Подано систему уроків до підручника М.Д. Захарійчук з української мови для 3 класу. Дібраний цікавий дидактичний матеріал, використання технології критичного мислення. Вправи на розвиток самостійності, роботи в групах; логічного мислення; збагачення словникового запасу учнів; підвищення пізнавальної активності дітей.
Розробки уроків з української мови у 3 класі
Тема. Синоніми. Роль синонімів у тексті. Редагування тексту
Мета. Ознайомити учнів із синонімами, їх роллю у тексті. Вчити добирати слова – синоніми. Розвивати вміння редагувати текст; збагачувати словниковий запас школярів. Виховувати уважність, спостережливість.
Хід уроку
I.Організація класу.
Привітання.
Знов пролунав шкільний дзвінок
І всіх покликав на урок.
То ж будемо вивчати мову рідну,
Ви постарайтесь працювати плідно!
Прийом «Незвичайний початок».
Сядьте зручно! Усміхніться. Заплющіть очі і тихо промовте: «Я хочу вчитися. Я розумний». Ви все вмієте, ви все знаєте. Ви всі розумні, активні, творчі… Тепер розпочнімо нашу роботу і нехай вона буде плідною.
II . Актуалізація опорних знань.
Технологія «Незакінчене речення»
Продовжіть речення:
Каліграфічна хвилинка
П П п пр ийш шла
Технологія «Займи позицію».
Запишіть речення. Знайдіть однозвучні слова. Поясніть їх значення.
Діти весело бігали.
Одарка поле грядки.
Ми поклали в ранці зошити.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь які слова називають синонімами; про їх роль у тексті.
Дорога – шлях, стежка, траса.
Ліс – діброва, гай, байрак.
Став – зупинився, вкляк.
Хата – будинок, житло, халупа, оселя, споруда.
4.Лексико – стилістична робота учнів за завданнями вправи 91 (с. 45).
- З ким можна вітатися словом привіт?
V. Фізкультхвилинка
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Технологія «Дерево рішень».
Скласти синонімічні ряди за даним словом(за потреби діти можуть користуватися словниками)
Їжа (корм, пожива, страва).
Завірюха (хурделиця, завія, віхола, метелиця).
Дитина ( дошкільня, маля, дитя, немовля, малюк).
Дивний (чудернацький, химерний, вигадливий).
Розумний (розсудливий, тямущий, мудрий).
Спритний (меткий, швидкий, прудкий).
Іти ( крокувати, ступати, човгати, чалапати).
Ясний (безхмарний, погідний, світлий, променистий, сонячний).
2.Самостійна робота за впр. 92(с.45).
Добрати синоніми до поданих слів.
друг - товариш; галас – шум;
обличчя – лице; сміх – регіт, усмішка;
країна – Батьківщина; алфавіт – абетка, азбука;
чорногуз – лелека, бусол; лінивий – ледачий, нероба;
сміливий – відважний, хоробрий.
VII. Підсумок уроку. Прийом «Відкритий мікрофон».
VIII. Домашнє завдання.
С.45.Впр.93 – скласти 3 – 5 речень із дібраними синонімами з впр. 92 (на вибір).
Тема. Антоніми. Спостереження за вживанням антонімів у тексті
Мета. Поглибити знання учнів про слова – антоніми. Вчити спостерігати за вживанням антонімів у тексті; добирати слова – антоніми. Розвивати вміння переказувати текст; збагачувати словниковий запас школярів. Виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
Ми продовжим з вами знову
Вивчати українську мову.
Уважними, активними ви будьте
І про творчість не забудьте!
Ми з вами вже декілька уроків плідно працюємо над темою «Слово». Давайте пограємо в гру і до слова «слова» доберемо прикметники на кожну букву.
С – сильні, співучі, сучасні…
Л – лагідні, ласкаві, любимі…
О – очікувані, оптимістичні…
В – ввічливі, вишукані, вигадані…
А – актуальні, активні…
До поданих слів доберіть синоніми.
Думати, халупа, алфавіт, безмежний.
Роз’єднайте слова і прочитайте
Ученьхлопецьмалюкшколяр
Вилучіть зайве слово (малюк).
Запишіть слова – синоніми.
З ряду слів, близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучне.
Їжа, страва, харч, корм, пожива.
Мама приготувала смачну…
Для рослин навесні потрібна…
У дорогу туристи взяли з собою…
Ці слова водою не розіллєш.
Живуть постійно в парі,
Та не в злагоді – у сварі.
Все роблять залюбки.
Але завжди навпаки.
Сьогодні на уроці ви поглибите свої знання про слова , які мають протилежне значення, будете вчитися спостерігати за ними у текстах.
1). Виразне читання вірша.
2). Списування вірша. Зачитування речення, в якому висловлена головна думка.
3). Добір та запис синонімів до підкреслених слів.
4). Читання виділених слів. (зло – добро). Як ми їх називаємо?
2. Робота за правилом (с. 46)
- Які слова називаються антонімами?
- Що ще дізналися про антоніми?
3. Технологія « Робота в парі»
Ось до вашої уваги
Пропоную я розвагу.
Випишіть антоніми із народних прислів’їв.
Спостереження за вживанням антонімів у тексті (с. 46. Впр.95)
1). Читання та переказ уривка із казки.
2). Списування тексту, визначення у ньому антонімів.
3). Добір до виділених слів антонімів.
Висновок. За допомогою антонімів можна побудувати зв’язні тексти.
З’єднати частини прислів’їв, записати, підкреслити антоніми.
У поданих прислів’ях вставте потрібні слова – антоніми.
Висновок. Найчастіше антоніми вживаються в присляв’ях, загадках, казках.
Учні один за одним швидко називають антонім. У разі затримки відповідає наступний.
Свіжий – черствий; радість – горе; весело – сумно; голосно – тихо; босий – взутий; важкий – легкий; цікаво – нудно; сміється – плаче; наздогнати – відставати; високий – низький…
С. 47. Впр. 97, вивчити правило.
Тема. Фразеологізми
Мета. Ознайомити учнів із нероздільними стійкими сполученнями слів; із фразеологічним словником. Вчити заміняти фразеологізми одним синонімічним словом. Розвивати логічне мислення; збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати пізнавальні інтереси, любов до рідного слова.
Хід уроку
Девіз уроку:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Дд Рр Бб Оо До бр ро добро
Робиш добро не кайся, робиш зло - зла й сподівайся.
Евристична бесіда з проблемно – пошуковим завданням. Назвіть антоніми. Підтвердіть або заперечте прислів’я.
1 Створення проблемної ситуації та вирішення її.
Опрацювання вірша Г. Бойка « Веремій».
Це дідусь хороший мій,
Звуть його так – Веремій.
Так він дивно розмовляє,
Що попробуй – зрозумій1
В цирку був я з дідусем – ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя на швидкім велосипеді…
Я крутивсь, дідусь спитав:
Аж піднявся я із лави:
Та які ж у цирку Гави?
Ну й дідусь мій, Веремій!
Що він каже? Зрозумій.
2.Повідомлення теми, завдань уроку.
3. Робота за підручником (С. 47. Впр. 98)
- Виразно прочитайте текст.
- Як називаємо підкреслені слова? Поділіть ці слова на склади для переносу.
- Спишіть останнє речення. Замініть виділений вислів одним словом.
4. Замінити вислови одним словом (С. 47. Впр. 99)
5. Робота з правилом (С. 48)
6. Розтлумачте! Пояснити значення фразеологізмів.
- Складіть речення з будь яким фразеологізмом.
IV. Фізкультхвилинка
- Визначте, до якого малюнка можна вжити вислів брати ноги на плечі в значенні тікати.
- Складіть речення з цим фразеологізмом.
2. Технологія « Продовж речення»
- Продовжте речення за допомогою фразеологізмів:
- Сьогодні на уроці я навчився…
- Я знаю…
2. Метод « Прес».
- Нероздільні стійкі сполучення слів називаються фразеологізмами. Їх можна замінити одним синонімічним словом.
- Фразеологізми подано у фразеологічному словнику.
VI. Домашнє завдання.
С. 48. Впр. 101, правило
Використані матеріали інтернет ресурсу.