Уроки з теми Внутрішні води України

Про матеріал

Розробки уроків за темою Внутрішні води України. Протягом вивчення теми учні мають змогу самостійно та з допомогою вчителя ознайомитись із темою Внутрішні води України.

Перегляд файлу

Тема. Поверхневі води.

            Загальні гідрографічні особливості території України.

Мета:  ознайомити із загальними  гідрографічними особливостями та поверхневими водами нашої країни; перевірити знання учнів за темою “Клімат України”,  розвивати навики самостійної роботи, роботи з картами атласу, розвивати увагу, пам‘ять, кмітливість; виховувати громадську позицію, патріотизм та формувати екологічну культуру учнів.

Обладнання: фізична карта України, атласи, підручники, додаткова література.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційна хвилина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

   Географічний диктант. Взаємоперевірка.12 питань

  1. Що таке клімат?
  2. В Україні клімат переважно...
  3. Основними чинниками, які утворюють клімат України є...
  4. Різниця між поглинутою та відбитою сонячною радіацією це ...
  5. Влітку антициклони приносять ................................................... погоду.
  6. Взимку циклони приносять ..................................................... погоду.
  7. Найбільша кількість опадів в Україні випадає ...
  8. Середня температура повітря влітку становить ...
  9. В нашій місцевості можна спостерігати такі небезпечні погодні явища ....
  10. Найбільша кількість сонячної радіації надходить на ...
  11. Найбільше вологи на територію нашої країни приносять ................................. повітряні маси.
  12. Субтропічний тип клімату середземноморського типу  поширений на ...

Підрахуйте результати відповідей і виставте оцінки в щоденники.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Записуємо тему уроку в зошити.

Мотивація пізнавальної та навчальної діяльності учнів.

(Наголошую на корисності знань про поверхневі води).

Протягом уроку ми повинні заповнити таблицю географічних об‘єктів, які будуть зустрічатись при вивченні даної теми.

Річки

Озера

Водосховища

Болота

1

Дніпро

Сасик

Київське

Полісські

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Д/З.

      Підготувати виступи про найбільші річки України, вивчити номенклатуру.

Пригадайте, які гідрографічні об‘єкти належать до поверхневих вод ?

Що таке річка?

Що таке озеро?

Як утворюються водосховища?

Вступне слово вчителя.

В Україні налічується близько 4 тисячі річок довжиною понад 10 км. Із них 117 мають довжину понад 100 км.

Завдання за картою. Знайдіть найбільші річки України на фізичній карті.

Знайдіть відповіді на такі питання:

  • До яких басейнів належать річки України?
  • Чому майже всі річки України належать до басейнів Чорного та Азовського морів?
  • До басейну якого моря належать річки Західний Буг та Сян?
  • Чому річка Дніпро міняє напрям течії із південного на південно-західний?
  • На якій річці в Україні найбільше водосховищ?

Озера.

Північ України – Шацькі озера (Світязь, Пулемецьке, Луки) – утворились на карстових породах під дією давнього зледеніння.

Багато боліт, в заплавах річок багато озер-стариць.

Південь України – озера Ял пуг, Кагул, Катлапуг, Китай – заплавні озера

Озера-лимани: Алібей, Шагани, Дністровський ... 

Визначте, як утворюються лимани?

Вчитель. Вода помічник і ворог.

  • Використання води для соціально-побутових потреб та для приготування їжі та пиття (воду із басейну річки Дніпро використовують близько 35 млн жителів)
  • Річковий транспорт
  • Використання води в промисловості (чорна і кольорова металургія, електроенергетика, хімічна галузі)
  • Виробництво електроенергії на ГЕС
  • Відпочинок, покращення здоров‘я
  • Через вирубування лісів виникають величезні повені на річках Закарпаття (Тиса, Латориця, Уж, Теребля та інших). Пригадайте катастрофічні повені в 1999, 2000 роках.

За картою поверхневих вод визначте, які регіони найбільш забезпечені водними ресурсами?

V. Закріплення. Підсумок уроку.

Кросворд.

  1. Річка нашої місцевості
  2. Півострів на півдні України
  3. Найбільша річка України
  4. Річка, що належить до басейну Балтійського моря.
  5. Місто, що знаходиться в гирлі Дунаю
  6. Найвищий рівень води в річці
  7. Мілководні озера-затоки, що утворюються на узбережжі Чорного та Азовського морів.

1

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

Тема. Озера, їх типи, лимани, особливості гідрологічного режиму.
Характеристика найбільших озер.

Мета: ознайомити учнів із особливостями озер України, їх  походженням, гідрологічним режимом, розвити знання учнів про поверхневі води нашої країни, навики самостійної роботи із картами та додатковою літературою, виховувати бережливе ставлення до водного середовища.

Обладнання: фізична карта України, атласи України.      

Тип уроку: комбінований

Хід уроку          

І. Організаційний момент.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

 

Географічний диктант. (12 запитань).

     1.  Найбільшою річкою України є річка....

  1. Найповноводнішою річкою України є ...
  2. На північно-східних схилах гори Говерли бере початок річка...

4.  До яких басейнів належать річки України?

 

Зачитування художніх описів річок України

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Тема уроку

     Місце в загальній темі, значення вивчення, мотивація навчання.

ІV. Д/з. Прочитати  §20.

     Опис господарського використання озер.

 Вступне слово вчителя.

  • Робота в групах (самовивчення і  опрацювання матеріалу).

 Кожній із груп дається завдання.

  1. Яке походження мають озера України? (Виписати назви).
  2. Що таке лимани? Їхня характеристика?
  3. Шацькі озера – особливості гідрологічного режиму?
  4. Озера Криму, їхні особливості.
  5. Визначити райони поширення заплавних озер?
  6. Заплавні озера р.Дунай, їхні особливості?
  7. Де в Україні поширено найбільше ставків?

V. Закріплення..

    ( у формі звіту груп про виконання завдань). 

Для перевірки засвоєння застосовую контрольні питання.

  1. Де розміщенні Шацькі озера?
  2. Озера Криму прісні чи солоні?
  3. Як утворились лимани, де їх найбільше?
  4. Коли найбільший рівень води в заплавних озерах Дунаю?
  5. Яке найбільше озеро України?
  6. Які озера є окрасою Українських Карпат?

VI. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тематична атестація за темою: ,,Кліматичні умови і ресурси України”,

                                                          ,,Внутрішні води України”.

Мета: перевірити рівень знань учнів за даною темою; розвивати бажання вчити

            географію України, розвивати географічне мислення та грамотність учнів.

Обладнання: фізична карта України, атласи України.

Тип уроку: урок корекції  та контролю.

 

Хід уроку

І. Тематичне оцінювання.   Клас поділяю на дві групи:
      1 група учні, які виявили бажання оцінювати знання на 10-12 балів

      2 група учні, що оцінюють свої знання за 7-9 балів.

1 група одержує 4 варіанти завдань (по 4 питання).

   Приклад І варіант.

  1. Охарактеризуйте р. Дніпро?
  2. Чому в Кримських горах немає озер?
  3. Охарактерезуйте негативні наслідки утворення водосховищ?
  4. Розкажіть про розподіл опадів по території України?   

2 група учнів відповідає 3 блоки завдань: тести, географічний диктант та цифровий диктант (по 6 завдань). Найвищий бал 9 балів (Кожний блок оцінка 3б найвища).

Тести. Приклади:

1. Найповноводнішою річкою України є:

а) Дніпро;

б) Дунай;

в) Десна:

2. Найбільшим озером України є:

а) Світязь;

б) Ялпуг;

в) Сасик:

3. Яке походження має улоговина озера Синевір:

а) вулканічне;     б) карове;      в) завальне:

4. Найтеплішим районом України є:

а) Закарпаття;     б) узбережжя Чорного моря           в) Південний берег Криму.

5. Найвищі середні температури липня в Україні:

а) 17-190С;      б) 19-230С;         в) 25-300С:

6. Найбільше опадів в Україні випадає в:

а) Кримських горах;  б) в Українських Карпатах; в) на Буковині.

Географічний диктант:

  1.   Де в Україні випадає найменша кількість опадів......................
  2.   Яку погоду обумовлюють циклони влітку та взимку............
  3.   На особливості переміщення повітряних мас в Україні  впливає.....................

4. Найбільшим річковим басейном в Україні є басейн р..............

5. Річка Західний Буг належить до басейну стоку........................

6. Величезні затоки-озера півдня України мають назву...............

Цифровий диктант:

1. Середня кількість опадів в Чернівецькій області..........

2. На узбережжя Чорного та Азовського моря надходить.........

3. Найвищі середні температури січня в Україні.........

4. На скільки кілометрів простягається річка Дунай в Україні....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Річкові системи Дніпра, Сіверського Дінця, Південного Бугу, Дністра.

           Канали: Сіверський, Донець-Донбас, Дніпро-Кривий Ріг, Дніпро- 

           Донбас,  Північно-Кримський.

Мета: ознайомити учнів із особливостями найбільших річкових систем України та найбільшими каналами, розвивати знання учнів про поверхневі води України, навики роботи із дадатковою літературою, картами; розвивати знання про екологічні проблеми повязані із поверхневими водами в нашій країні.

Обладнання: фізична карта України, атласи, Хрестоматія із географії України,

                         Географічна енциклопедія України.

Тип уроку: комбінований урок

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

      Тестове оцінювання за темами двох попередніх уроків.

      Два учні біля дошки визначають падіння та похил річок Сірет та Черемош.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Тема уроку: Значення вивчення річкових систем та каналів України.
  2. Робота з підручником.

Річка Дніпро (Характеристика особливостей водного режиму).

Сіверський Дінець (Характеристика особливостей водного режиму).

Південний Буг (Характеристика особливостей водного режиму).

Дністер (Характеристика особливостей водного режиму).

За фізичною картою випишіть найбільші притоки цих річкових систем.

  Проблемне питання: Для чого будують канали?

  • водозабезпечення районів та міст; (Північно-Кримський, Дніпро-Кривий Ріг).
  • транспортне значення;
  • зрошування грунту (земель посушливих, особливо півдня України).
  • які виникають екологічні проблеми із будівництвом каналів?
  • руйнування грунту;
  • перезволоження земель, засолення;
  • забруднення значних площ  водою із Дніпра.

ІV. Закріплення.

  1. Коротко охарактеризуйте річку Дніпро (за планом).
  2. У чому відмінності водного режиму Дністра та Південного Бугу?
  3. Знайдіть на карті найбільші канали України? Які функції вони виконують.
  4. Що ви знаєте із історії про річку Дніпро?  

V. Д/з.

Прочитати § 18 (ІІ частина) та § 19.

Художні описи річок України.

VI. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Підземні води. Основні артезіанські басейни України, їхня характеристика. Болота їх типи і поширення. Причини заболочення. Штучні водні об’єкти та їх господарське призначення. Водний баланс і водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання і охорони.

Практична робота № 4. Позначення на контурній карті річок, озер, водосховищ, боліт. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України.

 

Мета: закріпити на практиці знання про внутрішні води України; ознайомити учнів із особливостями залягання підземних вод в Україні,

характеристикою боліт; із загальними особливостями водних ресурсів України; розвивати навики роботи із картами, вміння самостійно робити висновки із отриманих знань, підготувати учнів до здачі тематичної атестації за темою “Поверхневі та підземні води України”.

 

Обладнання: Атласи України, фізична карта України, контурні карти, олівці.

Тип уроку: урок застосування набутих знань на практиці.

 
Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

Франтальне опитування (за матеріалами 4 уроків)

Тести і географічний диктант (7-9 балів).

Здача номенклатури для учнів всього класу.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми уроку.
  2.  Мотивація вивчення теми.

Умови проведення тематичної атестації (усно (10-12 балів).

  • Виявити, за географічною картою, найбільші артезіанські басейни в Україні, найбільші заболоченні території та торфові болота (Полісся).
  • Штучні водойми: ставки, водосховища. – назвіть найбільші.
  • Як ви думаєте, спорудження великих водосховищ, приносить користь, чи навпаки шкодить природі?

Підсумок вчителя.

(шкода господарству від спорудження водосховищ)

  • вилучення із господарського використання с/г угідь, пасовищ
  • руйнування берегів
  • зміна температурного режиму води в річці
  • “цвітіння” водосховищ

Практична робота № 4 Позначення на контурній карті річок, озер, водосховищ, каналів, боліт. Аналіз забезпеченості водними ресурсами території України.

  • Учні показують на карті найбільші річки, озера, водосховища, а інші позначають на контурних картах.
  • Учні, що найшвидше і якісно виконують цю роботу одержують оцінки.

В другій частині Практичної роботи № 4.

  Учні відповідають на питання:

  • Скільки зосереджено водних ресурсів в Україні?
  • Чи одинаково забезпечені всі райони України водними ресурсами?
  • Чи достатнє забезпечення всієї території України водою?

ІV Д/з. Підсумок уроку.

Повторити § 18-21. Оформити практичну роботу № 4.

Підготуватись до тематичної атестації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Основні річкові басейни та їхня характеристика. Характер водного режиму річок, поняття – падіння, похил, водний режим, живлення, витрати води в річці, річний стік. Робота річок, формування русла, поняття – “базис ерозії” – “твердий стік”.

Мета: поглибити знання учнів про  основні річкові басейни, сформувати в учнів поняття водного режиму та його складових, роботи річок тощо; розвивати та поглиблювати навики роботи із географічними картами, самостійної роботи; виховувати бережливе ставлення до водних багатств.

Обладнання: фізична карта України, атласи України.

Тип уроку: урок розширення та поглиблення знань

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Опитування фронтальне: 1) Що таке річка?

                                                2) Найбільші річки України?

                                                3) Розкажіть про елементи річки?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1.   Повідомлення теми уроку. Мотивація вивчення теми!
  2. Вступне слово вчителя.

Значення річок! (Забезпечення водою ГЕС, транспорт, риборозведення).

  1.        Завдання кращим учням. Повідомлення про річкові басейни України?
  2.        Розповідь про режим річок.

Падіння річки – Пр = Н1 – Н2, Н1 – абсолютна висота витоку

                  Похил річки – Прх                     Н2 – абсолютна висота гирла.

     2.3.    Практичні розрахунки падіння та похилу річки Прут та Дністер

(робота з картами).

  1.        Пригадайте яку роботу виконують річки?

                   – утворення пляжів,

              – тераси,

 – річкові відклади,    запис цих понять в зошитах

              – твердий стік,

  •     базис ерозії

 

  1.        Повідомлення учнів про найбільші річкові басейни

           (відповідь біля карти).

ІV. Закріплення.

  1. Покажіть на карті найвідоміші річки України?
  2. Що таке водний режим річки?
  3. Яке буває живлення в річок?
  4. Яке значення мають річки в житті людей?
  5. Які види робіт виконують річки?
  6. Чим рівнинні річки відрізняються від гірських?

V. Д/З. Підсумок уроку.

Прочитати § 18 (ІІ частина), § 19

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
23 серпня 2018
Переглядів
1657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку