Уроки додаткового читання із зарубіжної літератури

Про матеріал

Методичні рекомендації розроблені для додаткового читання із зарубіжної літератури.Два великі за об'ємом тексти (за вибором вчителя) вивчаються на межі двох семестрів, тому діти зможуть під час зимових канікул переглянути запропоновані вчителем уривки з роману «Війна і мир». Враховуючи той факт, що попередній і наступний розділи програми - «Поезія», учні, які люблять читати, матимуть достатньо часу для читання як програмових, так і позапрограмового твору.

Перегляд файлу

Уроки додаткового читання у 10 класі

                                                                                                                               Рівень стандарту пропонує нам лише дві години резервного часу, але і їх достатньо, щоб «прилучити учнів до кращих зразків світової літератури». Як нам бачиться, з перелічених творів для додаткового читання найкращим є роман Л. Толстого «Війна і мир». На жаль, оновлена програма у жодному із класів не дає змоги вчителю текстуально вивчити бодай якийсь твір генія світової літератури. Тому дуже доречними будуть резервні години.              Для сучасних старшокласників мірилом популярності будь-якого автора є екранізації його творів. Роман «Анна Кареніна» екранізували більше п’ятдесяти разів. Роману «Війна і мир» у цьому питанні пощастило менше, але не через сюжет, а через об’єм тексту. І все ж дітям варто нагадати, що екранізація 1966р. була удостоєна «Оскара», а нещодавня екранізація зібрала схвальні відгуки критиків у різних країнах.                                                                                                Л.Толстой у романі «Війна і мир» звертає увагу на майже всі «вічні» теми літератури, але велику роль відводить проблемі формування особистості у колі сім’ї. «Думка сімейна» була центральною як у романі «Війна і мир», так і у інших творах, так і  у житті самого автора. Тому дуже доречною, як нам бачиться, буде можливість обговорити із сучасними десятикласниками тему, яка є близькою для кожного з них.                                                                                          При обговоренні темі сім’ї у романі вчитель зможе формувати, крім інших ключових компетентностей, навіть математичну (встановлення причинно-наслідкових зв’язків між типовими характерами та типовими обставинами їх формування). А ще -  уміння здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність, розвивати мотивацію до навчання, вести полеміку і обстоювати власну думку щодо моральних проблем, порушених у творі.                                                

Розгляд  роману (його уривків), як нам бачиться, варто ввести у розділ «Роман ХІХ ст.». Два великі за об’ємом тексти (за вибором вчителя) вивчаються на межі двох семестрів, тому діти зможуть під час зимових канікул переглянути запропоновані вчителем уривки з роману «Війна і мир». Враховуючи той факт, що попередній і наступний розділи програми - «Поезія», учні, які люблять читати, матимуть достатньо часу для читання як програмових, так і позапрограмового твору.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема сім’ї у романі Л.Толстого «Війна і мир»                                                 Очікувані результати: учень називає різновиди роману,  розуміє                формування  ціннісних орієнтирів особистості у період її               становлення, розвиває критичне мислення                                        

  Обладнання: текст роману, виставка творів Л.Толстого та інших  авторів (тема сім’ї), ілюстрації до тексту                                            

 Тип уроку: комбінований

 

    Хід уроку

                                                                     

«Всі щасливі сім’ї схожі одна на одну,                    кожна нещасна сім’я нещасна по-своєму»

 

1. Організаційний момент.                                                                                  Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошит.                  

2. Перевірка домашнього завдання.                                                                  Учні називають вивчені на уроках української та зарубіжної літератури твори, у яких була розкрита тема сім’ї, коротко характеризують ці сім’ї, ставлять книги на виставковий стіл.                                 

3.Повідомлення вчителя про автора.                                                           Розповідь про сирітське дитинство, щоденники батька, власні щоденники, одруження за власним вибором та подальші проблеми у сімейному житті (розбіжності у поглядах щодо виховання дітей). Коротка характеристика творів (у яких центральною є тема сім’ї).

4.Робота над епіграфом.                                                                                        Учитель просить старшокласників поділитися своїми поглядами на те, якою має бути сім’я, для чого люди створюють сім’ї, їх баченням щасливих і нещасливих сімей (сімейні цінності).                                                                 5.Робота над текстом роману.                                                                             Учні називають сім’ї Курагіних, Болконських, Ростових та їх представників (у кожній - син і донька приблизно одного віку). Окремо називають головного героя роману, пов’язаного родинними чи дружніми зв’язками із кожною сім’єю. Запис у зошити.                                                                                                                 6. Домашнє завдання.                                                                                     Підготувати повідомлення про одну із родин (сімейні цінності, доля, цитати для характеристики, приклади поведінки між членами родини та у соціумі) або про П’єра Безухова.

7. Проблемне запитання.                                                                                                Що дала вам ваша родина?                                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

  Тема: Л.Толстой «Війна і мир». Формування особистості у колі  сім’ї                                                                                                           Очікувані результати: учень здійснює пошуково – дослідницьку               діяльність, розвиває уміння оцінювати життєві явища, дає               характеристику героям,   використовуючи   навички               критичного               мислення                                                                                                Обладнання: ТЗН, текст роману, ілюстрації до тексту                                                                        Тип уроку: дослідження тексту

 

    Хід уроку

 

1.Організаційний момент.                                                                                        Оголошення теми уроку та очікуваних результатів. Запис у зошит.

2. Проектна діяльність.                                                                                       Повідомлення вчителя про види проектів, пропозиція створити проект, об’єднавшись у групи, щоб порівняти три родини. Завдання для кожної групи: - суспільне становище – матеріальне становище – ставлення батьків до дітей – ставлення дітей до батьків – як склалася доля – сімейні цінності.                                                              А) Родина Курагіних                                                                                 

 князь Василь займає впливову посаду(міністр), використовує її для матеріального збагачення, допомагає іншим (Анна Друбецька) лише з розрахунку; дітей одружує (чи намагається одружити) ради багатства (Елен – Пєр, Анатоль – княжна Марія); велике багатство і ще більші борги (бездумне витрачання грошей на розваги); батько синів називає дурнями (Іполит-спокійний, Анатоль-неспокійний), мати заздрить вроді та способу життя доньки, обоє не осуджують їх аморальні вчинки; і Елен, і Анатолю від батьків потрібні лише гроші; донька померла від венеричної хвороби, син став калікою і не бачить сенсу у подальшому існуванні; кожен член родини живе сам для себе, цінністю вважає гроші.                                 

 Б) Родина Ростових                                                                                       

  граф Ростов був дуже хлібосольним, скликав у гості різноманітне  товариство, любив грати в карти і полювати; непрактичний, чим  розорив своїх дітей, за що просить перед смертю пробачення у дружини і сина; щиро разом з дружиною любив своїх дітей, ніколи їх не осуджували (програш Миколи в карти, намір Наташі втекти з Анатолем та спроба самогубства); у Наташі були надзвичайно                                              довірливі стосунки з матір’ю, Микола відмовляється ради матері                                                                                                                                     від кар’єри і мріє повернути втрачений батьком маєток; обоє дуже щасливі у сімейному житті, отримали багатство,  вміють любити; сім’я для них – найбільша цінність (допомога, підтримка, душевний спокій, вміння радіти успіхам, довіра).                                                                  

В) Родина Болконських                                                                               

 князь, хоча і живе у сільському маєтку, цікавиться суспільно-політичним життям, хвилюється за долю країни; сина навчив дбати про своїх підданих і служити для загального блага, матеріальні блага для них не важливі, хоча родина є дуже багатою; батько любить своїх дітей, але стриманий у вияві своїх почуттів і надзвичайно вимогливий, помилки Андрія і Марії неможливі в принципі, тому не можна сказати, як батько б до цього поставився; показовим є прохання Андрія у випадку його загибелі, щоб саме батько виховував його

 

сина, Марія вважає гріхом для себе навіть подумки осудити свого батька; син загинув на війні (куди пішов добровольцем), донька по-справжньому щаслива у заміжжі (хоча батько пророкував, що її візьмуть заміж тільки ради грошей); діти росли без материнської любові, тому не вміють відкрито показати свої почуття, цінують родинне тепло, але важливішим вважають загальне благо.                                                                                                       3. Проблемне запитання.                                                                                 

Що дали своїм дітям їх родини?                                                      

  (Підвести учнів до думки, що Ростови навчили жити для себе і знаходити щастя у родинному колі (для себе); Болконські – жити для загального блага і знаходити щастя у служінні людям (для людей); Курагіни – не дали нічого взагалі, тому їх діти у кінцевому рахунку нічого і не отримали від життя (ні собі, ні людям). Запис у зошити.                                                                                                                     4. Модель найкращої сім’ї.                                                                                                   Щоб визначити, модель якої сім’ї є найкращою (враховуючи, що Л.Толстой – філософ і геній світової літератури), звернімося до образу його улюбленого героя, графа Безухова:                                                          

- які життєві цінності йому дала родина? (жодних, незаконнородж.)

– як склалися його стосунки з Курагіними? (відштовхує обох)                        

 - як склалися стосунки з Болконськими? (дружні з обома)                                                - як склалися стосунки з Ростовими? (родинні)                                                           - чи був би щасливим без сімї?...а без суспільної діяльності?                                                                                                                         5. Математична компетентність.                                                                                                       Встановлення причинно – наслідкових зв’язків між типовими характерами та типовими обставинами їх формування. (Вчитель просить учнів поміркувати, як би склалася доля наших героїв, якби вони виховувалися у інших сім’ях: Елен і Анатоль – у родині Ростових,  Микола і Наташа – у родині Болконських, Андрій і Марія – у родині Курагіних).                                                                                   6. Підсумок.                                                                                                      

Ви вже настільки дорослі, аби самим вирішити, яка модель ближча до вашої родини і яку ви будете прогнозувати у майбутньому, коли творитимете свою сім’ю.

 

 

docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку