Узагальнюючий тренінг з основ здоров'я "Найважливіші речі в житті"

Про матеріал
Даний матеріал допоможе ознайомити учнів з положеннями теорії спілкування, розкрити суть поняття «дружба», «дружні відносини», формувати уміння працювати в команді, навчити учнів щирої і доброзичливої манери спілкування
Перегляд файлу

 

Узагальнюючий тренінг на тему

«НАЙВАЖЛИВІШІ РЕЧІ В ЖИТТІ»

Мета: навчальна – ознайомити учнів з положеннями теорії спілкування, розкрити суть поняття «дружба», «дружні відносини», формувати уміння працювати в команді, навчити учнів щирої і доброзичливої манери спілкування, з’ясувати вплив настрою на процес спілкування;  показати вплив дружніх стосунків на здоров’я;

розвиваюча – розвивати в учнів вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; розвивати навички активного слухання, активної поведінки;

виховна –  виховувати в учнів науковий світогляд і дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: аркуші форматів А2, А3, різнокольорові маркери, відеосюжети  з мультфільмів, фліп-чарт, акустичне обладнання, ПК.

Девіз уроку(проговорюється учнями на початку занятття):

«Уважним і зібраним будь,

Піднімати руку не забудь.

Думай швидко, відповідай чітко!»

Вислови:

«Чим уважніший ти слухач, тим приємніше з тобою

спілкуватися»

«Найвище щастя і радість людська – спілкування

з людьми»

«Не хочеш почути поганих слів – не говори  їх сам»

«Людина може обійтися без багатьох речей, але без

іншої людини і спілкування з нею – не може»

«Умій вчасно сказати і вчасно змовчати»

«Говори мало, слухай багато, а думай ще більше»

«І вже коли ти похитнувсь у слові, вважай, що

похитнувся у собі…»

«Сприймай людину такою, якою вона є,

навчись бачити її позитивні риси»

«Людина без друзів, як дерево без коріння»

І. Знайомство

Вправа «Ти – молодець»

Учні сидять в колі, кожен по черзі називає своє ім’я і те, що він любить чи вміє добре робити (наприклад, «я люблю танцювати», «я вмію вишивати»). У відповідь всі промовляють: «Ти молодець» і піднімають вгору великий палець. В кінці разом промовляємо: «Ми молодці!»

Перед початком заняття учитель повідомляє учнів, що кожна людина при зустрічі з іншою знайомиться, вітається. Кожен урок, чи заняття ми продовжуємо один з одним.

Сьогоднішнє заняття ми також розпочнемо із знайомства. Це допоможе вам краще пізнати своїх однокласників і налагодити дружні стосунки.

 

 

ІІ. Інформаційне повідомлення

Вправа «Найважливіші речі в житті»

Наше життя дуже стрімке, повне несподіванок, цікаве, але в ньому існують такі речі, які люди цінують понад усе, називаючи їх безцінними, тому що придбати ці речі не можна ні за які гроші.

Як ви гадаєте, що це може бути?

(висловлювання учасників записуються на фліп-чарті, можуть пролунати такі варіанти:любов, добро, здоров’я, їжа, житло, машина, одяг, знання, спілкування, дружба і т.д.)

Так, діти, на заняттях завдяки знанням і вмінням ви отримуєте інформацію про здоровий спосіб життя і вчитесь як зберегти своє здоров’я впродовж років. А отримувати нові знання нам в першу чергу допомагає спілкування та взаємодія з іншими людьми. І звичайно, що при будь-якій взаємодії між людьми далеко не останнє місце посідає дружба, або просто, дружні стосунки.

Тому сьогоднішнє заняття має тему «Найважливіші речі в житті», і воно спрямоване на те, щоб ми виявили, які бувають ситуації дружнього спілкування однокласників і чому ж так важливо мати друга чи подругу.

ІІІ. Прийняття і затвердження правил групи

Як ви знаєте, в нашому житті існують різні правила. Ми з вами також вчили безліч правил на заняттях: і правила дорожнього руху, правила безпечної поведінки вдома, в школі…

Як ви гадаєте, для чого вони потрібні?

Чому люди не можуть поводитись так, як хочуть?

Отже, для того, щоб наше заняття було ефективним, у вигляді дружнього спілкування, ми повторимо власні правила.

Як ви бачите, наші правила замасковані. Вам потрібно відгадати, що ховається за цими картинками.

(учні пропонують варіанти правил, аналізуючи картинки, а тренер їх відкриває.)

НАШІ ПРАВИЛА:

  1. Приходь вчасно.
  2. Піднята рука.
  3. Говори стисло.
  4. Будь толерантним.
  5. Зберігай таємниці.
  6. Будь доброзичливим.
  7. Кожна думка має автора.
  8. Один говорить – всі слухають.
  9. Не критикуй.
  10.             Говори по темі.
  11.             Посміхайся!
  12.             Будь активним.

 

ІV. Вправа  «Очікування»

Тренер просить учасників письмово висловити свої очікування і надії. Це можуть бути різні побажання: цікаво провести час, щось дізнатися, чогось навчитися, отримати позитивні емоції.

Очікування записують на зернинках, які «висівають» в горщик для квітів. Наприкінці тренінгу сподівання, що справдилися, «розквітають», утворюючи красивий букет.

 

V. Розповідь з метою активації уваги учасників тренінгу

Зараз уважно прослухайте розповідь про рай і пекло.

Одного разу іудейський мудрець попросив Бога показати йому рай і пекло. Відвів Господь мудреця у приміщення, де билися, плакали і страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв великий казан зі смачною їжею, у людей були ложки, але вони були довші за руки і тому люди не могли потрапити ними до рота.

«Так, це справжнє пекло» - сказав мудрець поспостерігавши цю картину.

Далі вони зайшли в наступне приміщення. Люди там були щасливі, ситі і веселі. Але коли мудрець придивився добре, то був дуже здивований: він побачив тут такий самий казан і такі ж великі ложки. Але на відміну від людей із першого приміщення тут всі були ситі і цілком задоволені.

Що ж робило їхнє життя райським?

(ймовірні відповіді: вони вміли годувати один одного, розуміли один одного. Вони були б також голодними, якби не знайшли погодженості і взаєморозуміння між собою.)

Чи були люди в першій кімнаті щасливі?

(ні)

Чому?

(бо сварилися, не розуміли і не допомагали один одному)

Що робило райським життя людей в другому приміщенні?

(взаєморозуміння, спілкування, взаємодопомога…)

Що слід було зробити людям в першому приміщенні, щоб їх життя було таким, як в людей в другому приміщенні?

(навчитися розуміти один одного, спілкуватися, допомагати один одному…)

Так, діти, саме спілкування і дружба зробили людей в другому приміщенні веселими, щасливими, ситими, дружніми у ставленні один до одного.

 

 

 

VІ. Мозковий штурм

Ви прослухали розповідь і виявили, що все-таки важливим було для людей в першому приміщенні спілкування і дружні стосунки. А як ви гадаєте, що таке:

Спілкування – це …

(обмін інформацією

 отримання нових знань

встановлення контакту між людьми

зародження спільних інтересів

взаєморозуміння

повага, любов, співпереживання і т. д.)

Дружба – це …

(почуття

підтримка

спільні інтереси

цікаво, весело і не сумно

взаєморозуміння і т.д.)

Діти говорять, а тренер записує на дошці, підводячи в кінці вправи підсумок.

Отже, спілкування – це різнобічні контакти між людьми, обумовлені потребами спільного життя, взаємодії, діяльності.

Дружба – це взаємостосунки, основані на здатності партнерів поділяти радість і тугу, пристрасті і страждання, захоплення успіхами, жалі і болі від невдач.

Чимало учнів нашого класу виявляють довіру друзям. Справді, разом із природними потребами (повітря, їжа, вода, житло тощо) у кожної людини є ще одна життєва необхідність – бажання мати друзів. Недаремно в народі кажуть: «Людина без друга – як їжа без солі». З другом завжди цікаво, бо є спільні інтереси, йому можна довірити свої думки, поділитися переживаннями.

Я хочу запропонувати вам вправу «Серце друга».

Напишіть, будь-ласка на клейких папірцях те, що ви могли б зробити для свого друга і прикріпить ці папірці на «загальне» серце.

В кінці робиться висновок, що для друзів можна зробити багато хорошого.

А як ви гадаєте, що «не терпить» дружба?

  • брехні;
  • заздрощів;
  • повчань, зверхньої критики;
  • приниження гідності;
  • розголошення таємниць;
  • зради;
  • жорстокості;
  • надокучливості.

Запам’ятаймо: цінність дружби – у відвертості, щирості взаємин між людьми. Якщо стосунки будуються на вигоді та користолюбстві, то така дружба не має майбутнього.

 

VІІ. Руханка – вправа на зняття м’язового і емоційного напруження.

Вправа «Ми йдемо полювати на лева»

Учасники стають в коло один за одним. Тренер промов­ляє слова, які супроводжуються певними рухами, а всі повторюють за ним:

«Ми йдемо полювати на лева! (впевне­ний хід по колу).

Не боїмося ми нікого! (заперечувальні рухи руками).

Ой, а це що? Це болото! Чав! Чав! Чав! (хід, високо піднімаючи коліна).

Ой, а це що? Це море! Буль! Буль! Буль! (Імітація плавання)

Ой, а це що? Це поле! Туп! Туп! Туп! (гучне тупотіння).

Ой, а це що? Такий великий! (показують, який).

Такий пухнастий! (показують руками, ні­би погладжуючи).

Ой,   так   це   ж   лев!   (показують,   як злякалися. Далі рухи повторюються).

Побігли додому! Через, поля! Туп! Туп!

Через моря! Буль! Буль! Буль!

Через болото! Чав! Чав! Чав!

Побігли додому! Двері зачинили! Які ми молодці!

Які ми хоробрі! (показують мімікою).

Похвалимо себе! (погладжують себе по голові).

 

Повертаємося до роботи.

Вам відомо, що для того, аби зародилася дружба, людям необхідно спілкуватися. Але є такі моменти, коли в силу певних причин людина не має бажання з кимось спілкуватися. Я маю на увазі настрій.

VІІІ. Інформаційне повідомлення про роль настрою у спілкуванні

Прослухайте, будь-ласка вірш Т. Цидзіної:

Якщо гнівається хтось

На когось чи на щось.

То впізнать того не важко,

Бо дивитись страшно й важко,

Губи випнуті, віддуті,

Рухи сильні і розкуті,

Брови зсунуті і зморшка

Не красить його нітрошки.

З рота в нього грім гримить,

А в очах огонь блищить.

Зуби стиснуті, скрегочуть,

Наче укусити хочуть.

Все обличчя червоніє,

І людина навісніє.

Як успішне спілкування є підставою формування хорошого настрою, так і хороший настрій сприяє успішному спілкуванню.

Якщо людина, з якою ви хочете поспілкуватись, має належний позитивний настрій, то в процесі спілкування вона виявляє:

  готовність до контакту;

  бажання викликати активність партнерів;

  здатність адекватного сприймання і розуміння партнерів (їх намірів, уста­новок, станів, переживань);

  прагнення збудити у партнерів потрібні емоції і при потребі змінити їх (обмін емоціями);

  здійснити вплив на партнерів з метою змінити їх поведінку, наміри, дум­ки, уявлення, активність.

Якщо людина не буде готова до спілкування, то не зможе показати себе з кращого боку, її пасивність буде сприйнята партнерами як недолік особистості.

 

 

ІX. Вправа «Прогноз погоди»

Матеріал. Папір і кольорові маркери або фломастери.

Інструкція. Іноді кожному з нас хочеться побути на самоті. Можливо, ви дуже рано прокинулися й почуваєтеся невиспаними, а може, щось зіпсувало вам настрій. І тоді цілком нормально, якщо інші залишать вас на деякий час у спокої, щоб ви змогли відновити свою внутрішню рівновагу.

Якщо з вами таке трапиться, ви можете натякнути, що вам хочеться побути наодинці, щоб до вас ніхто не підходив. Зробити це можна так: продемонструва­ти однокласникам свій "прогноз погоди". Тоді всім стане зрозуміло, що на якийсь час вас потрібно залишити в спокої.

Візьміть аркуш паперу і маркери. Намалюйте малюнок, який відповідає вашому настрою. Або просто напишіть великими літерами: "Штормове попередження". У такий спосіб ви можете показати іншим, що у вас зараз "погана погода", і вас краще не чіпати. Якщо ви відчуваєте, що вам хочеться спокою, покладіть такий аркуш перед собою на парту, щоб всі знали про це.

Коли вам стане краще, намалюйте невеличкий малюнок, на якому з-за хмар починає виглядати сонечко, або покажіть своїм малюнком, що для вас сонечко вже світить щосили.

Будь ласка, заохочуйте використання дітьми "прогнозів погоди". Буде дуже добре, якщо це стане для них звичкою. Це зробить атмосферу в класі більш гармонійною і навчить дітей враховувати настрій один одного. Якщо і ви час від часу будете показувати дітям свій «прогноз погоди», це дозволить їм брати до уваги настрій і душевний стан дорослого.

 

Х. Об’єднання в групи

Запропонувати учням розрахуватися на котиків, песиків і півників, відтак заплющити очі й об’єднатися в групи за допомогою характерних звуків. Потім знову стати в коло і розрахуватися на котиків, песиків і півників. Але тепер діти мають об’єднатися в групи мовчки, лише за допомогою характерних для цих тварин рухів.

В кінці вправи робиться висновок про те, що люди можуть передавати свої повідомлення словами, тобто вербально, і без слів – невербально.

 

ХІ. Робота в групах. Встановлення «списку якостей», важливих для легкого спілкування, та для налагодження дружніх відносин.

Дуже важливо вміти спілкуватися і мати з ким спілкуватися. Але для успішного спілкування людина повинна володіти певними якостями. Спробуймо виявити ці якості.

Кожна група має великий чистий аркуш паперу, на якому великими буквами слід написати список якостей, важливих для спілкування. Коли діти запишуть, один учасник з кожної групи з листочком виходить і презентує відповідь, а тренер найважливіші записує на дошці:

  • почуття гумору;
  • хороший настрій;
  • люб’язність;
  • співчуття;
  • вислуховування думок інших;
  • скромність;
  • любов і повага;
  • вихованість;
  • ввічливість.

 

Можливо, вам інколи здається, що ви абсолютно різні, і вам нема про що говорити. Я розвію цей міф. Пропоную виконати вправу «Бінго».

 

 

 

 

ХІІ. Вправа «Бінго»

Кожен учасник має аркуш паперу з намальованою фігуркою Бінго –  силует людини. Після цього кожен учень на частинах тіла пише свою мрію, захоплення, улюблений літературний жанр, улюблену страву, хобі, місце відпочинку, розставляючи таким чином, як показано на дошці. Після цього, кожен учень повинен знайти і записати імена тих, з ким співпала одна або кілька позицій.

 

 

 

 

 

 

 

Тренер робить підсумки:

Чи є такі учасники, в яких співпали всі позиції?

У кого співпала одна позиція?

У кого кілька?

Про що можемо сказати, аналізуючи цю вправу?

(хоч люди різні за характером, але захоплення можуть співпадати)

Що допомагає людям пізнавати одне одного?

(спілкування, дружні наміри)

Отже, не зважаючи на те, що ми всі різні і за зростом, і за статурою, і за успіхами в навчанні, але ми можемо сказати, що маючи спільні інтереси нам легко знаходити спільні теми для розмов, для проведення вільного часу, для дружби.

 

ХІІІ. Руханка – вправа на зняття м’язового і емоційного напруження.

Давайте відпочинемо, і я пропоную вам пісеньку «У лісі, лісі темному», ви всі її добре знаєте з дитинства, але заспіваємо ми її з вами в незвичній формі, а саме – без слів.

 

ХІV. Зворотній звязок з використанням відеосюжетів з мультфільмів

Пропоную переглянути вам уривки з мультфільмів. В кінці кожного сюжету діти роблять висновки.

 

ХV. Підведення підсумків

Тренер повідомляє про закінчення заняття і про те, що засіяні зернята в горщику повинні або «розцвісти», або залишитися в бутонах.

Ви напевно замітили, що у нас на уроці є багато різних афоризмів. Придивіться, і скажіть мені чи підтверджувалися якісь з них вправами на нашому занятті?

(учні відповідають)

Завершити заняття можна такими словами:

Ось і добігає наше заняття до кінця. Яким буде життя – чи кришталевим, чистим, як джерельна водиця, чи сірим і непроглядним як осінній туман, - все залежить від вас, дорогі діти. Ви тільки-но стоїте на порозі дорослого життя, воно здається таким довгим… Але пам’ятайте: насправді воно коротке, дуже коротке. Як швидко гаснуть короткі сірнички, так і швидко минають дні нашого життя. Тож намагайтеся, щоб ці дні не пролітали марно, прагніть залишити після себе якнайбільше хороших слів і справ! Щоб оточуючі відгукувалися про вас як про чуйних, добрих, щирих людей. Людей з великої літери.

 

ХVІ. Побажання один одному

Прощаючись, люди завжди щось бажають одне одному. Давайте ми зараз положимо праву руку на плече свого сусіда і побажаємо йому чогось доброго, гарного, хорошого.

(здоров’я, успіхів в навчанні і т.д… )

 

ХVІІ. Оголошення оцінок, завдання додому.

Опрацюйте, будь-ласка вдома завдання на сторінці            робочого зошита.

1

 

docx
Додано
21 січня 2021
Переглядів
603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку