Тестова контрольна робота з теми «Адаптпція» 11клас (Відповіді)
І рівень (тести 0,5 балів)
1. Біологічні ритми людини зумовлені різними причинами. Причиною ритмічної зміни температури тіла людини протягом доби є обертання
А Землі навколо Сонця. Б Місяця навколо Землі.
В Місяця навколо власної осі. Г Землі навколо власної осі.
2. Новозеландський плазун гатерія не облаштовує собі нори, а використовує гнізда буревісників. Коли птах уночі повертається до гнізда, гатерія вирушає на полювання.
Укажіть тип взаємозв’язків між цими організмами.
А мутуалізм Б паразитизм В коменсалізм Г хижацтво
3. Яке явище є проявом фотоперіодизму?
А нахил пагонів рослини в напрямку джерела світла
Б циклічність масового розмноження перелітної сарани
В відліт перелітних птахів на південь
Г відкривання квіток тюльпанів уранці
4. Унаслідок адаптивної радіації покритонасінних відбулося
А пристосування до різних типів запилення. Б формування плода.
В зміцнення ксилеми та флоеми. Г зниження концентрації хлорофілу в листках.
5. Низьку екологічну пластичність мають:
А еврибіонти Б стенобіонти В епіфіти Г коала Д миша польова
6. Ящірка туатара (острови Нова Зеландія) не облаштовує собі нори, а користується гніздом буревісника. Коли птах вночі повертається до гнізда, ящірка вирушає на полювання. Який це тип взаємозв’язків між організмами?
А мутуалізм Б паразитизм В коменсалізм Г хижацтво
7. Організми, які активно пересуваються у товщі води:
А бентос Б нектон В нейстон Г планктон Д перифітон
8. Одне суцвіття кульбаби, яка росте на галявині, накрили непрозорим матеріалом. За кілька годин його зняли. Виявилось, що на відміну від інших суцвіть, досліджувані квітки були стулені. Який адаптивний ритм порушено в рослини?
А добовий Б сезонний В річний Г місячний
9. Щоб стимулювати цвітіння тюльпанів узимку, необхідно додаткове освітлення. Яку біологічну закономірність при цьому порушують?
А самовідновлення Б фотоперіодизм В фототропізм Г добовий біоритм
10. Проявом якого типу біоритму є листопад?
А добового Б сезонного В багаторічного Г вікового
ІІ рівень (по 1б.)
11. У результаті тривалої спільної еволюції квітка конюшини й ротовий апарат джмеля виявилися за будовою ідеально «підігнаними» один до іншого. Ротовий апарат джмеля пристосований для одночасного розмелювання твердого квіткового пилку та висмоктування нектару. Він містить довгий хоботок, за допомогою якого комахи для свого живлення добувають нектар із квіток конюшини з дуже глибокою чашечкою. Перелетівши з квітки на квітку за допомогою двох пар прозорих крил, джмелі уможливлюють перехресне запилення. Вони раніше за бджіл можуть збирати нектар рано вранці, коли повітря ще недостатньо прогрілося. Наприклад, джміль може вилітати за температури повітря близько 7–8 °С, тоді як бджола – за температури 12 °С. Це можливо внаслідок швидкого скорочення м’язів грудей, за якого вони розігрівають своє тіло до 40 °C. М’язи прикріплюються до зовнішнього скелета – твердої кутикули, яка складається переважно з хітину.
Яке твердження можна сформулювати, проаналізувавши текст?
А джмелів можна віднести до теплокровних тварин
Б джмелі в екосистемі належать до групи продуцентів
В взаємовідносини джмеля з конюшиною є прикладом коменсалізму
Г за нижчої температури повітря джміль має перевагу над бджолою
13. Проаналізуйте схему біогеохімічного циклу та виконайте завдання
Укажіть форму симбіозу між бобовими рослинами та азотфіксувальними бактеріями.
А хижацтво Б мутуалізм В паразитизм Г коменсалізм
ІІІ рівень. Установить відповідність. (по 1 б.)
Приклад організму |
Середовище існування |
1. Сліпак |
А) Наземно-повітряне 2 |
2. Щитник чоловічий |
Б) Грунт 1 |
3. Тритон |
В) Водне 6 |
4. Сажка |
Г) Інші організми 4, 5 |
5. Трутовик |
|
6. Ламінарія |
|
15. Між парою організмів (1-4) та типом взаємовідносин між ними (А-Д).
Пара організмів |
|
1. гусінь та синиця (Г) |
А конкуренція |
2. дуб та гриб боровик (В) |
Б коменсалізм |
3. акула та риба-прилипала (Б) |
В мутуалізм |
4. рись та вовк (А) |
Г хижацтво |
|
Д паразитизм |
ІV рівень.
16. Ознайомтеся із прикладами біологічних ритмів організмів.
1. міграція птахів у місця зимівлі
2. відкриття квіток кульбаби вдень, а матіоли – уночі
3. листопад восени в рослин широколистяного лісу
4. зміна забарвлення в краба вабливого під час припливу
5. чергування стану сну й неспання в людини
6. полювання скопи лише вдень
Які з-поміж наведених прикладів біологічних ритмів організмів є добовими?
А 1, 2, 3
Б 1, 4, 5
В 2, 5, 6
Г 3, 4, 6
ІV рівень (2 б.)
5. Розгляньте морфологічні особливості рослини, зображеної на рисунку. Визначте середовища існування, до яких ця рослина адаптована, орган, будова якого вказує на таке пристосування, та спосіб її запилення.
Середовища існування
|
Орган, що вказує на пристосування до середовища
|
Спосіб запилення рослини
|
1 водне, повітряне 2 ґрунтове, наземно-повітряне 3 водне, наземно-повітряне
|
1 стебло 2 квітка 3 листок 4 корінь
|
1 водою 2 комахами 3 вітром 4 птахами
|
3 |
3 |
2 |