Новомиколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розробка уроку
з основ безпеки життєдіяльності
на тему:
Газ у побуті
Тема. Газ у побуті
Мета: дидактична формувати в учнів навички правильного користування газовими приладами й відключення їх від мережі у випадку виникнення надзвичайних ситуацій.
розвивальна: розвити кругозір учнів, логічне мислення, спостережливість і увагу
виховна: виховувати безпечне користування природним і скрапленим газами в побуті.
Методично-дидактичне забезпечення: діапроектор, виставка літератури, плакати.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форми і методи проведення: евристична бесіда, фронтальна робота
Учні повинні знати: правила безпечного користування газом;
вміти: включати і відключати побутові прилади, користуватися побутовими приладами
Хід уроку
I. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку, створення мотивації
Вчитель. Що таке природний газ?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Користь і шкода природного газу.
(Відповіді учнів)
III. Виклад нового матеріалу
План викладання нового матеріалу (записаний на дошці)
1. Основні відомості про природний і скраплений гази та продукти їх згоряння
2. Правила безпечного користування газом у побуті.
3. Правила зберігання і користування природним газом і скрапленим газом у балонах.
4. Дії у випадку витікання газу.
5. Дії у випадку виникнення надзвичайних ситуацій.
6. Запобігання отруєнню природним і скрапленим газами й продуктами їх згоряння.
7. Перша долікарська допомога в разі отруєння природним і скрапленим газами й продуктами їх згоряння.
Вчитель. У нашій країні як паливо широко використовується природний (метан) і скраплений (пропан, бутан, етан і їх суміші) гази. Майже в кожному будинку є газові плити, водонагрівальні колонки, автономні газові обігрівальні системи. Система центрального опалення та гарячого водопостачання діє в основному на природному газі.
Фізичні властивості природного газу — безбарвний горючий газ із болотним запахом через домішку сірководню, майже вдвічі легший за повітря, при витіканні з газових приладів і газопроводу піднімається вгору, не розчиняється у воді, суміш із киснем є вибухонебезпечною.
Фізичні властивості скрапленого газу (пропан, бутан, етан і їх суміші) — безбарвний горючий газ без запаху (при використанні в побуті додають речовини з сильним запахом для швидкого виявлення витікання), важчий за повітря, при витіканні збирається
в нижніх зонах приміщень, у підвалах, не розчиняється у воді, суміш із киснем є вибухонебезпечною.
Продукти повного згоряння обох газів — вуглекислий газ (С02) і вода. За підвищеної концентрації в повітрі вуглекислого газу в людини з'являються симптоми отруєння: головний біль, млявість, загальна слабкість, за надмірної концентрації або тривалого впливу можлива непритомність і порушення дихальної функції.
Продукти неповного згоряння природного і скрапленого газів (чадний газ, карбонільні сполуки та ін.) значно небезпечніше.
Чадний газ (СО) — дуже токсична речовина, за кімнатної температури активно реагує з киснем і тому здатний зменшувати концентрацію кисню в крові, але найбільш небезпечна дія його в тому, що він утворює дуже стійкі комплекси з ферумом, який є основою гемоглобіну — переносника кисню в крові, у результаті чого кров частково або повністю втрачає здатність переносити кисень. Людина, яка отруїлася чадним газом, відчуває головний біль, запаморочення, загальну слабкість, сонливість, нудоту; починається блювота, людина швидко непритомніє, настає зупинка дихання, і якщо вчасно не буде надана медична допомога, може настати смерть. Тому навіть невелика концентрація чадного газу в повітрі становить серйозну небезпеку для життя.
Крім чадного газу, можуть утворюватися карбонільні сполуки в невеликих кількостях (формальдегід, ацетон та ін.), які також небезпечні для життя.
Тому необхідно суворо дотримуватись правил безпечного користування природним і скрапленим газами в побуті.
Вчитель. Діти, які правила безпечного користування газом ви знаєте?
(Відповіді учнів)
Вчитель. А тепер запишемо правила безпечного користування газом у побуті.
Вчитель. Діти, чиї родини користуються природним і скрапленим газом у балонах?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Чи знаєте ви, як правильно зберігати балони з газом?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Давайте запишемо правила зберігання балонів зі скрапленим газом
Правила зберігання балонів зі скрапленим газом:
— зберігати балони, які мають башмаки, у вертикальному стані;
якщо башмаки відсутні, балони слід зберігати в горизонтальному положенні, всі вентилі при цьому мають бути закриті запобіжними ковпаками й повернуті в один бік;
Під час роботи з балонами не дозволяється:
Вчитель. Вам всім відомо про нещасний випадок, який відбувся у місті Дніпропетровську. Що повинні були робити люди, щоб уникнути цього лиха?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Запишемо і запам’ятаємо способи виявлення витікання газу
Способи виявлення витікання газу
На око. Обробити трубу мильною піною. У місці витікання газ буде вириватися зі свистом.
На запах. Характерний запах газу сильнішає поблизу місця витікання.
Ніколи не шукайте місце витікання газу за допомогою відкритого полум'я — це вибухонебезпечно.
У разі виявлення витікання газу:
Вчитель. Діти, яку необхідно надати допомогу потерпілому?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Зробимо висновок і запишемо головне.
У разі отруєння чадним газом для подання допомоги потерпілому необхідно:
IV. Закріплення матеріалу
Питання до учнів:
Назвіть фізичні властивості природного і скрапленого газів.
Якими є основні вимоги безпечного користування природним газом?
Назвіть умови зберігання балонів зі скрапленим газом.
Що потрібно робити в разі виявлення запаху газу?
Ознаки отруєння природним і скрапленим газами.
Ознаки отруєння чадним газом.
Основні прийоми долікарської допомоги при отруєнні природним і скрапленим газами та продуктами їх згоряння.
V. Домашнє завдання