ПРОЕКТНА ТЕХНОЛОГІЯ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
( МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК)
Автор: Чеговець Інна Володимирівна,
вчитель української мови та літератури
Предмет «Українська мова» - важлива складова частина сучасної освіти. Метою цього предмету, якщо звернутися до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів є «навчання рідної мови і полягає у формуванні національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка вільно володіє вміннями й навичками, вміє доцільно користуватися засобами рідної мови»...Отже, як бачимо, навчання рідної мови має бути спрямоване на формування мовної особистості - людини, яка є носієм мови, володіє лінгвістичними знаннями та високим рівнем комунікативних умінь та навичок, дбає про красу і розвиток власного мовлення.
Беручи до уваги Програми з української мови, я намагаюсь на своїх уроках не лише донести певний обсяг інформації, а й сприяти виробленню в учнів уміння навчатися, розвивати творче мислення, внутрішні символи для навчання, формувати гармонійно розвинуту особистість, свідоме ставлення до вивчення рідної мови.
Досліджуючи рівень сформованості школярів як мовної особистості, з'ясувалось, що близько 74 % не володіють достатньою мірою навичками діалогічного і монологічного усного зв’язного мовлення. Тому, перш за все, на уроках української мови та літератури я намагаюся створити таку психологічну атмосферу між «вчителем і учнями», яка сприяє інтересу до навчання, викликає готовність до сприйняття і засвоєння предмету.
Окремо хочу сказати про курс української літератури, метою якого є «сприяння всебічному розвитку, духовному збагаченню учня; вихованню національно свідомого громадянина України». Тому, намагаючись на своїх уроках вирішувати сучасні проблеми освіти та виховання учнівської молоді, враховуючи сучасні вимоги до викладання, пов’язані з естетизацією навчального процесу, використовую на уроках літератури шедеври образотворчого і музичного мистецтв. Окрім цього, вважаю майже неможливим викладання української літератури без застосування певних елементів філософських знань та без звернення до психології.
Отже, на своїх уроках я намагаюся говорити зі своїми учнями мовою образів, емоцій, мистецтва взагалі. Коли знання поєднуються з почуттями, вважаю, і з'являється потяг до читання. Дуже важливо, безумовно, навчити учня мислити, висловлювати власні думки і відстоювати їх. І як тут не згадати слова відомого педагога В.Сухомлинського, що звучать як наказ сучасному вчителю: «Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у свті гри, музики, фантазії, творчості. Без цього вона засушена квітка...Ми повинні виховувати так, щоб дитина відчувала себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісними почуттями і може принести маленьким людям переживання творця.»
Використання методу проектів на уроках української літературі спрямоване на активізацію пізнавальних інтересів учнів; розвиток творчих здібностей, умінь застосовувати знання на практиці; формування критичного мислення школярів. Ефективність застосування методу проектів на уроках української літератури залежить від багатьох факторів: опанування учнями тексту літературного твору, місце уроку в темі, загальний рівень підготовки учнів, їхнє ставлення до творчих завдань, психологічний клімат у класі, майстерність учителя, чіткість питань, мети.
Найчастіше на уроках української літератури використовую творчі проекти, участь у яких допомагає школярам краще осягнути художній твір, зрозуміти літературну епоху, усвідомити особливості творчості різних письменників, висловити особистісне ставлення до того чи іншого літературного явища, реалізувати свої творчі та інтелектуальні здібності.
Наприклад, під час опрацювання біографічної теми, учні залучаються до участі у творчому проекті «Віртуальний музей письменника». Для цього школярі об’єднуються у групи; кожна група отримує завдання опрацювати певний біографічний матеріал (за підручником або додатковою літературою), скласти перелік можливих експонатів для окремої музейної кімнати. Так, під час вивчення біографії Тараса Григоровича Шевченка у 9-ому класі, учні підбирають експонати для таких «музейних залів»: «Рання лірика поета», ««Період «трьох літ»-золота доба творчості», «Лірика Т.Шевченка періоду арешту», « Світова велич Т.Шевченка», «Біблія в житті Т.Шевченка», «Тема матері й сина у творах Т. Шевченка». Кожна група презентує свою роботу, проводячи «екскурсію» певним залом віртуального музею Тараса Григоровича Шевченка.
Під час опрацювання художнього твору учні можуть бути залучені до участі в творчих особистісно орієнтованих проектах: «Моє слово на захист героя» (кінцевий продукт - публічний виступ на захист героя), «Мої поради герою» (кінцевий продукт - лист героєві з дружніми порадами), «Дискутуємо з героєм» (кінцевий продукт -перелік учинків або життєвих позицій героя, з якими юний читач не згоден), «Я - герой художнього твору» (кінцевий продукт - фрагмент твору з описом події, учасником якої є школяр), ««Переписана» сторінка художнього твору» (кінцевий продукт - фрагмент твору, «переписаний» відповідно до учнівського бачення розвитку подій) тощо.
Осмислити особливості характерів літературних героїв учням допомагає участь у рольовому проекті «Прес-конференція літературних героїв». Учні за бажанням обирають ролі (частина - літературні герої, решта - кореспонденти різних газет і журналів). Учитель пропонує тему для обговорення. Це може бути дружба, права й обов'язки , сім'я , ставлення до природи, моральні принципи тощо. «Кореспонденти» мають оформлювати запитання до героїв, а ті повинні дати відповіді на них відповідно до теми та змісту твору.
Найбільш доцільно використовувати метод проекту на етапі закріплення знань, умінь, навичок, коли текст прочитано та проаналізовано. Метод проектів дозволяє ефективно систематизувати та узагальнити знання учнів з певної теми (розділу).
Специфіка предмету «українська література» дозволяє пропонувати учням різноманітні проекти, які відповідають уподобанням дітей та спрямовані на розвиток їхніх здібностей, наприклад: «Я - художник», «Я-мистецтвознавець», «Я - літературний критик», «Я - актор», «Я - дослідник», «Я - перекладач», «Я - лінгвіст», «Я - дизайнер», «Я - сценарист», «Я - музикант», «Я - модельєр», «Я - режисер», «Я - науковець».
Організовуючи проектну діяльність учнів на підсумковому етапі уроку літератури, вчитель повинен дотримуватися певного алгоритму дій. Назви всіх проектів (п’ять-шість залежно від кількості учнів у класі) написані на дошці. Учитель знайомить учнів з кожним проектом, коротко пояснює завдання (як варіант його можна розписати в інструкціях), яке разом з трафаретами - назвами проектів та матеріалами для виконання завдань (картки, словники, олівці, маркери тощо), він розкладає на столі.
Коли учні познайомилися з проектами, вони повинні обрати один і за 20 секунд зайняти місце у групах. На виконання роботи дається 10-20 хвилин залежно від кількості груп і складності завдань. У ході публічної презентації результатів роботи у проекті влаштовується колективне обговорення.
Наприклад, на підсумковому уроці з вивчення повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» шестикласникам можна запропонувати участь у творчих проектах: «Я - художник» (завдання - проілюструвати певний розділ книги); «Я - бібліотекар» (завдання - переконливо порадити юним читачам прочитати книгу); «Я - актор» (завдання - інсценізувати уривок з твору); «Я - реквізитор» (завдання - скласти перелік необхідного реквізиту для інсценування уривку твору); «Я - літературний критик» (завдання - написати статтю в шкільну літературну газету); «Я - музикант» ( завдання - обрати із запропонованих мелодій ті, які відповідають характеру твору); «Я - мовознавець» (завдання - проаналізувати мовні засоби, характерні для різних героїв).
Отже, якщо вчитель творчо підійде до організації роботи за методом проектів - запропонує як універсальні, так і ситуативні проекти, чітко складе інструкції для кожної групи з урахуванням можливостей дітей, знайде потрібні слова, щоб підбадьорити учнів, створити творчу атмосферу, ситуацію успіху - то результатом стане краще розуміння художнього твору, його аналіз, побудова власних інтерпретацій, розвиток творчих здібностей учнів.
Розвиток сучасної освітньої системи ставить безліч питань щодо змісту й організації навчання української мови і літератури. Важливою проблемою є пошук оптимальних шляхів зацікавленості учнів до навчання, спонукання до творчості, самостійності, адже життя потребує іншого мислення, вчинків, дій. Звідси випливає необхідність готувати дитину до нових умов життя, змінювати методи навчання, застосовуючи такі, які вимагають творчого пошуку, самостійних висновків, рішень, самоосвіти, тому, мабуть, все більшої популярності і визнання отримує проектна діяльність на уроках української мови і літератури.
Чим ще обумовлена така зацікавленість методом проектів? Проектна технологія дає можливість учителеві застосувати розмаїття інтерактивних вправ і змінити роль авторитарного транслятора готових ідей на натхненника інтелектуального та творчого потенціалу учня. Майбутнє за системою навчання, що вкладалося б у схему «учень - технологія - учитель», за якої педагог перетворюється на технолога, а учень стає активним учасником процесу навчання. Педагогічна майстерність сучасного вчителя має розвиватись «не через забезпечення його великою кількістю рецептурних посібників і широке використання ним готових поурочних розробок. Йому потрібні передусім фундаментальні знання з базового предмета, висока загальна культура і грунтовна дидактична компетентність.»
У чому ж сутність і переваги даного методу?
Навчальне проектування не є принципово новою технологією. Метод проектів, або «метод проблем», виник у 20-ті роки XX ст. у США. Джон Дьюї розробив ідеї активізації доцільної діяльності учня у співвідношенні з його особистим інтересом саме в цих знаннях як засад навчання. Його ідеї набули поширення і популярності у Бельгії, Ізраїлі, Італії, Німеччині, Нідерландах, Фінляндії завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань з практичним застосуванням. Отже, проектування стало інтегрованим компонентом розробленої і структурованої системи освіти.
Метод проектів привернув увагу і російських педагогів початку XX ст., у 1905 році під керівництвом педагога С.Шацького було організовано невелику групу працівників, які намагалися активно впроваджувати проектні методи у практику викладання.
За радянської влади ідеї проектування використовували до 1931 року, але цей метод було заборонено. Відтоді і в Росії,і в Україні більше не робилося серйозних спроб відродити метод проектів в освітянській практиці, через що зараз використовуються лише окремі елементи цієї технології.
Сутність проектної технології у функціонуванні цілісної системи дидактичних засобів (змісту, методів, прийомів тощо), що адаптує навчально-виховний процес до структурних та організаційних вимог навчального проектування. Воно, у свою чергу, передбачає системне й послідовне моделювання тренувального вирішення проблемних ситуацій, які потребують від учасників освітнього процесу пошукових зусиль, спрямованих на дослідження й розробку оптимальних шляхів вирішення проектів, їх неодмінний публічний захист та аналіз підсумків упровадження.
Проектна технологія розглядається як особливий вид пізнавальної активності обдарованих дітей, мотивований проблемним протиставленням відомого й невідомого, що має на меті активізацію процесу пізнання й осмислення нового.
Як відомо, методи навчання мають виконувати такі основні загально педагогічні функції: спонукальну, освітню, виховну, розвивальну, контрольно - кореляційну.
Використовуючи певні методи, учитель має знати, як їх спрямувати на посилення тієї чи іншої функції. Як свідчить анкетування вчителів, усі правильно вказали освітню функцію як основну, проте майже не вказали спонукальну (мотиваційну), а значення розвивальної функції значно звужували. Але ж орієнтація на розвивально - пошуковий тип навчання, на розвиток особливості змісту навчальних дисциплін вимагає перегляду функцій методів, розстановки нових акцентів щодо відомих методів.
Навчальне програмування не тільки акцентоване на збуджені потреби в розвитку аналітичних, дослідницьких, комунікативних, організаційних, рефлексивних та інших важливих умінь і навичок обдарованих дітей, а й обов’язково передбачає їх системне застосування, цілеспрямовано перевіряє ступінь їхньої надійності й ефективності набутих учнями знань, умінь і навичок. Проектна технологія, таким чином, принципово відповідає за встановлення міцного зворотного зв’язку між теорією та практикою у процесі навчання, виховання й розвитку учня.
Зростання популярності методу проектів у різних країнах протягом останнього часу веде до збільшення кількості різних підходів, до тлумачення його сутності. Отже, сутність проектної технології - стимулювати інтерес учнів до певних проблем, які передбачають володіння певною сумою знань, і через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання з прагматичними, дотримуючись їх відповідного балансу на кожному етапі навчання.
На думку О.Пометун, педагогічна технологія дає відповідь на запитання, як, яким чином (методами, прийомами, засобами) досягти поставленої мети, встановлюючи порядок використання різноманітних моделей навчання. Технологія - це комплекс, що складається із:
• Набору моделей навчання, розроблених учителем на цій основі.
Отже, використання проектів у навчанні - це технологія, яка передбачає застосування різних методів та форм організації навчального процесу.
Метою навчального проектування є створення педагогом під час освітнього процесу таких умов, за яких результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня. Під час використання технології вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних розвивальних завдань: розвиваються пізнавальні навички учнів, формуються вміння самостійно конструювати свої знання, уміння орієнтуватися в інформаційному просторі, активно розвивається критичне мислення, сфери комунікації.
Таким чином, проект - це цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси учня.
Діяльність учня - це активна взаємодія з довкіллям, під час якої індивід виступає як суб’єкт, котрий цілеспрямовано впливає на об’єкт і тим самим задовольняє свої потреби.
До чого зобов’язує проектна діяльність?
Завдяки проектуванню на уроках української мови та літератури учні вчаться:
Вимоги проектної технології
Успішна організація проектування, як особливого типу інтелектуальної діяльності, вимагає:
Проектування - це особливий тип інтелектуальної діяльності, відмінною особливістю якої є перспективна орієнтація, дослідження, яке має практичне спрямування.
Таким чином, робота над проектом, по-перше, - це практика особистісно зорієнтованого навчання, що враховує у процесі навчання конкретного учня, його вільний вибір та особисті інтереси (тому цей учень розуміє, навіщо йому знання і де їх застосовувати); по-друге, навчальне проектування орієнтоване насамперед на самостійну роботу - індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують упродовж визначеного часу; по-третє, проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих методів, прийомів, засобів.
За характером контактів проекти поділяються на внутрішні та міжнародні. Внутрішніми називаються проекти, організовані або всередині однієї школи, або між школами, класами, всередині регіону, країни. У міжнародних проектах беруть участь представники різних країн, для їх реалізації можна застосувати засоби інформаційних технологій.
За кількістю учасників проекти поділяються на особисті, парні та групові.
За тривалістю проведення розрізняють короткодіючі (кілька уроків із програми одного предмета), середньої тривалості (від тижня до місяця), довготривалі (кілька місяців).
Типи проектів
Для цих проектів важлива мета, структура, соціальний напрямок, актуальність. Вони дають змогу активізувати та розвивати розумові й мовленнєві здібності дітей, їхнє мислення, пам'ять, привчають до уважності, спостережливості, відповідальності, формують культ знань. Наприклад, тема «Народознавство у кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна» в 11-ому класі дає змогу інтегрувати знання з народознавства та літератури.
Вимоги до дослідницьких проектів:
Інформаційні - це збір цікавих фактів із життя письменника, які допомагають учням краще зрозуміти його як особистість, осягнути ідейно-естетичний ідеал письменника, життєву позицію; це пошук відомостей про різні варіанти твору; це складання карти подорожей літературних героїв тощо. Це проекти інтегрованого характеру. Учні отримують проблемні завдання в залежності від пізнавальних інтересів і творчих здібностей (завдання для біографів, учнів-читців, учнів-літературознавців тощо).
Мета творчих проектів:
Результат діяльності учасників чітко визначено із самого початку, він орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма, рекомендації, проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект потребує складання сценарно всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них. Особливо важливими є хороша організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень і презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження в практику. Це можуть бути:
Як працювати над проектом
Навчальний проект - організаційна форма роботи, яка спрямована на засвоєння навчального матеріалу і складає частину стандартного предмета. Важливо чітке планування етапів роботи і виконавців.
Робота над проектом складається з таких компонентів:
Таким чином досягається виконання низки різнорівневих дидактичних, розвивальних і виховних завдань.
Способи виконання й представлення проекту можуть бути різними. Проекти можуть виконуватися на окремих аркушах і скріплюватись разом, утворювати монтаж, виставку. У нашій роботі це можуть бути схеми, колажі, малюнки, зведені таблиці, папки з фотографіями.
Можна заохочувати виконання в чорновому варіанті, який перевіряється вчителем. Така робота вимагає додаткового часу й зусиль не тільки учня, а й учителя. Проте саме це дає можливість учителю бути не перевіряючим, а консультантом, тобто співпрацювати з учнями.
Проектна методика використовує всі кращі ідеї традиційної та сучасної методики викладання мови: різноманітність тем, типів текстів, навчальної діяльності, типів вправ; навчання із задоволенням (надання учням можливості говорити про те, що вони думають, виявляти свою творчість в оформленні та презентації проекту).
Планування реалізації проекту
Визначити виконавців та помічників, які у встановлений термін забезпечують підготовку до проекту. План складається з переліку вправ, які потрібно зробити перед початком проекту.
Орієнтовний план:
Організація проекту
Проекти на уроках української мови та літератури
Проектна технологія придатна для інтерактивного навчання, бо кожен проект розпочинається з визначення проблеми й обрання учнями теми і завдань, які треба опрацювати. Подальший етап - самостійна робота учнів над проблемою (відбувається індивідуально, в парі, у групі). Як педагогічна технологія метод проектів є сукупністю дослідницько - пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
У проекті обов’язково слід представити власні результати, так само, як і в інтерактивній вправі.
Спільні умови ефективності роботи:
Метод проектів навчає вибирати найоптимальніші й водночас конкурентоздатні варіанти розв’язання поставленої проблеми.
Проектна діяльність передбачає колективну роботу: інформаційний обсяг проектів змушує учнів об’єднуватись у групи. Склад, чисельність і обов’язки групи вони визначають самі. Учитель виступає в ролі помічника, партнера, порадника, який допомагає доставити акценти, знайти оптимальний метод, накреслити шлях до поставленої мети. У результаті виграють усі («Твій успіх іде на користь мені, а мій - на користь тобі»), учні усвідомлюють, що всі члени групи приречені на загальну долю («Або ми потонемо, або випливемо, але - разом»). Успіхи кожного визначаються не тільки ним самим, а й зусиллями його товаришів («Ми не можемо обійтися без тебе»). Усі члени групи пишаються успіхами один одного і разом радіють, коли один із членів групи удостоюється похвали за особливі досягнення («Ми всі поздоровляємо тебе з успіхом!»). У проекті за умов кооперації (співробітництва) реалізується розуміння, що власний успіх залежить від успіху команди. Взаємодія під час роботи над проектом формує соціальні вміння (навички керівництва, співпраці, колективні рішення, конструктивні розв'язання конфліктів) та вміння застосувати знання на практиці чи в нестандартних ситуаціях.
Суттєвими компонентами співробітництва є:
Учні, працюючи над проектом, краще запам'ятовують навчальний матеріал, мають змогу випробовувати себе в різних ролях, навчаються співпрацювати для розв'язання певних пізнавальних завдань. Завдяки цьому вирішується одна з найважливіших функцій навчання - комунікативна.
Групові проекти відрізняються від індивідуальних та парних більшою змістовністю та оригінальністю художнього оформлення. Крім того, участь у проекті надає дітям можливість здійснити свій вибір ідей, норм, моделей поведінки, учні несуть відповідальність за цей вибір, працюють в атмосфері співпраці, бо успіх кожного - це успіх усіх.
Організація живої взаємодії між учителем і учнем можлива через різноманітні форми та методи, де новий матеріал засвоюється завдяки діяльності учнів. Саме цьому і сприяє проектна технологія, яка враховує вибір методичних прийомів, здатних виявити та розвинути хист, азарт кожного учня, врахувати його вдачу, здібності, схильність до тих наукових знань, які йому найбільш цікаві.
Участь у проекті забезпечує високий рівень пізнавальної активності, а до розумової діяльності залучаються емоції, нові знання здобуваються в суперечках, формуючи варіативне мислення. Отже, процес пізнання стає радісним, цікавим, тобто ефективним.
Я вважаю, що найкращі підручники, найсучасніші технології спрацьовують за умови врахування психологічних аспектів навчання української мови, таких як:
У своїй педагогічній діяльності ми завжди пам’ятаємо та виконуємо такі нескладні, але дуже ефективні правила:
Кілька років працюю я над проблемою «Формування мовної особистості на уроках української мови та літератури через проектну діяльність школярів». І як свідчить практика, саме такі уроки-проекти, формуючи певні моральні принципи, впливають на свідомість учнів. Цей вплив набагато глибший, якщо вибір проблемних питань і форма їх обговорення йдуть від самих учнів. Особливо це є важливим в старших класах, коли значне місце в системі виховання юної особистості відіграє самовиховання. Через переосмислення пріоритету певних методів, видів і прийомів навчальної діяльності, а також, враховуючи вимоги особистісно орієнтованого навчання, я звертаюсь у своїй педагогічній діяльності до різних методів проектної роботи: квести, КВК-уроку, створення рекламного проспекту, газет, кросвордів, ребусів, уроку-аукціону, уроку-спектаклю.
У чому ж, як на мене, ефективність проектної технології?
Річ у тім, що сучасне життя доводить нам: найбільшою цінністю XXI сторіччя стала людина, яка вміє працювати в команді і тільки такий метод як проектна діяльність навчає школярів:
Одним з прикладів застосування проектних технологій на уроках української мови є розроблений мною блок уроків в 6 - ому класі на тему: «Займенник як частина мови», де перед учнями стояло проблемне питання: «Чи є займенник, дійсно, самостійною частиною мови?».
Щоб розв’язати це питання, учням довелося не тільки досконало оволодіти теоретичним матеріалом стосовно цієї теми, а й дослідити, проаналізувати, зробити власні висновки (див.додатки).
Обґрунтування вибору проблеми. Реалізація парадигми особистісно орієнтованої освіти, спрямованої на розвиток здібностей учня потребує створення діяльнісного навчального середовища, індивідуалізації педагогічного процесу, підготовки до життя та майбутньої діяльності, формування гуманістичного світогляду, збереження фізичного та психічного здоров’я. Ці та інші завдання успішно втілює проектна технологія навчання, яка передбачає активну самостійну діяльність школяра, базується на системній діагностиці та рефлексії щодо результатів навчально-виховного процесу кожного учня, формує досвід самоосвітньої роботи, дозволяє широко застосовувати різноманітні форми та методи розвитку особистості, знімає психічне та навчальне навантаження, сприяє діалогізації усього педагогічного процесу.
У національній доктрині розвитку освіти, затвердженій Указом Президента, ставляться завдання постійного оновлення змісту освіти та навчально-виховного процесу.
Він повинен будуватися відповідно до потреб особистості та індивідуальних можливостей дітей, зростання їх самостійності і творчої активності, що в кінцевому результаті повинно зміцнити демократичні основи громадського суспільства і прискорити його розвиток. Це вимагає організації навчання відповідно до здібностей, здатності до навчання, таланту дитини. Необхідна переорієнтація на людину, на те, щоб створити можливості кожному стати самим собою.
Функціональний підхід до мовного курсу має забезпечити учням ефективно користуватися мовою як засобом пізнання комунікації, високу мовну культуру особистості. Має бути таке співвідношення теорії та мовленнєвої практики, за якого пріоритетним є розвиток навичок діяльності.
За кінцевим результатом: практико - орієнтований.
За змістом: монопредметний.
За кількість учасників: груповий (колективний).
За тривалістю: короткодіючий (середньої тривалості).
За ступенем самостійності: евристичний (творчий).
За характером контактів: внутрішній.
Початок: 4 квітня 2021 року.
Закінчення: 21 травня 2021 року.
Людські: кваліфікований вчитель, психолог, спеціаліст з комп’ютерних технологій. Матеріально-технічні: наявність досвіду та відповідних авторських матеріалів вчителя, комп’ютера, ксерокса, паперу. Інформаційні: доступ до Інтернету, бібліотечний фонд.
Урок№1
Займенник . Цикл уроків .
Тема : Займенник. Загальне значення , морфологічні ознаки , синтаксична роль .
Мета : поглибити й систематизувати знання учнів про займенник як частину мови , зокрема про його загальне значення , морфологічні ознаки , синтаксичну роль ; навчити учнів розпізнавати займенники, визначати граматичні ознаки ; правильно вживати в мовленні; розвивати усне й писемне мовлення , мислення , пам’ять . Виховувати любов до рідного краю,почуття поваги до історичного минулого народу.
Тип уроку : засвоєння нових знань .
Обладнання: таблиці „Займенник як частина мови”, комп’ютер, підручник з української мови; мультимедійний проектор.
Хід уроку
2. Установчо - мотиваційний етап .
Послухайте казочку, власне, тільки її початок, а продовження складете самі.
У древньому і славному царстві Мови є родюча і квітуча Земля, що зветься
Морфологією. Населяють її великі й малі родини слів, кожне з яких підкоряється законам і волі батька – старшини.
Зустрілись якось три брати - володарі: Іменник, Прикметник та Числівник. Перший з них - найбагатший, рід його найчисленніший, другий - найпишніший, бо всьому навколо дає ознаку, а третій - найпунктуальніший, бо всьому знає і рахунок, і порядок. В одній із алей помітили вони невелику групу аборигенів.
- А це що за мізерія ? - обережно запитав Іменник.
-1 зовсім ми не мізерія, - ображено озвався один з групи. - Ми займенники, такі ж самі повноправні жителі морфології, як і ви.
Приблизні опорні схеми.
Схема № 1
Указує на предмет, його ознаку або кількість, але не називає їх.
Відповідає на питання хто? що? який? чий? скільки?
Займенник як частина мови.
Змінюється за відмінками або за відмінами, числами й родами.
У реченні виконує роль підмета, означення, додатка й інших членів речення.
Схема № 2.
Займенник як частина мови.
Що означає |
На які питання відповідає |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
указує на предмет його ознаку або кількість, але не називає їх |
хто? що? який? чий? Скільки? |
має розряди за значенням змінюється за відмінками займенники деяких розрядів - за числами, родами, відмінками |
підмет, присудок, означення, додаток, обставина |
- Префікс за - походить від прийменника за, який має просторове значення (за кимось, тобто позаду) або синонімічний зі словом замість ( попрацюй за мене, тобто замість мене).
Ця роль - вживання замість імен - і дала назву „ займенник”.
А колись, у давнину, не було стільки частин мови, як тепер. Іменники, прикметники, числівники входили до однієї великої групи, яка називалась „Імена”.
Займенники вживаються замість:
А тепер, маючи ці відомості про займенник, спробуйте продовжити казку. Що відповіли займенники на свій захист? Чим закінчилася розмова частин мови? (слухання 2-3 учнів )
5.Виконання практичних завдань пізнавального характеру.
Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок. Списати, поставити займенники в потрібному відмінку, визначити їх синтаксичну роль.
Запорізька Січ.
Чужинці загарбали (все) Україну. Польські пани хазяйнували на (вона) просторах, як у (собі) вдома. Нові польські порядки (ніщо) доброго не принесли. Посилення польського гніту змусило селян та жителів міст тікати в необжиті степи півдня України. Утікачі називали (собі) козаками. То були безстрашні люди, готові (будь-яка) хвилини дати відсіч своїм поневолювачам.
Свої поселення - табори козаки для безпеки обгороджували укріпленнями з рублених або січених колод. Звідси й пішла назва Січ.
(За В. Мисаном)
2.Диктант –вікторина.
Прослухайте загадки, відгадайте їх. Випишіть займенники, вкажіть їх розряди.
Загадки про займенники.
Дмитро Білоус
Трьома займенниками має зробити руки чистими? (Вимити)
Й помітить зміну враз дитина кожна:
країна перетвориться в тварину,
Що нам на ній і покататись можна.
(Японія - поні)
Повтори в жіночім роді двічі -
Й стане він привабливою річчю,
Забавкою для малих дітей.
(Цяця)
Український вказівний займенник
І здивовано гукнув до друга:
„Це ж так зветься африканська муха!"
(Цеце)
3.Завдання з культури мовлення і стилістики.
Гра „Хто більше!” (Робота в мікрогрупах 4-5 учнів)
Пригадати й записати якнайбільше фразеологічних зворотів, до складу яких входять займенники.
Матеріал для вчителя: 1) ні се ні те; 2) ні в сих ні в тих; 3) до цього часу;4) до чого ви це хилите; 5) до якоїсь міри; 6) сам собі пан; 7) сам не свій; 8) узяти себе в руки; 9) сісти не в свої сани; 10) міряти на свій аршин; 11) не всі вдома; 12) буркати собі під носа.
Подумати і дати відповіді:
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку; аналіз здібностей, що сформувались під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
Клас ділиться на п’ять груп, кожна з яких отримує завдання, що допомагає розв’язати поставлену перед класом проблему, над нею вони працюють протягом восьми уроків. Після кожного заняття група отримує „своє” домашнє завдання.
Група № 1. Науковці - виписати 5-6 фразеологізмів із займенниками. З двома з них скласти речення.
Група № 2. Стилісти (підготувати і виписати уривок тексту з використанням займенників).
Група № 3 Юні філологи - вивчити вірш або кілька уривків з віршів Т.Г.Шевченка, де були б займенники.
Група № 4 Журналісти - виписати із журналів і газет 5-6 речень із займенниками.
Група № 5 „Художники” - намалювати газету: Країна - „ Займенник”.
Урок № 2
Тема: Розряди займенників за значенням
Мета: сформувати поняття в учнів про розряди займенників за значенням; удосконалювати загально пізнавальні вміння визначати розряди займенників за значенням; розвивати вміння доцільно використовувати в текстах різні за значенням займенники, за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу вчити шестикласників пізнавати істину, творити добро, примножувати красу тощо.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок - екскурсія
Обладнання: підручник з української мови О. Глазова „Рідна мова” 6 кл., карта „Країна Морфологія”. Королівство Займенника, кросворд, комп’ютер, мультимедійний проектор.
Хід уроку
1.Повторення вивченого матеріалу.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
IV.Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Учитель: Запрошую вас у містечко Займенників. Дуже схожі ці морфологічні чоловічки на звичайних людей, і життя в їхньому містечку тече за своїми законами.
(Учитель веде розповідь - екскурсію, користуючись картою містечка Займенників, яку намалювала вдома гр. № 5. Учні, слухаючи пояснення, складають таблицю: назви розрядів, приклади).
«Містечко-займенників» ( Карта-схема)
Починається наша екскурсія з головної площі Особових займенників.
Тут живуть найповажніші та найголовніші громадяни – своєрідний уряд. Про їх важливість говорить те, що це єдині займенники, з якими ви ознайомились у молодших класах. Цей уряд поділяється на три парламентські палати (особи) – хвальки і задаваки, що часто викрикують: «Я найрозумніший», «Ми все можемо»; 2і3 особи люблять командувати: «Ти принесеш», «Ви зробите «, «Вони розкажуть».
А ось ми потрапили на проспект Означальних займенників. Вони ухвалюють закони, за якими живе кожен громадянин містечка, увесь займенниковий народ їх обов`язково має шанувати, кожний сам їх знає та інших научає.
Тепер повертаємо на вулицю з респектабельними будинками, в яких живуть директори всіх закладів та установ містечка. Це Вказівні займенники, а називаються вони так, бо постійно роздають усім вказівки: той зробить це, цей принесе те, порядок буде такий, працювати стільки.
Наступна вулиця Присвійних займенників. Вони працюють скарбниками, банкірами, збирачами податків, касирами тощо. Понад усе вони люблять ділити (особливо гроші). Швидко визначають, що моє, що твоє, що їхнє, наше чи ваше.
Серед широких і світлих вулиць містечка губиться провулок Неозначених займенників, де в затінку крислатих дерев туляться замасковані хатинки. Тут живуть таємні агенти. Вони завжди засекречують усе, ніколи не видають таємниць. Ці займенники охоче розкажуть вам, що хтось щось комусь приніс на деякий час, але чи багато ви дізналися з їх закодованого мовлення?
Зовсім відрізняються від таємничих Неозначених жителів вулиця Відносних займенників. Вони ж готові всім розповісти, хто що зробив (і як краще) та скільки часу на це витрачено. Зазвичай працюють вони журналістами чи дикторами.
Але не слід плутати їх із займенниками із сусідньої вулиці - допитливими Питальними, котрі мають такі ж імена: Хто? Що? Скільки? Який? Чий? Котрий? Вони ніколи не розлучаються зі знаком питання. Ці надають перевагу професіям, що стосуються педагогіки та юриспруденції.
Є в містечку й вулиця, на якій живуть постійні безробітні. Це Заперечні займенники з вередливим характером та примхами, їх ніхто і ніщо не влаштовує, ніякі і нічиї пропозиції не задовольняють.
А на самісінькій околиці міста стоїть самотня хатинка, в якій живе Зворотний займенник. Він скупердяй та егоїст, живе лише для себе, товаришує тільки з собою, радіє тихенько собі, не привертає уваги до себе. Тому і втратив він своє обличчя - не має називного відмінка, не має ще ні роду, ні числа.
► Знайдіть на с. 251 таблицю „Розряди займенників за значенням”. Звірте із своєю, що пропущено, чи все вірно!
Позмагаймося, у кого краща пам'ять! Хто за визначений час вивчить напам’ять розряди займенників і не зіб’ється ні разу, отримає 12 б, зіб’ється один раз - 11 б., два рази - 10 б. Нижчих оцінок виставляти не будемо. Отже, за роботу.
На дошці записують назви всіх розрядів займенників:
Особові
Зворотний
Питальні і відносні
Неозначені
Заперечні
Присвійні
Вказівні
Означальні
Від кожної групи викликаються по одному учаснику. Завдання - якнайшвидше записати по одному прикладу з кожного розряду і придумати з двома будь - якими займенниками речення.
Кожна група отримує картку з кросвордом, виграє та, яка швидше від усіх виконає завдання. На екран через мультимедійний проектор транслюється кросворд, і команда - переможець біля дошки його розв’язує.
Найвищий бал отримає той, хто останній проспіває рядки української народної пісні, де були б займенники.
Визначення досягнень учнів за роботу на уроці.
Урок№ З
Тема: Особові займенники, їх відмінювання. Зворотний займенник себе. Мета: Сформувати поняття в учнів про розряди займенників за значенням; удосконалювати загальнопізнавальні вміння, визначати розряди займенників за значенням, аналізувати висловлювання щодо ролі в них займенників; розвивати творчі вміння доцільно використовувати займенники, різні за значенням у реченнях, текстах; за допомогою мовленнєво комунікативного дидактичного матеріалу навчити шестикласників пізнавати істину, творити добро, примножувати красу тощо.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма роботи: урок - практикум (робота в групах).
Обладнання: підручник з української мови: О. Глазова, „Рідна мова 6 клас”, картки із завданнями.
ХІД УРОКУ
Зразки карток: Картка № 1.
Картка № 2
Не забудь помолитися Богу
„Раннім ранком чи пізньої ночі,
Де б тобі не прийшлося бувати,
До небес підіймай свої очі,” –
Говорила мені моя мати. –
Не забудь помолитися Богу,
Бо в молитві надія і сила.
Стане легша терниста дорога,
З нею будеш ти всюди щасливий.
Ті слова мені в серце запали
Навесні, мов дозрілі зернята,
І рясні їх дощі поливали, -
То за мене молилася мати.
В ніжнім смутку твоїм, голубице,
Океан доброти відчуваю,
Твоє слово, неначе перлинка,
В синім небі, мов зіронька, сяє.
Срібло кудрі мої покриває,
Вже і сонце на захід схилилось,
Але слово її пам’ятаю:
„Не забудь, не забудь помолитись”.
Картка № 3 (стилістам.)
Картка № 4 (філологам)
Двох…… буря в леті не зіб'є,
Вдячний….. , що ….такою є,
Як намалював….. , в уяві.
Картка № 5 („художникам”)
звідсіль щасливої хвилини почалась любов до Батьківщини.
Для перевірки:
1.- тобі, собі, я, я. 2. —я, тебе, моєї.
3.— свою, ви. 4. — я, тобі, тебе, я.
Душі в собі не чути, виходити з себе, брати себе в руки, корчити дурня з себе, зарубати собі на носі, ламати собі голову, не дозволяти собі зайвого, не знаходити собі місця, бити себе в груди, корчити з себе сироту.
До фразеологізмів дібрати синонімічні сполучення слів.
Подумати і дати відповідь на питання:
VII. Домашнє завдання
Групи |
№ 1 (науковці) № 2 (стилісти) № 3 (філологи) |
§38 |
Напишіть листа близькій вам людині, вживаючи займенники в шанобливому значенні, написані з великої букви |
Групи |
№ 4 (репортери) № 5 („художники”) |
§38 |
Скласти невелику біографічну розповідь про себе, використавши зворотний займенник себе в усіх непрямих відмінках |
Урок 4
Тема уроку: Відносні й питальні займенники, їх відмінювання.
Мета: ознайомити шестикласників з відносними й питальними займенниками, їх значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченнях тощо; навчити відрізняти питальні займенники від відносних; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення у складні, використовуючи відносні займенники для зв'язку, складати речення і тексти, уживаючи займенники різних груп за значенням, виховувати почуття поваги і любові до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма роботи: урок - гра.
Обладнання: підручник з української мови, опорні таблиці - схеми.
Хід роботи:
I.Організаційний момент.
Черговий учень збирає зошити для перевірки й оцінювання домашніх робіт. Учитель роздає перевірені, вмотивовує виставлені оцінки за окремі домашні письмові роботи і ведення зошита.
II. Мобілізація уваги учнів, активізація їх мислення
III. Мотивація навчальної діяльності Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
IV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Уважно прочитайте теоретичний матеріал на с. 258 - 259 (Читання мовчки).
Виділіть те, що на вашу думку, є найважчим і потребує додаткового пояснення.
Вказати автора твору. Вписати в перший стовпчик питальні займенники, в другий — відносні.
(М. Рильський)
Двоє учнів засперечалися. Один з них стверджував, що у реченні. «Кожен учень наперед знав, що йому треба взяти в похід» («що» - займенник, другий доводив - сполучник.) Розсудіть школярів.
Відповідь: Слово «що» служить засобом зв’язку двох простих речень у складному. Його не можна тут замінити займенником «який». Але воно виступає членом речення (треба взяти що? - додаток). Отже, це займенник, бо сполучник членом речення бути не може. А тепер уважно послухайте наступні речення.
Доведіть «що» - сполучник чи - займенник.
Розгляньте таблицю відмінювання питальних і відносних займенників.
V.Систематизація й підсумок знань.
VI. Домашнє завдання:
Група №1 (науковці) - §39 Скласти речення, в яких би займенники: хто,
Група №2 (стилісти) що, який, котрий, були б і питальними, і відносними.
Група №3 (філологи) §39 Вправа 554
Група №4 (журналісти) – взяти інтерв`ю в питальних і відносних займенників
Група №5 (художники) – створити колаж.
Тема: Заперечні й неозначені займенники, їх відмінювання.
Дефіс у неозначених займенниках.
Ні в заперечних займенниках.
Мета: ознайомити шестикласників із заперечними й неозначеними займенниками, їх значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні; навчати учнів знаходити займенники цих розрядів у тексті, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння утворювати займенники цих розрядів від відносних; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Тип уроку: Урок формування практичних умінь і навичок.
Форма роботи: урок - аукціон.
Обладнання: Лоти - завдання, призи, мультимедійний проетор.
На аукціон виставляються «лоти», кожен з яких має свою «ціну» (бали). Переможцем торгів стане той учень, який останнім дає правильну відповідь. У кінці аукціону п’ятеро учнів, що набрали більшу кількість балів, отримують призи.
Запишіть в зошитах, а один учень на дошці усі відносні займенники.
Завдання гри - аукціону:
Лот № 1 (3 бали)
Провідміняйте усно займенники: казна-хто, абищо, нічий.
Лот №2 (5 балів)
Диктант - вікторина.
Випишіть в два стовпчики неозначені й заперечні займенники. Поясніть їх творення. Вкажіть автора цих поетичних рядків.
Лот №3 ( 6 балів)
Вибірково – розподільний диктант.
Записати займенники у три колонки:
(Ні) хто, ні(в) кого, де (з)чим, кимо(сь), чий (небудь), будь(з)чим, будь (до) кого, будь(кого), хтозна (з)ким, хтозна (до) чого, (хтозна) чий, хтозна (від) чого, казна (з) чим, (аби) хто, аби (з) чим, (аби) чий, чим(небудь), (аби) якого, який (небудь), (аби)що, аби (до) чого, (де) хто, (де) який, (де)чим, де (з)ким, (де) котрий, (де) яким, ( де) кого, ні (до) кого, ні (з) ким, ні (з) яким, (ні) кого.
До дошки викликають 3 учнів, хто з них правильно виконає своє завдання, той і отримає високий бал.
Лот №4 (5 балів)
Той, хто останній проспіває рядки української народної пісні, де були б займенники, отримає високий бал.
Лот № 5 ( 6 балів)
Гра «Пів слова за тобою» (Утворіть займенник за початковим елементом):
Ні-
Де-
Аби-
Небудь-
Будь-
Казна-
Хтозна-
Лот № 6 (10 балів)
Учитель записує на дошці кожній групі займенники (наприклад: 1-а гр.- деякий, 2-а гр.- абихто, 3-а гр.- хтозна-який; 4-а гр.- де з ким; 5-а гр.- ніхто), пропонує скласти з кожним по 6 невеликих речень, у яких цей займенник був би в усіх відмінках однини.
Лот №7 (5 балів)
Диктант – переклад
Лот №8 (кожне завдання по 2 бали)
Хто за дві хвилини на дошці запише більше займенників:
Лот №9 (5 балів)
На екран спроектовано ( через мультимедійний проектор) слова, потрібно записати за алфавітом, виправляючи, де треба, допущені орфографічні помилки.
Де-який, аби хто, щонебудь, ні чим, скількись, дечому, хто зна який, ніякому, абищо, ні чий.
Лот №10 ( по 1 балу)
Подумати і дати відповіді на питання:
Журі оголошує переможців «аукціону».
Вручення призів.
Група №1- скласти і записати словниковий диктант із 15-20 заперечних і неозначених займенників.
Група №2 – скласти невеликий твір на тему: «Традиції нашого класу», використовуючи заперечні і неозначені займенники.
Група №3 і група №4 – розіграйте діалог на тему: «Заперечні та неозначені займенники. Значення, творення, відмінювання і правопис».
Група №5 – намалювати і оформити жартівливу газету, використовуючи заперечні й неозначені займенники.
Урок 7
Тема: Присвійні, вказівні та означальні займенники.
Мета : ознайомити шестикласників із присвійними, вказівними й означальними займенниками, їх значенням, морфологічними ознаками , синтаксичною роллю в реченні; розвивати навички розпізнавання займенників цих розрядів у тексті, визначати їх морфологічні ознаки, правильно відмінювати; розвивати вміння складати речення й тексти, використовуючи присвійні, вказівні та означальні займенники; за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу сприяти шанобливому ставленню школярів до свого навчального закладу .
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Форма роботи: урок-гра «Поле чудес»
Обладнання: індивідуальні картки для самостійної роботи; таблиці слів для турів гри; призи переможцям турів.
Хід уроку
Перепусткою для участі у грі будуть такі завдання. Працюємо у групах. (Матеріал для роботи на картках є на кожній парті).
Завдання №1
Самостійно опрацювати теоретичний матеріал в підручнику. Прочитавши правила , учням потрібно вибрати з речень (на картках) займенники і вказати їх розряд.
Група №1
Група №2
Група №3
Група №4
Група №5
Після перевірки визначаються учасники 1 туру. (5 учасників по одному переможцю від кожної групи)
Завдання першого туру.
Слово - займенник, яке називає людину готову пожертвувати собою для блага інших.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Самовідданий)
Завдання №2 Творчий диктант.
Замість крапок вставте потрібні присвійні займенники.
Під час хвороби Сергійко одержав листа від... товаришів. 3 нетерпінням чекали друзі... відповіді. Хлопчик не відставав у навчанні, одужавши, продовжував навчатися у ... класі. З цікавістю читала вчителька ... твір про справжню дружбу.
Завдання другого туру.
Слово-займенник, яке означає те, що здійснюється без дозволу.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Самовільний)
Третій відбірковий тур.
Завдання №3.
Провідміняти і скласти речення з поданими словосполученнями: наш будинок, той зошит, кожен день.
Завдання третього туру.
Слово, що означає витрати підприємства на виготовлення товару.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Собівартість)
Гра з глядачами ( учнями, що не вийшли до відбіркових турів).
Здобуття освіти без допомоги вчителя.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Самоосвіта)
Той, що відбувся або відбувається цього року.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Цьогорічний)
Який має відношення до всієї земної кулі.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Всесвітній)
Пригадайте займенник, який має кілька синонімів.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Якийсь)
Супер-гра з фіналістом.
Не схожий на інше, неповторний, оригінальний.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Самобутній)
Оцінювання роботи учнів. Нагородження переможців.
V.Домашнє завдання.
Група №1 -складіть твір - роздум на тему: «За що я люблю свою школу?», уживаючи присвійні займенники, вказівні й означальні.
Група №2 та група №3 - складіть кілька гасел на шкільну тематику, використовуючи присвійні, вказівні, означальні займенники.
Група №4 та група №5 - скласти пари речень із займенниками їх -їхній, їх - їхнє, їх - їхні. Визначати їх синтаксичну роль в реченні.
Урок 8
Тема: Культура мовлення. Вживання займенників у мовленні. Повідомлення на лінгвістичну тему.
Мета: навчати структурувати вивчений теоретичний матеріал з теми удосконалювати орфографічні знання й навички; розвивати вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; розвивати вміння зв’язно викладати матеріал на лінгвістичну тему, запобігати типовим помилкам учнів у вживанні займенників, виховувати почуття поваги до багатства і краси рідного слова.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Обладнання: підручник з рідної мови, опорний конспект.
Хід уроку
Експрес - опитування.
Учням пропонується у групах підготувати одне - два запитання:
Відредагуй текст, замінюючи слова, словосполучення, які повторюються, займенниками або синонімами.
Весняний ранок.
Ось народжується ранок. Небо ще зовсім темне. Ось пробивається перший промінь сонця. Цей промінь пробуджує пташок, всіх інших. Якщо піти на природу вранці, коли перший промінь прокидається, можна побачити , як хитаються квіти від діамантової роси. З першим променем прокидаються бджілки. За першим променем пробивається другий. З другим променем прокидаються люди. Починається трудовий день.
На уроках української мови та інших предметів вам щодня доводиться відповідати на запитання вчителя. Щоб ваші відповіді були змістовними, необхідно навчитися правильно будувати їх. Здебільшого під час відповідей на уроках ми використовуємо науковий стиль, тип мовлення - роздум.
3. Складіть повідомлення на лінгвістичну тему: «У чому полягає спільність і відмінність між заперечними і неозначеними займенниками?»
Мета висловлювання - продемонструвати свої знання з цього питання, правильне розуміння матеріалу.
Орієнтовний план повідомлення
а) походження (від питальних займенників);
б) відмінювання (за числами і родами);
в) синтаксична роль;
г) написання окремо (з прислівниками у непрямих відмінках);
а) у способі творення;
б) у написанні.
- Зробіть усне повідомлення за планом. Вживайте словосполучення та речення на взірець:
Розглянемо спільні ознаки...Як заперечні, так і неозначені...Відмінність їх полягає в тому...
Наступний урок - підсумковий за темою «Займенник» ми проведемо у формі захисту ваших проектних робіт. Для цього ми поділили на першому уроці вас на групи і кожна отримала завдання, яке і буде демонструвати у вигляді проекту.
Урок 9
Тема : Займенник як частина мови. Тематичне оцінювання.
Предмет: українська мова.
Клас: 6 клас
Мета: навчати учнів бачити проблеми і вміти приймати рішення, розвивати вміння отримувати і використовувати інформацію, сприяти розвитку логічного мислення, удосконалювати мисленнєві дії, аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати свої думки, розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; виховувати у школярів почуття відповідальності до своїх обов’язків.
Тип групи: по 4-6 учасників у кожній з п’ятьох груп.
Тип уроку: захист проекту.
Обладнання: газети , таблиці-схеми, аудіо - записи , відео - записи з репортажем , мультимедійний проектор, кросворд, збірка казок «Мовою займенників».
Завдання:
Група №1 – науковці (розумники).
1.Усне повідомлення учнів на лінгвістичну тему, бесіда за запитаннями. (Повідомлення учні ілюструють таблицями - схемами, які виготовили самі).
2. Доведення гіпотези:
«Займенник - це особлива повнозначна частина мови» чи все ж таки «Займенник - не є самостійною частиною мови».
(Можна інсценізувати доведення гіпотези: професор і займенник).
Група №2 – Знавці стилів мовлення (стилісти-дослідники).
1. Усне повідомлення учнів на лінгвістичну тему : «Значущість займенників у різних стилях мовлення». Аналіз використаних займенників у різних стилях мовлення (на прикладі творів художньої літератури, зразків епістолярного стилю, мови підручників, газетних матеріалів).
(Виступ учнів цієї групи може бути проілюстровано «Літературною газетою», де наведено приклади текстів різного стилю з використанням займенників. А також школярі можуть вивчити напам’ять і інсценізувати уривки різних стилів).
Група №3 -Юні філологи (Знавці мови).
1 .Усні повідомлення учнів на лінгвістичну тему: «Роль займенників у творах відомих українських поетів». Аналіз використання займенників у творах конкретних поетів: Т.Г.Шевченка, Лесі Українки.
2.Розвиток творчої особистості. Учні читають власні вірші із займенниками. (Школярі цієї групи можуть підготувати аудіокасету із записами віршів українських поетів або вивчити напам’ять декілька уривків з віршів. Бажано намалювати ілюстрації до творів).
Група №4 - Журналісти.
Група №5 -« Художники»
Хід уроку.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок - захист ваших проектів. Уміння використовувати метод проектів - це показник високої кваліфікації, розвитку учнів. Наше з вами завдання - узагальнити і систематизувати знання з теми «Займенник», використовуючи метод проекту.
Перший крок - виступ групи «Розумники»
Другий крок - виступ групи «Стилісти»
Третій крок - виступ групи «Юні філологи»
Четвертий крок - виступ групи «Журналісти»
П’ятий крок - виступ групи «Художники»
Завдання кожної групи полягало в тому, щоб вони вчилися в невеликих групах, де кожен учасник має:
На уроці ви, діти, захищали свої проекти . Я хочу подякувати за старанність, за активну роботу, відповідальність. Звичайно, не все вдалося, що планувалося, але ви будете вчитись, удосконалюватимете свою майстерність на інших уроках - проектах. А цей урок - це великий крок у світле майбутнє, де ви Особистість, творець.
Домашнє завдання.
Написати 10 правил поведінки ліцеїста, використовуючи займенники.
Урок №10
Тема: Контрольна робота та темою: «Займенник як частина мови.» Диктант з тестовим завданням.
Мета уроку: перевірити якість засвоєння учнями вивченої теми, а також рівень орфографічно-пунктуальної грамотності учнів, розвивати логічне мислення, виховувати патріотичні почуття.
Обладнання уроку: текст диктанту, тести.
Тип уроку: урок контролю і корекції знань
Хід уроку.
Диктант.
Мова – душа народу
«Чистіша від сльози хай мова буде»,- заповідав нам видатний український поет Максим Рильський.
Рідна мова, як і все дорогоцінне в світі, потребує дбайливого догляду й вірної любові.
Рідна мова - найбільша духовна коштовність, у якій народ звеличує себе. Упродовж віків український народ творив і шліфував свою мову. Заносив у мовну скарбницю добірні перлини пізнання, почуття, мрії. Той витворений народом світ мови оточує нас від народження. У безкрайому океані звуків неповторно звучить мелодія рідного слова. І кожне слово немовби виплекана народом-дивотворцем квітка з неповторним ароматом, з неповторними барвами. Щасливий той, хто пізнав у дитинстві чари рідного слова. Виховав у собі жагу до пізнання і зберігає її протягом цілого життя .
(107 слів за І. Вихованцем)
Тестові завдання.
А) прикметника
Б) іменника
В) числівника
Г) прислівника
2. Усі займенники особові в рядку:
А) казна-що, чого, я, їх
Б) він, йому, кожний, дещо
В) ми, з тобою, наш, дехто
Г) нами, вона, нею, ними
3. На скільки розрядів поділяються займенники?
А) 6
Б) 9
В) 7
Г) 11
4. З`ясуйте, яким членом речення виступає виділений займенник:
Добре тому ковалеві, що на обі руки кує.
А) підмет
Б) присудок
В) означення
Г) додаток
5. Неозначені займенники творяться від:
А) особових
Б) присвійних
В) означальних
Г) питальних
6. Через дефіс треба писати всі займенника рядка
А) аби/кому, ні/скільки, хтозна/кого
Б) бозна/що, Будь/кого, ані/кому
В) що/небудь, казна/чому, який/небудь
Г рупа |
Наше гасло |
Емблема |
№1 «Науковці» |
Усе на світі взнати, перешкоди подолати |
|
№2 «Стилісти» |
Страшне перо не в гусака ,а у стиліста |
|
№3 «Юні філологи» |
Не пером пишуть, а серцем і розумом |
|
№4 Журналісти» |
Слово - це гостра зброя |
. |
№5 (Художники» |
Мистецтво - це не тільки фарби , а й барви слова |
|
ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ ДЛЯ УЧНІВ
ПРАВИЛА ВИКОНАННЯ ДОМАШНІХ
РОБІТ
ДЕСЯТЬ ЗАПОВІДЕЙ УЧНЯ
Зразки прислів’їв з використанням займенників
Не роби нікому, що тобі не мило.
Чого сам не любиш,того й іншому не чини.
Не живи сам для себе, бо не вродився сам від себе.
Що мені нині, то тобі завтра.
Хто шукає - той знайде.
Ніхто не знає, чий чобіт муляє.
За вашою головою на моїй волосся не стане.
Сам бик землю борикає й на себе кидає.
Як ми людям, так й люди нам.
Зі своїм уставом у чужу церкву не ходи.
Хто любить людей, того й люди люблять.
Не хвали сам себе, нехай тебе люди похвалять.
Хто не додержує слова, той сам себе зневажає.
На мою стріху мече, а на його впаде.
Як ви нам, так і ми вам.
Використання займенників
у гаслах
на шкільну тематику
Кожний учень зобов’язаний берегти честь своєї школи!
Моя школа - мій рідний дім!
Бережи честь змолоду - а свою школу поки нова!
Сам списав, дай списати іншому !
Твоя парта — то твоє обличчя!
Жоден учень не повинен порушувати правил поведінки на уроці!
Використана література