МЕТА: Узагальнити про тіла і речовини; закріпити знання про корисні копалини; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати любов до природи.
ОБЛАДНАННЯ: роздатковий матеріал, путівники, календар погоди, мікрофон.
ДЕВІЗ УРОКУ: «Все на землі має одну колиску, ім'я якій природа»
ТИП УРОКУ: Узагальнюючий урок
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Тож і ми часу не гаймо
У довкілля вирушаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Тестове опитування
1. Пошуком корисних копалин займаються:
1) геологи;
2) учителі;
3) шахтарі;
2. Корисні копалини видобувають:
1) у містах;
2) у кар'єрах;
3) у ярах;
3. З вапняка люди виготовляють:
1) пластилін;
2) автомобілі;
3) крейду;
4. Основною характеристикою ґрунту є:
1) колір;
2) родючість;
3) пухкість;
5. Найродючіший ґрунт називається:
1) жовтоземом;
2) глиноземом;
3) чорноземом;
6. Ґрунту завдають шкоди:
1) рослини, тварини;
2) вітер, вода, бурі;
3) тварини, вода, бурі;
2. Фронтальне опитування.
Путівничок «Бліцопитування»
- З чого складаються тіла живої і не живої природи?
- З чого складаються речовини?
- В яких станах можуть бути речовини?
- Що таке гірські породи?
- Що таке корисні копалини?
3. Робота з календарем погоди
- Яка сьогодні дата, стан неба, температура?
- Який у вас сьогодні настрій?
4. Робота над проектами.
Путівничок «Бліцопитування»
- Що таке проект?
- Які типи проекту ви знаєте?
- Як поділяються проекти за тривалістю?
- Ось і ви працювали над проектами давайте представимо їх.
I група – «Збережемо чистоту річок»
II група – «Захист ґрунтів від забруднень»
5. «Крісло автора»
Кожна група представляє свій проект.
III. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(Рухи під гуцульську музику)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ І ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Складання сенкану слів «ґрунт», «річка».
Путівничок «Поміркуй»
Ґрунт Річка
Верхній, родючий Тиха, лагідна
Переорювати, зрошувати, удобрювати Біжить, впадає, вирує
Ґрунт – верхній шар землі. Річка впадає у море
2. Робота в групах
- Підкреслити ознаки чорнозему.
Ознаки чорнозему:
• жовтого кольору
• добре пропускає воду
• містить мало повітря
• погано пропускає воду
• містить багато повітря
• чорного кольору
• добре зберігає вологу
• бідний на перегній
• багатий на перегній
3. З'єднати лінією, які корисні копалини є горючими, рудними, нерудними.
Кухонна сіль
Горючі Нафта
Залізна руда
Рудні Торф
Пісок
Нерудні Крейда
Мідна руда
Природний газ
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Гра «Мікрофон»
Ви гарно підготувалися до уроку і зібрали багато цікавого матеріалу.
- Що особливого сподобалося на уроці?
- Що найбільше запам'яталося?
- Як ви вважаєте, чи доцільно складати такі проекти?
(відповіді дітей)
2. Путівничок «Знай, люби і бережи»
І ні разу, і ні тоді, коли виростите, не робіть зло, не руйнуйте того, що створила природа, бо все в ній розумно і взаємопов'язано.
Ось і уроку кінець
Хто працював – молодець
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам друзі.