Уроки "Синоніми. Роль синонімів у тексті. Редагування тексту"."Антоніми. Спостереження за вживанням антонімів у тексті". "Фразеологізми"

Про матеріал

Подано систему уроків до підручника М.Д. Захарійчук з української мови для 3 класу. Дібраний цікавий дидактичний матеріал, використання технології критичного мислення. Вправи на розвиток самостійності, роботи в групах; логічного мислення; збагачення словникового запасу учнів; підвищення пізнавальної активності дітей.

Перегляд файлу

Розробки уроків з української мови у 3 класі

Тема. Синоніми. Роль синонімів у тексті. Редагування тексту

Мета. Ознайомити учнів із синонімами, їх роллю у тексті. Вчити добирати слова – синоніми. Розвивати вміння редагувати текст; збагачувати словниковий запас школярів. Виховувати уважність, спостережливість.

Хід уроку

I.Організація класу.

Привітання.

Знов пролунав шкільний дзвінок

І всіх покликав на урок.

То ж будемо вивчати мову рідну,

Ви постарайтесь працювати плідно!

Прийом «Незвичайний початок».

Сядьте зручно! Усміхніться. Заплющіть очі і тихо промовте: «Я хочу вчитися. Я розумний». Ви все вмієте, ви все знаєте. Ви всі розумні, активні, творчі… Тепер розпочнімо нашу роботу і нехай вона буде плідною.

II .  Актуалізація опорних знань.

Технологія «Незакінчене речення»

Продовжіть  речення:

  • Слова з одним лексичним значенням називаються -…
  • Слова, які мають кілька лексичних значень -…
  • Багатозначні слова можуть вживатися в - …
  • Властиве слову звичайне значення – це…
  • Переносне значення -…
  • Переносним значенням називають тому, що …

Каліграфічна хвилинка

П  П п пр ийш шла

  • Які слова можна скласти із цих буквосполучень? (Прийшла).
  • Хто або що може прийти? (Мама прийшла; день прийшов; зима прийшла…).
  • У якому сполученні слова вжиті в переносному значенні? Чому?

Технологія «Займи позицію».

Запишіть речення. Знайдіть однозвучні слова. Поясніть їх значення.

  1. Василько знітився, не знав, де руки діти.

Діти весело бігали.

  1. Поле засіяли пшеницею.

Одарка поле грядки.

  1. Вранці діти поспішали до школи.

Ми поклали в ранці зошити.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці  ви дізнаєтесь які слова називають синонімами; про їх роль у тексті.

  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
  1. Робота з підручником (с.44. впр.90)
  • Прочитайте вірш. Чим він цікавий?
  • Знайдіть однозвучні слова.(Віз, став, ніс.)
  • Доберіть слова, близькі за значенням до підкреслених слів.

Дорога – шлях, стежка, траса.

Ліс – діброва, гай, байрак.

Став – зупинився, вкляк.

Хата – будинок, житло, халупа, оселя, споруда.

  1. Робота з правилом (с. 45)
  • Які слова називаємо синонімами?
  • Де подано синоніми?

4.Лексико – стилістична робота учнів за завданнями  вправи 91 (с. 45).

  • Прочитайте текст і перекажіть.
  • Спишіть текст, добираючи із синонімів у дужках потрібні слова.
  • Яке вітання хлопчика свідчило про його невихованість?

- З ким можна вітатися словом привіт?

      V. Фізкультхвилинка

  •  

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Технологія «Дерево рішень».

Скласти синонімічні ряди за даним словом(за потреби діти можуть користуватися словниками)

Їжа (корм, пожива, страва).

Завірюха (хурделиця, завія, віхола, метелиця).

Дитина ( дошкільня, маля, дитя, немовля, малюк).

Дивний (чудернацький, химерний, вигадливий).

Розумний (розсудливий, тямущий, мудрий).

Спритний (меткий, швидкий, прудкий).

Іти ( крокувати, ступати, човгати, чалапати).

Ясний (безхмарний, погідний, світлий, променистий, сонячний).

2.Самостійна робота за впр. 92(с.45).

Добрати синоніми до поданих слів.

друг  - товариш;                    галас – шум;

обличчя – лице;                    сміх – регіт, усмішка;

країна – Батьківщина;          алфавіт – абетка, азбука;

чорногуз – лелека, бусол;   лінивий – ледачий, нероба;

                сміливий – відважний, хоробрий.

VII. Підсумок уроку. Прийом «Відкритий мікрофон».

  • Сьогоднішній урок навчив мене…
  • Я запамятав такі синонімічні ряди…
  • Найбільші труднощі я відчув…
  • Мені б хотілося…

       VIII. Домашнє завдання.

С.45.Впр.93 – скласти 3 – 5 речень із дібраними синонімами з впр. 92 (на вибір).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Антоніми. Спостереження за вживанням антонімів у тексті

Мета.  Поглибити знання учнів про слова – антоніми. Вчити спостерігати за вживанням антонімів у тексті; добирати слова – антоніми. Розвивати вміння переказувати текст; збагачувати словниковий запас школярів. Виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

  1. Організація класу.
  1. Привітання.

Ми продовжим  з вами знову

Вивчати українську мову.

Уважними, активними ви будьте

І про  творчість не забудьте!

  1. Інтерактивна гра «Мовна розминка»

Ми з вами вже декілька уроків плідно  працюємо над темою «Слово». Давайте пограємо в гру і  до слова «слова» доберемо прикметники на кожну букву.

С – сильні, співучі, сучасні…

Л – лагідні, ласкаві, любимі…

О – очікувані,  оптимістичні…

В – ввічливі, вишукані, вигадані…

А – актуальні, активні…

  1.  Актуалізація опорних знань.
  1. Завдання. Гра «Мікрофон».

До поданих слів доберіть синоніми.

Думати, халупа, алфавіт, безмежний.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Розєднайте  слова і прочитайте

Ученьхлопецьмалюкшколяр

Вилучіть зайве слово (малюк).

Запишіть слова – синоніми.

  1. Технологія «Лабіринт дій».

З ряду слів, близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучне.

Їжа, страва, харч, корм, пожива.

Мама приготувала смачну…

Для рослин навесні потрібна…

У дорогу туристи взяли з собою…

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Ці слова водою не розіллєш.

Живуть постійно в парі,

Та не в злагоді – у сварі.

Все роблять залюбки.

Але завжди навпаки.

Сьогодні на уроці ви поглибите свої знання про слова , які мають протилежне значення, будете вчитися спостерігати за ними у текстах.

 

  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
  1. Робота з підручником (с.45. Впр.94)

1). Виразне читання вірша.

2). Списування вірша. Зачитування речення, в якому висловлена головна думка.

3). Добір та запис синонімів до підкреслених слів.

4). Читання виділених слів.  (зло – добро). Як ми їх називаємо?

                   2.  Робота за правилом (с. 46)

                       - Які слова називаються антонімами?

                         - Що ще дізналися про антоніми?

                    3. Технологія « Робота в парі»

Ось до вашої уваги                             

Пропоную я розвагу.                                                                                                                           

Випишіть антоніми із народних прислівїв.

  • Далі покладеш, ближче знайдеш.
  • Багато диму, мало тепла.
  • Знайшов – не скач, загубив - не плач.
  • Вдень від спеки ховається, а ввечері від комарів.
  • Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить.
  • Доброго тримайся, поганого цурайся.
  • Ластівка день починає, а соловей кінчає.
  • Бійся цапа спереду, коня ззаду, а хитрої людини з усіх боків.

Спостереження за вживанням антонімів у тексті (с. 46. Впр.95)

1). Читання та переказ уривка із казки.

2). Списування тексту, визначення у ньому антонімів.

3). Добір до виділених слів антонімів.

Висновок. За допомогою антонімів можна побудувати  звязні тексти.

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Закріплення вивченого матеріалу.

 

  1. Групова робота за завданнями впр. 96 (46 с.)

Зєднати частини прислівїв, записати, підкреслити антоніми.

  1. «Розумне перо»

У поданих прислівях вставте потрібні слова – антоніми.

  • Літо збирає, а … зїдає . Руки білі, а сумління ….
  • З великої хмари… дощ. Менше говори, … роби.
  • Або розумно казати, або зовсім … . Згода дім будує, а незгода … .
  1. Відгадайте загадки і знайдіть у них антоніми.
  • Літом одягається, а взимку роздягається. ( Листяне дерево)
  • Вдень сліпа, а вночі спляча. (Сова)
  • Що у тиші завмирає, а на вітрі оживає? (Вітряк)
  • Чим  вечір закінчується, а ранок починається? ( Літерою «р»).

          Висновок. Найчастіше антоніми вживаються в прислявях, загадках, казках.

  1.  Підведення підсумків уроку.
  1. Продовжіть речення.
  • Пари слів протилежні за значенням називаються…
  • Антонімами можуть бути слова тільки однієї…
  • Антоніми подано у словнику…
  • Найчастіше антоніми зустрічаються у…
  1. Лінгвістична естафета.

Учні один за одним швидко називають антонім. У разі затримки відповідає наступний.

Свіжий – черствий; радість – горе; весело – сумно; голосно – тихо; босий – взутий; важкий – легкий; цікаво – нудно; сміється – плаче; наздогнати – відставати; високий – низький…

  1. Домашнє завдання.

С. 47. Впр. 97, вивчити правило.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Фразеологізми

Мета. Ознайомити учнів із нероздільними стійкими  сполученнями слів; із фразеологічним словником. Вчити заміняти фразеологізми одним синонімічним словом. Розвивати логічне мислення; збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати пізнавальні інтереси, любов до рідного слова.

Хід уроку

  1. Організація класу.

Девіз уроку:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Технологія « Мозковий штурм»
  • Що називають антонімами?
  • Наведіть приклади антонімів.
  • Де подаються антоніми?
  • Де найчастіше у мовленні вживаються антоніми?
  • Які загадки, прислівя ви знаєте, в яких зустрічаються слова – протилежні за значенням?
  1. Каліграфічна хвилинка.

Дд Рр  Бб Оо  До  бр  ро добро

Робиш добро не кайся, робиш зло - зла й сподівайся.

  1. Технологія « Займи позицію».

Евристична бесіда з проблемно – пошуковим завданням. Назвіть  антоніми. Підтвердіть або заперечте прислівя.

  1. Опрацювання нового матеріалу.

1 Створення проблемної ситуації та вирішення її.

Опрацювання вірша Г. Бойка « Веремій».

  • Послухайте уривок з вірш Г. Бойка « Веремій».

Це дідусь хороший мій,

Звуть його так – Веремій.

Так він дивно розмовляє,

Що попробуй – зрозумій1

В цирку був я з дідусем – ми там бачили усе:

І жонглера, і ведмедя на швидкім велосипеді…

Я крутивсь, дідусь спитав:

  • Ти прийшов ловити гав?

Аж піднявся я із лави:

Та які ж у цирку Гави?

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

  • Чому онук не зрозумів дідуся?
  • А ви розумієте дідуся? Яким словом можна замінити вислів « ловити гав»?

2.Повідомлення теми, завдань уроку.

3. Робота за підручником (С. 47. Впр. 98)

- Виразно прочитайте текст.

- Як називаємо підкреслені слова? Поділіть ці слова на склади для переносу.

- Спишіть останнє речення. Замініть виділений вислів одним словом.

4.  Замінити вислови одним словом (С. 47. Впр. 99)

5.  Робота з правилом (С. 48)

6. Розтлумачте! Пояснити значення фразеологізмів.

  • Робити з мухи слона (перебільшувати)
  • Як кіт наплакав (дуже мало).
  • Засукати рукава (завзято взятись за якусь роботу).
  • Як вітром здуло (швидко зникнути).
  • Муха вкусила (бути в поганому настрої, гніватись).

- Складіть речення з будь яким фразеологізмом.

IV. Фізкультхвилинка

  1. Закріплення вивченого матеріалу.
  1. Робота за підручником (С. 48. Впр. 100)

-  Визначте, до якого малюнка можна вжити вислів брати ноги на плечі  в значенні тікати.

- Складіть речення з цим фразеологізмом.

2. Технологія « Продовж речення»

- Продовжте речення за допомогою фразеологізмів:

  • Дощу цієї весни було так мало як… (як кіт наплакав – дуже мало).
  • Село  він своє знає як… (свої пять пальців – дуже добре).
  • Приїзд друзів був як … (сніг на голову – несподівано, раптово).
  • Після хорошої зарядки сон як … (рукою зняло – безповоротно пройшов, зник).
  1. Підсумок уроку.
  1. Технологія « Мікрофон»

- Сьогодні на уроці я навчився…

- Я знаю…

2. Метод « Прес».

- Нероздільні стійкі сполучення слів називаються фразеологізмами. Їх можна замінити одним синонімічним словом.

- Фразеологізми подано у фразеологічному словнику.

VI. Домашнє завдання.

С. 48. Впр. 101, правило

 

 

 

Використані матеріали інтернет ресурсу.

docx
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
4293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку