Районний відділ освіти
Золочівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
УРОКИ ДЛЯ СТІЙКОГО РОЗВИТКУ.
МОЯ ЩАСЛИВА ПЛАНЕТА
Золочів
2012
Районний відділ освіти
Золочівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Уроки для стійкого розвитку.
Моя щаслива планета
Клименко Л.В.
вчитель початкових класів
Довжанської ЗОШ І-ІІІ ст.
Золочів
2012
Рекомендовано методичною радою відділу освіти
Золочівської районної державної адміністрації
Протокол № від р.
Роботу виконала:
Клименко Л.В., вчитель початкових класів
Довжанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.
Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета - Золочів: 2012.- 19 с.
У збірнику вміщений матеріал для використання у загальноосвітніх навчальних закладах, де викладається спецкурс «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета».
Подано розробки чотирьох уроків (чотири зустрічі) з теми «Вода».
Матеріали можуть бути використані вчителями, які викладають курс «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета», а також при проведенні виховних заходів.
Висновки експертизи
1. Реєстраційний номер ________________________________
2. Тематична експозиція _______________________________
3. Розділ ____________________________________________
4. Назва роботи _______________________________________
____________________________________________________
5. Автор роботи ______________________________________
____________________________________________________
Експерти
ПІБ |
Дата |
Загальний бал |
Підпис |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Середній бал |
|
|
Голова комісії ________________________________________
П.І.Б. підпис
Дата ________________________________________________
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1.Газета «Початкова освіта» №14 квітень 2007 рік 16-21с.
2. Газета «Початкова освіта» №14 квітень 20011рік 7-8с .
3. Газета «Початкова освіта» №16 квітень 2010 рік 13-15с.
І. Мій конспект «Я і Ураїна. Природознавство» Харків «Видавнича група «Основа» 2010р.» 19-24с.
ІІ. О.І. Пометун, О.В. Онопрієнко , А.Д. Цимбалару «Моя щаслива планета. Уроки для стійкого розвитку» 3-4 класи 15-31с.
ІІІ. О. Пометун, Л. Пилипчатіна, Г. Сєрова [та ін.] . Уроки для стійкого розвитку: 8кл.: навч. посіб. (друге видання) Київ 2009 30-38с.
― 19 ―
Працюючи з третьокласниками я побачила, що дітям дуже цікаво на уроках, вони проводяться в доступній формі, і за допомогою власного досвіду та набутих знань діти вчаться зберігати воду.
Елементи змісту курсу можна використовувати під час вивчення предметів інваріативної частини навчального плану – «Я і Україна», основи здоров’я, трудове навчання, математика, а також у виховній діяльності.
― 18 ―
ЗМІСТ
ВСТУП.........................................................................................3
ВАЖЛИВІСТЬ ВОДИ ДЛЯ ЛЮДИНИ.
ЧОМУ ВАРТО БЕРЕГТИ ВОДУ.
ВОДА – ДЖЕРЕЛО ЖИТТЯ ………………………………....5
ДІЇ ЛЮДИНИ, ЯКІ СПРИЯЮТЬ
ЗБЕРЕЖЕННЮ ВОДИ НА ЗЕМЛІ ….....................................9
ІДЕМО ДО ВОДОЙМИ(ЕКСКУРСІЯ
ДО КРИНИЦІ)……………………………………………..….11
ЯК ЗАЛУЧИТИ ДО ДІЙ ІНШИХ……………………...…….14
ВИСНОВКИ…………………………………………...………16
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ
ЛІТЕРАТУРИ............................................................................19
― 3 ―
ВСТУП
Практично будь-яка гостра проблема сьогодення, що стосується усіх без винятку життєвих інтересів людини, так чи інакше пов’язана з екологічним станом довкілля. Який би вид чи галузь суспільної діяльності ми не розглядали, переконуємося, що всі вони мають антиекологічну спрямованість. Глобальна економічна криза набула системного характеру.
Людство дедалі більше усвідомлює необхідність перетворення свого життя на безпечне, здорове й радісне. Нагальною потребою XXI століття є формування такого способу життя, який склав би основу довготривалого ощадливого розвитку людства. Науково – технічний прогрес, нові технології самі по собі не здатні подолати загрозу економічної катастрофи, що нависла над людством. Потрібні нова філософія, нова політика, нові моральні імперативи – зобов’язання кожної людини і людства в цілому. Загалом ідеться про таку систему цінностей, складову культурного світогляду, яка не залежала б від екологічних сплесків чи занепадів, зміни політичної влади тощо, у якій захист і збереження природи вважались би такою ж цінністю, як і саме життя.
Саме на таких засадах сформувалось поняття стійкий, або сталий розвиток (з англійської – sustainable development).
У спеціальних (з даної проблеми) словниках термін sustainable визначається як характеристика процесу або стану, що може підтримуватись невизначено довго. А термін sustainable development використовується як покращення якості людського життя за умови збереження сталості підтримуючих екосистем.
Уперше поняття стійкий розвиток було сформульовано у Доповіді Міжнародної комісії з питань екології та розвитку ООН, яку очолював тодішній прем’єр - міністр Норвегії Гру
― 4 ―
Сьогодні весь світ економить воду. Економія води стає не тільки засобом збереження її як ресурсу людства, а й грошей сімейного бюджету.
Вода – колиска життя на землі, безцінний дар природи.:
Жива вода дає життя
Всьому живому в світі,
Якщо живе вода,
Тоді земля у цвіті
Бо вода це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лузі квіти.
І рясні дощі ідуть.
Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде!
Навчальний посібник з курсу за вибором 3-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів містить у 3 класі тематичний блок «Вода», який включає в себе скорочення витрат води, зменшення її забруднення. Цей блок відбувається на чотирьох зустрічах.
― 17 ―
ВИСНОВКИ
Вода становить 70% маси нашого тіла і покриває 70% поверхні Землі. Без їжі людина може обійтися кілька тижнів, без води – не проживе і 5 діб. Між тим, за день нам необхідно випивати 2,5 чистої води.
Вода тиче з крана скоріше, ніж ми встигаємо її використати.
Не можна ставитись до води, як до відновлюваного ресурсу. Марно витрачаючи ми скорочуємо її запаси не замислюючись над тим що залишимо власним дітям та онукам.
Народна мудрість стверджує: «Гарна вода, гарне життя. Погана вода, погане життя. Нема води, нема життя». Однак сьогодні знайти чисту воду є проблемою, оскільки люди, внаслідок всієї господарської діяльності, призводять до того, що забруднення доходить до ґрунтових вод, озер та річок.
Крім того, ми використовуємо багато енергії на транспортування та очищення води, витрачаючи енергію та забруднюючи повітря.
Використання меншої кількості води може знизити наші домашні витрати на воду та енергію. Піклування про воду це важлива частина стійкого стилю життя. Отже, вивчаючи цю тему дізнаємося, як стати відповідальним розпорядником еліксиру життя, і зможемо змінити власні звички.
Політологи стверджують, що в XX ст. велися війни за нафту, ХХІ ― загрожує війнами за воду.
Без води неможливе не лише життя рослин і тварин, а й життя самої сучасної цивілізації. Доведено, тварини й людина гинуть за умови втрати 20 – 25% води,яка міститься в організмі. Від втрати 10% починаються хвороби. Без води людина може прожити кілька днів.
Саме вода є найбільш недостатнім ресурсом України. В Україні є райони які відчувають дуже гостру нестачу питної води.
― 16 ―
Харлем Брундтланд. Доповідь було надруковано у 1987р. під назвою «Our Common Future» (наше спільне майбутнє). Поняття стійкого розвитку трактувалось у цьому документі просто і конкретно: такий розвиток, який задовольняє потреби сучасності, але не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти власні потреби.
В цьому навчальному році у Довжанській школі у варіативну складову навчального плану виділено 2 години у початковій школі для учнів 3-4 класів спецкурс «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета»
Я пройшла курси з цього питання. Пропрацювавши І семестр впевнилася, що теми цього спецкурсу сьогодні є дуже актуальними.
Програмою курсу не передбачено бальне оцінювання навчальних досягнень учнів. Воно здійснюється за допомогою оцінних суджень самими учнями відповідно до змін у результатах аудитів використання природних ресурсів.
Тема. Важливість води для людини
Зустріч 1.
Тема. Чому варто берегти воду. Вода – джерело життя.
Мета:
― формувати в учнів уявлення про цінність та значення води у житті людини, про участь школярів в охороні та збереженні води;
― розвивати вміння формулювати проблему і шукати шляхи її розв’язання, проводити досліди,спостереження, самостійно робити висновки;
― виховувати прагнення берегти природу, воду.
Обладнання
Посібники, олівці, аркуші паперу для чернеток.
Хід уроку
І. Організація роботи
― 5 ―
ІІ. Вступна частина
2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
a) розгадування загадки:
Відома з віку рідина,
Усяк її вживає,
Буває маркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда –
Звичайна, підкажіть,...(вода)
― А тепер нам залишилося визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтимется? (Про воду).
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
― Чи доводилося вам бачити воду в природі?
― Де вона знаходиться?
― Для чого потрібна вода?
― Чому говорять: «Без води не було б життя на Землі»?
3. Ознайомлення із вступним текстом підручника. (с.15-16)
Завдання:
Зіставити цю ситуацію із тими, що виникають у реальному житті і поміркувати, як вода потрапляє до наших осель, куди вона стікає.
І. Основна частина
1. Читання учнями тексту «Вода – джерело життя»(с.16-17)
Завдання:
Встановити правильність своїх пропозицій щодо розповіді казкового героя (Домовичка).
2. Обговорення поданої у тексті інформації:
― Чи достатньо на Землі прісної води?
― Яку воду використовують люди у побуті - прісну чи солону?
― 6 ―
3. Представлення групами своїх доробок с теми, що вміщені у порт фоліо.
4. Розповідь вчителя, як працювати над проектом. Повідомлення про те, що його результатом має бути реальний продукт, наприклад, стаття, вистава, виставка, газета та ін., що діти повинні встановити, кому цей продукт призначається і як має використовуватись, чого вони очікують від його застосування; скільки часу вони працюватимуть; у який спосіб презентуватимуть результати роботи над проектом, що їм може знадобитися для реалізації проекту.
5. Організація роботи учнів над навчальним проектом.
(Завдання: у групах скласти план роботи над проектом, користуючись порадами посібника, лідер теми або доповідач повинен представити результати обговорення класу)
ІV. Підсумкова частина
― Що нового ви дізналися, працюючи над тумою «Важливість води для людини та скорочення її витрат»?
― Що було для вас важливим?
― Про що ви хотіли б дізнатися більше?
― Що ви навчилися робити для збереження води?
― Які зміни сталися у вашому способі життя та поведінці?
― Що це дало особисто кожному з вас?
― Що було складним у роботі вдома та в класі? Як ви долали ці труднощі?
― 15 ―
Зустріч 4.
Тема. Як залучити до дій інших.
Мета:
― вчити дітей працювати в групі, самостійно робити висновки, презентувати результати , залучати до дій інших;
― розвивати мислення, пам’ять,увагу;
― виховувати ціннісне ставлення до природи.
Обладнання:
Посібники, олівці, зошити, аркуші паперу для чернеток
Хід уроку
І. Організація роботи
ІІ. Вступна частина
1. Нагадування дітям, над якою темою працюємо.
2. Бесіда з дітьми:
― Пригадати і назвати ланцюжком речі, у складі яких є вода?
― Як пов’язано це з темою, що ми опрацьовуємо?
ІІІ Основна частина
1. Робота з посібником (29с.)
а) ознайомлення дітей із текстом посібника про досягнення Галинки і Тарасика;
б) робота у малій групі (завдання: обговорення набутого в результаті виконання дій досвіду, порівняння результатів початкових і кінцевих вимірювань аудиту; з’ясувати, які зміни у їхній власній поведінці вже відбулися).
2. Презентація результатів групової роботи. (Доповідач кожної групи розповідає, які питання обговорювалися, які цікаві моменти траплялися під час роботи, які зміни відбулися у поведінці членів команди; оголошує про позиції групи щодо розширення спектру дії кожного для зменшення витрат води).
― 14 ―
― Чи існують проблеми із водопостачанням у нашій місцевості? Які саме?
― Чи задовольняє ваші родини якість води у крані?
― Чи відомо вам, як очищують стічні води? Для чого це робиться?
3. Організація самооцінювання.
а) робота в зошиті з таблицею;
Самооцінювання
1. Більша частина поверхні Землі вкрита прісною водою □ |
2. Прісної води на планеті значно менше, ніж солоної
□ |
3. У багатьох країнах світу не вистачає прісної води □ |
4. В Україні достатньо питної води для всіх мешканців
□ |
5. Для поливу городу доцільно використовувати питну воду □ |
6. Вода з крану тече зі швидкістю 3-4 л за хвилину □ |
7. Промислові підприємства не забруднюють воду □ |
8. Без води неможливе життя на Землі □ |
9. Людям потрібно дбати, щоб вода не виливалася даремно □ |
(Результати самооцінювання оголошують лише бажаючі.)
б) бесіда з учнями про те, чи задовольняють їх такі результати.(Подяка за будь-яку відповідь (5 хв)).
4. Фізкультхвилинка.
«Каченята»
Раз-два — всі пірнають,
― 7 ―
Три, чотири — виринають,
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім — що є сили
Всі до берега поплили,
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.
5. Робота в групах (10-12 хв)
Завдання: обговорити важливість води для життя людини, необхідність її економного споживання, використовуючи ситуативні малюнки у посібнику, а також приклади з власного життя (через 5 хв доповідачі мають представити результати обговорення класу).
6. Робота з народними висловами (прислів’ями).
Завдання: учні читають частини народних висловів і з'єднують лінією (олівцем).
― взаємоперевірка;
ІV. Підсумкова частина.
1. Діти пояснюють, як проблема збереження води пов'язана із майбутнім людства й усього живого на планеті.
2. З'ясувати, як дітям працювалось у групі, що їм здалося найбільш важливим і цікавим.
3. Запропонувати учням переказати батькам удома одержану на уроці інформацію, показати заповнену форму самооцінювання, з'ясувати, чи багато води використовують їхні родини, і записати у зошит або на окремому аркуші паперу (бажано вже використаному дітей пояснити, як проблема збереження води пов'язана із майбутнім людства й усього живого на планеті з іншої сторони) результати вимірювань. Для цього вони мають ознайомитись з інструкцією, поданою
в посібнику у тексті домашнього завдання. Під час вимірю-
― 8 ―
4. Читання напам’ять віршу М. Шляхтиченко «ДЕ ВОДА, ТАМ І ЖИТТЯ» учнем класу.
ДЕ ВОДА, ТАМ ІЖИТТЯ
Вода, водиченька, водиця…
Святі слова на всій землі.
Є слово ще – криниця,
Його ж бо знають всі
Дорослі і малі.
Криниця – то достаток, сила,
У полі зрошене стебло.
Криниця дорога і мила –
Життя людського джерело.
Босоніж побіжу в долину
У літню, спекотну днину.
Там є копанка-криничка,
У ній чиста, холодна водичка.
Досхочу води нап’юся,
Ніби сили наберуся.
ІV. Узагальнювальна робота
1 Вивчення стану води (набираємо її у склянку і розглядаємо під мікроскопом).
2. Діти у малих групах готують звіт про результати досліджень під час екскурсії, яку проводить лідер або визначений ним доповідач.
3. Наприкінці з'ясовуємо: як дітям працювалось під час екскурсії; що їм здалося найбільш важливим і цікавим; що було складним; як вони долали ці труднощі.
V. Домашнє завдання (за вибором).
Намалювати малюнок (виставка), підготувати фотовиставку.
― 13 ―
ІІ. Підготовчий етап.
1. Вчитель вивчає об’єкт і маршрут водойми (криниці) до якої запланований похід.
2. Заздалегідь вчитель домовляється з батьками про допомогу під час проведення екскурсії.
3. Запис у шкільному журналі інформації про проведення екскурсії – інструктаж з техніки безпеки .
ІІІ. Екскурсія до криниці.
1. Вчитель організовує спостереження дітей за обраним об’єктом та знайомить з планом дослідження:
2. Нагадати учням, що вони мають записати у зошит результати спостережень.
3. Ознайомлення з «Пам’яткою природоохоронця»
Любий друже!Не обійди стороною кожну забуту людьми криничку, занедбане джерельце. Зроби так, щоб люди могли пити холодну водичку і дякувати кожній криничці, кожному джерельцю й добрим людським рукам, що зуміли зберегти незабутнє маленьке джерельце.
― 12 ―
вань і розрахунків вони можуть звернутися по допомогу до дорослих членів родини.
V. Домашнє завдання.
Аудит
Зустріч 2.
Тема.Дії людини, які сприяють збереженню води на Землі.
Мета:
― ознайомити дітей зі шляхами розв’язання проблеми;
― обрати дії, які будуть реалізовуватися в позаурочний час;
― виховувати прагнення змінити власну поведінку щодо збереження води на землі.
― провести аналіз результатів аудиту.
Обладнання:
Посібники, олівці, аркуші паперу для чернеток.
― 9 ―
Хід уроку
І Організація роботи.
ІІ. Вступна частина.
1. Повторення вивченого матеріалу на попередньому уроці по темі «Вода» .
2. Ознайомлення дітей з описом ситуації у посібнику і запропонування кожному уявити себе її учасником(с.20).
3. Позначення у переліку дій, яку б вони обрали, щоб сприяти збереженню води.
4. Обговорення дій обраних учнями.
ІІІ. Основна частина
1. Перевірка виконаного домашнього аудиту.
а) бесіда з дітьми:
― які труднощі виникли в процесі роботи?
― як ви їх долали?
б) робота в групах;
Завдання: розповісти один одному про свої результати за поданими у посібнику запитаннями;
2. Ознайомлення з планом дій (с. 21).
3. Розповідь дітей про їхні власні дії щодо збереження водних ресурсів планети (2 хв).
4.Фізкультхвилинка.
«Гори Карпати»
Раз-два — піднімається гора,
Три, чотири — це круті гірські схили,
П'ять, шість — це орли дивний танець завели,
Сім, вісім — це смерічки похилилися до річки,
Дев'ять, десять — це вода з водоспаду витіка.
5. Робота в групах (10-12 хв)
― 10 ―
Завдання: Запропонувати учням презентувати і обговорити в групах складені індивідуальні плани, а також необхідність командної підтримки їхньої реалізації (7 хв).
― відповіді на запитання, які виникли в учнів (2-3 хв)
ІV. Підсумкова частина.
1. Урок завершується обговоренням у загальному колі за питаннями:
— Які думки і почуття виникли у вас у процесі роботи над цією темою?
― Які «відкриття» ви зробили для себе на цьому уроці?
― Що хочете зробити негайно?
― Що ви розповісте своїм рідним і знайомим про цей урок?
― Як вам працювалося в групі?
V. Домашнє завдання.
Скласти план дій з теми у зошиті та розпочати його виконання.
Зустріч 3
Тема. Ідемо до водойми(екскурсія до кринриці).
Мета:
― формувати уявлення про значення води в природі, цінність її для людей , про шляхи забруднення і способи охорони води від забруднення, про участь учнів в охороні та збереженні води;формувати вміння висловлювати оцінні судження;
― виховувати естетичне сприймання природи, прагнення берегти природу, охороняти її, зокрема воду.
Обладнання:
Посібники, зошити, олівці, мікроскоп, склянка.
Місце проведення екскурсії – панська криниця с.Довжик.
І. Організація роботи.
― 11 ―