Процес травлення у ротовій порожнині

Про матеріал
Освітні цілі: • з'ясувати процеси, що відбуваються в ротовій по¬рожнині; • розкрити значення механічної та хімічної оброб¬ки їжі; • ознайомити учнів із властивостями ферментів слини.
Перегляд файлу
Біологія 8 клас    урок №9       дата проведення уроку

Тема уроку: Процес травлення у ротовій порожнині

Дослідницький практикум

№2Дія ферментів слини на крохмаль.

Освітні цілі:

  • з'ясувати процеси, що відбуваються в ротовій по­рожнині;
  • розкрити значення механічної та хімічної оброб­ки їжі;
  • ознайомити учнів із властивостями ферментів слини.

Основні поняття і терміни: слинні залози: привушні, піднижньощелепні, під'язикові; амілаза; мальто­за; лізоцим; центр слиновиділення.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми: бесіда, лабораторна робота.

Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», «Будова зуба», обладнання для проведення лабо­раторної роботи.

План уроку:

  1. Травлення в ротовій порожнині
  2. Склад слини
  3. Рефлекторне слиновиділення та ковтання
  1. Дослідницький практикцум «Дія ферментів слини на
    крохмаль»

 Будова зуба Лабораторні дослідження

зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями)

  1. Типи зубів
  2. Хвороби зубів
  3. Гігієна ротової порожнини

 

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

  1.    Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань

Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.

Про який орган на голові йдеться? (Зуб)

IV. Мотивація навчальної діяльності

Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людсько­му організмі. Ще в Давній Індії застосовували «ви­пробовування рисом». На суді для вирішення питан­ня про вину чи невинність, підсудному пропонува­ли з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і су­хий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важли­вою складовою нашого організму. Сьогодні ми ви­вчатимемо склад і властивості слини.

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Травлення в ротовій порожнині (розповідь учителя)

 

 

 

 

 

 

 

  1. Склад слини.

        У слині наявні ферменти амілаза і мальтоза, які роз­щеплюють складні вуглеводи. Розщеплення відбу­вається поетапно.

Амілаза

Складні вуглеводи

Дисахариди

Мальтоза

Моносахариди

Фермент лізоцим сприяє загоєнню ран.

3. Рефлекторне слиновиділення

Центр слиновиділення — у довгастому мозкові. Бе­зумовно-рефлекторне слиновиділення, умовно­рефлекторне.

VI. Дослідницький практикум

№2Дія ферментів слини на крохмаль.

Цілі: визначити органічну речовину, на яку вплива­ють ферменти слинних залоз, та умови протікан­ня процесу.

Обладнання: два добре накрохмалені клаптики тка­нини, вата, сірник, розчин йоду.

Хід роботи

  1. Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустити в розчин йоду.
  2. На другому клаптикові сірником, на кінці якого накручено вату, змочену слиною, написати слово «амілаза» і також опустити його в розчин йоду.
  3. Підігріти другий клаптик тканини своїм подихом.
  4. Порівняти результати дослідів.

Будова зуба.

1. Ви розглянули внутрішню будову зуба. З якою системою організму він тісно пов'язаний? (Крово­носна)

  1. У чому полягає зв'язок будови й функції зуба?
  2. Чи є доцільність у будові людського організму?
    Чи необхідні людині зуби?

Оскільки ви зрозуміли, що зуби виконують у орга­нізмі дуже важливу роль, їх потрібно берегти. Сьо­годні 70 відсотків людей на планеті потребує ліку­вання зубів.

Карієс — найбільш поширена хвороба зубів, що ви­никає внаслідок порушення емалі зуба. Істотну роль у розвитку карієсу відіграє мікрофлора рота, непра­вильне харчування, нестача фтору в нашій воді, не­стача вітамінів, солей кальцію, фосфору.

Як же зберегти зуби? Які профілактичні заходи необ­хідно використати? Про це ми дізнаємося, прослухав­ши міні-конференцію, на яку ми запросили «лікаря-стоматолога», «лікаря-рентгенолога», «працівника національного парку», «фітотерапевта», «дієтолога».

Попросимо їх зайняти місця.

V.   Конференція з питань гігієни зубів

Лікар-стоматолог. Коли ви їсте, часточки їжі, де­які занадто малі, щоб їх побачити, залишаються у вашій ротовій порожнині. Вони годують бактерії, що ростуть на ваших зубах. Ця плівка й є головною причиною карієсу і хвороб ясен. Тому дуже важливо одразу ж після приймання їжі почистити зуби, або сполоснути ротову порожнину. Повірте, що жодна жувальна гумка не впорається з цією проблемою краще за вас. За гарні зуби треба заплатити не гріш­ми, а регулярною працею над собою. Основне - чистити зуби двічі на день не менше 5 хвилин.

Полегшать вичищення важкодоступних місць елек­трощітки. На перший погляд, вартість велика, але лікування зубів обійдеться дорожче. Але ворсинки будь-якої щітки не можуть розсунути зуби і вичис­тити звідти їжу. Для чищення таких поверхонь необхідно використовувати флоси, а простіше кажучи — спеціальну нитку. Цю процедуру бажано робити піс­ля кожного прийому їжі. Для цього не можна вико­ристовувати швейні нитки.

Карієс починається з сірої плями. Якщо ви це помі­тили на своїх зубах — негайно до лікаря. Фармацевтична промисловість пропонує велику кількість профілактичних і лікувальних паст (демонстрація різних паст).

Широко відомі жувальні гумки, що укріплюють зу­би, але наші діди та прадіди не користувались ними. Що ж вони робили для збереження зубів? Виявля­ється, вони жували живицю модрини. Про неї вам краще розповість працівник національного парку.

Працівник національного парку. Усі ви знаєте ті хвойні дерева, що ростуть в нашій місцевості. Але мало хто зустрічав модрину польську. Природні на­садження її в Україні є лише в Карпатах, а в нас — штучні. Ще древні єгиптяни знали бактерицидні властивості модрини (живиці), її використовували для бальзамування, та ще Геродот (5 ст. до н.е.) знав про цілющі властивості живиці на зуби. Отримують

живицю, роблячи надріз поперек дерева, щоб пере­тнути смоляні ходи. З одного дерева можна взяти 1 кілограм живиці. Після цього ходи закрити глиною.

Фармацевт. Відвари хвої укріплюють ясна, ромаш­ка — дезінфікує, шальвій — від зубної болі, корінець подорожника, часник, алое — всі вони укріплюють ясна і дезінфікують ротову порожнину.

Дієтолог. У справі зміцнення зубів велику роль ві­діграють правильне харчування, наявність вітамінів та мінералів у їжі. Обов'язково потрібно вживати фрукти та овочі, хліб та злаки, молоко і молочні продукти, м'ясо, рибу і яйця. Під час прийому їжі уникайте м'яких, липких продуктів, таких як пиро­ги, вареники, льодяники, — всього, що може чіпля­тися за ваші зуби. Не можна розгризати зубами тверду їжу. Замість цього надайте перевагу сирим овочам, сиру, йогурту, продуктам з вітаміном В та С. Не можна вживати дуже гарячу і потім холодну їжу, тому що тріскається емаль, а куріння робить зуби жовтими, сприяє швидкому росту бактерій. Ніяких цигарок, якщо хочете мати ось таку посмішку (пока­зує плакат з гарними посмішками).

Лікар-рентгенолог. Якщо вас непокоять перші два зуби на будь-якій щелепі — це означає, що у вас хворі нирки і сечовий міхур. Якщо болять треті зу­би — треба звернути увагу на печінку і жовчний мі­хур; 4-5 зуби нижньої щелепи та 6-7 зуби верхньої - сигнал про проблеми зі шлунком. Хворі зуби мудрос­ті — порушення роботи серця й прямої кишки.

Учитель. Ми вимушені перервати нашу конферен­цію надзвичайним інформаційним повідомленням: потрібно виробити план дій вдома для кожної групи учнів (юних біологів).

 

VII. Закріплення знань

Поміркуйте, чому чорний хліб, якщо його довго пе­режовувати, стає солодким на смак?

Питання для усного опитування

  1. Які захворювання зубів вам відомі? Чому вони виникають і як їх уникнути?
  2. Чому від паління утворюються тріщини в емалі зубів?
  3. Чому не рекомендують морозиво запивати гаря­чою кавою, хоча багатьом це подобається?

4. Чому зуби прорізуються лише у 6-8 місяців? Які вікові особливості складу зубів?

Звіт кожної групи, яка отримала завдання на попе­редньому уроці.

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити.
  2. Знайти в енциклопедії повідомлення про шлункові захворювання.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
2.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Полянська Ірина
    Дорогий автор з усією повагою до вчителів. Хочу повідомити, що "орган НА голові" це звучить абсурдно і не коректно. Можливо учні 8 класу вас і зрозуміють. Але не люди із вищою освітою. Все що може підійти під опис "на голові" це капелюх. А якщо орган то на крайній випадок це вуха і ніс.
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    2.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
493
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку