Уроки позакласного читання

Про матеріал
Цей матеріал стане у нагоді вчителям української літератури під час підготовки до позакласного читання. Тексти підібрані згідно нової програми.
Перегляд файлу

Уроки позакласноо читання

Тема.   Оксана Сайко «Новенька та інші історії»

Мета : ознайомити учнів з цікавими сторінками життєвого і творчого шляху письменниці,  допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору, його сюжет; розвивати навички виразного читання, виділення головних епізодів; виховувати важливі гуманні якості людини – чуйність, доброту, товариськість, любов і повагу до старших, вміння визнавати свої помилки, вміння впевнено й водночас критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для обміну інформацією з навчальною метою.
Обладнання : портрет письменниці, виставка літератури.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Вид уроку: комбінований.
                                              ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Розвиток інформаційної компетентності

  1.  Творче завдання.

Розкажіть про цікаві факти із життя Оксани Сайко, щоб заінтригувати майбутніх читачів її творів.

Оксана Сайко народилася 1 січня 1976 року у містечку Скалат, що на Тернопільщині. Майбутня письменниця вже після закінчення школи мріяла опанувати фах журналіста. Батьки понад усе хотіли бачити доньку лікарем у майбутньому, то ж, дослухаючись їх порад, Оксана вступила до Львівського державного медичного коледжу. Справно вивчившись та отримавши диплом медичного вишу, дівчина вирішила здійснити давню мрію і пішла здобувати другу вищу освіту до Львівського національно університету імені Івана Франка на факультет журналістики. Раніше працювала у газеті "Літературний Львів", а у виданні "Арка" була редактором сторінки «Культура». Нині ж дописує у газети «Україна Молода», «Літературна Україна», співпрацює з журналом для підлітків "Сто талантів", публікується на офіційному сайті Української Греко-Католицької Церкви (рубрика "Визначні особи Церкви XXст.") Оксана Сайко - дипломант літературного конкурсу "Гранослов-2006", переможець конкурсу на найкращу повість від журналу "Дніпро"2009 року (повість "Волоцюги"). 
У 2012 у «Видавництві Старого Лева» вийшла книга для підлітків «Новенька та інші історії», яка потрапила до довгого списку премії "Книга року БіБіСі 2012". Зараз авторка підліткових оповідань працює над низкою нових творів, які, ймовірно, стануть продовженням попередньої книги. 

2.Слово вчителя.

Предсталення книги Оксани Сайко.

                Цей збірничок складається з двох десятків шкільних історії, у кожній  з яких піднята важлива психологічна проблема або описана ситуація, з якої потрібно шукати вихід. Можна сказати, що ця книга складається з психологічних моделей, обов’язкових у підлітковому віці.
З погляду на це, збірник цінний, але особисто мене засмутило, що всі оповідання ніяк не пов’язані між собою, їхні герої не знайомі і живуть цілком окремим життям один від одного. Тому, окрім ситуації, з оповідання не виноситься нічого, а імена героїв швидко забуваються. Також часто повторюється «спортивний» мотив, коли виключно спортивні досягнення пов’язуються з хлопчачою успішністю і привертають увагу протилежної статі, це дещо збіднює реальність цих історій.
З позитивних моментів хочу також відмітити чіткість і лаконічність змалювання персонажів, коли завдяки штрихам і деталям одразу стає видно, хто перед тобою, і часто на що здатна така дитина.

 А тепер коротко про самі твори й описані у них ситуації.
Оповідання «Новенька» присвячене появі новенької дівчинки у класі і психологічним змінам у колективі, як це завжди відбувається, коли з’являється хтось новий. Окремо виведена лінія першої симпатії, яка може змінити навіть хулігана і лідера класу.

  1. Робота над текстом оповідання «Новенька»

Бесіда за прочитаним

- Від чийого імені ведеться розповідь  в оповіданні «Новенька»?

- Як ви розумієте назву оповідання? 

-  Як би ви ставилися до новенького учня в класі?

- Чи у вас в класі є лідер?

- Як ви ставитесь до однолітків з різними вадами?

- Завдяки кому, чи чому Ігор Чалага змінився?

3.   Графічний диктант

Серед запропонованих тверджень наявні правильні і неправильні. Правильне твердження позначаємо     , неправильне      .

1.Розповідь іде в оповіданні від імені автора(так).

2.Новенька дівчина прийшла в школу восени (ні).

3.Знайомство з класом проходило під час уроку біології(ні).

4.Дівчину звали Терезою(так).

5.Ігор Чалага, найкращий учень в класі(ні).

6.Тереза має ваду(так).

7.Дівчина добре малювала(так).

8.Чалага зустрів свою новеньку однокласницю біля озера(ні).

9.Хлопцеві сподобалась картина Терези(так).

10.Ігор розбив мольберта дівчині(ні).

11.Діти катались на велосипеді(так).

12.Чалага став другом Терезі(так).

4. Конкурс на кращого знавця тексту

(Учні, читаючи вдома твір, готують 1-2 запитання. Запитання складаються у скриньку.  Шестикласники по черзі витягають листочки із запитаннями, відповідають. Щоб уникнути повторень, учитель перед уроком відбирає запитання). 

5. Вправа «Світлофор»
     (Учням роздаються картки, які з однієї сторони червоного кольору, з іншої – зеленого. Учитель ставить запитання класу (чи окремій групі учнів). Картки підносять усі учні. Картка червоного кольору свідчить про неготовність відповідати на запитання. Якщо учень підносить картку зеленого кольору – повинен продемонструвати свої знання)
1)  Чому учням не сиділося на уроках?

2)  Що найбільше сподобалось Ігорю Чалагові в новенькій учениці?

3)   За що Ігоря побоювалися учні?

4) Чому Тереза часто червоніла та соромилася ?

5)  Як ви гадаєте, чому в парку Чалага не звалив етюдника Терези?

6)  Чого не вистачало, на думку Терези, в її малюнках?

7)  Чи з задоволення дівчина каталась на велосипеді з однокласником?

8)  Наступного дня Чалага передумав прогулювати алгебру, чому?

9)  Чи добре навчалася Тереза в школі?

10)  Що стало причиною сварки між Геником та Ігорем Чалагою?

11)  Як ставилися учні класу до новенької учениці?

12)  Після перепалки з Геником про що думав Ігор?

6. «Словесне малювання»

Чи звернули ви увагу на те, що автор не подає портрету героя? Яким ви уявляєте собі  Терезу, Ігоря Чалагу? Опишіть.

7.  Завдання на розвиток підприємницької компетентності:

    Уяви себе менеджером рекламної агенції, яка отримала замовлення на виготовлення рекламного буклету на обгортку книги «Новенька» Оксани Сайко.

 Запропонуй замовнику (однокласнику) макет буклету. Узгодь з ним перелік ілюстрацій, які ти плануєш тут розмістити та текстову інформацію буклету.

 Погоджений макет демонструється учням.

ІV. Узагальнення і систематизація результатів роботи

V. Підсумки уроку

Скажіть, будь ласка, який епізод повісті вам найбільше сподобався і чому?

Слово вчителя

13-річним героям оповідань Оксани Сайко доводиться – може, вперше в житті і часто в драматичних ситуаціях – зробити рішучий вибір на користь або добра, або зла. Так вони пізнають людей і пізнають себе. Які методи годяться в боротьбі за перемогу на конкурсі краси? Що робити, коли товариш в біді – бігти за дорослими чи намагатися рятувати самому? Чим «віддячити» не надто доброзичливому учителеві – осудом, а чи співчуттям?..
VІ. Рефлексія:

-Чим запам'ятається урок?

-Чому потрібно читати не тільки веселі та розважальні твори?

VІІ. Оцінювання

 VІІІ. Домашнє завдання

Напишіть продовження історії «Новенька».

 

 

 Валентин Бердт «Мій друг Юрко Циркульта інші»

Мета: ознайомити учнів із   шкільним   романом  Валентина Бердта  «Мій друг Юрко Циркульта інші » , розглянувши частини « Блютуз вигадали на мою погибель», «Голий  лізе на акацію»; викликати інтерес і любов до самостійного читання художньої літератури; розвивати навички образного та логічного мислення; виховувати кращі людські якості, навчати молоде покоління українців ощадливості, стимулювати лідерські ініціативи.

Обладнання: портрет  Валентина Бердта,  добірка творів письменника.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Вид уроку: комбінований.
                                              ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

 Слово вчителя: – Коли ви зайдете до бібліотеки, то побачите ціле море книг. Усі їх перечитати не може жоден учень. Отже, треба вибрати найцікавіші. А як це зробити? У цьому допоможуть анотація (короткий зміст) на перших сторінках чи обкладинці книги, її заголовок, ілюстрації, побіжне перелистування. Щоб бути всебічно розвиненою людиною, слід читати книги на різні теми, різних жанрів (казки, вірші, оповідання, повісті). Книги слід добирати відповідно до свого віку (на це є вказівка під заголовком). Щоб не забути прочитане, заведіть читацький щоденник. У ньому відзначте, хто автор твору, його назву, видавництво і рік видання, місто видання, загальні враження. Такий щоденник розвиватиме пам'ять, зв’язне мовлення, логічне мислення, формуватиме читацький смак.   Сьогодні ми познайомимося із творчістю  Валентина Бердта і поговоримо про  його шкільний роман  « Мій друг Юрко Циркуль та інші»

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Завдання на розвиток логічної компетентності.

Завдання. Об’єднайтесь в групи,  які на уроці будуть поштовими службами: «Укрпошта», «Нова пошта»,  «Міні-експрес».  На дошці розміщена інформація(вчитель дає заготовлені карточки з біографією), яку треба «перенести» до місця розташування конкуруючої служби.

Бердт Валентин

http://bukvoid.com.ua/info/img/berdt_v.jpg

Справжнє ім´я Валентин Бердута.

  Народився в селі Яблучне (Великописарівського р-ну Сумської обл.) 

10 вересня 1967. 
  У 1984 році закінчив Яблучанську середню школу й того ж року вступив на філологічний факультет (відділення української філології) Харківського державного університету ім. Максима Горького. У 1986–1988 служив у лавах Радянської армії. Після демобілізації поновив навчання в університеті. 
  У 1988 році перевівся на заочне відділення й розпочав журналістську роботу кореспондентом заводської газети «Промінь» НВО «ХЕМЗ» (м. Харків). Проте вищу освіту так і не здобув, оскільки на шостому курсі припинив навчання через низку причин.

  З 1990 по 1991 працював спецкором харківської міської газети «Слобода». З 1991 по 1992 роки був заступником головного редактора харківської газети для підлітків та юнацтва «Бабах!!!».

  У період з 1992 по 1994 роки займався видавничою справою.

  У 1996 році повернувся до журналістики. Працював кореспондентом в харківській молодіжній газеті «Событие» . У 1998 році перейшов до редакції щотижневика «Грані» на посаду кореспондента. Протягом 2000–2001 років працював кореспондентом обласної газети «Время». 2001 року був завідувачем відділу інформації харківської міської газети «Слобода». У 2002 році перейшов до редакції галузевої газети «Южная магистраль» (Харків). З 2006 року – власний кореспондент Всеукраїнської транспортної газети «Магістраль» на Південній залізниці. Член Національної Спілки журналістів України (від 1996 року).

  Літературну творчість розпочинав як поет. Видав збірку верлібрів «Потойбіччя». Вірші та оповідання друкувались в місцевій періодиці, українських часописах «Український засів», «Медіа-поліс» та антології молодої поезії «Початки» («Смолоскип», 1998). Як прозаїк дебютував романом «Останній клієнт». З 2009 року активно працює в дитячій літературі.

  Лауреат творчих конкурсів «Часопис», «Часопис-2000», «Коронація слова» (2009)  лауреат літературної премії «Великий Їжак» (2012)..

Бібліографія: 
Потойбіччя. – Харків: Видавець, 1991 
Последний клиент. – Харьков: Слобожанщина, 2006 
Марципан Пломбірович. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2009 (у співавторстві з Яною Бердт) 
Мій друг Юрко Циркуль та інші. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2010.

   Організуйте « доставку» інформації – кожен учасник групи приносить частину інформації, яку записують у вигляді тез.

  Оцініть як справилась служба з завданням. Визначте, яка служба справилась з завданням найкраще.

2.Слово  вчителя.

  Книжка «Мій друг Юрко Циркуль та інші» українського письменника, дипломанта конкурсу «Коронація слова» (2009) Валентина Бердта – це реалістична історія Вадима Журбіна, семикласника, який потрапив у тяжкі життєві обставини та фінансову скруту. Крім того, це історія його вірних друзів — Юрка Циркуля, Іри, Сніжани та Анжеліки, які не полишають Вадима в біді. Книжку означено як шкільний роман.

    Усе почалося з того, що Вадько Журбін і його друг Юрко Циркуль вирішили підзаробити грошенят на новий мобільний, обтрусивши грушу діда Дмитра. І все було б гаразд, якби не підступна гумка на Юркових штанах і невгамовний дідів пес. Пригоди безштанька на груші стали приводом до справжніх шкільних війн, з яких ворогуючі сторони врешті вийшли просто друзями, на яких чекає багато життєвих випробувань, і нещаслива дідова груша – чи не найлегше з них.

3. Обмін враженнями від прочитаних двох розділів повісті   «Блютуз вигадали на мою погибель», «Голий  лізе на акацію»..

 - Що сподобалося?

- Чим запам’яталися герої? (Переказ прочитаних учнями  історій).

ІІІ. Робота над змістом твору  

«Блютуз вигадали на мою погибель», «Голий  лізе на акацію».

1.Бесіда за прочитаним.

-Які моделі мобільних телефонів ви знаєте?

-А для чого потрібен  мобільний телефон?

-Як ви використовуєте свої телефони?

-А що таке блютуз?

-А шайрід?

-Як ви гадаєте , за яким принципом ділять учнів одного віку на класи А,Б,В?

-В якому класі навчався наш герой?

-За яким принципом в нього був поділений клас у нашого героя?

-Як навчалися учні цього класу?

-Чи мають учні цього класу шкідливі звички, якщо так, то які?

-Як проводять вільний час ?

- Розкажіть про клас Вадьки Журбіна, про його друзів, про вчителів, батьків…

2.Розвиток підприємницької діяльності

Запитання-відповіді.

-Як проводите ви свої канікули?

-А як свої канікули провели наші герої?

-Чи мають діти працювати  та заробляти гроші, як ви гадаєте?

-Як ви заробляєте гроші? І як їх тратите?

-Як ви гадаєте, чи заощадливі ви?

-Як заробляли хлопці гроші?

-А що робили хлопці на фірмі?

-На що герої твору збирали гроші?

-На що пішли зароблені гроші  Вадьком Журбіним та  Юрком Циркулем?  

 - А ще як хлопці задумали заробити грошенят і що з цього вийшло?

3. Завдання на розвиток мовленнєвої компетентності.

Уявіть, що до ваших рук попав текст листа. Але він виявився пошкодженим. Вам потрібно його реставрувати.

(Лист з пропущеними словами).

Відновіть текст.

  …Знімав нас із груші увесь наш… (провулок) на чолі з дільничим… (міліціонером), який так і вкляк,коли потужний промінь…

( ліхтаря)вихопив з темряви поміж гілля спочатку Юркові голі …(ноги), а потім решту, бо доводилось йому бачити всілякого за часів …(служби), але щоб таке на дереві!!!

   Звичайно, на землі нас чекав страшний. ..(суд), але не настільки, як ми сподівались. Виявляється, на ґвалт прибігла й наша класна …(керівничка), що мешкає за кілька будинків від Артура …(Августовича). І як ми її не благали, наступного дня вона не тільки розмалювала подію всьому класу, а щей відвела нас до…( директора)…..

   І доки ми, похнюпивши голови, плентались до кабінету …(директора), завдяки окремим особам з нашого класу всі довідалися про вчорашню… (пригоду).

IV. Підсумок уроку,   прийом «Мікрофон» - Яке повчальне та виховне значення для вас має твір «Мій друг Юрко Циркуль та інші »?

Слово вчителя

  Книжки зазвичай пишуть дорослі, які чомусь певні, що у дітей і проблеми «дитячі» — оцінки в школі, «несерйозні» перші почуття, «дрібні» перемоги чи програші, «дурні» забаганки та дивакуваті витівки…
  Але насправді твої будні можуть бути значно жорстокішими та складнішими. Хоча б тому, що самі дорослі зовсім не обов’язково відповідальні та сильні.  Вони можуть виявитися справжніми слабаками в ситуації, коли відступати вже нікуди. Вони можуть зрадити не тільки тебе, а й себе. Вони можуть бути байдужими, а не добрими, самозакоханими, а не вихованими, просто нікчемними…  А ти вже достатньо виріс, аби все це бачити й розуміти… Але ж як хочеться і далі вірити у чудові дитячі казки, де все завжди завершується щасливо! Як важливо не здатися на відкуп здоровому глуздові такого недосконалого дорослого світу!
  Саме про все це й розповідає новий шкільний роман Валентина Бердта про Вадька Журбіна та його друга Юрка Циркуля. Письменник присвятив його своїй доньці Яні та «її друзям з Харківського ліцею мистецтв № 133 з вдячністю за допомогу в написанні цієї книги», бо ця найсуворіша читацька редакційна рада залишила в оповіді лише живу правду буденного сучасного життя підлітків у одному зі «спальних» районів великого міста. Це трагікомічне життя, життя притлумлене пилом і смородом вулиці, життя, яке залишає по собі не глянцевий блиск, а подряпини та синці. Але саме воно, як ніяке інше, дає змогу людині скласти ціну собі, своїм друзям і ворогам.

   Роман «Мій друг Юрко Циркуль та інші» незвичайний за своєю подачею і смислом. Він складний для розуміння і глибоко психологічний. Схоже, що розрахований на підсвідоме сприйняття та асоціювання. Але книга зроблена так майстерно, що читач може вести з нею діалог, наповнюючи вчинки героїв і події власним смислом.

V. Домашнє завдання.

 Намалювати ілюстрації до вподобаних епізодів шкільного роману «Мій друг Юрко Циркуль, та інші».

Написати  есе «Я сучасний підліток», зробити записи в читацькому щоденнику.

 

 

  Тема. Оксана Лущевська «Вітер з-під сонця»
Мета: ознайомити учнів 7-ого класу із дитячою сучасною українською
прозою, зокрема із творчістю Оксани Лущевської; розглянути повість «Вітер з-під сонця»; на матеріалі твору розкрити проблему дружби та бережливого ставлення до речей; розвивати логічне та критичне мислення, зв’язне мовлення; навички аналізу твору та розв’язування проблемних питань, прагнення до самовиховання; формувати вміння давати власну оцінку прочитаному; виховувати любов до книги.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Форма уроку: урок – діалог.
Обладнання: виставка книжок «Сучасна дитяча проза», портрет письменниці.
Випереджаюче завдання: учні мали вдома самостійно прочитати  книжку.
Епіграф:

Хто полюбить книгу, той далеко піде у своєму розвитку.
Книга рятує душу від Здерев'яніння.
Тарас Шевченко.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ось дзвінок нам дав сигнал
Працювати час настав
Тож і ми часу не гаймо
Урок швиденько починаймо
II. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
- Споконвіків книжка була нашим добрим другом, який завжди підкаже,заспокоїть, навіє приємні спогади, занурить у світ дитинства. Про що сучасна дитяча проза? Чи треба її читати? Давайте сьогодні довіримося пильному,спостережливому оку художників слова й подивимося на себе очима митців.Так, саме вони підмічають те важливе в нашому житті, на що ми у свій час не звернули уваги. Тож, уперед у світ дитинства.
III. Оголошення теми та завдань уроку.
Вчитель:

Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди, цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо, поспішаємо і самі не зауважуємо, як багато важливого пройшло повз нас, не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів.

Отже,  ми сьогодні дізнаємося про творчість сучасної письменниці  Оксани Лушевської, розглянемо  повість «Вітер з-під сонця », розкриємо проблеми твору, проаналізуємо, вчинки дітей; познайомимося з новими книжками сучасної української дитячої прози, які вийшли у видавництві «ГраніТ».
ІV. Актуалізація опорних знань
«Коло думок»
Який твір називається  повістю?
Які  повісті чи оповідання ви читали самостійно?
Про що   розповідається у  цих книжках?
Які  книжки  вам найбільш подобаються? Чому?
V. Сприймання та осмислення навчального матеріалу.
1. Прес-конференція «Ознайомлення із творчістю Оксани Лущевської»
(Інтерактивна вправа «Рольова гра»)
Учитель.
- Пропоную знайомство із творчістю Оксани Лущевської провести у вигляді прес-конференції.
Словникова робота.
Прес-конференція - захід для ЗМІ, що проводиться у випадках, коли є
суспільно значуща новина, і організація або окрема відома особа,  безпосередньо пов'язані з цією новиною, бажають дати свої коментарі з цієї  новини, які були б цікаві і важливі для громадськості.
- Прошу дослідників життя письменниці зайняти місце за столом, а представників ЗМІ підготуватися до інтерв’ю.
Літературознавець.(заздалегідь підготовлений учень)
- Розпочинаємо прес-конференцію, присвячену письменниці Оксані   Лущевскій. Прошу задавати питання.
(Учні, представники ЗМІ, по черзі задають питання, на які відповідають
літературознавці).
1. учень - Звідки родом Оксана Лущевська?
Відповідь: - Народилась у 1982 р. у м. Тальному, що на Черкащині.
2. учень - Ким є за освітою Оксана Лущевська?
Відповідь - Закінчила філологічний факультет Уманського державного
педагогічного університету ім. П. Г. Тичини. За фахом – педагог.
Співзасновниця літературно-мистецького порталу «Захід-Схід». Брала участь у програмі міжкультурного обміну світової молодіжної організації YMCA. Працювала вихователем у дитячих таборах Північної  Америки.
З 2004 року живе у місті Пітсбурґ (штат Пенсильванія).
3. учень - У яких виданнях друкується письменниця?
Відповідь: - Її твори вміщено у збірках та антологіях «Вишен сад» (К.: Кит,
2005), «Казки Різдвяного Ангела» (Львів: Свічадо, 2008), «Святий Миколай»
(Львів: Свічадо, 2008), «Малечі про цікаві речі» (Харків: Белкар, 2008),
«Подорож у країну ввічливості» (Харків: Белкар, 2008), «Сніжнокрилі янголи»,
«Перед Божими яслами», «Казки Божого саду» (усі три: Львів: Свічадо, 2009),
«Зелені очі» (Навчальна книга – Богдан, 2010) та в серії «Християнська
читанка»: «Осіння книжка», «Весняна книжка», «Зимова книжка», «Літня
книжка» (усі чотири: К.: Видавничий відділ УПЦ КП/Видавництво БРАТСЬКЕ).
З поетичними та прозовими творами виступала у часописах «Українська
літературна газета», «Сучасність», «Київська Русь», «Дзвін», «Digital
Романтизм» (Версія 2), «Нова проза», «Склянка Часу», «Четвер» , «УФО»,
«Садова – 27», «Золота Доба», «Січеслав» та періодичних виданнях для дітей.
4. учень - Які твори Лятуринська написала для дітей?
Відповідь: - «Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки» (Київ,
«Грані-Т», 2009),
«Різдвяні повісті» (Київ, «Грані-Т», 2010 – у співавторстві з Зоряною Живкою,
Валентиною Вздульською та Гавріелою Шапіро),
«Життя видатних дітей: Оксана Лущевська про Христофора Колумба,
Джона Ньюбері, Чарльза Дарвіна, Дніпрову Чайку, Перл Сайденстрікер Бак»
(Київ, «Грані-Т», 2011),
«Втеча» (Київ, «Грані-Т», 2011),
«Золоте колесо року» (Київ, «Смолоскип», 2011),
«Сева і Ко» (Тернопіль, «Навчальна книга – Богдан», 2011),
«Друзі за листуванням» (Львів, «Видавництво Старого Лева», 2011).
"Солька і кухар Тара-пата" (Київ, «Грані-Т», 2012).
5. учень - Чи має письменниця нагороди?
Відповідь: - Переможець ІІ Всеукраїнського конкурсу творів для дітей
шкільного віку «Золотий лелека» (2008).
Лауреат конкурсів «Гранослов» (2007), «Витоки» (2008), «Рукомесло» (2008,
2009) та Літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» (2009).
Книжка «Друзі за листуванням» у довгому списку премії «Великий Їжак»(2012).
Книжка «Солька і кухар Тара-пата» нагороджена дипломом ІІІ ступеня в
номінації «Книга для дітей та юнацтва» на IX Міжнародному конкурсі країнучасниць СНД «Мистецтво книги» (2012).
Учасник проекту «Зернятко надії» (дітям про Голодомор 1932-33 років).
6. учень - Що спонукало письменницю зробити спроби в дитячій прозі?
Відповідь: - В одному з інтерв’ю письменниця зазначила: «Своє захоплення
цариною дитячої літератури вважаю дивовижним бонусом від долі».
7. - Твори яких українських письменників читає Оксана Лущевська?
Відповідь: - Улюблені українські письменники: це насамперед Котляревський,
Сковорода, Підмогильний, Винниченко, Хвильовий, Микола Куліш, Домонтович, Свідзинський, ранній Тичина, Аркадій Любченко (насамперед у своїх щоденниках), Ігор Калинець та Валерій Шевчук.
Літературознавець.
- А у нас теж є до вас запитання. А які твори сучасної дитячої прози ви читали?
- З нами прийшов рекламний агенти, який з метою популяризації кращих творів
сучасної дитячої прози видавництва «Грані – Т» підготував для вас короткий
огляд їхніх видань для дітей.
Рекламний агент (заздалегідь підготовлений учень)
- Українська книга – це невичерпне джерело натхнення, патріотизму, вона
виховує любов і пошану до рідного слова. Тож пропонуємо вашій увазі цікаві та повчальні твори сучасних дитячих письменників.
1. Нове місто, нова школа, новий клас – і ти для всіх новенька. Як знайти друзів серед однокласників і не нажити ворог та заздрісників? Головне – залишатися самим собою, не зважаючи ні на які обставини. Дівчинка Неля не побоялась виказати свою таємницю,і заради дружби та справедливості посеред уроку пішла по стелі. Окрім
того Нелине волосся має здатність змінювати колір залежно від настрою – через отакі дивовижні здібності Неля мусить часто змінювати школи. Які ще незвичайні
таємниці приховує учениця 4-Д класу, дізнаєтеся з казкової розповіді відомої української авторки Євгенії Кононенко «Неля, яка ходить по стелі».
2.У книзі «Неля сходить зі стелі»Кононенко Євгенії Неля вже не ходить по стелі, адже вона подорослішала,а дорослим дівчатам не личить ходити вниз головою… Але що це? У класі новенький! І, здається, він може не лише ходити по стелі, а значно більше, набагато більше! І сказати, що цьому особливо зраділи вчителі, означало б збрехати… А це значить, що справжні пригоди тільки починаються…
3. Дивовижні історії про хитрулю й вередулю, а водночас про надзвичайно милу й винахідливу дівчинку Даринку, які створила для вас письменниця Тетяна
Щербаченко, не залишать байдужими не лише дівчаток, а й хлопчиків (не кажучи вже про батьків) ви прочитаєте в книзі Тетяни Щербаченко «Пуп Землі, або Як
Даринка світ рятувала». Підсунути свиню нареченим, викинути коники, сплутати дивака з маніяком, бо навіть упоратися з пупом Землі – на все це здатна Даринка. Бо вона – з роду диваків, а диваки, як відомо, уміють і можуть усе!Бо ж усім так цікаво знати, що ж воно, врешті-решт, таке – жіночий характер…
4. З першої до останньої сторінки казкова повість Галини Малик «Вуйко Йой і Лишиня» сповнена колоритом Закарпатського краю.Сталося так, що будинок, який
сто п’ятдесят років стояв у затишному куточку Карпат і в якому мешкав справжній вуйко – вуйко Йой, якісь незнайомці вирішили перевезти в сканзен. Ой, лишенько!
Що ж залишається робити нашому герою?   Їхати за будинком і влаштовуватись на новому місці. Що на нього там чекає і що воно таке,той сканзен, з майстерністю
дитячого письменника розповіла Галина Малик.
5. Трапляються пригоди, які складно пояснити, але від того вони ще більше захоплюють. Такими пригодами сповнена книга Катерини Лебедєвої «Птаха
Корабель» Герої цієї незвичайної історії цікавіші і загадковіші від інших. От як
Птаха Корабель. Хто він? Корабель, що ширяє у небі, чи птах, який плаває безкраїм морем? Так одразу і не пояснити. Тож відкривай швидше першу сторінку і поринай у світ загадкового.
6.Справжня різдвяна казка від Оксани Лущевської «Дивні химерики, або Таємниця
старовинної скриньки» Коли б іще ставатися усіляким дивам, як не на Різдво? А коли ви святкуєте Різдво в далекому, заметеному снігом селі, слідуючи  віковічним традиціям, то будьте певні: щось неймовірне обов’язково станеться. Ляля разом із своїми друзями вирішує розгадати таємницю старовинної скриньки і дивних створінь – химериків. Задля цього вони вирушають у небезпечну подорож…
Рекламний агент - з рештою видань ми познайомимо вас наступного уроку позакласного читання.Вищезгадані книги ви можете знайти у нашій шкільної бібліотеці. Тож бажаємо вам отримати задоволення від спілкування з книгами!
Учитель.- Дякуємо літературознавцям та рекламному агенту за змістовну інформацію. На цьому наша прес-конференція закінчується.
2. Робота над змістом твору.
1.Учитель
- Ми знову повертаємося до творчості Оксани Лущевської. Напередодні ви
отримали завдання прочитати  повість «Вітер з-під сонця».
Чи всі прочитали? Сподобалась?
Бесіда – гра (дерево, а на ньому листочки з питаннями, учень відриває листок
і відповідає на запитання).
1.Назвіть головних героїв повісті (Женя і Рися).

2.Чим займається все літо Рися?(допомагає родині)

3.Що продає Рися під час «гарячого сезону»?(продає саморобні сувеніри з мушель, торгує рибою, роздає флаєри)

4.Як проходили літні канікули в Жені? (відпочивав)

5.Кому Рися розповідає про негаразди? (білому коту)

6.Хто подарував на базарі Жені повітряного змія? (Вадим)

7.Кого втратив Женя?(батька)

8.Де проходить ритуал прощання з минулим ? (на березі)

9.Яка сталася пригода з Женею під час прощання з минулим?(чапля вкрала бінокль)

10.На кого схожий вуличний кіт?(Вуді Аллена)

11.Що об’єднує обох  дітей? (Затока)

12.Чи було у Рисі дитинство? (ніколи)

2.Розповідь  учнями епізодів повісті, які найбільше запам’ятались.

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок

1.Літературна гра «Співавтори». Робота в групах

Група1.Уявіть, що ви можете переписати сюжет повісті « Вітер з-під сонця». Що б ви змінили?

Група 2. Продумайте, як могли б розвиватися події, якби в Жені був батько.

Група 3. Поміркуйте,  як би змінилося життя Росі якби у неї були хороші, забезпечені батьки.

Група 4. Уявіть, що в  повісті « Вітер з-під сонця» з'явився новий персонаж. Чи могло б це щось змінити в сюжеті твору?
2. Складання асоціативного грона «Чому навчає і що виховує  повість«Вітер з-під сонця»
VIІ. Підбиття підсумків
1. «Незакінчене речення»
- Найбільше мені сподобався епізод …
- Я ходів би бути схожим на …
- Я написав би  повість про…
2. Оцінювання навчальних досягнень.
3. Заключне слово вчителя.
- Наш урок добігає кінця. Я бажаю вам обов’язково розмірковувати над своєю
поведінкою, вчитися самоорганізованості та самоконтролю, а також уміти відповідати за свої вчинки та цінувати дружбу

VІІ. Домашнє завдання

Записати  власний кінець історії розвитку подій у творі  Оксани Лущевської «Вітер з-під сонця »

 

 

docx
Додано
25 лютого 2019
Переглядів
2609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку