ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «КЛАСИФІКАЦІЯ СКЛАДНИХ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК»
Урок з використанням комп'ютерних технологій
Лебідь Ю О Рибальська ЗОШ Сумська обл. Охтирський р-н.
ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «КЛАСИФІКАЦІЯ СКЛАДНИХ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК»
Урок з використанням комп’ютерних технологій
Мета:
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал, плакат «Планета Хімія», ППЗНП «Хімія 8» та ДК «Шкільний курс з хімії. 8-11 класи», ПМК «Таблиця Д. І. Менделєєва», програма MS Office Power Paint, учнівські презентації.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
I. Організація класу. Позитивна установка на урок
Учитель. Доброго дня, діти. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху.
Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібно, щоб досягти успіху в житті?
На дошці викреслюється схема.
УСПІХ:
А де все це можна здобути?
Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок хімії – це ще один крок до нього.
II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань
Учитель. Якщо уявити собі, що кожна наука — це планета, то на планеті Хімія є багато країн. Пригадаймо, які країни ми вже відвідали та що про них дізналися («Оксидів», «Основ», «Кислот» і «Солей»).
Під час уроку ви маєте змогу заробити певну кількість балів, які в кінці уроку перетворяться на оцінку (накопичувальна система оцінювання).
Подорож за кордон починається з митниці. Митниця — це контроль. Для вас це — контроль знань.
Отже, в путь!
Завдання 1. „Чи знаєте ви терміни?" (Правильна відповідь - 1 б).
Завдання 2 (1 – ша група). З поданої таблиці вибрати оксиди (кислоти, солі, основи). Назвати їх.
№ |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
E |
1 |
SO2 |
C |
K2SО4 |
Cu(OH)2 |
FeCl2 |
CО2 |
2 |
HNО3 |
Li2O |
Ag2О |
CuSО4 |
H2SО4 |
CaO |
3 |
NaCl |
Са(ОН)2 |
Mg |
NO |
H3PО4 |
LiOH |
4 |
H2S |
CaCО3 |
К3РО4 |
FeCl3 |
Fe(OH)3 |
ZnS |
І. Оксиди |
ІІ. Основи |
ІІІ. Кислоти |
IV. Солі |
СuО, Ва(ОН)2, CaSО4, Н3РО4, НС1, AgNО3, КОН, SiО2, Cu(OH)2, Na2О, Р2О5, KNО3, Al2(SО4)3 |
Завдання 3. Гра «Виключення зайвого»
У наведених групах формул три мають спільну ознаку, а одна — «зайва». Знайдіть у кожній групі формул «білу ворону» та поясніть свій вибір.
Формули |
Ознака |
«Біла ворона» |
NO, SO2, CaO, P2O5 |
оксиди |
CaO (основний оксид) |
NaOH, Ca(OH)2, Zn(OH)2 ZnS |
основи |
ZnS |
Нітратна, Хлоридна, Сульфатна, Бромідна |
кислоти |
Сульфатна кислота (двохосновна) |
NaOH, Na2SО4, К2CО3, СаСl2 |
солі |
NaOH |
Учитель. Митний контроль пройдено.
III. Розв’язування вправ і задач. Керована практика
Наша подорож продовжується. Щоб рухатися далі, треба розв’язати задачі.
Завдання 3 (Робота в парах)
Заповнити таблицю для 0,1 моль NaCl, 0,6 моль Аl2O3, 23,8 г KOH, 7,1 г Н2SО4 :
|
Хімічна речовина |
||
формула |
m |
M |
n |
NaCl |
|
|
0,1 моль |
Аl2O3 |
|
|
0,6 моль |
KOH |
23, 8 г |
|
|
Н2SО4 |
7,1 г |
|
|
Завдання 4. Обчислити масову частку алюмінію в алюміній гідроксиді і алюміній сульфаті (Використання інтерактивної періодичної системи)
Дано: 1) Al(OH)3 2) AlSO4 |
Розв’язування: 1) Mr(Al(OH)3) = 27 + (16 + 1)*3 = 78; W (Al) = 27/78 = 0,35, або 35 %; 2) Mr(Al2 (SO4)3) = 27*2 + (32 + 16*4)*3 = 342; W (Al) = 27*2/342 = 0,16, або 16%. |
W (Al) - ? |
|
Відповідь: Масова частка алюмінію в алюміній гідроксиді становить 35% (W (Al) = 35 %), масова частка алюмінію в алюміній сульфаті становить 16% (W (Al) = 16%).
IV. Робота учнів з ППЗНП «Хімія 8» та MS Office Power Paint (Випереджальне завдання. Презентації учнів)
V. Підсумок уроку
Учитель. Подорож завершилася. Хто бажає повернутися на планету Земля, повинен пройти митницю. Подивимося, що приготували нам митники.
Рефлексія. Сценка „Чорна скринька"
Учень1: „У цієї скриньки є речовина, яку вважають милістю господньою, символом добробуту й миру у східних народів."
Учень 2: „Ні, це не милість господня, а кара божа. Скільки всього живого згубила ця речовина! Через неї навіть море стало мертвим.”
Учень 1: „Чому так сумно? Може колись і було так, як ти говориш, а я особисто схиляюсь перед цією речовиною. Без неї не можуть жити люди, не може обійтися металургія, її використовують під час виготовлення кераміки, без неї не було б шкіряних чобітків. Вона використовується у сільському господарстві, медицині, побуті. Від неї залежить склад крові."
Учень 2: Так що ж знаходиться у скринці?
Суперпідказка: без неї неможливо приготувати майже жодної страви! (Кухонна сіль NaCl)
Домашнє завдання.
1. ПОВТОРИТИ § 5, 8, 11, 13.
2. Творче завдання. Знайдіть інформацію в мережі ІНТЕРНЕТ:
Неподалеку від кордону ми потрапили до містечка «Основник». Чому воно так називається?
1-й учень. Я гадаю, що його назва пов'язана з назвою Країни основ, яку ми вивчаємо. Назви основ складаються шляхом з'єднання назви металу й слова «гідроксид». Гідрок-согрупа має таку назву тому, що до її складу входять Гідроген та Оксиген. Але NaOH ще називають «їдким натром» або «каустичною содою», КОН — «їдким калі», Са(ОН)2 — «гашеним вапном», «вапняним молоком», Ва(ОН)2 — «їдким баритом» .
2-й учень. Наступне містечко розташоване неподалеку від Основника — «Малий луг». Назва його відповідає назві розчинних основ, яких значно менше, ніж нерозчинних. У твердому стані вони мають білий колір і добре поглинають вологу (гігроскопічні).
Учитель. Наша подорож проходить через містечка «Кольорове» та «Практик».
3-й учень. Це й не дивно, тому що тут живуть нерозчинні основи: купрум (ІІ) гідроксид — блакитного кольору, ферум(ІІІ) гідроксид — бурого кольору, нікель(ІІ) гідроксид — зелений і хром(ІІІ) гідроксид — сіро-зелений.
4-й учень. А я розповім вам про те, що основи дуже потрібні речовини. У містечку «Практик» дуже багато хімічних виробництв, де працюють розчинні й нерозчинні основи.
Натрій гідроксид використовують для очищення нафтопродуктів, виробництва мила, штучного волокна, паперу, текстилю. Калій гідроксид — для виробництва рідкого мила, бертолетової солі, очищення повітря (поглинання води, вуглекислого газу, сірководню). Кальцій гідроксид використовується в сільському господарстві для боротьби зі шкідниками та хворобами рослин. Білильне вапно — як дезинфікуючий і дегазаційний засіб.
Учитель. Діти, далі ми не можемо продовжувати нашу подорож цією небезпечною Країною основ. Потрібно знати правила техніки безпеки під час спілкування з жителями цієї країни. Заїдемо на пост Охпра. Тут на нас чекає інспектор з охорони праці.
5-й учень (інспектор). Основи — їдкі, небезпечні речовини. Вони роз'їдають шкіру, папір тощо. Будьте обережні під час поводження з цими речовинами. Не беріть їх голими руками, користуйтеся шпателями. Не зливайте невикористані розчини в раковину.
Якщо речовини випадково потрапили на шкіру або одяг, пам'ятайте, що необхідно змити основу великою кількістю води й за необхідності нейтралізувати борною або оцтовою кислотою.
Учитель. Знаючи правила поведінки й техніку безпеки під час роботи з основами, продовжуємо нашу подорож.
Місто Індикатор
Запитання
Які речовини називають індикаторами?
Які ви знаєте індикатори?
Яке забарвлення індикаторів в лужному середовищі?
Визначте невідомі речовини. Поясніть спостереження.
Учні, користуючись посудом для напівмікрометоду, за допомогою індикаторів визначають луг, кислоту, воду та пояснюють свої спостереження.
Учитель. Наступна зупинка — місто Наукове. Тут багато університетів, коледжів, шкіл. Повторимо властивості лугів і нерозчинних основ.
Один учень називає речовини, з якими взаємодіють луги й нерозчинні основи, а інший складає рівняння реакцій в загальному вигляді на магнітній дошці.
Луг + кислотний оксид -» сіль + вода
Луг + кислота -> сіль + вода
Луг + сіль —> основа + сіль
Основа + кислота —> сіль + вода
Основа —» основний оксид + вода
Подорожуючи містом, ми проходили повз школу і знайшли розірвану шпаргалку. Спробуйте відновити її:
КОН + НС1 =
NaOH + С02 =
Ba(OH)2 + Na2SО4 =
Fe(OH)2 + ... = Fe2SО4 + 2H2О ... + ... = ZnO + H2O
Поєднайте вихідні речовини та продукти реакцій кольоровими лініями.
НС1 -
СО2 NaCl
СаО + NaOH Na2S04
H2S04 Cu(OH)2
CuSO4 Na2C03
Учитель. Подорож наша продовжується. Наступне місто — Порівне, або Порівняльне.
Запитання
Звідки така дивна назва і яким чином вона пов'язана з основами?
Завдання
Визначте невідому речовину А.
СаО + Н2О = А
Са + 2Н2О = А + Н2
А + СО2 = СаСО3 + Н2О
6-й учень. Речовина А— це основа, кальцій гідроксид. Основи ми вивчали в темі «Вода, водень, оксиди, кислоти».
2Na + 2Н2О = 2NaOH + Н2
Na2O + Н2О = 2NaOH
2NaOH + С02 = Na2C03 + Н2О
NaOH + НС1 = NaCl + Н,0
Наша подорож завершується. Останнє місто — Хімік (місто хіміків).
Розв'яжіть експериментальну задачу, проведіть дослід, виконайте таке перетворення та поясніть його:
Na NaOH NaCl
Дослід виконується на демонстраційному столі. Цей дослід демонструє метод одержання лугів і взамодію лугів з кислотами (реакція нейтралізації).
Підпис
.
Рекламна пауза Сценка „Чорний ящик"
Учень1: „У цьому ящику є речовина, яку вважають милістю господньою, символом добробуту й миру у східних народів."
Учень 2: „Ні, це не милість господня, а кара божа. Скільки всього живого згубила ця речовина! Через неї навіть море стало мертвим.”
Учень 3: „Чому так сумно? Може колись і було так, як ти говориш, а я особисто схиляюсь перед цією речовиною. Без неї не можуть жити люди, не може обійтися металургія, її вико-ристовують під час виготовлення кераміки, без неї не було б
шкіряних чобітків. Вона використовується у сільському господарстві, медицині, побуті. Від неї залежить склад крові."
Так що ж знаходиться у цьому ящику?
1