачуть від гри скрипки – очищаються, олюднюються, зцілюються)

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Складаємо ланцюжок метаморфоз:

Марфа …Яків…скипка Ротшильда…мешканці містечка.

-Як епіграф до уроку можна представити через сприйняття твору «Скрипка Ротшильда»?

                                          Епіграф уроку: «Життя - видовище, трагедія людська»

Марфа? – уособлення трагічності;

Ротшильд? – приниження, бідність;

Бронза? – марно прожиті роки

Своїми думками поділяться літературні критики(узагальнення  по кожному образу)

Підсумок учителя

Представників української і російської літератури об`єднують спільні пошуки у засобах вираження думок, почуттів героїв; розмаїття кольорів і фарб навколишньої природи, суголосся і дисонансів(у тексті дисонанс –оркестр, суголосся- скрипка)

  • Чи згідні ви, що лейтмотивом твору є мелодія – сумна і жалісна. Хто за нею? Ось підказка:

Скажи мені, фантазіє дивна,

Як научить байдужих почувати?

Як розбудити розум, що заснув?

Як час вернуть, що марно проминув?

Як певную мету вказати розпачливим?

Фантазіє, порадь, як жити нещасливим?

  • Чиї роздуми символізує мелодія?

(автора, який вірить, що творець щастя –сама людина)

  • Чи виконані завдання уроку?
  • «Хвороба» героя? (бездуховність, «офутлярення»)
  • Причини її виникнення? (згубна ощадливість, жорстокість і т д)
  • Чим небезпечна? (руйнує душі – існує в просторі і часі)
  • Як уникнути її? (відчувати прекрасне, творити добро)

V. Підбиття підсумків уроку

Філософські проблеми сенсу життя за оповіданням А.П. Чехова «Скрипка Ротшильда»:

  1. «І чому людина не може жити так, щоб не було отих втрат і збитків»
  2. «Чого люди завжди роблять саме не те, що потрібно?»
  3. «Чого взагалі люди заважають жити одне одному?»

Лікар Чехов ставить кожному з нас питання про сенс життя. Дайте відповіді

«Добро – не наука, воно ДІЯ» (Р.Роллан).

Відповіді учнів: Потрібно любити, розуміти, спілкуватися, співчувати, допомагати.

VІ. Домашнє завдання

Дослідити за текстом життєвий шлях Марфи

Подумати над питанням: «Якби не смерть, то що б її чекало?»

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
765
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку