УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «КЛАСИФІКАЦІЯ СКЛАДНИХ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК Урок з використанням комп’ютерних технологій

Про матеріал

ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «КЛАСИФІКАЦІЯ СКЛАДНИХ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК»

Урок з використанням комп'ютерних технологій

Перегляд файлу

Лебідь Ю О     Рибальська ЗОШ       Сумська обл.    Охтирський р-н.

 

 

ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «КЛАСИФІКАЦІЯ СКЛАДНИХ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК»

Урок з використанням комп’ютерних технологій

Мета: 

  • узагальнити й систематизувати вивче­ний матеріал про основні класи неорганічних сполук, їх склад, назви, значення та застосування;
  • розвивати уміння складати формули оксидів, кислот та основ  за назвою, солей – за валентністю металу і кислотного залишку;
  • розвивати уміння обчислювати задачі за формулою (на масову частку елемента та кількість речовини), оцінювати значення найважливіших оксидів, основ, кислот, солей у природі та побуті;
  • формувати творчі здібності учнів шляхом набуття досвіду самореалізації особистості учня під час виконання індивідуальних і творчих розвивальних завдань (під час роботи в групах), та вільного вибору різнорівневих вправ;
  • формувати цілісне сприйняття світу через єдність законів природи на прикладі міжпредметних зв’язків (інформатика, біологія, ОБЖ).

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, плакат «Планета Хімія», ППЗНП «Хімія 8» та ДК «Шкільний курс з хімії. 8-11 класи», ПМК  «Таблиця                                      Д. І. Менделє­єва», програма MS Office Power Paint, учнівські презентації.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу. Позитивна установка на урок

Учитель. Доброго дня, діти. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху.

Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібно, щоб досягти успіху в житті?

На дошці викреслюється схема.

УСПІХ:

  • Здоров’я
  • Праця
  • Знання
  • Бажання

А де все це можна здобути?

Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху.                                   І сьогоднішній урок хімії – це ще один крок до нього.

II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

Учитель. Якщо уявити собі, що кожна наука — це планета, то на планеті Хімія є багато країн. Пригадаймо, які країни ми вже відвідали та що про них дізналися («Оксидів», «Основ», «Кислот» і «Солей»).

Під  час  уроку ви маєте  змогу заробити певну кількість балів, які в кінці уроку перетворяться на оцінку (накопичувальна система оцінювання).

Подорож за кордон починається з митниці. Митниця — це контроль. Для вас це — контроль знань.

Отже, в путь!

Запитання. На які класи поділяються складні неорганічні речовини?

Завдання 1.  „Чи знаєте ви терміни?" (Правильна відповідь - 1 б).  

  1. Дайте визначення оксидів. Як класифікують оксиди? (основні, кислотні).
  2. Формула їдкого калі (КОН).
  3. Дайте визначення кислот і розкажіть про їх класифікацію (одно-, дво-, багато основні; оксигеновмісні, безоксигенові).
  4. Який оксид є найпоширенішим у природі? (вода).
  5. Що таке луги?
  6. Дайте визначення солям.
  7. Які сполуки називають основами?
  8. Як класифікують основи? (розчинні, нерозчинні).

Завдання 2 (1 – ша група). З поданої таблиці вибрати оксиди (кислоти, солі, основи). Назвати їх.

А

Б

В

Г

Д

E

1

SO2

C

K2SО4

Cu(OH)2

FeCl2

CО2

2

HNО3

Li2O

Ag2О

CuSО4

H2SО4

CaO

3

NaCl

Са(ОН)2

Mg

NO

H3PО4

LiOH

4

H2S

CaCО3

К3РО4

FeCl3

Fe(OH)3

ZnS

  1. Завдання 2 (2 – га група). Компютерна гра. Установіть відповідність:

І. Оксиди

ІІ. Основи

ІІІ. Кислоти

IV. Солі

СuО, Ва(ОН)2, CaSО4, Н3РО4, НС1, AgNО3, КОН, SiО2, Cu(OH)2, Na2О,  Р2О5,  KNО3,  Al2(SО4)3

Завдання 3.  Гра «Виключення зайвого»

У наведених групах формул три мають спільну ознаку, а одна «зайва». Знайдіть у кожній групі формул «білу ворону» та поясніть свій вибір.

Формули

Ознака

«Біла ворона»

NO, SO2, CaO, P2O5

оксиди

CaO (основний оксид)

NaOH, Ca(OH)2, Zn(OH)2 ZnS

основи

ZnS

Нітратна, Хлоридна, Сульфатна, Бромідна

кислоти

Сульфатна кислота (двохосновна)

NaOH, Na24, К2CО3, СаСl2

солі

NaOH

Учитель. Митний контроль прой­дено.

III. Розв’язування вправ і задач. Керована практика

Наша подорож продовжується. Щоб рухатися далі, треба розв’язати задачі.

Завдання 3 (Робота в парах)

Заповнити таблицю для  0,1 моль NaCl,  0,6 моль Аl2O3,   23,8 г KOH, 7,1 г Н2SО4 :

 

Хімічна речовина

формула

m

M

n

NaCl

 

 

0,1 моль

Аl2O3

 

 

0,6 моль

KOH

23, 8 г

 

 

Н2SО4

7,1 г

 

 

Завдання 4. Обчислити масову частку алюмінію в алюміній гідроксиді і алюміній сульфаті (Використання інтерактивної періодичної системи)

Дано:

1) Al(OH)3

2) AlSO4

Розвязування:

1) Mr(Al(OH)3) = 27 + (16 + 1)*3 = 78;

W (Al) = 27/78 = 0,35, або 35 %;

2) Mr(Al2 (SO4)3) = 27*2 + (32 + 16*4)*3 = 342;

W (Al) = 27*2/342 = 0,16, або 16%.

W (Al) - ?

 

Відповідь: Масова частка алюмінію в алюміній гідроксиді становить 35% (W (Al) = 35 %), масова частка алюмінію в алюміній сульфаті становить 16% (W (Al) = 16%).

IV. Робота учнів з ППЗНП «Хімія 8» та MS Office Power Paint (Випереджальне завдання. Презентації учнів)

V. Підсумок уроку

Учитель. Подорож завершилася. Хто бажає повернутися на планету Земля, повинен пройти митницю. Подивимося, що приготували нам митники.

Рефлексія. Сценка „Чорна скринька"

Учень1: „У цієї скриньки є речовина, яку вважа­ють милістю господньою, символом добробуту й миру у східних народів."

Учень 2: „Ні, це не милість господня, а кара божа. Скільки всього живого згубила ця речови­на! Через неї навіть море стало мертвим.”

Учень 1: „Чому так сумно? Може колись і було так, як ти говориш, а я особисто схиляюсь перед цією речовиною. Без неї не можуть жити люди, не може обійтися металургія,  її використовують під час виготовлення кераміки, без неї не було б шкіряних чобітків. Вона використовується у сільському господарстві, медицині, побуті. Від неї залежить склад крові."

Учень 2: Так що ж знаходиться у скринці?

Суперпідказка: без неї неможливо приготувати майже жодної страви! (Кухонна сіль NaCl)

Підбиття підсумків, виставлення оцінок.

Домашнє завдання.

1. ПОВТОРИТИ § 5, 8, 11, 13.

2. Творче завдання. Знайдіть інформацію в мережі ІНТЕРНЕТ:

  • Що таке “царська горілка”?
  • Чому “царська горілка” так називається?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Неподалеку від кордону ми потрапили до містечка «Основник». Чому воно так називається?

1-й учень. Я гадаю, що його назва пов'язана з назвою Країни основ, яку ми вивчаємо. Назви основ складаються шляхом з'єднання назви металу й слова «гідроксид». Гідрок-согрупа має таку назву тому, що до її складу входять Гідроген та Оксиген. Але NaOH ще називають «їдким натром» або «каустичною содою», КОН — «їдким калі», Са(ОН)2 — «гашеним вапном», «вапняним молоком», Ва(ОН)2 — «їдким баритом» .

2-й учень. Наступне містечко роз­ташоване неподалеку від Основника — «Малий луг». Назва його від­повідає назві розчинних основ, яких значно менше, ніж нерозчинних. У твердому стані вони мають білий колір і добре поглинають вологу (гігроскопічні).

Учитель. Наша подорож проходить через містечка «Кольорове» та «Практик».

3-й учень. Це й не дивно, тому що тут живуть нерозчинні основи: купрум (ІІ) гідроксид — блакитного кольору, ферум(ІІІ) гідроксид — бурого кольору, нікель(ІІ) гідроксид — зелений і хром(ІІІ) гідроксид — сіро-зелений.

4-й учень. А я розповім вам про те,  що основи дуже потрібні речовини. У містечку «Практик» дуже багато хімічних виробництв, де працюють розчинні й нерозчинні основи.

Натрій гідроксид використовують для очищення нафтопродуктів, виробництва мила, штучного волокна, паперу, текстилю. Калій гідроксид — для виробництва рідкого мила, бертолетової солі, очищення повітря (поглинання води, вуглекислого газу, сірководню). Кальцій гідроксид використовується в сільському господарстві для боротьби зі шкідниками та хворобами рослин. Білильне вапно — як дезинфікуючий і дегазаційний засіб.

Учитель. Діти, далі ми не можемо продовжувати нашу подорож цією небезпечною Країною основ. Потрібно знати правила техніки безпеки під час спілкування з жителями цієї країни. Заїдемо на пост Охпра. Тут на нас чекає інспектор з охорони праці.

5-й учень (інспектор). Основи — їдкі, небезпечні речовини. Вони роз'їдають шкіру, папір тощо. Будьте обережні під час поводження з цими речовинами. Не беріть їх голими руками, користуйтеся шпателями. Не зливайте невикористані розчини в раковину.

Якщо речовини випадково потрапили на шкіру або одяг, пам'ятайте, що необхідно змити основу великою кількістю води й за необхідності нейтралізувати борною або оцтовою кислотою.

Учитель. Знаючи правила поведінки й техніку безпеки під час роботи з основами, продовжуємо нашу подорож.

Місто Індикатор

Запитання

Які речовини називають індикаторами?

Які ви знаєте індикатори?

Яке забарвлення індикаторів в лужному середовищі?

Завдання

Визначте невідомі речовини. Пояс­ніть спостереження.

Учні, користуючись посудом для напівмікрометоду, за допомогою індикаторів визначають луг, кислоту, воду та пояснюють свої спостереження.

Учитель. Наступна зупинка — місто Наукове. Тут багато університе­тів, коледжів, шкіл. Повторимо властивості лугів і нерозчинних основ.

Один учень називає речовини, з якими взаємодіють луги й нерозчинні основи, а інший складає рівняння реакцій в загальному вигляді на магнітній дошці.

Луг + кислотний оксид -» сіль + вода

Луг + кислота -> сіль + вода

Луг + сіль —> основа + сіль

Основа + кислота —> сіль + вода

Основа —» основний оксид + вода

Подорожуючи містом, ми проходили повз школу і знайшли розірвану шпаргалку. Спробуйте відновити її:

КОН + НС1 =

NaOH + С02 =

Ba(OH)2 + Na2SО4 =

Fe(OH)2 + ... = Fe2SО4 + 2H2О ... + ... = ZnO + H2O

Наступне завдання

Поєднайте вихідні речовини та продукти реакцій кольоровими лініями.

НС1    -

СО2     NaCl

СаО        + NaOH   Na2S04

H2S04    Cu(OH)2 

CuSO4   Na2C03

Учитель. Подорож наша продовжується. Наступне місто — Порівне, або Порівняльне.

Запитання

Звідки така дивна назва і яким чи­ном вона пов'язана з основами?

Завдання

Визначте невідому речовину А.

СаО + Н2О = А

Са + 2Н2О = А + Н2

А + СО2 = СаСО3 + Н2О

6-й учень. Речовина А— це основа, кальцій гідроксид. Основи ми вивчали в темі «Вода, водень, окси­ди, кислоти».

2Na + 2Н2О = 2NaOH + Н2

Na2O + Н2О = 2NaOH

2NaOH + С02 = Na2C03 + Н2О

NaOH + НС1 = NaCl + Н,0

Наша подорож завершується. Ос­таннє місто — Хімік (місто хіміків).

Розв'яжіть експериментальну зада­чу, проведіть дослід, виконайте таке перетворення та поясніть його:

Na NaOH NaCl

Дослід виконується на демонстраційному столі. Цей дослід демонструє метод одержання лугів і вза­модію лугів з кислотами (реакція нейтралізації).

Підпис

.                                         

Підбиття підсумків, виставлення оцінок, нагородження «останнього героя»

Рекламна пауза Сценка „Чорний ящик"

Учень1: „У цьому ящику є речовина, яку вважа­ють милістю господньою, символом добробуту й миру у східних народів."

Учень 2: „Ні, це не милість господня, а кара божа. Скільки всього живого згубила ця речови­на! Через неї навіть море стало мертвим.”

Учень 3: „Чому так сумно? Може колись і було так, як ти говориш, а я особисто схиляюсь перед цією речовиною. Без неї не можуть жити люди, не може обійтися металургія,  її вико-ристовують під час виготовлення кераміки, без неї не було б
шкіряних чобітків. Вона використовується у сільському господарстві, медицині, побуті. Від неї залежить склад крові."

Так що ж знаходиться у цьому ящику?

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
10 вересня 2018
Переглядів
652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку