Узагальнення з теми « Основні класи неорганічних сполук»
Цілі: повторити, узагальнити й систематизувати знання про основні класи неорганічних сполук, про їх склад, назви, класифікацію, фізичні властивості; підготувати учнів до тематичного оцінювання з теми «Основні класи неорганічних сполук», закріпити вміння складати формули речовин за їх назвами й давати назви речовин за їх формулами; розподіляти сполуки по класах.
Узагальнення з теми « Основні класи неорганічних сполук»
Цілі: повторити, узагальнити й систематизувати знання про основні класи неорганічних сполук, про їх склад, назви, класифікацію, фізичні властивості; підготувати учнів до тематичного оцінювання з теми «Основні класи неорганічних сполук», закріпити вміння складати формули речовин за їх назвами й давати назви речовин за їх формулами; розподіляти сполуки по класах.
Форма проведення: гра «Гонка за лідером».
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
Урок проводиться у вигляді естафети. На попередньому уроці вчитель об'єднує учнів у дві команди й обирає журі. Оголошується план змагань.
II. Повторення й закріплення
знань
1. Конкурс «Дартс»
Хто влучніше дасть визначення термінів.
І команда: оксид, гідроксид.
II команда: основа, сіль.
2. Конкурс «Хімічне печиво»
Скласти формули речовин і дати їм назви.
І команда
Кислотний залишок
Метал |
Сl- |
ОН- |
SO2- |
PO4 3 - |
А13+ |
|
|
|
|
Mg2+ |
|
|
|
|
Na+ |
|
|
|
|
ІІ команда
Кислотний залишок
Метал |
O2- |
ОН- |
NO3 - |
PO3 - |
Аl3+ |
|
|
|
|
К+ |
|
|
|
|
Са2+ |
|
|
|
|
3. Конкурс «Не помились»
У кожному рядку знайдіть формулу речовини, яка належить не до того класу речовин.
І команда
NaC1 |
MgС12 |
МgO |
СаSO4 |
Н2S04 |
H3PO4 |
Са(0Н)2 |
Н2S04 |
СO2 |
СO |
СаО |
РН3 |
NaOН |
KOН |
Zn(ОН)2 |
ZnO |
ІІ команда
Na2O |
СаО |
А12O3 |
CH4 |
Сu(ОН)2 |
СuОН |
LіОН |
МgO |
СаСІ2 |
ZnS |
SO3 |
KNO3 |
НВг |
НІ |
HNO3 |
N2O5 |
4. Конкурс «Хімічна піраміда Хеопса»
Скласти можливі формули речовин, використовуючи складові.
І команда
Са
Сu О S
Na2 І2 Zn O2 Аl2
SO4 К Сl2 (OН)2 СO3 Аu Н2
ІІ команда
Na
СІ О І
Сu Na2 S SO4 Мg
(ОН)2 Zn NO3 ОН О2 СО3 Н
5. Конкурс «Хімічна естафета»
У конкурсі беруть участь по вісім учнів від кожної команди. Члени команди стають у чергу один за одним, їм роздається завдання і пропонується записати на дошці формули речовин за назвами. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
І команда
ІІ команда
6. Конкурс «Чи вмієш ти розв’язувати задачі?»
Кожній парі роздається аркуш із задачами з попередньої теми «Кількість речовин. Обчислення за хімічними формулами». Учитель надає журі бланк із відповідями. За кожну правильно розв'язану задачу — 5 балів.
III. Підбиття підсумків уроку
Журі підбиває підсумки й оголошує результати.
IV. Домашнє завдання
Узагальнюючий урок з теми
« Основні класи неорганічних сполук»
Цілі: узагальнити знання учнів про основні класи неорганічних сполук та їхні властивості; розвивати вміння зіставляти склад і властивості речовин, установлювати генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук; підготувати учнів до тематичного оцінювання з теми «Основні класи неорганічних сполук».
Методи: групова та індивідуальна робота, бесіда, творча робота.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
Вчитель об'єднує учнів у дві команди. Оголошується план змагань.
II. Повторення й узагальнення знань
1. Конкурс «Ворожіння на ромашці»
На дошці прикріплена «ромашка» із завданнями на зворотному боці кожної пелюстки. По одному представнику з кожної команди знімають пелюстки по черзі. Хто відразу дає відповідь, тій команді зараховується 1 бал, якщо з допомогою команди — 0,5 бала.
«Пелюстки» із завданнями
1. Прості речовини поділяються на метали й неметали. Чи існує чітка межа між ними? Відповідь обґрунтуйте.
2. Конкурс «Хто більше?»
Наведені елементи розподілити у два стовпчики на метали й неметали.
І команда: Na, О, S, СІ, Р, Мg, Zn, Fе.
II команда: К, Lі, Сu, I, С, Sі, Р, N.
3. Конкурс «Хімічна естафета»
Вісім членів від кожної команди шикуються у дві шеренги. Учитель називає оксиди. Якщо оксид кислотний, учні піднімають ліву руку, якщо основний — праву руку, якщо оксид несолетвірний — плескають у долоні. Хто помилився, виходить із шеренги. Переможцем стає команда, в якій залишиться більше учнів.
Nа2O, СuО, N2O5, СO2, NO , Р2O3, Lі2O.
4. Конкурс «Хімічний бутерброд»
Скласти «бутерброд» (визначити, з якими речовинами взаємодіє речовина, яка стоїть у центрі). Записати рівняння хімічних реакцій. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
І команда
CaO HF NaOH
HCl
BaCl2 Mg CaCO3
ІІ команда
CO2 H2SO4 HCl
NaOH
MgO Mg CaCO3
5. Конкурс
«Чи знаєш ти властивості речовин?»
Допишіть рівняння можливих реакцій, розставте коефіцієнти. Правильна відповідь — 1 бал.
СаСО3+НС1 →
NaС1 + АgNO3→
СаСО3 t→
S + O2 →
Na + O2→
СаО+Н2O →
МgO+НС1→
НС1 + Zn →
Н2SO4+СаO→
МgС12 + Н2СO3 →
6. Конкурс «Хто швидше?»
Кожному учневі команди роздається задача.
Правильне розв'язання однієї задачі — 5 балів.
Наприклад.
7. Конкурс «Чарівне перетворення»
Кожній команді розв'язати по два перетворення (одне перетворення — 4 бали).
І команда
А. Кальцій → кальцій оксид → кальцій хлорид → кальцій карбонат → кальцій нітрат
Б. Сульфур → сульфур (IV) оксид → натрій сульфіт → барій сульфіт → сульфур(IV) оксид
ІІ команда
А. Натрій → натрій оксид → натрій гідроксид → натрій хлорид → натрій карбонат
Б. Карбон → карбон (ІV) оксид → карбонатна кислота → карбон (ІV) оксид → кальцій карбонат
III. Підбиття підсумків уроку
Учитель підбиває підсумки, визначає переможця.
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до тематичного оцінювання.