Новомиколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розробка уроку
з основ безпеки життєдіяльності
на тему:
Основні види ДТП з легковим автомобілем
Тема. Основні види ДТП з легковим автомобілем.
Мета уроку дидактична: формувати основні поняття про види ДТП, їхні причини; формувати поняття про дії у випадку ДТП (зіткнення, перекидання, падіння у воду, пожежа в автомобілі, наїзд на пішохода).
розвивальна: розвити кругозір учнів, логічне мислення, спостережливість і увагу
виховна: виховувати безпечне користування природним і скрапленим газами в побуті.
Методично-дидактичне забезпечення: відеозаписи ДТП; плакати з зображеннями ДТП, пожеж автомобілів; макет тіла людини; тематичні плакати з подання першої допомоги при ДТП.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форми і методи проведення: евристична бесіда, фронтальна робота
Учні повинні знати: правила поведінки в легковому автомобілі, дії у випадку ДТП
вміти: надавати першу допомогу під час ДТП
Хід уроку
І. Організація класу
Клас розділений на групи по 5—6 учнів, парти в класі стоять таким чином, щоб учні в групах сиділи обличчям одне до одного.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, створення мотивації
Учитель акцентує увагу на тому, що ДТП — це реальність сучасного життя, і за стрімкого збільшення автомобільного парку в Україні, крім знання і дотримання правил дорожнього руху, необхідно знати ще й правила поведінки під час ДТП, а також правила надання першої допомоги потерпілим.
ІІІ. Викладення нового матеріалу
Поняття про дорожньо-транспортну пригоду.
Учитель пропонує дітям, поділеним на групи, протягом трьох хвилин сформулювати поняття про дорожньо-транспортну пригоду. Потім кожна група пропонує класу своє формулювання, решта ж груп шляхом колірної оцінки (зелений колір — високий рівень, жовтий колір — середній, червоний колір — задовільний) оцінюють рівень правильності, на їхній погляд, формулювання поняття дорожньо-транспортної пригоди. Картки складаються до конвертів і здаються незалежним експертам, яких відразу обирають із числа кожної групи. Експерти підраховують кількість карток кожного кольору в кожній групі, результати записуються на дошці. Далі вчитель зачитує формулювання, як воно зазначене в Законі про дорожній рух, учні визначають, чиє формулювання найближче до визначеного законом (формулювання записується до зошитів).
Поняття про ДТП формулюється дітьми за допомогою вчителя. Діти наводять приклади випадків ДТП, учитель поступово підводить учнів до з'ясування причин і класифікації ДТП за видами. Основні види та причини дорожньо-транспортних пригод діти називають самі, вчитель коригує формулювання (види та причини ДТП записуються на дошці й до зошитів учнів).
Дії пасажирів під час ДТП. Учитель пояснює дітям правила поведінки під час дорожньо-транспортних пригод, правила необхідно записати до робочих зошитів. На даному етапі уроку не слід допускати, щоб учні вступали в бесіду й продовжували наводити приклади. Потрібно перейти до роботи в зошитах.
Необхідно також диференціювати правила поведінки під час ДТП за видами ДТП, акцентуючи увагу на спільних моментах і відмінностях.
ІV. Підбиття підсумків уроку, закріплення нового матеріалу
Питання до закріплення матеріалу уроку:
Основне правило поведінки в разі ДТП (відповідь: зберігати спокій, не панікувати).
Чи завжди обов'язковим є виклик ДАІ та швидкої допомоги в разі ДТП? (Виклик ДАІ — завжди, «швидкої допомоги» — за необхідності.)
Перша дія водія у випадку наїзду на пішохода.
V. Домашнє завдання
1. Придумати ситуаційну задачу з теми (ДТП) й алгоритм виходу
з цієї ситуації. Роботу виконати в зошиті.
Варіант домашнього завдання: скласти кросворд із теми ДТП, у результаті має вийти ключове слово (автомобіль, пригода, безпека тощо).
2. Конспект.
Додаткові матеріали до уроку
Основні види дорожньо-транспортних пригод:
Головними причинами цих ДТП, за даними статистики, є:
Травматизм, пов'язаний у тому числі й з автомобільними аваріями, посідає друге місце серед глобальних проблем медицини. Звичайно, можна покладатися на щасливу випадковість, але випадок не така вже й «сліпа річ», тому що в більшості аварій усе-таки винні самі водії. Більш надійний спосіб уникнути аварії — це, як не банально, знання і дотримання правил дорожнього руху.
Але насправді все не так просто: правила ж одні, а водимо ми автомобіль по-різному, і залежить це не тільки від нашого знання правил дорожнього руху та майстерності водіння. Психологи на підставі проведених спостережень дійшли висновку: людина править автомобілем так, як вона живе. Це означає, що якщо
в житті людина не рахується з оточенням, нетерпима до чужої думки, вважає себе*«пупом землі», та при цьому ще й схильна до агресії, то так само вона поводиться й на дорозі. На стиль водіння може впливати не тільки вроджений або набутий характер, але й особисті (родинні, виробничі та ін.) проблеми. Тому категорично не рекомендується псувати настрій людині, яка зібралася сідати за кермо. Але навіть якщо ви супер-водій, якщо до тонкощів знаєтеся на керуванні авто, володієте найдосконалішими навичками водіння і вирізняєтеся бездоганною поведінкою і в житті, і на дорозі, все одно є одне «але», що може стати причиною ДТП. Це ваше самопочуття. Усі ми про це знаємо, але чомусь забуваємо чи не звертаємо уваги на це. А тим часом деякі психофізичні особливості й дефекти здоров'я є серйозними протипоказаннями для водіння автомобіля. Про наркоманію та пияцтво ми говорити не будемо, тут і так усе зрозуміло. Але є ще й особливості нервової системи. Вони зумовлюють або високу імпульсивність у прийнятті рішень, непослідовність дій, або, навпаки, загальмованість, повільність реакції. До протипоказань також належать вроджені дефекти уваги: нездатність керувати своїми бажаннями, а саме вчасно гальмувати їх, схильність до безрозсудного азарту, сп'яніння ризиком. Усі ці індивідуальні властивості можуть стати причиною аварій. Крім того, є цілий ряд хвороб, наявність яких може стати причиною аварії. Такими недугами є серцево-судинна недостатність, гіпертонія, ревматизм, астма. У цьому разі краще ходити пішки або, якщо життя без чотириколісного друга вже неможливе, бути гранично уважним до свого самопочуття, особливо за кермом. Проте це все обставини, які змінити вже не можна,— з ними потрібно рахуватися. Але ж існує безліч чинників, які тимчасово заважають нам керувати автомобілем. От на них ми й зупинимося докладніше.
Отже, перший чинник, який заважає нам у керуванні машиною,— це емоції. Щоправда, річ тут не у власне емоціях, а в тих наслідках, які вони спричинюють. Помірне емоційне збудження навіть загострює чутливість людських органів: більш чітко сприймаються звукові та зорові сигнали, мобілізуються резервні сили організму. Але сильний емоційний струс, як позитивний, так і негативний, може бути серйозною перешкодою для водія. Уявіть: ви й так перебуваєте в «піднесеному настрої», а тут ще хтось перепинив дорогу — і вашому обуренню немає меж, воно б'є через край. Де гарантія, що
воно не змете якийсь там «Форд» або «Опель»? Порада тут одна: тримайте себе в руках.
Усі люди по-різному дають собі раду з пристрастями, які їх проймають. Характер вияву емоцій залежить від типу нервової системи: у людей із сильним типом нервової системи легше відбувається переключення від збудження до гальмування, їм легше впоратися зі своїми емоціями, а людей зі слабким типом нервової системи емоції можуть захльостувати. Таким водіям треба бути гранично обережними й намагатися не сідати за кермо, коли вони перебувають під владою емоцій. А якщо дуже потрібно? Тоді спробуйте розслабитися. Скористайтеся тим, що емоційна реакція і м'язова мускулатура взаємопов'язані, тож, змусивши розслабитися м'язи обличчя й тіла, ви прийдете до норми. Зробити це можна за допомогою аутогенного тренування, що складається з м'язової релаксації (розслаблення) і самонавіювання.
Такі вправи заберуть у вас не більше п'яти хвилин. Можливо, не все вийде з першої спроби, але коли вийде, ви відразу відчуєте, що напруга спала. Коли в людини м'язи перебувають у розслабленому стані, відчувати нервово-психічне збудження вона просто не може.
Досить багато неприємностей під час водіння приносить утома. За помірної втоми може допомогти зміна діяльності. Саме тому люди розумової праці, втомлені своєю нелегкою роботою, можуть протягом години успішно і з задоволенням правити авто. Але за сильної втоми ніяка зміна діяльності не допоможе, бо хочеться тільки одного — спокою. Тому, якщо ви «ледве пересуваєте ноги» і засинаєте на ходу, не думайте, що в машині ви зможете розслабитися. Тимчасово подолати втому можна тільки шляхом вольового зусилля або за допомогою сильнішої емоції.
Ще одним із чинників, які заважають нам насолоджуватися процесом водіння, є поспіх. Слід визнати, що багато хто з нас поспішає за інерцією. Психологічна інерція налаштовує людину на поспіх. Людина сама дає собі настанову на тверде дозування часу й дотримується її навіть тоді, коли потреба в поспіху відсутня. Тому доцільно, тільки-но ви відчуєте, що почали себе підганяти, сказати собі: «Стій! А чи справді він існує, цей цейтнот, чи я його сам собі вигадав? Може, я поспішаю за інерцією? І чи відіграють життєво важливу роль ті 5—10 хвилин, які я заощаджу, витративши при цьому купу внутрішньої енергії, і це в кращому разі?» Не піддавайтеся суєті, неминучій у великому місті. А швидкісні якості машини найкраще демонструвати на гонках, а не на вулицях міста.
Дії пасажирів автомобіля під час дорожньо-транспортних пригод
Якщо зіткнення неминуче:
У разі перекидання автомобіля не «розпирайтеся» руками й ногами в салоні, а згрупуйтеся, вхопіться руками за сидіння і щосили притисніться до нього.
У разі падіння автомобіля у воду:
Запах горілої ґуми, бензину, цівка диму з-під капота, сигнали зустрічних водіїв говорять вам про можливу пожежу в автомобілі. Статистика показує, що лише в одному випадку зі ста автомобіль під час аварії загоряється — через ушкодження бензобака або паливної системи. У всіх інших випадках пожежа починається через порушення простих правил пожежної безпеки, несправність електроустаткування і живлення автомобіля. Часто причиною слугує пролитий бензин. Синтетичні матеріали, якими набитий салон автомобіля, загасити дуже важко. Але й до того, як почалася пожежа
в салоні, людина може перебувати в палаючому автомобілі не більше 1,5 хвилини.
Тому з появою перших ознак вогню слід чинити так:
Якщо стався наїзд на пішохода: