Розробка уроку до теми "Умови існування у водному середовищі"
Інтегрований курс "Пізнаємо природу" , 6 клас за модельною програмою
Д. Біди
Пізнаємо природу 6 клас НУШ
Тема уроку . Які умови існування у водному середовищі
Мета уроку:
а) формування ключових компетентностей:
спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; інформаційно - цифрова компетентність; соціальна та громадянська компетентності; екологічна грамотність і здорове життя.
б)формування предметних компетентностей:
- Знання: особливостей водного середовища; володіння термінологічним апаратом, що дозволяє зрозуміти особливості водного середовища, принципи поширення організмів у водному середовищі; розуміння взаємозв’язків у природі.
- Уміння: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між особливостями водного середовища та поширенням організмів у водному середовищі ; між явищами живої природи та охороною навколишнього середовища .
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: фронтально-колективні, групові, індивідуальні.
Базові поняття та терміни: водні екосистеми, екосистеми з прісною водою,екосистеми з солоною водою; чинники водного середовища .
Методи та прийоми:
1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, прийоми «Дивуй», «А що якби…», відеоматеріали , презентація.
2). Репродуктивні: робота з підручником, інструктивними картками, інформаційними картками, ілюстраціями, малюнками, зошитами .
3). Проблемно-пошукові: дослідження, робота з цифровими додатками за QR-кодами , наукові суперечки, таблиця-гра,робота з інформацією з додаткових джерел.
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: екологія , біологія, хімія фізика,географія,
Обладнання: малюнки, таблиці, м/м дошка, підручник, зошит, комп’ютер, презентація.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий
розвиток (формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості), підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Хід уроку
І. Вступна частина уроку (організаційний етап, формулювання мети, планування роботи спільно з учнями)
1.1. Пропоную учням пов’язати себе з темою попереднього уроку.
Прийом «Дивуй».
(Учні розповідають про досліди, які вони провели вдома, для підтвердження гіпотез, висловлених на попередньому уроці, щодо «Як сонячне світло впливає на життя організмів», «Кому який грунт до вподоби»).
1.2. Повідомлення вчителя:
- Якби ми обирали для себе нове середовище існування, то, на перший погляд, життя у водному середовищі не таке вже й погане. Хіба не круто цілий день хлюпатися у морі? Здається що так. Температура у воді змінюється не так різко, як у наземно-повітряному середовищі. У воді трапляються розчинені у ній солі та мінерали, тому вода буває прісна і солона. Але ось кисень і повітря розподілені у воді нерівномірно. Ці особливі умови підходять не всім. Людям точно вони не сподобаються. Але, водних мешканців дуже багато: від мікроскопічних водоростей до гігантських китів. Як вони існують у воді, як вдалося пристосуватись?
1.3. Разом з учнями визначаємо мету уроку та плануємо подальшу діяльність.
ІІ. Основна частина уроку (етап активного навчання)
2.1. Особливості водного середовища.
Прийом «А що якби» … ви стали рибою на певний час :
- У які умови існування потрапите?
- Як змінюються з глибиною температура,світло, тиск?
- Що у воді заважає (допомогає) рухатись?
- А які органи вам знадобляться?
- Що таке плавучість, чим вона забезпечується?
(Вислуховуємо варіанти відповідей).
2.2. Умови існування у водному середовищі
Коректуємо знання учнів. Перегляд та коментування презентації »Умови існування у водному середовищі».
2.3.Поширення організмів у водному середовищі.
-Водне середовище заселене неоднорідно. Цікаво, де живе найбільше організмів: в прибережних зонах, поверхневих водах, у товщі води, на дні? Як змінюються умови існування та різноманітність видів живих організмів з географічною широтою ( у екваторіальних та тропічних водах, антарктиці та арктиці) ?
Робота з ілюстраціями, фото та відеоматеріалами.
2.4. Що таке водні екосистеми.
Пошукова робота - дослідження прісноводних та морських екосистем. Робота в групах за підручником, інформаційними та інструктивними картками.
Інструктивні картки
Група 1. Прісноводні екосистеми.
Крок 1. Які екосистеми називають прісноводними? Наведіть приклади.
Крок 2. Дослідіть, які мешканці (рослини , тварини) живуть у прісних водоймах?
Крок 3. Дослідіть, які пристосування у мешканців прісноводних екосистем ?
Крок 4. Наведіть приклади корисного(шкідливого) впливу діяльності людини на прісноводні екосистеми. Запропонуйте шляхи вирішення проблем.
Крок 5. Обговорення результатів.
Крок 6. Самооцінка діяльності членів групи.
Група 2. Морські екосистеми.
Крок 1. Які екосистеми називають морськими ? Наведіть приклади.
Крок 2. Дослідіть, які мешканці (рослини , тварини) живуть у морських водоймах?
Крок 3. Дослідіть, які пристосування у мешканців морських екосистем ?
Крок 4. Наведіть приклади корисного(шкідливого) впливу діяльності людини на морські екосистеми. Запропонуйте шляхи вирішення проблем.
Крок 5. Обговорення результатів.
Крок 6. Самооцінка діяльності членів групи.
ІІІ.Закріплення вивченого матеріалу.
3.1.Наукові суперечки. Робота за цифровим додатком за покликанням або QR-кодом до §35, стор. 162.
Завдання для дискусії : першокласник придбав у зоомагазині акваріумних рибок і вдома випустив їх в акваріум. Через кілька годин рибки загинули. Висуньте якомога більше гіпотез чому так сталося.
3.2.Створення таблиці - гри для співвіднесення тварин, їхнього середовища життя та пристосування до середовища існування.
Завдання : відгадай , про які тварини йде мова. Врахуйте вказані пристосувальні ознаки. До якого типу водної екосистеми вони відносяться? Вставте пропущене.
Назва тварини |
Пристосувальні ознаки |
Тип водної екосистеми |
|
Тіло вкрите слизом |
|
|
Перетинки між пальцями |
|
|
Дихає зябрами |
|
|
Мають водозахисний панцир |
|
|
Є сольові залози |
|
|
Мають світні органи |
|
|
Дихають легенями |
|
ІV. Підсумкова частина уроку: підсумки, рефлексія. Самооцінювання.
1.Рефлексія змісту навчального матеріалу.
Інтерактивна вправа « Продовжити фразу»…:
Поширення водних мешканців тісно пов’язано з……
Водні екосистеми поділяють на….
У прісних водоймах мешкають…..
Для протистояння течії водні тварини мають….
У морській воді мешкають…..
Тварини по особливому пристосувались до життя у солоній воді…
Найзагальнішими пристосуваннями водних мешканців є….
2.Рефлексія емоційного стану .
Вправа «Моє сонечко». Діти обирають одне з трьох малюнків: сонечко-«у мене все вийшло», сонце і хмаринка –« усе вийшло, але були труднощі», хмаринка - «сьогодні у мене не вийшло нічого»
3.Оцінювання діяльності на уроці. Підведення підсумків.
V.Домашнє завдання
Інструктаж з виконання домашнього завдання: опрацювати § 35 ; прочитати статтю «Бобри» Жака-Іво Кусто. Виписати в зошит пристосування цієї тварини до умов середовища.