Уроки: Поняття "Літосфера". Внутрішня будова Землі. Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі; землетруси; Вулканізм, та супутні йому явища; Зовнішні процеси Землі.

Про матеріал
Формувати уявлення про внутрішню будову Землі; внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі; землетруси; вулканізм, та супутні йому явища; зовнішні процеси Землі. Набувати певні уміння у роботі з різними джерелами географічної інформації.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: формування в учнів загального уявлення про                                                   внутрішню будову Землі та літосферу;

розвиток умінь працювати з картами та схемами;

сприяння формуванню пізнавального інтересу до теми, що вивчається.

 

Тип уроку: урок –експедиція.

Обладнання: схеми, таблиці, малюнки, атласи, підручники.

 

ХІД УРОКУ.

 

І Організаційний момент.

 

ІІ Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

 

    Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати найбільший розділ за курс 6 класу « Географічна оболонка та її складові»

     Наша планета одягнена у кілька оболонок, кожна з яких має різні властивості і усі оболонки перебувають у постійній взаємодії утворюючи географічну оболонку.

  Діти, допоможіть мені визначити, що це за оболонки?

Що насамперед потрібно для всіх живих організмів, щоб жити?

Це повітря – без повітря неможливе життя. І ця оболонка називається – атмосферою, що в перекладі із грецького означає:

 «атмо» - пара і   «сфера» - куля. Тобто, газова оболонка Землі.

Без чого не можуть існувати живі організми?

Без води – і ця оболонка називається гідросферою.

А оболонка життя на Землі називається – біосферою. Найміцніша серед оболонок – це літосфера, або « кам'яна оболонка».

  І сьогодні на уроці ми починаємо вивчати – літосферу.

Учні записують число, і тему у року.

Виходячи із теми уроку що нам потрібно засвоїти з даної теми, тобто, яка мета нашого уроку?  (Учні самостійно формують мету даного уроку).

 

 ІІІ Вивчення нового матеріалу.

     Саме літосфера надає нашій планеті кулясту форму.  Її поверхня не зовсім гладенька.

Це високі гори, у декілька десятків кілометрів,  рівнини, яри,  балки, і це створює захоплюючий краєвид. Але літосфера змінюється. Високі гори перетворюються на горби , глибокі яри – стають вологіші. Ми з вами не помічаємо, тому що, це все відбувається дуже повільно. Але бувають такі випадки, коли літосфера змінюється на очах. Це коли відбуваються виверження вулканів і землетруси.

   Люди з давніх – давен досліджували Землю , і прагнули дізнатися про внутрішню її будову. Наприклад, давні греки висловлювали припущення, що в земних надрах бог Гефест, а давні римляни бог Вулкан. Учені середньовіччя доводили, що надра Землі заповнені вогнем або водою. А відомий французький письменник Жуль Верн

відправив своїх героїв до центра Землі.

  А ви любите мандрувати?

Добре! Значить ви готові прийняти участь у віртуальній  мандрівці до центру Землі.

    І давайте ми віртуально разом з вами заглянемо в « серце» нашої планети – земні надра, і відправимося з вами трьома експедиціями.

     Перед вами стоїть складне завдання, детального вивчення внутрішньої будови Землі. Члени кожної експедиції будуть займатися певною проблемою і вирішувати поставлені перед ними завдання. Результати вивчення ви повинні оформити у вигляді звіту, який прокоментує керівник експедиції.

   Кожна експедиція отримала маршрутні листи і дидактичний матеріал, які допоможуть вам у пошуково – пізнавальній роботі ( а саме: таблиці, схеми, діаграми).

  ( Клас ділиться на три групи і кожна група отримує маршрутні листи і папку з матеріалами).

   Ви вже знаєте, що наша планета має форму кулі, і окутана чотирма зовнішніми оболонками (  додаток № 1, 2).

 А тепер зверніться до ваших матеріалів і визначте з яких внутрішніх шарів складається Земля? ( додаток № 3, 4).

  Але перш за все ви відправитесь у мандрівку і вам необхідно розрахувати за скільки днів ви дістанетеся центру Землі, якщо ви будете рухатися із швидкістю 30 кілометрів за день.

   На допомогу вам прийде малюнок , де вказано потужність внутрішніх сил Землі. ( додаток № 5).

 Спочатку ми розраховуємо радіус Землі

   3200 + 2900 + 250 = 6356 км.

   А тепер розраховуємо, за скільки ми дістанемося центру Землі, якщо будемо рухатися із швидкістю 30 км. за день.

6356 : 30 = 212 днів, тобто, 7 місяців

  Отже, ми з вами можемо віртуально, розрахувавши свої сили, відправитися у мандрівку – серце нашої планети.

   Рухаючись земною корою досить не просто. Наші спостереження показують безперервне підвищення температури на +1ºС через кожні 33 метри. Досягаючи глибини декілька десятків кілометрів речовина, яка знаходиться в земній корі починає плавитися. І утворюється шар астеносфера – це в'язкий стан речовин. Верхня частина мантії із земною корою утворюють тверду оболонку Землі. Потужність  від 5- 15 км під океанами , і70 -250 км під материками. Земну кору ми проходимо за  8 днів. Опускаючись далі температура підвищується, і на межі з мантією становить +600 - +800ºС під материками, і +150 - +200ºС під океанами, де земна кора набагато тонша.

   Ми знаходимося в мантії, її можна порівняти з величезною піччю, де постійно киплять речовини. Тиск зростає, це призводить до того, що розплавлена речовина набуває не тільки властивостей рідини, але й твердого тіла. Температура сягає 3000ºС

  Поринаємо в ядро. Воно становить більше половину земного радіуса ( по ядру нам довелося б рухатися до 4 місяців), але рух тут ускладнюється із- за високого тиску і температури.

  ( робота з підручником і атласом малюнок « Внутрішня будова Землі).

Ядро складається із зовнішнього і внутрішнього. У зовнішньому ядрі температура + 3000 - +4000ºС, а у внутрішньому + 6000ºС.

 Скажіть будь – ласка, чи зустрічали ви при вивченні у попередніх класах тіла, які б мали таку ж температуру?

 Так, Сонце.

 Тобто, ядро можна назвати маленьким сонцем усередині нашої планети. Проводимо аналіз і виявляємо, що ядро складається із заліза і нікелю, причому у зовнішньому ядрі вони перебувають у рідкому стані, а у внутрішньому -  у рідкому.

    Рухаючись до центру Землі ви вже помітили, що земна кора має не однакову потужність під океанами, рівнинами і горами.

  ( додаток № 6)

 І тому можна визначити два типи земної кори – материкову і океанічну. ( додаток № 7).Уважно розглянувши, ми зробили висновки, що  материкова земна кора має три шари: осадовий, гранітний і базальтовий, а океанічна тільки два: осадовий і базальтовий.

  Земна кора складається із мінералів ( це однорідні за своїми властивостями природні утворення)  і гірських порід ( за походженням поділяються : осадові, магматичні і метаморфічні).

  Усі мінерали і гірські породи, які використовує людина для своїх потреб, називають корисними копалинами.

 ( Учні приводять приклади всіх видів корисних копалин і замальовують в зошити схему додаток № 8).

Керівники із групами повертаються із віртуальної експедиції, яка відбувалася до центру Землі. І ми їм надаємо час для оформлення результатів дослідження .

( Виступають керівники груп із звітами)

 Один із членів кожної експедиції готував цікавинки про земну кору. Давайте їх заслухаємо.

  ( Виступають по одному учню з кожної групи. Завдання підготували вдома) Додаток № 9

 

І V Закріплення вивченого матеріалу.

 

Прийом « Навчаючись учусь»

 Вчитель вивішує поняття : атмосфера, гідросфера, літосфері і біосфера, а учні отримавши карточки із визначеннями повинні підібрати такий колір, що відповідав би кольору на дошці

 

Оскільки ви вже вмієте знаходити радіус Землі і відстань до центру Землі, давайте обчислимо, яка буде температура

  • 1 група – на глибині  6000 метрів;
  • 2 група – на глибині 8000 метрів;
  • 3 група – на глибині – 11000 метрів.

Під час подорожі до центу Землі ви досягли своєї мети. Назвіть послідовні шари, які ви подолали.

Літосфера = … + … + … +.

 Повертаючись із подорожі, я хочу вам сказати, що Земля у нас єдина, і тільки, ви, ще молоде покоління можете подбати про неї, щоб краще всім жити . ( додаток № 10)

 

V Оцінювання учнів.

 

VI Домашнє завдання: прочитати відповідний параграф,

зарисувати в зошитах розріз внутрішньої будови Землі,

скласти кросворди із 5 -6 слів до теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: систематизувати знання про рухи літосферних плит та їх наслідки;

            формувати знання про внутрішні процеси Землі;

            вдосконалювати навички роботи з картами атласу.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: атласи, підручники, малюнки.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 

Прийом « Вірю – не вірю»

 

  1. Чи вірите ви, що дрейф континентів продовжується і Тихий океан щороку стає ширшим на 9 см.? ( Так)
  2. Чи вірите ви, що при зіткненні літосферних плит утворюються рівнини? ( ні. Утворюються гори або глибоководні жолоби).
  3. Чи вірите ви, що товщина земної кори під океанами і материками однакова? ( Ні. Під материками земна кора товща).
  4. Чи вірите ви, що понад півмільярда років тому існував єдиний материк – Лавразія ? ( Так, один материк, але не Лавразія а Пангея).
  5. Чи вірите ви, що в центрі Землі така ж температура, як і на поверхні Сонця? ( Так + 6000С )
  6. Чи вірите ви, що територія України знаходиться на Аравійській літосферній плиті? ( Ні. На Євразійській).
  7. Чи вірите ви, що літосферні плити можуть « стрибати»? ( Так. Під час землетрусу в 1857р. північніше Сан – Франциско за кілька хвилин Тихоокеанська плита пересунулася відносно Північноамериканської на 10 см.  У північному напрямку. А у 1906 році обидві плити поштовхами « стрибнули»одна відносно іншої на 6 -8 метрів).

 

 

 

Прийом « Закодоване слово»

 

Зараз прочитаю ряди слів. Ваше завдання – дуже уважно слухати їх та спробувати запам'ятати в тому ж порядку, в якому їх назвуть. Після закінчення читання ряду можете записувати ці слова, а потім промовити лише перші літери. У вас вийде слово. Поясніть його значення.

  1. Мати, автобус, ножиці, танк, ікона, яма.
  2. Лось, Іван, торф, око, салат, фермер, ера, риба, альбом.
  3. Панда, аґрус, ніж, гора, екран, яблуко.
  4. Яр, дрейф, річка, орел.
  5. Корабель, автобус, Йосип, низовина, олово, Земля, овал, йорж, сокіл, ь, кора, астеносфера.

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

 

    Багато явищ природи можуть здаватися незвичайними і загадковими: з вершини  гори вириваються хмари чорного диму і стовпи вогню, викидається розжарене каміння; з –під землі б'є фонтан води температурою близько 100ºС; земля раптом приходить у рух, що руйнує все те, що знаходиться на поверхні. Однак ці чи інші природні явища мають пояснення – треба вивчати процеси, які відбуваються всередині Землі.

   Сьогодні на уроці ми з вами почнемо знайомитися з тими внутрішніми процесами, які впливають на зміну земної кори.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 

  Головна причина рухів земної кори – це переміщення речовини мантії, зумовлені внутрішньою енергією планети. Вплив високої температури внутрішніх частин Землі і величезного тиску є причиною таких явищ, як рух літосфери і магматизм.

 

  

 

 

 

 

Робота в групах.

 

1 група. Доведіть, що горизонтальні рухи земної кори – це прояв внутрішніх процесів Землі.

2 група. Доведіть, що вертикальні рухи земної кори – це також прояв внутрішніх сил Землі.

3 група. Доведіть, що землетруси – це підземні поштовхи і коливання земної поверхні.

( Учні користуються підручниками, атласами)

Учні захищають свої проекти і обмінюються запитаннями.

 

Розповідь вчителя.

 

У далекому минулому люди не розуміли причини землетрусів. Наприклад, грецькі селяни вважали, що землетрус – це руйнування будівель підземних велетнів, які, маючи неймовірну силу, глибоко під землею споруджували собі помешкання, кладучи скелю на скелю. Іранці й таджики пояснювали землетруси у горах витівками злих духів, які живуть у надрах Землі. Нині добре відомо, що землетруси є одним зі свідчень рухів земної кори і зумовлені процесами, які відбуваються у надрах планети. Щороку АН нашій планеті відбувається до 300 тисяч землетрусів. Майже через кожні 5 хвилин відбувається землетрус, а через кожні 3-4 дні руйнівні землетруси.  Першість за кількістю землетрусів поділяють Японія і Чилі. Наприклад, в Японії відбувається 7 -8 тисяч землетрусів на рік.

 

Прийом « Проблемне питання».

 

Порахуйте, скільки землетрусів відбувається в Японії за день, за добу і за тиждень.

 

Робота в групах.

 

1 група. Чи може людина спричинити землетруси?

2 група. Чи є в Україні вогнища землетрусів?

3 група. Чи відбуваються землетруси і океанах?

 

Відповіді учнів додаток № 2.

 

 

V. Закріплення вивчених знань.

 

Прийом « Картографічний практикум»

За картою « Літосферні плити» групи учнів визначають місця найбільших землетрусів.

 

Прийом « Творча лабораторія»

Групи учнів розробляють поради щодо поведінки під час землетрусів.

1 група. Якщо землетрус вас застав вдома.

2 група. Якщо землетрус вас застав на вулиці.

3 група. Якщо землетрус вас застав в транспорті.

 

Прийом « Географічний крос».

  1. Місце розривів і зміщень у земній корі називають…  (вогнищем землетрусу).
  2. Ділянку земної поверхні, розташовану над вогнищем називають … ( епіцентром землетрусу).
  3. Місця розходження або зіткнення літосферних плит, де землетруси стаються набагато частіше, назвали … (сейсмічними поясами).
  4. Грецькою мовою « сейсмос» означає … ( « коливання»).
  5. Головна причина рухів земної кори – це …  ( переміщення речовини мантії, зумовлені внутрішньою енергією планети).

 

  1. Підсумок уроку.

 

  • Внутрішні процеси Землі відбуваються  в її надрах.
  • До внутрішніх процесів Землі відносяться рухи літосферних плит, землетруси і вулканізм.
  • Найчастіше землетруси відбуваються на стику літосферних плит – це сейсмічні пояси.
  • Домашнє завдання. Читати§12 стор. 59 – 61;

                                              підготувати повідомлення про вулкани.

 

Додаток № 2

Виступи учнів.

1 група.

Землетрус може спричинити людина. Кілька землетрусів сталися на початку 1960 –х років у США, коли в зону тектонічного розлому закачали рідкі промислові відходи. Наслідком масових бомбардувань у Югославії 1999 року стали землетруси в районі Белграда, в Адріатичному морі, Карпатах, Чехії, Словаччині і в Криму. Серію сильних землетрусів спостерігали й після бомбардування в Іраку навесні 2003 року.

 

2 група.

В Криму є вогнища землетрусів. Це зумовлено рухом літосферних плит, який спричинив розлом земної кори на дні Чорного моря. Цей розлом підходить до кримського узбережжя поблизу мису Аюдаг. Вогнища землетрусів виникли неподалік міст Судак, Алушта, Ялта та в районі гірських масивів Демерджі й Чатир-Даг. У вересні 1927 року стався найсильніший ( 8 -9 балів) землетрус на території України. Він спричинив значні руйнування на всьому південному узбережжі – обвали, каменепади, тріщини в грунті, народження нових джерел і навіть невеликі морські припливи.

 

3 група.

Землетруси відбуваються і в океанах. Підводні землетруси в межах океанів збурюють велетенські хвилі ( до 60м), які спустошують узбережжя. Вони називаються цунамі, що в перекладі з японської мови означає « хвиля в гавані». У відкритому морі висота хвиль зазвичай невелика. Найбільшої висоти цунамі досягають у вузьких бухтах.

  Так, у грудні 2004 році поблизу о. Суматра, що в Індійському океані, стався землетрус силою 8,5 бала. Хвилі заввишки до 15 метрів досягли берегів Індії, Шрі – Ланки, Таїланду, Мальдівських остовів і спричинили великі руйнування. При цьому загинуло до 260 тисяч чоловік. Такого цунамі не було понад 100 років.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: поглибити і систематизувати знання про внутрішні                                      процеси Землі; формувати знання про вулкани; розвивати уміння працювати з картами атласу.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручники, літературні джерела.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 

Прийом « Не розірви ланцюга».

 

  1. Що називаються літосферою?
  2. Що розуміють під внутрішніми силами Землі?
  3. Які типи земної кори розрізняють?
  4. Що таке астеносфера?
  5. Води скількох океанів омивали Панею?
  6. Як називаються блоки, з яких складається літосфера?
  7. З якою швидкістю рухаються літосферні плити?
  8. Що являє собою повільний вертикальний рух літосфери?
  9. Що являє собою горизонтальний рух літосфери?
  10.                    Завдяки яким рухам – горизонтальним чи вертикальним - утворилися материки і океанічні улоговини?
  11.                    Що ви розумієте під поняттям землетруси?
  12.  Що таке гіпоцентр землетрусу?
  13. Що таке епіцентр землетрусу?
  14. У чому вимірюється сила землетрусів?
  15. Як часто на Землі відбуваються землетруси?
  16. Чи бувають на території України землетруси? Якщо так, то де?
  17. Що таке цунамі?
  18. Що таке сейсмічні пояси?
  19. З якою швидкістю рухаються літосферні плити?
  20. На якій літосферній плиті знаходиться територія України?

 

 

Прийом « Інтелектуальна розминка»

 

Із переліченого набора слів скласти визначення.

  1. Процес, землі, від, і, поверхні, магматизм, це, утворення, магма, шару, рух, астеносфера.
  2. Розломи, плити, на, літосферні, кора, глибинні, земна, розділена, блоки, літосферні, величезні.
  3. Землі, внутрішніх, до, вертикальні, процесів, і, рухи, кори, горизонтальні, земної, належать.
  4. Місця, де, пояси, стаються, сейсмічні, розходження, плит, найчастіше, місця, це, зіткнення, або, землетруси, літосферних, стаються.
  5. З, Землі, будова, ядро, складається, мантія, внутрішня, земна кора.

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

 

Прийом « Приваблива мета»

ВЧИТЕЛЬ.

… Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях було завжди жваво. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи… З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб – це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.

      Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це увагу – вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо з неба з Пагорба підкинулося полум 'я. На місто почав падати все  густіший попіл. Ошаліли люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося урятуватися, адже все місто було поховано під багатометровим шаром попелу… Про місто згодом забули

    Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулись на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї – місто – музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають вчені – вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкану і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою.

Отже, ми можемо з вами сказати, що вулкани, як і землетруси відносяться до внутрішніх сил Землі.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

  Ви вже знаєте, що у верхній частині мантії речовини перебувають у в'язкому стані – астеносфера. Саме тут утворюється магма – розплавлена речовина мантії, насичена газами.

Робота зі схемою

Учитель звертає увагу учнів до схеми на стор. 62, мал.. 30 « Будова вулкана». Учні самостійно розглянувши малюнок, називають із яких частин складається вулкан.

  На Землі налічується 850 діючих вулканів, щорічно стається більше 30 вивержень. Більшість із них розташовується по берегах Тихого океану, утворюючи Тихоокеанське вулканічне кільце, іноді цей район називають « вогняним кільцем Землі». Інший вулканічний пояс розташований уздовж берегів Середземного моря та простягається через територію Євразії до Великих Зондських островів.

Прийом « Географічний практикум»

Учні на контурних картах позначають вулканічні пояси, вулкани.

 

Прийом « Мандрівка»

( робота в групах)

Кожна група вибирає вулкани: один – діючий, а один – згаслий, і складає опис мандрівки до вулканів. Обов'язково групи повинні обрахувати відстань від нашої території до вулкану і описати , через які країни будуть мандрувати, щоб дістатися вулкана.

Свої описи можна доповнювати малюнками, картами, цікавою інформацією.

 

ВЧИТЕЛЬ

З вулканічною діяльністю пов'язані виникнення та існування гарячих джерел і гейзерів.

Гарячі джерела – це підземні води, які по тріщинах у земній корі піднімаються на гору і нагріваються від магми до високих температур. Вони мають лікувальні властивості, оскільки їх вода насичена різними солями.  Гарячі джерела використовують на термальних станціях, що несуть тепло в житлові будинки. Такі станції діють в Ісландії, Італії, Новій Зеландії та на Камчатці

 Гейзери – це джерела, які під тиском пари викидають фонтани гарячої води Вода гейзерів має температуру до 100 ºС , а висота викиду сягає 30 – 60 метрів, а у Новій Зеландії на початку ХХ століття діяв гейзер, що викидав воду майже на 500 метрів. Назва  «гейзер» походить від ісландського слова « гейза», що означає «вирувати». Найбільше гейзерів в Ісландії, на Камчатці.

 

IV. Закріплення нових знань і вмінь.

 

Прийом « Лови помилку!»

  1. Вулканізм – це виверження гарячої пари і води на земну поверхню. (  речовини мантії)
  2. Жерло закінчується чашоподібною лійкою -  ямою ( кратером)
  3. Упродовж багатьох мільйонів років із шарів застиглої магми формуються рівнини. ( гори).
  4. Вулкани здебільшого виникають на межі суходолу і океану.

 ( на межі літосферних плит).

  1. Гарячі джерела і гейзери – виходи на земну поверхню підземних вод, пов'язані з землетрусами ( вулканізмом).
  2. Найвищий діючий вулкан в Євразії -  Везувій ( Ключевська Сопка на Камчатці).

 

Прийом « Експрес тест»

  1. Вулкани отримали свою назву від імені давньогрецького бога:

       А) Вулкана;

        Б) Вогню;                в) Вітру.

2. На Землі існує діючих вулканів:

        А) 400;

         Б) 950;                     в) 600.

3. До найдавнішого діючого вулкану відноситься:

        А) Ісалько;

         Б) Онтаке;               в) Ключевська Сопка.

 

4. Найбільший за розмірами і масою діючий вулкан:

         А) Кракатау;

         Б) Мауне – Кеа;            в) Стром болі.

5. Найспокійніший вулкан Землі:

         А) Онтаке;

         Б) Кракатау;                  в) Санторин.

6. Назва « гейзер» походить від ісландського слова « гейза», що означає:

          А) « виливати»;

           Б) « вирувати»;            в) « розкидати»

7. Невеликі поглиблення в земній корі, заповнені киплячою водою, називають:

          А) гейзери;

           Б) вулкани;                    в) гарячі джерела.

8. Процес утворення і руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі – це:

          А) магматизм;

           Б) вулканізм;       

 

 

V. Підсумок уроку.

 

  • Магматизм – процес утворення і руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі.
  • Розрізняють внутрішній і зовнішній магматизм.
  • Гарячі джерела, гейзери – виходи на земну поверхню підземних вод, пов'язані з вулканізмом.
  • Найвищий діючий вулкан в Євразії – Ключевська Сопка

(4750м.) на Камчатці.

 

VI. Домашнє завдання: 1) читати § 12 ( стор.61 -64);

                                            2) визначити географічні координати вулканів: Ключевська Сопка; Те йде; Ісалько.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: поглибити знання учнів про літосферу шляхом вивчення зовнішніх сил Землі; закріпити знання учнів працювати зі схемами, малюнками і додатковою літературою; розвивати логічне мислення, увагу.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: підручники, схеми, малюнки, глобус.

 

Хід уроку

 

І.  Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 

Прийом « Географічна розминка»

 

Вчитель називає вулкани, учні – дають пояснення, що вони  знають про цей чи інший вулкан.

Наприклад: Ключевська Сопка – найвищий діючий вулкан в Євразії.

  • Везувій;                              - Мануа –Кеа;
  • Ісалько;                               - Еребус;
  • Онтаке;                                - Кіліманджаро.

 

Прийом « Опитування – естафета»

 

Проводиться між рядами. Учитель роздає учням перших парт дидактичні картки із запитаннями, вони відповідають і передають далі. Кожна пара відповідає на одне запитання.

Додаток № 1.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

 

 

 

Прийом « Приваблива мета» ( проводиться з використанням методу « Прес»).

Учитель: Поясніть причину виникнення нижченаведеної точки зору.

« Подібно до того, як скульптор ліпить свою скульптуру двома руками, так і внутрішні ( ендогенні) й зовнішні ( екзогенні) природні процеси формують земну поверхню».

Учні наводять приклади форм рельєфу, доводячи, що не всі форми рельєфу є результатом внутрішніх сил Землі. Але потрібно довести, щоб учні усвідомили, що зовнішні сили виконують руйнівну і творчу роботу.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 

Куди не кинеш оком неозорим –

Відкриті погляду рівнини й гори.

Рельєфу форми основні

Відомі і тобі й мені.

У межах форм основних,

 дійшла в нас черга і до форм дрібних.

Вони різноманітність у природу вносять

Чарують погляд, радість нам приносять.

 

Вчитель.

На земну поверхню впливають, окрім внутрішніх сил, зовнішні сили: вивітрювання, текучі і підземні води, моря, вітер, моря і льодовики.

 Вивітрювання охоплює майже всю поверхню планети та є найпоширенішим з усіх зовнішніх процесів.

 

Робота з підручником

 

Скласти логічну схему, використовуючи текст підручника на стор. 70 – 71, стисло прокоментувати суть кожного з видів вивітрювання.

 

 

 

 

 

Методичний прийом « Асоціативний кущ»

Ключове слово – « вивітрювання», до нього на дошці записуються слова або фрази, пов'язані за змістом .

Додаток № 2.

Учитель.

Творча робота вітру – це відкладення перенесених уламків і утворення різноманітних еолових форм поверхні. Усюди, де є пісок, формується своєрідна хвиляста поверхня. На узбережжях морів, у долинах річок, насипає дюни і інше.

Кожна річка омиває береги, переносить і відкладає зруйнований матеріал на вигинах русла й у гирлі.

Морські хвилі переносять і  відкладають уламки порід, утворюючи наноси – пляжі. Іноді хвилі уздовж берега намивають вузькі коси.

Коли край льодовика тане, то все те, що він приніс, відкладається.

 

Робота в групах

 

Кожна група отримує малюнки з різними видами вивітрювання.

Учні повинні визначити до якого виду вивітрювання належать малюнки і дати коротку характеристику .

Додаток № 3

 

Учитель.

Вода, що стікає підхоплює тверді частки і несе їх до знижених ділянок, де вони осідають. У результаті відбувається руйнування грунтів і гірських порід текучими водами – ерозія. Ерозія призводить до утворення ярів – глибоких вимоїн завширшки до десятків метрів із крутими схилами. Довжина ярів може досягнути кількох кілометрів.

Рельєф земної поверхні формується внаслідок складних природних процесів.

До них відносяться таблиця № 1.

 

 

 

 

 

 

Схилові процеси

Зсуви, обвали, лавини. осипи, камнепади

Робота вітру

Ерозія

Корозія

 

Акумуляція

 

Винос вітром продуктів руйнування.

Обточування поверхні піском, який переноситься вітром.

відкладення перенесених вітром частинок

Робота текучих вод

Ерозія

 

Транспортування

 

Акумуляція

Селеві потоки

 

 

Руйнування земної поверхні текучими водами.

Перенесення на деяку відстань подрібнених уламків гірських порід.

Відкладення порід.

Утворення суміші води , каміння та багна

Робота льоду

Обробка поверхні кригою ( екзарація) та відкладення в зоні танення криги кам'яних брил, щебеню та піску ( морена)

Мерзлотні процеси

 

Відтаювання та замерзання грунту

Карст

Утворення підземних порожнин

Абразія

Руйнування берегів та мілководдя морськими хвилями

 

Погодьтеся, що в результаті більш докладного знайомства з розмаїтістю зовнішніх процесів ми укріпилися в думці, що земна поверхня – це результат тісної та постійної взаємодії зовнішніх і внутрішніх сил. Формування поверхні Землі відбувається і сьогодні.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Конкурс « Третій зайвий»

Знайдіть «зайвий» об'єкт, поясніть своє рішення.

1). Терикони, останці, річкові долини. ( Терикони –це штучні форми рельєфу)

2). Річкові долини, яри, дюни. ( Дюни мають еолове походження)

3) Печери, балки, яри ( Печери утворюються внаслідок розчинення гірських порід і вимивання їх підземними водами).

4) Дюни, яри , бархани ( Яр утворюється під впливом поверхневих вод).

 

Прийом « Творча лабораторія»

Користуючись підручником , картами заповніть таблицю № 2

 

Тип вивітрювання

Під дією чого відбувається

До чого призводить

Райони поширення

Фізичне

 

 

 

Хімічне

 

 

 

Біологічне

 

 

 

 

 

VI. Підсумок уроку.

Зовнішні процеси відбуваються на поверхні Землі. Нині діяльність людини порівнюють із могутньою природною силою,

Здатна істотно перетворити земну поверхню. На жаль, часто ця діяльність буває настільки негативною, що на місці квітучих земель залишаються непридатні до використання ділянки земної поверхні.

 

  1. Домашнє завдання: Читати § 14 ( ст.. 70 -75);

Зробити кросворд із ключовим словом « Вивітрювання»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 1.

 

1 ряд

 

  1. Осередок землетрусу ________________________________

 

  1. Найвищий діючий вулкан на суходолі_____________________________________________

 

 

  1. Місце на поверхні Землі, що розташоване над осередком___________________________________________

 

 

  1. Глибока западина на вершині вулкана______________________________________________

 

 

  1. Океан, в якому найчастіше виникають цунамі________________________________________________

 

 

 

2 ряд.

 

  1. Земна кора з верхньою частиною мантії, утворюють оболонку__________________________________________

 

  1. Магму, що вилилася на поверхню , називають_________________________________________

 

  1. Материк, на якому не має діючих вулканів___________________________________________

 

  1. Енергія, яка вивільнилася під час землетрусу поширюється______________________________________

 

  1. Океан, в якому найчастіше виникають моретруси_________________________________________

3 ряд.

 

  1. Землетруси спричиняють раптові розриви та________________________________________________

 

  1. Поряд із діючими вулканами, а часто і згаслими трапляються_______________________________________

 

  1. Держава – чемпіон із кількістю землетрусів_______________________________________

 

  1. Канал, яким піднімається магма____________________________________________

 

  1. Океан, на окраїнах якого знаходиться найбільша кількість вулканів__________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №2.

 

 

Вивітрювання

 

 

 

 

 

Акумулятивні еолові форми: гряди

 

 

 

 

Додаток №3 ( 1 група)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2023
Переглядів
1164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку