Узагальнення та систематизація знань з теми «Теплові явища. Частина II. Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни».

Про матеріал
МЕТА : навчальна: навчити застосовувати отримані знання для пояснення конкретних природних явищ; розширити кругозір учнів шляхом розв’язування задач, пов’язаних з повсякденним життям; розвивальна: розвивати вміння спостерігати за фізичними явищами, аналізувати їх і пояснювати на основі знань про види теплообміну; розвивати самостійне, логічне та творче мислення учнів, вміння порівнювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки; виховна: виховувати уважність відчуття відповідальності, взаємодопомоги, виховувати уміння спілкуватися і висловлювати свою думку, патріотизм, любов до Батьківщини.
Перегляд файлу

 

Авраменко Ірина Іванівна,вчителька фізики Партизанської гімназії,Первомайської сільської ради,Миколаївської області.

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Теплові явища. Частина II. Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни».

 МЕТА :

навчальна: навчити застосовувати  отримані знання для пояснення конкретних природних явищ; розширити кругозір учнів шляхом розв’язування задач, пов’язаних з повсякденним життям;

розвивальна: розвивати вміння спостерігати за фізичними явищами, аналізувати їх і пояснювати на основі знань про види теплообміну; розвивати самостійне, логічне та творче мислення учнів, вміння порівнювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки;

виховна: виховувати уважність відчуття відповідальності, взаємодопомоги, виховувати уміння спілкуватися і висловлювати свою думку, патріотизм, любов до Батьківщини.

 Очікувані результати: учні повинні вміти відтворювати систему знань з теми «Теплові явища.Частина ІІ. Зміна агрегатного стану речовини.Теплові двигуни» та застосовувати їх під час розв’язування завдань різного типу,розуміють про роль Миколаївського науково-виробничого комплексу газотурбобудування «Зоря» — «Машпроект» на державному та світовому  рівнях.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Наочність: підручники, ноутбуки, презентація,мобільні телефони,таблиця «Загадки Холмса».

Формування ключових  компетентностей:

  • основні компетентності у природничих науках і технологіях - формувати вміння оцінювати значення фізики та технологій для формування цілісної наукової картини світу;
  • інформаційно-комунікативна компетентність - формувати ціннісні орієнтири у володінні навичками роботи з  сучасною цифровою технікою;
  • математична - формувати розуміння й використання математичних методів для аналізу та опису фізичних моделей теплових явищ і процесів;
  • уміння вчитись впродовж життя - формувати вміння застосовувати набуті знання для оволодіння новими, для їх систематизації та узагальнення;
  • спілкування рідною мовою - формувати прагнення до самовдосконалення, систематичного вживання української природничо-наукової термінологічної лексики;
  • соціальна та громадянська компетентність - формувати розуміння відповідальності за використання досягнень фізики для безпеки суспільства,усвідомлення себе громадянином України;
  • екологічна грамотність і здорове життя - формувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я  інших людей.

 

 

Структура уроку

Номер і назва етапу

Тривалість

Зміст етапу

Засоби навчання

І.Організаційна частина

2 хв

Організація учнів до навчання

 

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

2 хв

Повідомлення теми,мети,завдань уроку

Записи в зошиті.

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

3 хв

Бесіда за методом "Ключові слова"

Записи в зошиті.

IV.Відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань

10 хв

Аналіз узагальнюючої таблиці "Теплові явища". Ігрові технології: метод "Ланцюжок",виконання інтерактивної вправи "Знайди правильну формулу","Фізичне лото",вправа "Логічний ряд". Розв'язування якісних задач.

Робота з таблицями, робота з QR-кодом, записи в зошиті, бесіда.

V.Фізкультхвилинка

2 хв

 

 

VІ.Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних ідей науки

10 хв

Інформація про науково-виробничий комплекс газотурбобудування «Зоря» — «Машпроек». Розв'язування задачі. Розгадування загадки. Пояснення фізичного явища.

Робота в зошиті, бесіда.

VІІ.Підбиття підсумків уроку

3 хв

Рефлексія за методом "Рюкзак"

Бесіда

VІІІ.Домашнє завдання

2 хв

Пояснення вчителя щодо виконання домашнього завдання.

Бесіда

 

 

Хід уроку

Птахам дані крила, рибам — плавці,

а людям, які живуть у природі,—

вивчення і пізнання природи;

ось їхні крила.

Х. Марті

 

I. Організаційний етап

Доброго дня шановні учні та гості!Усміхніться всім навколо: небу, Сонцю, добрим людям. І тоді обов’язково наш урок цікавим буде.

Учитель оголошує епіграф уроку, вислів відомого кубинського письменника Хосе Марті: «Птахам дані крила, рибам — плавці, а людям, які живуть у природі, — вивчення і пізнання природи; ось їхні крила».

ІІ.Повідомлення теми, мети і завдань уроку

  Вступне слово вчителя. Сьогодні на уроці ми узагальнимо та систематизуємо набуті знання та уміння з теми«Теплові явища.Частина ІІ.Зміна агрегатного стану речовини». На минулому уроці ви отримали домашнє завдання: повторити вивчений матеріал, давайте перевіримо ваші знання, уміння та навички.

IIІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель пропонує учням розглянути низку рисунків і проводить бесіду за методом «Ключові слова».

Запитання до учнів

1. Користуючись рисунками, напишіть ключові слова до теми «Теплові явища. Частина II. Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни».

2. Які знання, отримані в ході вивчення теми, на вашу думку, є найважливішими?

3. Використовуючи ключові слова, поясніть, чому ця тема є важливою для розуміння ролі фізики у науково технічному прогресі.

IV. Відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань

Метод «Ланцюжок»

Учитель пропонує учням за планом проаналізувати узагальнюючу таблицю «Теплові явища» (с. 93).

1. Назвіть три основні агрегатні стани речовини. Як називаються процеси переходу речовин з твердого стану в рідкий та навпаки; з рідкого стану в газоподібний та навпаки?

2. Прокоментуйте табл. 5 (с. 93).

3. Що називають тепловим двигуном? Який принцип дії теплової машини?

4. Прокоментуйте табл. 7 (с. 93).

  Інтерактивна вправа"Знайди правильну формулу"

 

https://learningapps.org/display?v=pg8hznkn523

Фізичне лото

1. Установіть відповідність між фізичним поняттям та його означенням.

1 Наноматеріали

2 Конденсація

3 Плавлення

4 Аморфні речовини

5 Кристалізація

6 Тепловий двигун

7 Пароутворення

 

А Предмети, речовина, сировина, які штучно створені з використанням нанооб’єктів і призначені для виготовлення різноманітних виробів

Б Процес переходу речовини з рідкого стану в кристалічний

В Речовини, частинки яких не утворюють кристалічні ґратки та які не мають певної температури плавлення

Г Процес переходу речовини з твердого стану в рідкий

Д Процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий

Е Машина, яка працює циклічно і яка енергію палива перетворює на механічну роботу

Є Процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний

Відповідь Слайди 8

1. 1 — А, 2 — Д, 3 — Г, 4 — В, 5 — Б, 6 — Е, 7 — Є.

3. Знайдіть зайве у логічному рядку, відповіді обґрунтуйте.

Відповідь

1) Зайва величина — с, решта величин має одиницю в СІ — ;  2) зайвим є рисунок 3, оскільки лід, алмаз, сіль — це кристалічні речовини, смола — аморфна; 3) зайвим є рисунок 2, оскільки решта двигунів — теплові.

4.Якісні задачі

  1. Чому вовна, пух, хутро добре захищають тіло людини від охолодження? (Між ворсинками багато повітря, яке погано проводить тепло).
  2.  Чи може вода кипіти при температурі 60 ̊С, 160 ̊С ? (Так, при заниженому тиску, при підвищеному тиску).
  3.   Чому виходячи з річки після купання, ми одразу відчуваємо холод. (Вода, випаровується, охолоджується і поглинає енергію)
  4.   Чому кондиціонери розташовують високо під стелею? (Конвекція: холодне важке повітря опускається, тепле піднімається та охолоджується).

V.Фізкультхвилинка

   1. Потерли долоні – ми відчуваємо тепло, бо виконується робота.

 2. Легенько подихали на долоні – ми відчуваємо тепло, бо пара від дихання конденсується на поверхні долонь, цей процес супроводжується виділенням тепла.

 3. Сильно подули, і долоні відчують холод, бо буде переважати процес випаровування, яке супроводжується поглинанням енергії.

 

VІ.Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних ідей науки

 

  В м.Миколаєві знаходиться науково-виробничий комплекс газотурбобудування «Зоря» — «Машпроект» - провідна вітчизняна компанія, визнаним у світі розробником, який розробляє і виготовляє  газотурбінні двигуни і установки для морських суден, стаціонарні та мобільні газотурбінні електростанції, приводи газоперекачувальних агрегатів магістральних газопроводів.

Об’єднує конструкторське відділення, науково-дослідне відділення, експериментальне виробництво, серійний завод і випробувальний комплекс.

Почав працювати 1953 року.

 Діяльність ДП «Зоря»-«Машпроект» тісно пов’язана з передовою науково-технічною думкою. Компанія постійно співпрацює з кількома науково-дослідними інститутами України у питаннях, пов’язаних з підвищенням технічних характеристик, надійності та екологічних параметрів газотурбінних двигунів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача

Обчисліть ККД двигуна дизель-електростанції, яка для  виробництва 26,7 МДж використовує 2л. дизельного палива. Густина  палива 800кг/м3. Питома теплота дизельного палива 46 МДж/кг.

 

Дано:

А кор.=26,7 МДж=26,7*106Дж

V=2л=0,002м3

ρ=800 кг/м3

q=46 МДж/кг=46*106Дж/кг

Розв'язання

, де Q повна=

                        

Обчислюємо:

 

Q повна=46*106Дж*800 кг/м3*0,002м3 =73,6*106 Дж

 

 

η-?

 

 

 

 

 

 

Відповідь:ККД=36%

 

5. Додаткове завдання

Поясніть «загадку» Шерлока Холмса з точки зору фізики.

Була зима. Шерлок Холмс увійшов до кімнати з вулиці. Крізь замерзлі вікна було видно лише край дороги. «Господиня квартири лінива»,— подумав він. Чому Холмс зробив такий висновок? Про які фізичні процеси йдеться? (Відповідь. Вікна в квартирі були замерзлими. А це означає, що в простір між рамами проникло з кімнати тепле вологе повітря. Стикаючись з холодним склом, водяна пара, що міститься в повітрі, конденсувався, а утворена вода охолола і замерзла на склі. Звідси випливає: щілини в рамах вікон були погано законопачені і заклеєні. Процеси: конденсація, кристалізація.)

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія за методом «Рюкзак»

Учитель. Яких знань, умінь, навичок, способів дій, ви набули на уроці?

Як ви їх зможете використовувати на уроках з  інших предметів, під час виконання домашнього завдання чи контрольної роботи, в житті?

VIІІ. Домашнє завдання

1. [2]: § 1–18 — повторити.

2. Виконати завдання для самоперевірки до розділу 1 «Теплові явища» (Частина II. Зміна агрегатного стану речовини. Теплові двигуни»): завдання №13–15 — письмово.

3. Вправа «Перевір себе». Тести для самоперевірки. Виконати тести за посиланням або QR-кодом.

  Код доступу7206916

використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7206916

 

Список використаних джерел

 

  1. https://www.facebook.com/zorya.mashproekt/
  2. Фізика: підруч. для 8 кл. закл. загальноосвіт. навч. закл./ [В. Г. Бар’яхтар, С. О.Довгий, Ф. Я. Божинова та ін];за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Харків: Вид-во «Ранок», 2015. —256 c. :іл., фот.
  3. Фізика. 8 клас:збірник задач/ І.М.Гельфрат,І.Ю.Ненашев. - Х.:Вид-во "Ранок",2016.-144с. - іл.
  4. https://iclub.energy/zmturbines
  5. https://podorogenergiy.blogspot.com/p/blog-page_9.html

 

1

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
Додано
19 січня
Переглядів
435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку