Тема уроку:
Узагальнення і систематизація знань з теми « Прикметник»
Навчальна мета: закріпити ,поглибити та узагальнити знання про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;удосконалити орфографічні навички.
Розвивальна мета: розвивати усне та писемне мовлення, уміння виділяти головне в навчальному матеріалі, розвивати самостійне мислення.
Виховна мета: дібраним дидактичним матеріалом виховувати любов до українського слова.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.
Методи і прийоми навчання: слово вчителя, бесіда, метод вправ, лінгвістична гра, морфологічний розбір.
Обладнання: підручники, картки для індивідуальної роботи.
План уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що так нас чекає й збагачує мову
Хід уроку
1. Повідомлення теми та мети уроку. (4хв)
Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,
Є у ній нові слова, є у ній й забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо
Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння й оповідання,
І пісні й загадки ваші, й власна ваша казка.
Тему нашого уроку запишіть , будь – ласка!
Отож, розгорніть ваші зошити і запишіть тему (вчитель пише тему на дошці, а діти до зошитів).
Узагальнення і систематизація знань з теми « Прикметник» Слайд 1
Мета уроку Слайд2
Слайд3
Епіграф уроку:
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова. П. Мирний
Слайд4
Девіз:
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатися – доказово!
Для всіх – обов’язково!
( слайд №5)
Уважні,
спостережливі,
слухняні,
трудолюбиві,
охайні,
творчі,
чуйні.
Протягом багатьох уроків ми з вами мандрували по великій країні, що зветься Прикметниковія і знаходиться на планеті Морфологія. А сьогодні ми маємо пройти кінцевий етап мандрівки. Час підвести підсумок, повторити, закріпити і систематизувати знання з теми „Прикметник”.
Отож сьогодні вам необхідно перевірити себе, у чому ви гарно розібралися, а що ще потрібно повторити.
І щоб дізнатися всі таємниці цієї дивовижної країни і дістатися до скарбу знань вам необхідно дещо подолати. Отож – у дорогу
Бесіда з учнями:
Учитель. Так, з іменниками ми вже добре знайомі. А сьогодні ми з вами відвідаємо ще одне місто… ( Шум за останньою партою ). А що за шум в класі? Хто ви такі? Через що сперечаєтесь?
Рольова гра. Слайд6
( Виходять учні, що грають роль Іменника і Прикметника ).
Іменник: - Я ще раз говорю: «Я головний в нашій країні Морфології!»
Прикметник: - Ну як ти не розумієш…
Учитель: - Не сваріться! Що у вас сталося? Хто ви такі?
Прикметник: - Я – Прикметник.
Іменник: - А я – Іменник. І я говорю, що я – головний у нашій країні, а він не погоджується!
Прикметник: - Чому ти так вирішив?
Іменник (до учнів): - А скажіть-бо, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, я! Діти, ви ж учили, що без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім предметам, особам, істотам, подіям.
(До Прикметника): - А ти хто такий???
Прикметник: Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я …
Учні: Прикметник.
Прикметник: - Ось бачиш, навіть учні мене знають. І ти, Іменнику, маєш знати, що я в нашій країні маю такі ж права, як і ти. І без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю всіх осіб і всі предмети!
Іменник: - Ну для чого ти мені здався? Я і без тебе добре впораюсь у мові!
Прикметник: - Перевіримо?
Іменник: - Ану!
Прикметник: - Відгадай загадку:
Хустина, клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник: - Хм… Не зрозумію ніяк… Діти, може ви знаєте?
Учні: -Ні.
Прикметник: - А якщо я прикрашу цю загадку собою:
Голуба хустина, жовтий клубок;
По хустині катається, людям усміхається.
Іменник: - То тепер зрозуміло: голуба хустина – небо, жовтий клубок – сонце…
Прикметник: - Ну то як? Можеш обійтись без мене?
Іменник: - Певно, що ні… Будемо дружити і прикрашати мову разом!
Учитель: - Добре, що ви знайшли спільну мову, займайте свої місця, будьте уважними на нашому уроці.
2. Робота над матеріалом, що узагальнюється. (6хв.)
Вдома ви мали повторити тему прикметник. Тому зараз ми перевіримо, як ви це зробили. Отож, першою перешкодою на шляху, стає сам прикметник, який не впевнений чи можете ви пересуватися далі і тому пропонує вам помірятися з ним силами у бліц – турнірі.
Бліц – турнір:
10. Яка синтаксична роль прикметника у реченні? ( Означення, присудок ).
2) Вправа « Асоціативний кущ» Слайд7
Які асоціації ви доберети до слова прикметник
1.Мені тільки що повідомили, що в Прикметниковії трапилася неприємність, в одному містечку переплуталися всі прикметники і присвійні, і якісні, і відносні.
Давайте допоможемо жителям. Зараз на картках ви бачите слова. Розділіть їх у три колонки на якісні, відносні та присвійні.
( Дітям роздаються картки з завданням) (3хв)
Картка №1
Світлий( якісн.,), солов’їний ( присв.,), короткий (якісн.,), орлиний(присв.,), науковий ( віднос.,), кислий ( віднос.,), Миколин ( присв.,), сестрин ( присв.,), пральний(віднос.,), круглий(якісн.,)
2. А тепер давайте пограємо в гру, гра називається „Одним словом”. Я буду читати визначення, а вам потрібно буде утворити з них присвійні прикметники. (2хв) Слайд9
1. Слід, що залишає після себе вовк. ( Вовчий)
2. Яйце, що знесла свійська птиця.( Куряче)
3. Спів, що лунає у гаю. ( Солов’їний)
4. Хустина, що належить матері. ( Мамина)
5. Портфель, що належить Миколці.( Миколчин)
6. Зошит, що належить учневі.( Учнівський)
Тума…ий (пишемо нн, тому що збігається кінцева основа ; старан…ий ( наголошений суфікс анн вказує на збільшену ознаку) ; вагон…ий(пишемо нн, тому що збігається кінцева основа) ; (не)обхідний ( пишемо разом без не не вживається); (не)потрібний(пишемо разом можна замінити синонімом зайвий ); (не)гарячий, а теплий (пишемо окремо, тому що є протиставлення); (ліво)бережний( це складний прикметник, означає одне поняття і пишемо разом) ; (темно)синій (пишемо через дефіс, тому що це відтінок кольору;) (північно)східний ( назви проміжних сторін світу пишемо через дефіс); (жовто)гарячий (сполучення однакових кольорів пишеться разом); недосяжний( префікс недо завжди пишеться разом); м…який( пишемо з апострофом, бо після я, ю, є пишемо апостроф); тьм…яний( після б, п, в, м. ф,якщо перед ними стоїть буква, що позначає кориневий приголосний апостроф не пишеться); дрібнес…ий(пишемо еньк, у уфіксах із відтінком пестливості й здрібнілості пишеться мякий знак); митт…вий(пишемо єв на прикінці основи є мякий приголосний); дощ…вий ( пишемо ов основа закінчується на твердий приголосний; козац…кий(у суфіксах цьк пишеться мякий знак).
4. Фізкультхвилинка Слайд10
Якщо у словосполученні прикметник якісний – підніміть руки вгору, відносний – розведіть у сторони, присвійний – присядьте.
Заяча душа( підне.рук), заяча нора( присісти), заяча шапка(розв. руки), ведмежий барліг(присісти), ведмежа послуга ( підн. рук), ведмежа шкура(присісти), материнська турбота(присісти), пшеничне волосся ( під. рук), солом’яний дах( розв. руки), батькова порада(присісти).
5.А зараз літературна хвилинка. Але ви не відволікайтесь і не відпочивайте, я буду читати казку, а вам потрібно буде за мною виписувати прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння.
Лунає казка, діти виписують).(4хв)
Найкраща мама
На галявині зустрілися їжаченя, зайча і поросятко та й почали хвалитись, хто швидше бігає, глибше риє, важчий тягар піднімає. Слово по слову – й засперечалися, чия мама найкраща. Зайча було впевнене, що в його мами ноги найдовші, хвіст найкоротший, шерсть найпухнастіша. Їжаченя стверджувало, що його мама найколючіша, найповільніша, приносить найсмачніші яблука. Поросятко переконувало всіх, що ні в кого немає цупкішої щетини, грубішої шкіри ніж у його мами. Так і розійшлися, не дійшовши годи.
( Хтось з учнів зачитує свій варіант ).
Слайд11
6.Традицією наших уроків є словникова робота. І сьогодні я вам пропоную з’ясувати значення слова симфонія. З терміном цього слова ви знайомилися на уроці музики. І хто бажає висловити свої міркування з приводу значення цього слова.
1. Жанр інструментальної музики; великий музичний твір для оркестру з однієї або кількох частин, що відрізняються одна від одної характером музики й темпом.
2. . Гармонійне сполучення різноманітних звуків, кольорів, тонів .
ТОЖ ДАВАЙЕ ПОПРАЦЮЄМО ТВОРЧО. Спробуємо скласти речення з даним словом, використовуючи прикметники. Спробуйте працювати під музичним супроводом симфонії.( Звучить симфонія Бетховена)
1)Коли я слухаю симфонію Бетховена переді мною постають яскраві вогні, святкові фарби, чую мелодійну скрипку і потрапляю в царство музики.
2)Для мене симфонія – це подорож на велетенському кораблю від моря до океану, це пошуки пригод і нових очікувань.
3) Я насолоджуюся мелодією симфонічного оркестру. Де звучать скрипки, труби, кларнети, барабани.
4) Симфонія – це любов до життя, до світла, до прекрасного.
5)Симфонія нагадує мені прекрасну пору року – золоту і сумну осінь.
7. А тепер на шляху до скарбу знань країни Прикметниковії
вас зустрічає ще одна перешкода. До поданих прикметників доберіть синоніми з префіксом не-. (усно) (2хв)
Самостійний (незалежний), сумний (невеселий). Мізерний (незначний), низький (невисокий), підпільний (нелегальний), мовчазний (неговіркий), боязкий (несміливий).
8. А зараз давайте провідміняємо словосполучення цікаваподорож
Слайд 12
Підбиття підсумків уроку. (4хв)
Учні, ви пройшли цей нелегкий шлях і дісталися до всіх таємниць країни Прикметниковія, тепер вони всі вам відкриті і скарб знання тепер ваш.
( Виставлення та аргументація оцінок.)
Слайд13
Саморефлексія Учнівський підсумок
Що нового дізналися на уроці?
Що для вас було найцікавішим?
Що для вас виявилося найскладнішим?
Над чим варто ще попрацювати?
1) Сьогодні я повторила вивчене про прикметник як частину мови.
2)Було багато цікавих завдань і повідомлень, з яких я отримали нову інформацію.
3)Я зрозуміла і запам’ятали, що прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразним.
4)Гра допомогла мені навчитися визначати число, рід та відмінок прикметників.
5)Я добре засвоїли правила написання прикметника.
4. Завдання додому. (1хв) Слайд 14
Вашим домашнім завданням буде повторити параграфи 23 – 31 і підготуватися до контрольної роботи по темі „Прикметник”
.
На цьому наш урок закінчено. До побачення! Слайд15
Карточка4 Слайд5
1.
Слайд6
Самооцінка
ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО |
ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ |
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО |
МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ |
|
|
|
|
Індивідуальна робота біля дошки.
- Відгадайте кросворд. (Додаток 4)
(Слова парами учні записують у зошит).
|
д |
у |
ж |
ч |
и |
й |
||||||||||||||||||
б |
л |
и |
ж |
ч |
е |
|||||||||||||||||||
|
д |
о |
р |
о |
ж |
ч |
и |
й |
||||||||||||||||
л |
е |
г |
ш |
и |
й |
|||||||||||||||||||
н |
а |
й |
в |
у |
ж |
ч |
и |
й |
||||||||||||||||
|
в |
и |
щ |
и |
й |
|||||||||||||||||||
н |
а |
й |
в |
а |
ж |
ч |
и |
й |
||||||||||||||||
|
н |
а |
й |
н |
и |
ж |
ч |
и |
й |
|
||||||||||||||
|
н |
а |
й |
т |
о |
в |
щ |
и |
й |
|||||||||||||||
|
я |
ж |
ч |
и |
й |
|
||||||||||||||||||
1. Вищий ступінь порівняння прикметника дужий.
2. Вищий ступінь порівняння прикметника близьке.
9. Найвищий ступінь порівняння прикметника товстий.
10. Вищий ступінь порівняння прикметника тяжкий.
Відповіді: 1. Дужчий. 2. Ближче. 3. Дорожчий. 4. Легший. 5. Найвужчий. 6. Вищий. 7. Найважчий. 8. Найнижчий. 9. Найтовщий. 10. Тяжчий.
Кросворд
|
1 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||
1. Вищий ступінь порівняння прикметника дужий.
2. Вищий ступінь порівняння прикметника близьке.
9.Найвищий ступінь порівняння прикметника товстий.
10. Вищий ступінь порівняння прикметника тяжкий.