Узагальнення знань з теми «Еволюція органічного світу. Біорізноманіття»
Варіант 1 І рівень (0,5 бала)
1. Загальна кількість особин на всій території або в усьому об'ємі (води, ґрунті), які належать до однієї популяції це:
А. Ріст популяції Б. Щільність популяції В. Чисельність популяції Г.Розвиток популяції.
2.Який вчений вперше ввів термін «еволюція» ?
А. Ш. Бонне Б.Ч. Дарвін В. К.Воуз Г. Ж. Кув’є
3. Для яких еволюційних поглядів характерне дане твердження – всі тіла і явища природи походять від матеріальних початків:
А. Стихійний матеріалізм Б. Метафізика В. Трансформізму Г. Еволюційна біологія
4. Як називається різниця між народжуваністю та смертністю у популяції:
А. Чисельність Б. Приріст В. Ріст Г.Всі відповіді вірні
5. Сукупність особин , подібних за будовою , що мають спільне походження, вільно схрещуються між собою і дають плодюче потомство , це :
А. Популяція Б. Вид В. Клас Г. Вірної відповіді немає.
6. Стійкі зміни генетичного апарату, які виникають раптово і призводять до змін тих чи інших спадкових ознак організму, це :
А. Дрейф генів Б. Мутації В. Хвилі життя Г. Модифікації
ІІ рівень (1 бал) 7. Встановіть відповідність
А. Географічна ізоляція |
1.Це сукупність еволюційних процесів, які призводять до виникнення нових видів. |
Б Мікроеволюція |
2.Відбувається шляхом розриву одного ареалу на частини або розширенням ареалу |
В.Екологічна ізоляція |
3.Сукупність еволюційних процесів в межах виду, що приводять до виникнення нових популяцій і підвидів |
Г.Видоутворення |
4. Розмежування різних популяцій одного виду різними умовами середовища існування. |
8. Встановіть відповідність
А. Розривний добір |
1. Латимерія – реліктова форма риб, що зберегла незмінні ознаки далеких предків, що жили десятки мільйонів років тому. |
Б. Стабілізуючий добір |
2. Через промисловий вплив стовбури дерев стають темнішими, через що світлі метелики стають краще помітними для птахів, а темні — гірше. В Англії за останні 120 років із 700 видів метеликів близько 70 змінили своє світле забарвлення на темніше. |
В. Рушійний добір |
3. Орхідея бджола. Джмелі сприймають обманку за собі подібних і підлітають до квітки, таким чином запилюючи рослини, переносячи пилок з однієї квітки на іншій |
Г. Мімікрія |
4. Існування на одній території червоної і чорної форми сонечка двокрапкового |
9. Встановіть відповідність
А. віруси |
1. наявність рибосом і мезосом |
Б. бактерії |
2. наявність клітинної стінки й хітину у її складі |
В. рослини |
3. кінцевий продукт обміну - сечовина |
Г. тварини |
4. наявність у складі клітинної стінки целюлози |
|
5. наявність капсид і капсомерів |
ІІІ рівень (2 бали) 10. Опишіть утворення різних форм скелету хребетних за даними ознаками
А. За частиною скелету |
Б. За розвитком ознак |
В. Основні форми макроеволюції |
1.Нижні кінцівки |
1. Аналогічні органи |
1. Конвергенція |
2. Верхні кінцівки |
2 Гомологічні органи |
2. Дивергенція |
3. Тазовий пояс |
3. Вірної відповіді немає |
3. Паралелізм |
11. Чому розмноження вірусів можливе лише в клітині-хазяїна?
12. Що таке атавізми? Наведіть приклади.
Узагальнення знань з теми «Еволюція органічного світу. Біорізноманіття»
Варіант 2 І рівень
1. Популяція є структурною одиницею:
А Виду Б Біоценозу В Біосфери Г Агроценозу
2. Еволюційні зміни, що підвищують рівень організації організму:
А Дегенерація Б Ідіоадаптація В Ароморфоз Г Паралелізм
3. Наука що вивчає походження та історичний розвиток людини:
А Анатомія Б Історія В Еволюційна антропологія Г Археологія
4. Найдавнішим мавпоподібним предком людини, що жив 4,4 млн., років тому вважається :
А Неандерталець Б Кроманьйонець В Ардіпітек корінний Г Австралопітек
5. Ознака зберігається незмінною внаслідок добору:
А Статевого Б Рушійного В Стабілізуючого Г Розривного
6. Схожість між захищеними та незахищеними видами:
А Маскування Б Мімікрія В Застереження Г Приваблення
ІІ рівень 7. Встановіть відповідність
А.Розривний добір |
1. Зумовлені особливостями життєвих циклів, сезонною зміною кліматичних чинників, або змінами різних екологічних чинників. |
Б. Природній добір |
2. Еволюційні зміни, що мають пристосувальний характер і не ведуть до підвищення рівня організації |
В. Хвилі життя; |
3. Процес, спрямований на збереження і розмноження в ряді поколінь організмів, що мають корисні для їх життя і розвитку адаптивні ознаки, і знищення менш пристосованих |
Г. Ідіоадаптація |
4. Проявляється у знищенні особин із середньою нормою реакції та збереженні крайніх відхилень від неї |
8. Встановіть відповідність
А. Географічна ізоляція |
1.Рослини лучних трав певного виду можуть цвісти в різний час залежно від весняної повені |
Б. Хвилі життя |
2.Виникнення видів бурого та білого ведмедів |
В. Екологічна ізоляція |
3.Масовий відстріл слонів в Африці в ХХ столітті |
Г.Дрейф генів |
4. Комахи розмножуються переважно наприкінці весни – влітку, а наприкінці осені та взимку значна частина особин їхніх популяцій гине |
9. Встановіть відповідність
А. гриби |
1. нерухомі, гетеротрофи, запасна поживна речовина – глікоген |
Б. тварини |
2. наявність клітинної стінки і целюлози в її складі |
В. рослини |
3. відсутність мембранних органоїдів |
Г. еубактерії |
4. паразитичний спосіб життя |
|
5. рухомі. ріст у більшості обмежений, відсутність клітинної стінки |
ІІІ рівень 10. Розгляньте малюнок і вкажіть правильні твердження щодо нього
А. Тварини на малюнку належать: |
Б. За розвитком ознак |
В. Основні форми макроеволюції |
1. До одного виду |
1. Аналогічні |
1. Конвергенція |
2. До споріднених систематичних груп |
2 Гомологічні |
2. Дивергенція |
3. До різних класів |
3. Гомойологічні |
3. Паралелізм |
11. Що об’єднує та відрізняє археїв та бактерій?
12. Що таке рудименти? Наведіть приклади.