Учитель має можливості заглибитись в текст, використати випереджуючі завдання, дати відповіді на проблемні питання сучасності. залучати учнів до написання фанфіків ( Дом. завдання)
1
Тема: А.П. Чехов “Скрипка Ротшильда» - історія «хвороби», написана майстром
Мета: проаналізувати проблематику твору, показати психологічно складні прагнення героїв до духовного самовиявлення, розвивати навички аналізу творів малої форми, створити умови для пошукової діяльності учнів;
виховувати розуміння антилюдяності «футлярності», сприяти вихованню моральної свідомості –важливої складової духовного здоров`я сучасної молоді.
Обладнання: портрет А. П. Чехова, тексти твору, роздатковий матеріал із завданнями.
І Активізація опорних знань
Учитель: Антон Павлович Чехов…Письменник із світовим ім`ям. У нього вчились відомі письменники світу: Джойс, Томас Манн, Хемінгуей, Голсуорсі та інші. Всім відомі його афоризми: «Краткость - сестра таланта», писати треба так, «чтобы словам было тесно, мыслям просторно». Ці поради він давав всім, хто брався за перо. А кожне його оповідання – це класичний приклад такого викладу думок, адже він сам напрацював художні принципи побудови твору малого жанру.
Отже, ми пересвідчились, що сам Чехов був послідовним у своїх принципах.
-А зараз проведемо невеличке діагностування ваших вражень від знайомства з оповіданням А.П. Чехова «Скрипка Ротшильда».
Я зачитую варіанти відповідей, а ви проголосуйте, підійміть руку на свій варіант відповіді:
а) я в захваті від твору;
б) оповідання цікаве, але не все в ньому зрозуміле;
в) Боже! До чого може дійти людина!
ІІ Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети, завдань уроку.
Учитель :Результати голосування свідчать, що є потреба заглибитись не тільки у текст, а й підтекст твору, тому тему уроку сформулюємо так:
А.П. Чехов “Скрипка Ротшильда» - історія «хвороби», написана майстром
Слово хвороба в лапках. Чому? Ваші версії.(Це хвороба не тіла, а душі)
Звідси завдання уроку:
Епіграф уроку: «Життя - видовище, трагедія людська» (Гюго)
Зверніть увагу – у нас на дошці записи тлумачення потрібних нам в процесі уроку слів.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Проведемо психологічну розминку. Впізнайте героїв твору за поетичною характеристикою
У мене в грудях дві душі живуть
Між себе вкрай несхожі і ворожі(Гете) –(Яків)
На жебри і приниження чеснот(Шекспір) – (Марфа)
Його судьба нагородила(Л.Костенко) – (Ротшильд)
Вони сприймали все без муки(Учитель) – (скрипка)
Учитель: Хто з них головний герой твору? (Яків)
У нас працюють літературні критики і дослідники. Їм завдання: дослідити характер Якова Іванова.
Клас працює зі змістом твору. Бліц-опитування:
Підсумок – ось він, Яків. Прагматичний, холодний, жадібний – «залізний аршин»
Робота з текстом. Простежимо, як змінюється світосприйняття Якова. ЩО спричинило такі зміни?
Учні-дослідники зачитують цитати і пояснюють їх. (4 цитати)
Висновок учителя
Запитання до класу:
- Яку одну подію з життя героя розкриває автор? (переосмислення життя і духовне зцілення 70 років -3 дні)
- Чи психологічно виправдане це зцілення? Чи було щось у житті, що давало надію, що він прокинеться з цього сну бездуховності? (скрипка – вона розкриває загадку його душі)
- З якого епізоду почалась деградація героя? (смерть дитини)
- Я з якого – духовне зцілення? (смерть дружини)
- Чому добро перейшло у зло? (герой замкнув свою душу, забув все хороше, став егоїстом)
- Крім слів-символів що ще є своєрідним золотим ключиком до театру потаємних думок і почуттів Якова? Запишіть їх
(Деталі-лейтмотиви: 1. людина-річ, 2. розмови про прибутки і збитки. 3. скрипка.
Немає чіткого портрету: насилля, гроші не мають обличчя)
Ось символ-малюнок двуликого Якова. Напишіть риси характеру Якова-трунаря і творця.
Згадаймо тему уроку.
- Чи можна назвати «хворобу» героя? (бездуховність, офутлярення)
- Які причини її виникнення? (згубна ощадливість, жорстокість і т д)
- Чому помирає Яків? (він порушив загальнолюдські норми, зіпсував життя іншій людині. Смерть Якова забирає з собою байдужість, черствість
- Як правило, твір називається іменем головного героя. А. П. Чехов назвав «Скрипка Ротшильда». Погляньте на словник поєднання протилежних за значенням слів – це ( оксюморон). Правильно було б «Мільйони Ротшильда»
- А Ротшильд у творі багач? Докажіть цитами.
- Що ми можемо сказати про його духовну сутність? Для доведення суті розуміння образу застосуємо метод припущень і доказів
Припущення:
- Символ героя – часник. Як ви це зрозуміли? (Ротшильд, як той часник, відштовхує від себе запахом, зовнішністю, але в ньому закладені здорові начала).
- Чому найближче і найдорожче серцю – скрипку – Яків віддає Ротшильду? (Ротшильд – єдина людина в містечку, яка зможе гідно володіти його скрипкою. Це його духовний заповіт)
- Визначте ідею твору. Ідея твору – це невмирущість духовності: високе, прекрасне, одухотворене житиме вічно)
- Чи згідні ви з думкою«У творі духовне зцілення потрібне було тільки Якову Бронзі» (Ні. Ще мешканцям містечка)
- Яке слово насторожує нас, коли мова йде про мешканців містечка? (вони були старими, бездушними, обмеженими)
- Доведіть це (1. Яків робив всі труни на свій зріст – всі були такі, як Яків.
2.Слухали погану гру оркестру. 3. В кінці твору плачуть від гри скрипки – очищаються, олюднюються, зцілюються)
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
Складаємо ланцюжок метаморфоз:
Марфа …Яків…скипка Ротшильда…мешканці містечка.
-Як епіграф до уроку можна представити через сприйняття твору «Скрипка Ротшильда»?
Епіграф уроку: «Життя - видовище, трагедія людська»
Марфа? – уособлення трагічності;
Ротшильд? – приниження, бідність;
Бронза? – марно прожиті роки
Своїми думками поділяться літературні критики(узагальнення по кожному образу)
Підсумок учителя
Представників української і російської літератури об`єднують спільні пошуки у засобах вираження думок, почуттів героїв; розмаїття кольорів і фарб навколишньої природи, суголосся і дисонансів(у тексті дисонанс –оркестр, суголосся- скрипка)
Скажи мені, фантазіє дивна,
Як научить байдужих почувати?
Як розбудити розум, що заснув?
Як час вернуть, що марно проминув?
Як певную мету вказати розпачливим?
Фантазіє, порадь, як жити нещасливим?
(автора, який вірить, що творець щастя –сама людина)
V. Підбиття підсумків уроку
Філософські проблеми сенсу життя за оповіданням А.П. Чехова «Скрипка Ротшильда»:
Лікар Чехов ставить кожному з нас питання про сенс життя. Дайте відповіді
«Добро – не наука, воно ДІЯ» (Р.Роллан).
Відповіді учнів: Потрібно любити, розуміти, спілкуватися, співчувати, допомагати.
VІ. Домашнє завдання
Дослідити за текстом життєвий шлях Марфи
Подумати над питанням: «Якби не смерть, то що б її чекало?»